t3

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

@Been, dat klopt.

Men spreekt van "jong" en "oud" vet, dit is natuurlijk niet correct, maar geef beter aan wat er bedoeld wordt.

Dus wat er kort (jong) aanzit gaat snel weg. Helaas heeft het lichaam een soort thermostaat (ook niet de juiste benaming hoor).

Stel je heeft een vetpercentage van 20% al jaren en je wil dit verlagen, dan weet iedereen dat je dit kan bereiken met cardio en je voedingspatroon aanpassen, eventueel met ondersteuning van bepaalde middelen.

Als je na 3 maanden het vetpercentage verlaagd heb naar 15%, moet je minstens een jaar dit zien te handhaven, hierdoor stelt het lichaam de thermostaat iets lager.

Vaak zie je dat men na 3 maanden weer "normaal" gaat eten en het vliegt er gelijk weer aan, vaker nog meer dan het was, dit omdat het lichaam wat meer reserve opbouwt, voor de volgende hongerperiode.

Greetz.

Comment

hmmm daar heb ik me niet eens bij slit laten staan wat je daar zegd

je lichaam zal moeten wennen aan een lager BF natuurlijk anders zou het die winter laag vet maar blijven proberen terug te krijgen
      en dat wennen is na een half jaar zeg je ?
      Who's the Chef

Comment

Voor de geïntresseerde:

De setpoint theorie

Er bestaat een theorie die tracht te verklaren waarom mensen die zijn afgevallen zo veel meer 'eetlust' hebben dan degenen die op een constant gewicht blijven. Deze setpoint-theorie gaat er vanuit dat zich ergens in onze hersenen een soort 'vet-thermostaat' bevindt. Een centrum waar als het ware onze hoeveelheid vetmassa is ingeprogrammeerd. Gaan we beneden deze vetmassa dan wordt het voedsel opeens veel aantrekkelijker. Afbraak van vet zou immers duiden op een hongerperiode en die is in principe levens-bedreigend.
        Via de vet-thermostaat zouden we er zo toe worden aangezet meer te eten om de voorraad weer op peil te brengen. Gaan we dat inderdaad doen dan kan het heel goed gebeuren dat er iets meer vet wordt opgebouwd dan voor de dieet periode. Alsof het lichaam zich in wil dekken tegen mogelijke toekomstige 'hongersnood'. Een mechanisme wat te vergelijken is met wat er gebeurt na de afbraak van spieren door training: de spier bouwt iets meer eiwitten op waardoor we sterker worden en dus beter zijn opgewassen tegen komende belastingen.
        Het is wel mogelijk de vet-thermostaat op een lager niveau in te stellen, al gaat dat aanzienlijk minder eenvoudig dan bij de thermostaat van de CV .
        Afvallen en een jaar of langer die lagere vetmassa vasthouden programmeert de vet-thermostaat op een lager niveau. Hoe minder groot het verschil tussen aanvankelijke vetmassa en de vetmassa na afslankperiode is, hoe makkelijkerer de vet-thermostaat zich bijstelt.

Greetz.
        Last edited by Castaway; 04-02-2007, 08:50.

Comment

hey cast dat is een erg intresant stukje en ik moet zeggen dat ik het redelijk kan onder bouwen met eigen ervaring

is hier een officieel onderzoek van ??
          Who's the Chef

Comment

@Been
            Ik ga het je makkelijk maken, maar je moet er wel wat voor doen (google), van onderstaande man komt deze theorie. Daarnaast kan je er veel over lezen op diverse wetenschapsforums etc.

De theorie is afkomstig van Dr. Lou Aronne, zoals beschreven in zijn boek "Weight less, live longer". Hoewel zijn theorieën niet onomstreden zijn, krijgt hij ook veel bijval uit kringen van artsen en diëtisten.

Dr. Aronne gelooft dat iedereen en soort vast gewicht heeft dat bij hem past, een zogenaamd setpoint. Net zoals je lichaam een setpoint heeft voor de lichaamstemperatuur, namelijk 37 °C.

Groet,

Comment

Klinkt verrekte logisch allemaal! Ik ga ook wat Googlen, als ik daar wat tijd voor kan maken.
              We blijven als groep werken aan het 'whey-gevoel'.

Comment

Een linkje over het setpoint theorie met onderaan de pagina diverse verwijzingen en studies..

The Concept of a Body Fat SetPoint

Kun je nagaan de topic was T3 en we eindigen bij het setpoint theorie even een afdwaling

Greetz.
                Last edited by Castaway; 05-02-2007, 06:35.

Comment

haha we dwalen idd lekker af ja

thx voor de link ga het vanmiddag ff goed lezen
                  Who's the Chef

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                  X