Nieuwe Theorie Natuurlijke Max.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nieuwe Theorie Natuurlijke Max.

Ik las onlangs dat je door as meer eiwit op kan nemen. Ik dacht nu aan een nieuwe theorie over de natuurlijke max.

Iedereen zegt dat je een natuurlijke max hebt. En als je toch blijft trainen, je nooit meer spieren krijgt (tenzij je as gebruikt).
    Feit is ook dat als je niet genoeg eiwitten binnekrijgt, je dan niet groeit in spiermassa. Ook is het zo dat je lichaam maar een bepaalde hoeveelheid eiwit op kan nemen, die naar mijn weten niet groter word naar mate je meer spieren hebt.

Is het dan niet gewoon zo, dat je op een gegeven moment, niet genoeg eiwitten meer kan innemen om door te groeien. Dat je eigenlijk wel zou kunnen groeien, maar dat het niet wil omdat de bouwstenen er simpelweg niet zijn.

En als je dan aan de AS gaat, neem je meer op waardoor je die bouwstenen krijgt en je weer groeit. En die werking van AS op zichzelf dan nog een extra hulpmiddel is.

Graag jullie mening hierover,

Grtz, David.
    VOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NL

Lijkt me niet, als iedereen namelijk slechts eenzelfde hoeveelheid eiwitten op zou kunnen nemen en als spiergroei of maximale spiermassa daar rechtstreeks aan gerelateerd is, zou de natuurlijke max van mensen veel dichter bij elkaar liggen.
    Heeft dus met genen te maken dat de ene van 1.80m naturel niet boven de 80 kilo uit kan komen terwijl de ander zomaar 100 kilo kan halen, beiden uiteraard met eenzelfde bf.

Comment

Wie zegt dat de hoeveelheid eiwitten die men max kan innemen niet verschilt.

Comment

[QUOTE=dav1t0]Ook is het zo dat je lichaam maar een bepaalde hoeveelheid eiwit op kan nemen, die naar mijn weten niet groter word naar mate je meer spieren hebt.
        QUOTE]

Het in het vetgedrukte klopt niet helemaal Davito.

En verder volg ik Shannasse.

Comment

Hoe zit het dan? Moet je eens voorstellen, als een mens max 15gram eiwit per uur kan opnemen. Hoeveel kan een mens dan maximaal opnemen in 1 dag? 360 gram. Dat is wel veel, maar mischien voor sommige mensen niet genoeg om te groeien. Verder neemt niet iedereen zoveel, want je moet dan elk uur zoveel hebben wat betekend dat je snachts op moet staan om eiwitten te eten.

Comment

En dat laatste is dan ook wat sommige mensen die echt bloedserieus bezig zijn idd doen.
            Verder kun je er gerust vanuit gaan dat iemand die in staat is werkelijk zijn natuurlijke max te halen echt wel weet hoe het met voeding zit en dat ook optimaal voor elkaar heeft, anders zou die het sowieso nooit halen.

Je hele theorie valt of staat met het gegeven van een vaste hoeveelheid eiwitten die maximaal door je lichaam kan worden opgenomen en die dan ook nog eens voor iedereen min of meer gelijk zou zijn én niet zou veranderen naarmate je lichaamssamenstelling verandert.
            Dit klopt gewoonweg niet, er zijn grenzen maar in principe is een lichaam in staat om net zoveel eiwit op te nemen als nodig is voor het onderhoud én het herstel van aanwezige spieren. En herstel betekent groei.

Comment

Nou dan is hij weerlegt. Ik dacht dat op een gegevenmoment je gewoon geen eiwitten meer kon opnemen. Als dit niet zo is dan zakt mijn theorie idd in elkaar.

Comment

Jep, Shannasse heeft al uitgelegd wat ik bedoelde. Opname (absorptie uit maag en vnl dunne darm) maar vooral inbouw van aminozuren verandert dus wel degelijk naargelang de lichaamssamenstelling. En uiteraard is dit uiteindelijk beperkt, maar lijkt me met alles zo.

Grtz

Comment

Ik denk ook dat het overschot aan eiwitten gewoon gebruikt gaat worden als brandstof voor je lichaam.
                  Kom je dan boven je totale dagelijkse behoefte aan calorieen, dan wordt je gewoon vetter, en dat is nou net niet de bedoeling natuurlijk.
                  Brear.

Comment

Idd bro, zo is het.

Comment

Ja Bocca, maar er zit wel een bepaald aspect in de vraag van de topicstarter wat ik mij eigenlijk toch afvraag.
                      Veel a.s zijn toch eigenlijk eiwitsparende middelen, waardoor het herstel van het lichaam na zware trainingen veel beter verloopt.
                      Op grond daarvan zou het misschien toch mogelijk zijn dat het lichaam meer eiwit per kilo vvm kan opnemen dan gemiddeld.
                      Maar ik heb er tekort verstand van om dit echt te kunnen beoordelen, en ga daarom uit van mijn eigen situatie.
                      Groet;
                      Brear.

