zweepslag in mijn kuit , say hello to upper body day !

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by erik1982 View Post
    De price methode, daar ben ik niet kapot van.

Bij een dergelijke blessure heeft koelen alleen zin in de eerste 20 minuten, daarna doet het voor de genezing niets meer. Rust roest, beter om de spier te laten bewegen waardoor de doorbloeding op peil blijft en de genezing bevorderd. Beweging voorkomt ook stijfheid van de spier. Het omhoog leggen van het been is alleen zin vol bij grote zwellingen.
    Op geleide van de pijn kun je langzaam weer gaan trainen, de opbouw moet zeer rustig zijn. Je zult merken dat je in het begin zult ervaren dat je niet traint. Dit soort spierblessures zijn vervelend omdat wanneer je niet voorzichtig genoeg opgebouwd de scheuring gemakkelijk opnieuw ontstaat en je van voor af aan kunt beginnen.

Beterschap!
    Eens. Volgens mij is de PRICE methode ook redelijk achterhaald - maar weet dit niet zeker, dus ga er niet blind van uit.
    Zover ik weet:
    - Koelen is alleen bedoeld om de zwelling tegen te gaan (de zwelling is vocht wat de manier is van het lichaam om iets wat kapot is wat te koelen) en dus alleen direct na het ontstaan nuttig.
    - Bewegen is goed. Wat ik zou aanraden is beginnen met een beweiging welke geen belasting heeft, zoals op een spinningfiets zonder weerstand. Dit zorgt voor een goede doorbloeding.

Verder even naar de fysiotherapeut. Deze heeft het er meest verstand van en een goede Fysio kan echt veel oplossen.
    "Er zijn geen domme vragen, alleen achterlijke lui die falen door domme vragen te stellen... hm, misschien zijn er toch domme vragen."

Comment

Of de behandeling volgens de PRICE methode nog accuraat is,twijfel ik ook aan.
      Ik had het hele stuk gecopieerd, maar het ging mij vooral om de eventuele oorzaken.

Uiteraard is het ook fijn om het gevolg zo snel mogelijk op te lossen,maar de oorzaak is belangrijker!
      DIVIDE ET IMPERA

Comment

price methode is voor zat shit toepasbaar maar of dat dat hier het geval is?

Comment

minimaal 6 weken
          maar niet getreurd de rest kan je gewoon trainen zelfs je boven benen (als je je kuiten maar niet gebruikt)
          heel voorzichtig op de home trainer (opbouwend)
          Echt ik spreek uit ervaring heb er al 5 gehad
          Remember the pain you feel today, will be the strenght you feel tomorrow!!!!!

Comment

Ik twijfel of ik vandaag ga trainen .

front squat lijkt me geen probleem aangezien ik dan totaal niets voel als ik de beweging maak

hmmm
            You gotta love yourself ! If you've been training for more then a year and your afraid to show your muscle then ... WHY are you doing it for ? Thats like being a millionaire and still homeless Kali Muscle

The upper back is the new chest Defranco

Comment

Laat eerst maar is een echo nemen. Zit ook met een spierscheur van 6cm in de quads. Niet volledig herstelt en terug beginnen trainen zoals normaal kan het terug erger maken. Probeer gwn veel te fietsen (op lage versnelling) en kijk het ff een weekje of 2 rustig aan zo

Comment

Een zweepslag is een spierscheuring die zich voordoet in de kuitspier (triceps surae). Men ervaart een felle en plotselinge pijnscheut, vergelijkbaar met een letterlijke zweepslag. Deze spier is een verzamelnaam voor een groep spieren die zich aan de achterzijde van het onderbeen bevindt, te weten de plantaris, gastrocnemicus en de soleus. Alle zojuist genoemde spieren hechten aan de achillespees en hebben als functie om vanuit het enkelgewricht te strekken (plantairflexie) en ondersteuning te geven aan het kniegewricht.

Oorzaak van een zweepslag

De blessure ontstaat dikwijls tijdens het explosief en krachtig aanspannen van de kuitspieren. Een zweepslag doet zich het meest voor in de mediale (binnenzijde) kop van de gastrocnemicus. Deze kuitspier loopt over in de achillespees en wil daarom weleens onterecht als een achillespeesblessure bestempeld worden. De gastrocnemicus is een relatief kwetsbare spier omdat er vanuit drie (knie, enkel en subtalar) gewrichten spanning op deze spier wordt gebracht. Mechanisch gezien ontstaat de zweepslag op het moment dat de kuitspieren onder spanning op rek komen (excentrische contractie) met vrijwel volledige buiging (dorsaalflexie) in het enkelgewricht met extensie (strekking) vanuit het kniegewricht.

Een zweepslag komt naar verhouding voornamelijk voor bij sporters van middelbare leeftijd. Een mogelijke verklaring hiervoor is een afname van de flexibiliteit in de spier. Bovendien treden er met de jaren fysiologische veranderingen in een spier op. Een zweepslag komt vooral voor in sporten zoals voetbal, tennis, basketbal en hardlopen. In een vijfjarige studie naar blessures in de voetbalsport bleek dat van alle blessures slechts 3,6% een zweepslag te zijn.
                Symptomen van een zweepslag

Bij een zweepslag voel je acute pijn in het getroffen gebied. De daarbij behorende symptomen zijn afhankelijk van de ernst van de spierscheuring. Bij een eerstegraads spierscheuring zal minder dan 5-10% van de spiervezels beschadigd zijn. Lichte belasting is nog wel mogelijk, maar sportbelasting is vrijwel uitgesloten. Daarentegen geeft een tweedegraads spierscheuring (10-50% beschadigd) al bij lichte belasting pijn. De spier is rekgevoelig en de spierkracht neemt af.

