Voedingsles op de basisschool

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Voedingsles op de basisschool

Ik zat er over na te denken en ik vind het eigenlijk bizar dat we bijna tot geen informatie krijgen over onze basisbehoefte: voeding. (of dit moet verandert zijn sinds ik er van af ben maar volgens mij niet).
    Mij lijkt het namelijk zo dat wanneer de kinderen een stuk meer over voeding te horen krijgen en hoe het allemaal precies werkt zoals hoe je moet afvallen en hoe je moet aankomen dat er dan een stuk minder mensen met obesitas, anorexia en overgewicht rond zullen lopen. Want de meeste van deze 2 groepen hebben vaak geen idee van wat ze allemaal naar binnen (en naar buiten) gooien. Ook zullen de kinderen kritischer naar hun voedsel kijken en niet pas op hun volwassen leeftijd erachter komen dat ze al die tijd eigenlijk fout gegeten hebben. En natuurlijk doel ik niet op dat ieder kind een voedingsschema moet gaan maken, juist niet ze moeten lekker genieten van hun jeugd. Maar er moet een stukje besef komen vind ik.
    Ik heb het hier dan over groep 7/8 of 1st klas middelbare school.

Hoe denken jullie hierover?

Totaal mee eens, maar het licht vaak ook aan de ouders. Ouders die vaak als avond eten langs de snackbar gaan met de kinderen etc.

Comment

Eigenlijk vind ik ook dat de ouders een beetje erop moeten letten wat ze eten en wat ze hun kinderen te eten geven.
      Mijn ouders zijn bijvoorbeeld dik dus dan is het ook beetje normaal denk ik dat zijn kinderen ook dik zijn.
      Of zit ik verkeerd?

Comment

Originally posted by Tuinbankje View Post
        Totaal mee eens, maar het licht vaak ook aan de ouders. Ouders die vaak als avond eten langs de snackbar gaan met de kinderen etc.

Ja inderdaad maar als de kinderen op school leren hoe het wel moet dan gaat het over een paar generaties de goede kant op. En misschien hebben de kinderen ook wel wat invloed op de ouders wanneer ze vertellen wat gezond is ze hebben het immers geleerd op school

Comment

Niet helemaal maar er zijn ook dikke ouders met dunne kinderen en andersom ik denk dat voorlichting op de basisschool goed zou zijn alleen heb je als kind nog niet zoveel invloed op wat je te eten krijgt dus ligt de verantwoordelijkheid idd nog meer bij de ouders

Comment

Maar als dit minimaal 3 generaties op basisscholen gegeven wordt dan weten de ouders voortaan ook meer van de voeding

Comment

Helemaal mee eens. Ze zouden ook moeten uitleggen wat fitness en andere sporten voor je kunnen doen.

Comment

Originally posted by Dynamix View Post
                Helemaal mee eens. Ze zouden ook moeten uitleggen wat fitness en andere sporten voor je kunnen doen.
                Zeker weten zo word iedereen veel bewuster op jongere leeftijd

Comment

Originally posted by Dynamix View Post
                  Vanaf groep 4 ook iedere week een verhaaltje van Guy Droog voorlezen?
                  DIVIDE ET IMPERA

Comment

Nee dat gaat veel te ver haha ik zat te denken aan dit:
                    http://forum.bodynet.nl/dagelijkse-v...g-schemas.html

Gewoon de basis in een wat latere groep / begin middelbare school

Comment

Het zou op zich en goed initatief zijn,al is het lastig tot een bepaalde leeftijd kinderen gezond te laten eten.
                      Thuis werd er bij mij 6 dagen per week gezond gegeten en werd ik er ook bewust van gemaakt waarom gezond eten/drinken belangrijk was,maar toch verdwenen mijn boterhammen op school vaak in de vuilnisbak.

Als al jouw vrienden naar de snackbar of supermarkt in de pauze of na school gaan,moet je heel sterk ziin je schoenen staan om in de kantine te blijven en je brood op te eten.

Vaak ligt het ook aan de ouders,het is tenslotte makkelijker om een koek ofzo mee te geven als even iets gezonds te maken.

In mijn tijd was er nog schoolmelk voor iedereen.....en nu?
                      Last edited by rain; 28-02-2014, 18:49.
                      DIVIDE ET IMPERA

Comment

Originally posted by rainman View Post
                        Het zou op zich en goed initatief zijn,al is het lastig tot een bepaalde leeftijd kinderen gezond te laten eten.
                        Thuis werd er bij mij 6 dagen per week gezond gegeten en werd ik er ook bewust van gemaakt waarom gezond eten/drinken belangrijk was,maar toch verdwenen mijn boterhammen op school vaak in de vuilnisbak.

Als al jouw vrienden naar de snackbar of supermarkt in de pauze of na school gaan,moet je heel sterk ziin je schoenen staan om in de kantine te blijven en je brood op te eten.

Vaak ligt het ook aan de ouders,het is tenslotte makkelijker om een koek ofzo mee te geven als even iets gezonds te maken.

In mijn tijd was er nog schoolmelk voor iedereen.....en nu?
                        Volgens mij is dat nog steeds alleen ruilde ik het altijd om voor chocomelk haha

Comment

Ja dat klopt Rainman, maar wanneer al die kinderen zich bewuster worden en een beter voorbeeld thuis krijgen (dit gebeurt na enkele generaties) dan zal dat stoere gedrag van de kinderen en het navolg gedrag dus ook minder worden denk ik.

Comment

Originally posted by diasog View Post
                            Ja dat klopt Rainman, maar wanneer al die kinderen zich bewuster worden en een beter voorbeeld thuis krijgen (dit gebeurt na enkele generaties) dan zal dat stoere gedrag van de kinderen en het navolg gedrag dus ook minder worden denk ik.
                            Ze moeten om te beginnen eens stoppen met snoep en frisdrank te verkopen.
                            Worstenbroodjes, fricandellen, patat.. het wordt allemaal verkocht.
                            Ik heb daar met een rector wel eens een discussie over gehad.
                            De school verdient daar namelijk aardig aan en volgens de rector 'kopen de leerlingen het anders toch wel in de supermarkt'.
                            Toen ik zei dat ze dan net zo goed sigaretten kunnen verkopen, vond hij dat geen vergelijking.
                            DIVIDE ET IMPERA

Comment

Lekker negatief weer

Die kleine van mij (4jaar) krijgt wekelijks een voeding les en iedere 3 maanden is er een nieuw sport thema voorbij er elke keer een fittest gedaan word.

Elke half jaar worden ouders met kinder met overgewicht uitgenodigd om met de schooldietiste en schoolsport instructeur te praten.

Door de weeks is er 4x gym les en bij de BSO is er elke week een sportfocus.

Elke 3 maanden is er ook een bijeenkomst avond voor ouders wat betreft voeding voor kinderen en elke dag is er een fruitpauze.

Er mogen geen dranken als appelsap / prik meegenomen worden evenals snoep.
                              Trakteren is niet toegestaan,mitshet gezond is .

Voor alle voeding is een lijst vanuit school met wat wel en niet mag.
                              Hierop is niks slechts te vinden.

Maw niet op iedere school is het zo negatief als jullie het hier doen voorkomen!
                              Team Fox Gym - Contest Prep / Transformation / Nutrition - PM voor informatie.
                              Ox Nutrition / Ice76 Protein Ice

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X