Blog B&F cutten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Blog B&F cutten

Zoals de titel zegt kwam ik een stukje tegen van een blog op de body&fit site.
    De komende tekst heb ik dus zelf NIET geschreven maar is van: Anthony Oosterlaag.
    Hebben mensen hier toevoegingen op?
    Aangezien dit een blog op body en fit is zullen er veeeeel supplementen worden aan geprijsd als goede hulpmiddelen. Zelf ben ik wel benieuwd naar wat er nu echt nodig is tijdens het cutten.

Denk aan vocht afdrijvende groenten, meer of minder koolhydraten. Eiwitten en vetten omhoog etcetera.

Dus heb je meer informatie, voeg het hieronder toe. Dan heb ik dit topic alvast als hulpmiddel (en velen zijn met mij) om richting de zomer (of andere zomers, ecto.) te gaan cutten.

Beste Body & fitters,

We gaan weer richting het voorseizoen en dat betekend voor velen dat zij zijn gestart of binnenkort zullen gaan starten met een cut. Voor de mensen die niet bekend zijn met deze term, 'cutten' impliceert het gaan verbranden van lichaamsvet en zodoende meer zichtbare definitie van de spieren te kunnen realiseren.
    Wat is dan het verschil tussen cutten en afvallen vragen mensen mij vaak. Afvallen kan je gewoon simpelweg zien als je totale lichaamsgewicht verminderen. De meeste mensen die willen afvallen zijn niet zo zeer bezig met het optimaliseren van hun fysiek maar simpelweg met lichaamsgewicht verminderen.
    Bij cutten is het belangrijk dat de spiermassa zoveel mogelijk behouden blijft en het lichaamsvet structureel wordt vermindert. Zodoende worden de vormen van de spieren goed zichtbaar en zorgt dit voor veel betere look.
    Hoe laag mensen willen en kunnen gaan met een cut is uiteraard persoonsgebonden. Hoe dieper je gaat met cutten, hoe lastiger het wordt om die laatste beetjes vet te verbranden. Mijn ervaring is dat mensen vaak te weinig gaan eten en/of niet de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen die juist erg belangrijk zijn en blijven, ook tijdens het cutten.
    Ik ga het deze keer niet hebben over hoe je moet cutten, hier zijn verschillende methoden en dieetvormen van die voor iedereen anders kan zijn. Het komt er simpelweg op neer dat er zo'n 400 tot 600kcal onder onderhoud gegeten moeten worden. Hoe kun je berekenen wat je BMR ofwel je dagelijkse energie behoefte in rust, is? Gebruik als richtlijn bijvoorbeeld een BMR calculator. Om je verbruik inclusief inspanning te berekenen kun je Harris Benedict Formula toepassen.
    Waar ik het vandaag over wil gaan hebben is welke supplementen behulpzaam kunnen zijn tijdens een cut.Ik krijg vaak de vraag van mensen welke supplementen ik nou gebruik wanneer ik cut of in voorbereiding ben voor een wedstrijd.
    Multivitamine

Allereerst ben ik een voorstander van goede multivitaminen zowel bij bulk als cut. Bij een cut vind ik dit echter belangrijker. Waarom? Tijdens een bulk ga ik ervan uit dat de meesten mensen goed en gevarieerd eten om het lichaam in zijn behoeften te voorzien. Gevarieerd en gezond eten zorgt er over het algemeen voor dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Tijdens een cut eet je strikter en schoner. Je immuunsysteem/weerstand zakt naarmate je lager in je vetpercentage komt. De zware trainingen en vaak eenzijdige voeding kunnen leiden tot een tekort aan bepaalde vitamines en mineralen. Om het lichaam dus optimaal te laten functioneren is een multivitamine dus een must.
    Welke multivitamine raad ik aan?
    - Optimen van Optimum Nutrition
    - Animal Pak van Universal
    - Orange Triad van Controlled labs

1 Multi vitamine is meer dan voldoende, het is dus niet nodig om de bovenstaande producten te combineren.
    Vitamine C

In het verlengde van hetgeen ik net hierboven schreef neemt de stress in het lichaam verder toe naarmate het vetpercentage zakt. Het stresshormoon cortisol neemt hierdoor toe. Cortisol is een stresshormoon dat kan zorgen voor een afname van testosteron, groeihormoon, immuunsysteem en heeft een belangrijke rol in het afbreken van spiermassa en verhogen van opslag van vetten in het lichaam. Om cortisol laag te houden in het lichaam raad ik dan ook aan om vitamine C op te nemen in je basis supplementen. 1000-2000mg per dag is voor de meeste mensen meer dan voldoende. Als je voldoende Vitamine C uit je dagelijkse voeding haalt ( bijv. fruit ) dan is het niet noodzakelijk om te dit extra in te nemen.
    BCAA's

De Branched-chain Amino Acids zijn ook vaste prik in mijn stack. De voornaamste redenen hiervoor zijn:
    - Voorkomen van proteïne afbraak in de spieren
    - Ondersteund de vetverbranding tijdens een cut
    - Voorkomt afname van glutamine in het lichaam
    - Voorkomt spierschade tijdens trainen
    - Een eigen ondervinding is ook het voller blijven van de spieren tijdens trainingen.

