De Leidsche student die sterk wilde worden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• De Leidsche student die sterk wilde worden

Gegroet allen,

Ik ben een student van 21 uit het mooie Leiden die onlangs dit handige forum heeft ontdekt. Omdat ik zie dat veel van de voorsteltopics ook gebruikt worden om enig advies te verkrijgen dacht ik: ik maak er ook één!

Kort iets over mijzelf: 21 jaar oud dus, 189cm en zo'n 72kg. Op mijn 18e ben ik voor het eerst een sportschool ingestapt en heb sindsdien 3 jaar wat aangekloot. Geen advies gevraagd, geen training gekregen, geen verandering in voeding (leefde regelmatig langere tijden op kant-en-klaarmaaltijden, cola en afbakpizza's). En vaak zelfs een half jaar er compleet niets aan gedaan. Van nature ben ik een dun persoon en je raad het al; dat ben ik nu nog steeds. Ik had altijd de gedachte in mijn hoofd dat als ik 1 á 3 keer per week wat met dumbbels liep te zwaaien, ik vanzelf wel gespierder zou worden. Uiteraard valt dit ernstig tegen Nu ik sinds een jaar ongeveer af en toe een whey proteine shake er in kieper is er wel iets veranderd, maar niet veel.

Nu is het dus tijd voor het echte werk: nu ga ik het serieus aanpakken. Wat ik nodig heb is een simpel en effectief programma dat ik 3 keer in de week kan doen. Daarnaast een duidelijk voedingsschema. Ik denk nu dat ik dit heb gevonden in de vorm van Starting Strenght van Rippetoe. In de Vitamins & More heb ik een voedingsschema gehaald en wil dat combineren met het voedingsschema zoals ik het aantrof in Bronxo's topic: (klik hier). (als deze verwijzing niet oké is haal ik 'm wel weg, ik vond zijn topic toevallig via google, zo ben ik hier terecht gekomen. zijn schema leek mij wel oké vandaar dat ik er naar verwijs.)

Nu heb ik nog wat dingen die ik mij afvraag en wel het volgende:

Over Starting Strenght: het idee van 2 verschillende trainingen die je om en om afwisselt spreekt mij ontzettend aan. Veel simpeler kan het niet worden en het wordt erg overtuigend gebracht. Wat ik mij echter afvraag is of het wel genoeg is. Hoe kun je nu iedere week sterker worden met de Bench Press als je maar 1,5x per week (gemiddeld dus) 3x5 sets doet? (excl. warming up). Tevens vraag ik mij af: wat dan van je biceps, triceps, etc? Klopt het dat dit programma zich dus enkel en alleen richt op meer kracht voor een aantal oefeningen en zich niet bekommert om er mooi en groot uit te zien? (geen kritiek op Rippetoe, meer een vraag.)

Over de voeding: Is het correct dat ik het beste iedere dat 2x langzaam werkende eiwitpoeders kan eten, en enkel na de training direct wat snelwerkende whey proteine? En dat ik daarnaast geen "mass gainers" hoef te consumeren als ik gewoon goed en veel brood, pasta en rijst eet?

Tevens zou ik graag horen als er andere leden zijn uit Leiden, en naar hun sportschool ervaringen. Momenteel sport ik bij USC/Plexus, de zeer goedkope studentenaccomodaties, maar die hebben voornamelijk fitnessmachines en nauwelijks barbells. De enige manier om te squatten lijkt zelfs een fitnessmachine te zijn waar de stang vast zit in het apparaat en maar 2 richtingen op kan (naar boven en naar beneden). niet helemaal de bedoeling dus, het lijtk me dat ik het gewoon met losse gewichten moet doen.
    "Waar een wil is, is een weg"

Oh, en daarnaast wilde ik nog vragen hoe het zit met 'bulking'... ik begrijp dat ik dat in principe al doe met het eetschema, maar hoe verhoudt een trainingsroutine voor bulking zich tot het schema van starting strength?

Comment

bulking = onderhoud behoefte +100/500 cal (tussen de 100 en 500)

lees de voedings stickies even door dan weet je veel meer over voeding
      There are no shortcuts to any place worth going.

