Insuline piek

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Insuline piek

Ik hoor en lees geregeld dat het best is om insulinepieken te vermijden doorheen de dag.

Dat deze na de training "moet" pieken kan ik aannemen omdat de insuline er voor zal zorgen dat de spieren gevoed worden met koolhydraten en zo aan hun herstel kunnen beginnen. Of niet?

Kan iemand me uitleggen waarom of heeft iemand hiervan een goed artikel? Ben nog niet helemaal mee met dit verhaal

Is eigenlijk helemaal geen slecht onderwerp voor een artikel.

Ik zou niet weten waarom je insulinepieken moet vermijden. Het is me niet eens duidelijk wat je bedoelt met een "insulinepiek" eigenlijk. Sterker nog, ik weet niet eens hoe je dat zou moeten doen als je wilt eten.

Een insulinerespons na je training is wenselijk omdat het een positief effect heeft op je eiwitsynthese. Maar als je voeding een beetje op orde is is, dan is het niks om je bewust mee bezig te houden. Het gaat namelijk echt om vrij kleine hoeveelheden. De klassieke 30 gr dextrose is echt gigantische overkill bijvoorbeeld hiervoor.

Spieren voeden met koolhydraten. Mja in principe is het onzin. Je kan je glycogeen voorraden aanvullen maar ook dat is iets dat redelijk vanzelf gaat zolang je voeding op orde is. Er is wat voor te zeggen als je een heel intensief sportpatroon hebt om hier echt bewust mee bezig te zijn maar als krachtsporter gaat dit vrijwel nooit op. Die paar keer per week die je sport gaat als je een beetje prima macro's hebt prima geregeld worden en optimaliseren is dan een beetje overbodig. Eet een fatsoenlijke maaltijd voor en na je training dan ben je er wel. En voor en na denk dan aan een window van 4-5 uur ofzo.
    Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

Originally posted by pescatore View Post
      Is eigenlijk helemaal geen slecht onderwerp voor een artikel.

Ik zou niet weten waarom je insulinepieken moet vermijden. Het is me niet eens duidelijk wat je bedoelt met een "insulinepiek" eigenlijk. Sterker nog, ik weet niet eens hoe je dat zou moeten doen als je wilt eten.
      Mijn redenering hierachter is/was de volgende (kan zijn dat het complete onzin is & totaal van de pot gerukt): ik lees geregeld dat complexe koolhydraten zorgen voor een constantere suikerspiegel terwijl simpele koolhydraten er voor zorgen dat er meer pieken en dalen zijn in de suikerspiegel.
      Indien het niet uitmaakt of insuline piekt op bepaalde momenten waarom zou je dan complexe koolhydraten nemen?

Een tijdje geleden was er hier ergens een discussie over cola zero/red bull light/... hier gaf men aan dat de insuline ook verhoogt indien men deze drankjes drinkt.
      Dat was eigelijk ook de reden waarom ik opzoek ging naar de gevolgen van insulinepieken en de werking ervan.

Comment

Je moet dan exact gaan specificeren wat je exact bedoelt. "Het probleem van insulinepieken" is te breed. Probleem met wat?

Comment

Niet eenvoudig, had gedacht dat iemand hier wel ervaring mee had

Tijdens een insulinepiek zal de spier glucose opnemen, als deze "verzadigd" is zullen er extra vetzuren aangemaakt worden om deze glucose in op te slaan.

Insulinepieken zijn dus een oorzaak voor het aanmaken van vet?!

Comment

Je bent de hele dag tegelijkertijd vet op aan het slaan en vet aan het verbranden. Dat hoort zo. Dus nee. Dat is gewoon het systeem hoe je lichaam energie reguleert.
            Last edited by pescatore; 28-09-2015, 11:39.

Comment

Dat verhaal van complexe en snelle koolhydraten wordt vaak veel te nauw genomen. Wanneer jij meerdere producten tegelijk eet dan klopt er niks meer van die glycemische index.
              BP:1x130 SQ:1x200 DL:1x225 @85kg

Comment

Artikel van Menno Henselmans gaat over het verschil in GI:
                The Science Of Nutrition: Is a Carb a Carb? Written By Menno Henselmans | SimplyShredded.com

Hierin zegt hij het volgende:
                "For your body composition, it doesn’t matter if a carb is classified as simple or complex or if it has a high or low glycemic or insulin load or index. Only the total amount of carbs in your diet matters and this only matters because carbs contain calories."

Waar je wel op moet letten is dat complexe koolhydraten over het algemeen meer micro's bevatten.

Comment

Originally posted by Gus View Post
                  Dat verhaal van complexe en snelle koolhydraten wordt vaak veel te nauw genomen. Wanneer jij meerdere producten tegelijk eet dan klopt er niks meer van die glycemische index.
                  Dit dus.

Ik geloof dat complexe carbs de functie heeft je hongergevoel te onderdrukken en wat energie verspreid over de hele dag levert.

Ik heb hier nog een artikel gebookmarked wat dynobet hier ooit geschreven heeft, misschien heb je hier wat aan.

http://forum.bodynet.nl/algemeen/43528-koolhydraten-glycogeen-vetopslag.html
                  All time PRs: 195/135/232,5
                  Meet PRs: 185/132,5/232,5

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                  X