Ik hou zelf een hoeveelheid van 10-30gr BCAA's per dag aan. Goede BCAA producten vind ik zelf:
    - AminoX van BSN
    - Xtend van Scivation
    - Muscle protect van Body & Fit

Glutamine

Onderzoek heeft aangetoond dat, na intensief trainen, de glutamine levels in ons lichaam tot wel 50% uitgeput kunnen zijn. Ons lichaam is afhankelijk van glutamine als cellulaire brandstof voor cellen (en ons immuunsysteem) wordt vanuit de wetenschap gesuggereerd dat glutamine supplementen de afbraak van spierweefsel kan minimaliseren en proteïne metabolisme kan verbeteren.
    Een andere reden waarom ik glutamine neem is omdat het aangetoond is dat Glutamine het celvolume in de spieren te verbeterd en groeihormoon niveaus kan verhogen. Celvolume bepaald de opname en grote van een spier. Deze kan dus aanzienlijk voller worden met gebruik van glutamine. Ik zou een dosering van 15 tot 20 gram aanbevelen.
    Cafeïne

Cafeïne is een van de beste, natuurlijke vetverbranders die beschikbaar is. Studies hebben aangetoond dat cafeïne het metabolisme versneld en zodoende bijdraagt aan lipolyse ofwel de afbraak van vetten in het lichaam voor energie. Tevens vergroot het de concentratie, kracht en uithoudingsvermogen wat tijdens een laag calorieën dieet erg handig is tijdens de zware trainingen of inspanningen n het dagelijks leven. Cafeïne is natuurlijk ook een basisstof in de vele pre-workouts die beschikbaar zijn. De cafeïne in deze producten moeten uiteraard meegeteld worden. Een dosering 1 tot 2x per dag 200-400mg cafeïne (afhankelijk van een individu's tolerantie) geeft al noemenswaardige resultaten.
    Whey isolaat

Een eiwitsupplement is onmisbaar in een supplementenstack. Proteïnes zijn de bouwstenen van de spieren en verdienen dus hun plaats in elk dieet. Tijdens een cut is het essentieel dat er voldoende eiwitten worden ingenomen om de zwaar verdiende spiermassa te kunnen onderhouden en behouden. Mijn standaardkeuze is altijd een whey isolaat. Whey isolaat wordt sneller opgenomen en komt dus sneller bij de spieren terecht. Ook is een isolaat een relatief schoon product, dat wil zeggen dat er weinig tot geen koolhydraten en vetten inzitten. Sommige a-merken bieden zelfs whey isolaat aan zonder lactose, gluten etc. Naar mijn mening is een isolaat met zo min mogelijk vullers en toevoegingen de beste keuze.
    Mijn top3 eiwit aanbevelingen zijn:
    - Whey gold standard van optimum nutrition
    - Elite Whey Dymatize Protein of All Naturel
    - Whey isolaat perfection van Body & Fit

Tot slot

Dit zijn vanuit mijn mening en kennis de belangrijkste basis supplementen tijdens de cut. Uiteraard kunnen visolie, creatine en dergelijke ook worden toegevoegd, maar dat is een aanvulling op elke dieet en situatie. Creatine is niet opgenomen in mijn supplementen advies omdat het niet zozeer essentieel is tijdens een cut. Wel kan het genomen worden om kracht te behouden. Meeste mensen die een pre-workout nemen, krijgen ook al creatine binnen, dus zodoende niet los opgenomen in mijn aanbevelingen.
    Ik hoop dat jullie wederom iets hebben aan mijn advies en houd komende tijd de bodyenfitshop facebookpagina in de gaten. Wij zijn een Q&A sessie aan het plannen op korte termijn. Dan kunnen jullie terecht bij mij met vragen. Schrijf deze vast op en formuleer deze concreet zodat ik makkelijk antwoord kan geven.
    Thanks voor jullie tijd en aandacht guys and girls!

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
X