De volgorde van oefeningen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• De volgorde van oefeningen

Hallo spierbundels,

Ik loop een beetje met de vraag rond waar ik niet echt een duidelijk antwoord op kan terug vinden.

Is het nog van belang in welke volgorde je de oefeningen achter elkaar doet? Nu stap ik even op de fiets.. en ga ik vervolgens naar de gewichten toe om daar diverse oefeningen te doen. Daarna pak ik nog wat apparaten. Enkel verschild de volgorde net even als het ene apparaat bezet is. Dan pak ik wat anders.

Ik kan me voorstellen in mijn eigen logica dat je niet dezelfde spiergroep 2x achter elkaar moet pakken. Ik probeer een apparaat te kiezen die een andere spiergroep hoofdzakelijk gebruikt dan wat ik daarvoor heb getraind.

Hoe doen jullie dat?
    Digitaal tekenaar / 2D artist http://www.rkgfx.nl
    Fitness rookie!

vaak standaard indeling,

eerst de compound en dan de isolatie oefeningen.

heb nooit last van bezette toestellen omdat ik 90% vd tijd in de gym losse gewichten gebruik.
    Best: Bench: 1 x 150 / Squat 1x 245 / Deadlift 1x 280.
    Go heavy or go home!

Comment

Van grote spiergroep naar steeds kleinere spiergroep. Stel dat jij eerst een kleine spiergroep vermoeid maakt, dan kan je uiteindelijk veel minder bij je grote spiergroep. Dus je eindresultaat is dan minder.

Comment

Dus bijvoorbeeld de borst spieren en de bovenrug.. en dan naar de biseps, triseps..onderarm ..

En enkel losse gewichten is ook interessant. Je kan daar een hoop mee doen natuurlijk. Ik zit er namelijk aan te denken om een bankje te kopen met wat gewichten erbij voor op zolder.
        Fitness rookie!

Comment

Originally posted by yoRR View Post
          Dus bijvoorbeeld de borst spieren en de bovenrug.. en dan naar de biseps, triseps..onderarm ..

En enkel losse gewichten is ook interessant. Je kan daar een hoop mee doen natuurlijk. Ik zit er namelijk aan te denken om een bankje te kopen met wat gewichten erbij voor op zolder.

Het voordeel van losse gewichten t.o.v. apparaten is bijvoorbeeld dat jij losse gewichten in evenwicht moet houden tijdens de uitvoering van de oefening, bij een apparaat wordt dit voor je gedaan. Wanneer je het zelf moet doen gebruik je allerlei omliggende ondersteunende spiertjes, die je bij een apparaat niet gebruikt, en train je effectiever.

Wat ik wel zou doen is een trainingsschema maken, weet niet of je die hebt? Want wat jij aangeeft is borstspieren en bovenrust etc. Maar meestal doe je gewoon op een avond de hele rug, zowel boven, midden onder etc. Soms doe je dan nog een andere groep of alle groepen, maar dat is afhankelijk van je soort schema. Is het bijvoorbeeld fullbody, of heb je een splitschema (bij een splitschema is het weer afhankelijk van hoe vaak je per week traint).

Dus als je geen schema hebt zou ik die eens gaan maken, dan kun je veel logischer en effectiever trainen.
          Ik ben in goede vorm.....Rond is toch ook vorm?

Comment

Ik zou dat bankje pas doen als je goede begeleiding op je sportschool hebt gehad. Beetje lullig als je de boel net gekocht hebt, en na 2 maand een lekkere blessure krijgt. Aangezien dat helemaal niet zo gek is, als je de dingen net even anders uitvoert, dan dat de bedoeling is. En onnodige slijtage aan je gewrichten zit je ook niet op te wachten, toch?

Gewoon hier lekker de stickys doorbladeren, dan kom je genoeg schemas en trainingsvormen tegen. Probeer je daarvan zelf een schema te maken, en dan post je die hier
            Iedereen kan hier wel wat dingen posten, maar uit die stickies haal je veel meer informatie die meestal wel de moeite waard is.
            En einzel heeft wel geliijk wat betreft de losse gewichten. Ga jij bijvoorbeeld bankdrukken, dan pak je meteen wat lichter voorkant schouders en triceps.

Comment

Ik heb al heel wat uitgeprint en gelezen op deze site. Helaas heb ik nog steeds geen 'goede' route door de sportschool. Elke keer is er wel weer wat dat het er niet van komt. Zowel van mijn kant als de sportschool. Niets kwaads.. beetje pech eerder.

Goed idee wat de aanschaf betreft. Even wachten dan maar
              Fitness rookie!

Comment

Infietsen doe ik op de weg naar de sportschool wel. Ik doe atm nog fullbody, begin met de benen (&kuiten), die pak ik dan even helemaal. Dan rug, borst, schouders, tricep, bicep, traps, buik. Dan soms even uitlopen op de lopende band en dan als een raket terug naar huus.

Comment

Mocht je toch graag op korte termijn een bankje en bijvoorbeeld dumbbells willen kopen dan kan je natuurlijk ook eerst op de sportschool vragen of ze je wat oefeningen met dumbbells kunnen leren. Dat kan je eens zien of je dat bevalt en leer je hoe je die oefeningen moet doen zonder blessures op te lopen (aannemende dat de instructeurs weten wat ze doen). Ook zijn er vele filmpjes met dumbbell oefeningen en uitleg te vinden op youtube. Waar ik bijvoorbeeld veel naar gekeken heb zijn filmpjes van YouTube - Kanaal van scooby1961 . Hij richt zich echt op beginners en geeft duidelijk aan wat je moet doen om blessures te voorkomen. Z'n manier van "lollig doen" wordt op den duur echter een beetje irritant. Dit is slechts een voorbeeld; er zijn er veel meer te vinden.

Ik doe thuis oefeningen met dumbbells omdat ik op doordeweekse dagen niet in de gelegenheid ben om naar de gym te gaan en ondanks dat niet de hele week wil "stilstaan".
                  Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

top, dank je voor de youtube link. ik ga meteen even kijken!
                    Fitness rookie!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                    X