Een derdegraads spierscheuring (50-100% beschadigd) geeft een felle pijn waarbij een knappend geluid waarneembaar is. Het gevolg is een aanzienlijke bloeduitstorting en een flinke zwelling. Bij het aanspannen van de spier bolt de spier eenzijdig op. Een operatieve ingreep is noodzakelijk.
                Spierscheur in de plantaris, soleus of de gastrocnemicus?

De gastrocnemicus, plantaris en de soleus hebben afzonderlijke functies, maar delen ook enkelen. Dit bemoeilijkt het differentiëren (onderscheid maken) wat de kans op een onjuiste diagnose vergroot. Zonder een juiste diagnose is het vaststellen van een prognose en het opstellen van een behandelplan een vrij lastige opgave. De plaats van de pijn en enkele (kracht)testen geven informatie over de ernst van de blessure en vertellen je welke spier beschadigd is. Een fysiotherapeut of een sportarts zijn de aangewezen personen om een juiste diagnose te stellen en een behandelplan te ontwikkelen.

De musculus plantaris is een spier die over het kniegewricht loopt en zich ter hoogte van het hielbeen aan de achillespees hecht. Een zweepslag in deze spier is vrij zeldzaam. De plantaris is de meest diepgelegen kuitspier en wordt door zijn diepgelegen ligging soms ten onrechte als een spierscheur in de gastrocnemicus aangemerkt. Een MRI is de enige mogelijkheid om hier duidelijkheid over te verschaffen.

Een ruptuur (spierscheur) in de soleus komt daarentegen vaker voor en met name in het laterale (buitenzijde) deel van de spier. Dit in tegenstelling tot de gastrocnemicus, waar een blessure zich vooral in het mediale deel voordoet. Desondanks blijft de kans op een ruptuur vrij klein. Het feit dat de spier uitsluitend over het enkelgewricht loopt heeft daar invloed op. Over het algemeen zijn de klachten milder dan bij een zweepslag aan de gastrocnemicus. De klachten worden omschreven in termen als stijfheid en kramp.

Het dient te worden gezegd dat een gelijktijdige ruptuur aan zowel de soleus als de gastrocnemicus niet ongewoon is. Dit bemoeilijkt het vaststellen van een diagnose. Uit een studie blijkt dat naast elkaar aanwezige rupturen zich in 17% van alle zweepslagen voordoen.
                Behandeling van een zweepslag

Een acurate diagnose en het vroegtijdig starten met de behandeling verkort de behandelduur en vermindert de beperking. Afhankelijk van de ernst van de zweepslag beslaat de revalidatie ongeveer twee tot drie maanden. Lichte dagelijkse bezigheden kunnen al vrij snel hervat worden, maar om op sportniveau terug te keren komt meer bij kijken en vereist een intensievere training en een langere behandelduur.

Pas op met het te snel hervatten van je sport! Dit resulteert hoogstwaarschijnlijk in nog meer spierschade en een langere behandelduur. De pijn die je bij dagelijkse bezigheden niet meer ervaart zegt immers niets over de belastbaarheid van de spieren op sportniveau! Lees in ons eerder verschenen artikel meer over de behandeling van een spierscheuring.

Pijnstillers helpen je om in de acute fase de pijn te bestrijden. Beperk het gebruik van pijnstillers tot enkele per dag aangezien het een bloedverdunnend effect heeft en de ruptuur anders onnodig bloed blijft verliezen. Zolang het blijft bloeden kan de wond niet goed gestelpt worden en loopt het genezingsproces vertraging op. Bovendien is in de acute fase van een zweepslag enige terughoudendheid gewenst met het gebruik van een warmtepakking en het ontvangen van een massage.
                Remember the pain you feel today, will be the strenght you feel tomorrow!!!!!

Comment

Even een kickje; hoe gaat het nu, Mascotte?
                  Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Originally posted by Patriciaaa View Post
                    Even een kickje; hoe gaat het nu, Mascotte?
                    Ik wou net reageren op het onderwerp .

thx nog voor het goede advies

Ik heb dus sinds dinsdag een kuitbandage die alles strak op zijn plaats hield .
                    de kine gaf dezelfde raad als wat jij me gaf . de boel warmhouden , dat heb ik ook gedaan met een warmwaterkruik en heel hard inmasseren op de plaats . ook goed de beweging erin gehouden .

de oorzaak is wss een verring , mede door vermoeidheid en het koude weer .

ik sta sommige dagen wel 14uur op mijn beentjes

vandaag dus een benentraining gedaan , en het verliep perfect ( heb alles op 50% gedaan ) kuiten overgeslaan .

op het einde van de training heb ik wel bw calf raises gedaan . heel traag en geconcentreerd .zonder te diep negatief te gaan .

het is dus volledig verdwenen . ik begon al te denken daarnet dat ik DOMS had

wel ga ik nog even die bandage dragen .
                    Last edited by mascotte; 16-11-2013, 00:16.
                    You gotta love yourself ! If you've been training for more then a year and your afraid to show your muscle then ... WHY are you doing it for ? Thats like being a millionaire and still homeless Kali Muscle

The upper back is the new chest Defranco

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                    X