Comment

welkom,

Ik zelf kom uit Leiden. woon nu in voorschoten. en zoals je vraagt naar ervaring van een andere sportschool.
        Ik zelf train bij de Spartaan. best oude spullen. maar ik voel me hier thuis.genoeg bb, powerlift spullen.
        zoals losse gewichten t/m 50 kilo, verschillende bankdruk (olympisch) versies te vinden qua incline, decline enzo, mag er met je tank t- shirt lopen als je dat wilt. verder genoeg ruimte om te deadliften en squaten.
        gratis trainingsschema's en begeleiding als je daar om vraagt.
        zeker een sportschool waar je je doel zou kunnen bereiken.
        moet alleen wel betalen voor de sauna. wat weer minder is. en deze is ook alleen op maandag, woensdag en zaterdag open.
        verder kan je er supplementen kopen, zoals whey poeders. wel iets duurder als internet. maar je moet toch wat als je er achter komt dat het op is en geen tijd heb voor een nieuwe internet bestelling.

een andere sportschool in Leiden met iets nieuwere spullen is de fysiek. maar ik zelf voel me er minder thuis. wat ik persoonlijk belangrijk vind aan een sportschool. het gevoel dat je er graag naar toe gaat. maar dit is voor ieder persoonlijk.

verder zijn er een hoop fitness/sportscholen maar ik zelf me doel nooit zou kunnen bereiken.
        zoals fit for free, de vlietlijn enz. (ben er wel eens geweest. maar ik vind het niks)

Ik zou gewoon een weekje verschillende testen. proefles is bijna altijd gratis.

Comment

Je hoeft echt niet veel vaker te bankdrukken maar je zult relatief veel gains op squat en deadlift maken. Bench stallt sowieso op een gegeven moment waarschijnlijk rond 70 kg als je dezelfde bouw als ik heb. Deadlift zal echter een stuk gemakkelijker gaan. Heb je het boek al in bezit/gepiraat?
          Lid van de 200 club

Comment

Originally posted by smokeyjoe View Post
            welkom,

Ik zelf kom uit Leiden. woon nu in voorschoten. en zoals je vraagt naar ervaring van een andere sportschool.
            Ik zelf train bij de Spartaan. best oude spullen. maar ik voel me hier thuis.genoeg bb, powerlift spullen.
            zoals losse gewichten t/m 50 kilo, verschillende bankdruk (olympisch) versies te vinden qua incline, decline enzo, mag er met je tank t- shirt lopen als je dat wilt. verder genoeg ruimte om te deadliften en squaten.
            gratis trainingsschema's en begeleiding als je daar om vraagt.
            zeker een sportschool waar je je doel zou kunnen bereiken.
            moet alleen wel betalen voor de sauna. wat weer minder is. en deze is ook alleen op maandag, woensdag en zaterdag open.
            verder kan je er supplementen kopen, zoals whey poeders. wel iets duurder als internet. maar je moet toch wat als je er achter komt dat het op is en geen tijd heb voor een nieuwe internet bestelling.

een andere sportschool in Leiden met iets nieuwere spullen is de fysiek. maar ik zelf voel me er minder thuis. wat ik persoonlijk belangrijk vind aan een sportschool. het gevoel dat je er graag naar toe gaat. maar dit is voor ieder persoonlijk.

verder zijn er een hoop fitness/sportscholen maar ik zelf me doel nooit zou kunnen bereiken.
            zoals fit for free, de vlietlijn enz. (ben er wel eens geweest. maar ik vind het niks)

Ik zou gewoon een weekje verschillende testen. proefles is bijna altijd gratis.
            Bedankt voor de informatie Joe! Je bent tot nu toe de tweede mede-leidenaar die zegt dat de Spartaan goed sporten is, ik ga er wel eens een proeflesje nemen. Vooral de begeleiding vind ik heel belangrijk, want anders ga ik alles verkeerd doen en dat werkt alleen maar averechts lijkt me. Daarbij motiveert het veel beter als je iemand hebt die met je 'mee leeft' zogezegd.

Originally posted by joachimrens View Post
            Je hoeft echt niet veel vaker te bankdrukken maar je zult relatief veel gains op squat en deadlift maken. Bench stallt sowieso op een gegeven moment waarschijnlijk rond 70 kg als je dezelfde bouw als ik heb. Deadlift zal echter een stuk gemakkelijker gaan. Heb je het boek al in bezit/gepiraat?
            Yea, squats en deadlift nog nooit gedaan eigenlijk, dus daar is nog veel ruimte. Het boek heb inmiddels in pdf vorm op mijn computer staan, ja

Comment

Hoi,

Je zal merken dat het een hoop oude zooi is. Maar juist dat heeft wel wat. Het heet niet alleen de Spartaan, maar het heeft ook een Spartaanse " uiterlijk". Een hoop oud ijzer, slechte verlichting en het ruikt er muf. Maar je Weet dat hier mensen groot zijn geworden. Die uitstraling geeft het.