Comment

Originally posted by BREAR
                        Ja Bocca, maar er zit wel een bepaald aspect in de vraag van de topicstarter wat ik mij eigenlijk toch afvraag.
                        Veel a.s zijn toch eigenlijk eiwitsparende middelen, waardoor het herstel van het lichaam na zware trainingen veel beter verloopt.
                        Op grond daarvan zou het misschien toch mogelijk zijn dat het lichaam meer eiwit per kilo vvm kan opnemen dan gemiddeld.
                        Maar ik heb er tekort verstand van om dit echt te kunnen beoordelen, en ga daarom uit van mijn eigen situatie.
                        Groet;
                        Brear.
                        Ja klopt maar je stelt het een beetje verkeerd voor denk ik.
                        Je spreekt over AS als lichaamseiwitsparende middelen en linkt daaraan dan dat je meer eiwit zou kunnen opnemen. De link is niet correct.
                        Eiwit in het lichaam is onderhevig aan turnover. Maw alle lichaamseiwitten worden afgebroken en opnieuw opgebouwd afhankelijk van om welk soort eiwit het gaat (wat zijn functie is), zal die turnover langer of korter duren.
                        Dus eiwitten kunnen en zullen verschillende functies vervullen in het lichaam. Zo zijn er bijvoorbeeld bindweefseleiwitten, enzymen, spierweefseiwitten...
                        Al deze eiwitten verkeren in een dynamisch evenwicht. Ze worden dus afgebroken en opnieuw opgebouwd en de snelheid voor afbraak en hersynthese is verschillend voor ieder eiwit. Bijv:
                        - collageen als belangrijkste bindweefseleiwit: turnover = X maanden
                        - spierweefseleiwitten: turnover = 30-50 dagen
                        - enzymen: afhankelijk van welk enzym: turnover van 7 dagen tot slechts 11 min voor bepaalde anderen.

Hormonen als testosteron werken nu zowel op de afbraak van die eiwitten (katabolisme) in als op de aanmaak (anabolisme).
                        Enerzijds beperken ze het katabolisme en stimuleren ze het anabolisme.
                        Als je dus zegt dat AS eiwitsparend zijn dan heeft dit te maken met een beperking van het katabolisme waarvoor dus in feite nét niet meer eiwitten hoeven te worden opgenomen.
                        Als je dan daarnaast zegt dat AS het herstel bevorderen, heeft dit wel eerder te maken met méér of in ieder geval een betere eiwitopname/benutting.
                        Ik ken echter niet genoeg over AS om te vertellen naar waar de balans nu doorslaat, katabolisme beperken of anabolisme stimuleren.
                        Verder is het natuurlijk ook belangrijk in dergelijke discussies duidelijk te stellen wat precies bedoeld wordt met 'eiwit opnemen'. Vanaf het moment dat eiwitten in het spijsverteringsstelsel geabsorbeerd worden, zijn ze (vnl als aminozuren) opgenomen in het lichaam. Dit wil echter nog niet zeggen dat ze bijvoorbeeld daadwerkelijk zijn omgezet tot spierweefseleiwitten.
                        In welke mate AS een meerwaarde zijn voor de absorptie van eiwitten in het spijsverteringsstelsel en in welke mate ze nadien dan ook de uiteindelijk opname van aminozuren uit de bloedbaan stimuleren weet ik al evenmin.
                        Ze willen me in mn richting gewoon niks leren over AS, kennen er waarschijnlijk zelf de ballen van

Grtz
                        Last edited by Bocca; 24-05-2006, 09:46.

Comment

Dat is jammer Bocca, je bent al erg goed op de hoogte en kunt het ook nog eens prima uitleggen dus zou mooi zijn als je ook van dat stuk iets meer te weten kon komen.
                          Maar je hebt ongetwijfeld gelijk dat ze er zelf niets vanaf weten...

Comment

Originally posted by Shannasse
                            zou mooi zijn als je ook van dat stuk iets meer te weten kon komen.

Daarvoor zit ik waarschijnlijk in het 'verkeerde' kamp van de voedingsscheikundigen (en zelfs dat ben ik momenteel nog niet).

Ik zou best in een cursus kunnen opzoeken in welke lichaamsprocessen de bewuste androgene hormonen tussenkomen en wat hun effect precies is. Feit is, zoals je ongetwijfeld zelf weet dat, wanneer je gaat inspelen op die hormonenhuishouding en dus door bv AS te nemen de hoeveelheid doet stijgen, je zeer voorzichtig moet zijn met te vertellen wat dan de uiteindelijke effecten worden. Zo maar extrapoleren van "testosteron doet X dus tweemaal zoveel testosteron doet 2 keer X" is dus onzin.
                            Bijgevolg weet ik het niet en ga ik er ook moeilijk kunnen achterkomen vrees ik.
                            Enkel de mensen die er voor zorgen dat deze zaken bestaan, kunnen hier op misschien een volledig correct antwoord geven. Het illegaal zijn van dergelijke producten maakt dat onderzoeksgeld grotendeels uitgaat naar hun opsporing en niet naar hun 'meerwaarde' en precieze effecten op niveau van biochemische en biologische processen.

Comment

Klopt, maar het is natuurlijk wel zo dat het overgrote deel in eerste instantie als medicijn op de markt komt.
                              Uiteraard gebruikt men daar veel lagere doseringen maar de werking van medicijnen wordt uitgebreid getest, in dat opzicht zal er toch wel iets over die effecten bekend zijn?

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X