Comment

Met Starting Strength kun je als beginner flink wat spiermassa kweken:

before/after progress: 4 months of rippetoe = 42lbs gained - Bodybuilding.com Forums

TESTOSTERONE NATION | Starting Strength: 2 Months, 35 lb Weight Gain - Page 1

14 weeks of Rippetoe's Starting Strength - Bodybuilding.com Forums
                I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
                - Dave Tate

Comment

Bedankt Joe& Inferno. Ik denk dat ik maar eens ga proeven bij een echte sportschool in Leiden, want ik weet gewoon zeker dat ik geen goede resultaten zal behalen bij het USC. Ik wil echt goede begeleiding om alles goed te leren en me gemotiveerd te houden. En het is ook mooi om te zien dat je met SS groter kan worden

Comment

Nou, ik heb gebeld met de Spartaan, ik was het liefste vandaag al langs gegaan voor een introductie, bespreking van mijn doelstellingen, advies en eventueel uitleg van een paar oefeningen. Maar helaas is er daar (blijkbaar) maar één trainer aanwezig, een vrouw, die nu nog eens weg is ook, en dus uiterlijk eind volgende week pas zou kunnen. Ik heb het gevoel alsof ik niet verder "kan" totdat ik van een ervaren iemand de squat, deadlift, etc goed heb geleerd. Het lijken oefeningen die je echt niet verkeerd mag doen omdat ze blessuregevoelig zijn, en ik heb ze nog nooit gedaan. Wel even balen dus want was het liefst gisteren al begonnen.. :P

Comment

Oke top. De dochter van de eigenaar is dat. De eigenaar zelf heet Dirk. Die is er elke ochtend middag, vrijdag avond, zaterdag en zondag ochtend (alleen open op zondag ochtend in de herfst en winter maanden). Ook aan hem kan je je info vragen. Hij heeft zelf aan wedstrijden mee gedaan vroeger. En zijn zoon ook. Vraag het persoonlijk ook liever aan hem. Als ik ergens mee zit. De dochter is voor de intro en voeding. Zij zal de eerste twee/ 3 keer met je mee lopen. Bij haar aangeven wat je wilt. en van daar uit zal ze je een schema geven.

Ik zelf ben er bijna altijd maandag, woensdag, vrijdag avond om 7 uur. En zaterdag ochtend.

Comment

Nog een Leidsche student hier

Comment

Originally posted by MisterDutch View Post
                          Nou, ik heb gebeld met de Spartaan, ik was het liefste vandaag al langs gegaan voor een introductie, bespreking van mijn doelstellingen, advies en eventueel uitleg van een paar oefeningen. Maar helaas is er daar (blijkbaar) maar één trainer aanwezig, een vrouw, die nu nog eens weg is ook, en dus uiterlijk eind volgende week pas zou kunnen. Ik heb het gevoel alsof ik niet verder "kan" totdat ik van een ervaren iemand de squat, deadlift, etc goed heb geleerd. Het lijken oefeningen die je echt niet verkeerd mag doen omdat ze blessuregevoelig zijn, en ik heb ze nog nooit gedaan. Wel even balen dus want was het liefst gisteren al begonnen.. :P
                          Helaas weten de meeste trainers amper wat een squat is, laat staan een low-bar squat. Lees het boek goed door dus, en maak desnoods filmpjes. Dan haal je de foutjes er zelf uit, op deze manier zijn er velen je voorgegaan.
                          Lid van de 200 club

Comment

Originally posted by joachimrens View Post
                            Helaas weten de meeste trainers amper wat een squat is, laat staan een low-bar squat. Lees het boek goed door dus, en maak desnoods filmpjes. Dan haal je de foutjes er zelf uit, op deze manier zijn er velen je voorgegaan.
                            Bedankt voor de tip, ik hoop ook heel erg dat ik daar trainers zal treffen die me echt de goede form kunnen leren. w.b. filmpjes; doel je op het maken van filmpjes van mijn eigen squat?

En het boek is echt heel behulpzaam, het is alleen zo dat het moeilijk is om m'n eigen fouten in te zien, ik hebt eigenlijk iemand nodig die het perfect weet en me net zo lang blijft corrigeren tot ik het goed doe.

Comment

Vandaag getraind in de universiteits sportschool, je moet toch wat. Met een zogeheten 'smith machine' (ja, die moest ik ook even googlen) maar wat squats geprobeerd. Ging op zich wel OK, maar ik merkte toch dat het wat houterig ging net als de Press dus maar zsm een instructeur vinden die het me kan uitleggen. In de tussentijd zoveel mogelijk proberen te eten, wat redelijk wat moeite kost. Hopelijk snel echt van start en dan knallen!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X