Krachttraining gaat ten koste van opdrukken?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Krachttraining gaat ten koste van opdrukken?

Hey allemaal, heb waarschijnlijk een beetje een rare vraag, maar ik verdiep me nu een paar maanden in kt, en vind het een erg fijn forum, daardoor ben ik ook zelf wat gaan trainen (mag nog niet naar de sportschool, ben pas 14), en nu met dumbells en geen opdrukken meer. Voordat ik dat deed, heb ik een schema gevolgd genaamd 100Pushups (one hundred push ups), en ik heb dat schema gevolgd tot ik ongeveer 90 pushups achter elkaar kon. Denk dat ik mijn borst toen redelijk overtraint heb, deed het om de dag meestal. Nu ik echter train met dumbells, doe ik andere oefeningen voor de borst (zoals dumbell bench press, flyes), en merk ik dat ik daarin steeds sterker ben, en mijn borst is denk ik sowieso in massa toegenomen. Echter als ik nu probeer pushups te doen, kost het me erg veel kracht, ik kan er +-30, maar dat kost me toch al ontzettend veel moeite.. Ik ben wel ongeveer 7kg in massa toegenomen sinds ik aan kt doe (+-53-60kg), maar ik vind het zo gek dat ik nu niet meer ''fatsoenlijk'' kan opdrukken.. Zou dit kunnen komen doordat je met kt low rep traint (ik doe meestal 3 sets van 12), en dat mijn borst daardoor geen uithoudingsvermogen meer heeft? Ik dacht altijd dat bodybuilders nogsteeds vaak konden opdrukken. Laatst heb ik met een vriend van mij in een sportschool getraind waar het wel mocht, en ik bankdrukte volgensmij 3x12 met 40kg, ter informatie. Vind het wel een raar idee en vraag me af of het daardoor komt, maar kan me bijna niet voorstellen dat mijn borst minder sterk is geworden, hij is nu wat voller dan toen..

Hoop dat jullie mijn verhaal nog een beetje begrijpen en dat iemand me kan vertellen waardoor het (mogelijk) komt, kon op Google niks vinden.

Alvast hartelijk dank !

Groet,

Rens

Dat vind ik maar vreemd, je gaat sowieso kracht bijkrijgen waardoor je meer zou moeten kunnen opdrukken.

En over je 100 pushup schema, je zal idd je borst dan overtraint hebben wat weinig resultaat zal gegeven hebben. Als je wilt dat hij groeit moet je rust nemen en goed eten, maar van pushups alleen ga je wel niet die volle borst krijgen wat je wil. Je bent wel nog jong en het is natuurlijk een basis, maar van zodra je toegelaten word in een fitness, zou ik je direct inschrijven

En 7 kg aangekomen van borst alleen te trainen vind ik maar vreemd, ben je anders beginnen te eten?

Verder heb ik niet echt een verklaring waarom je minder kan opdrukken, behalve dan die 7 kg die je nu meer omhoog moet duwen ( wat niet zo een groot verschil kan geven).

Comment

Bedankt voor je reactie! Nee ik heb niet mijn borst alleen getraind, sorry, denk dat ik wat onduidelijk geweest ben. Ben gewoon fullbody gaan trainen (ja, ook rug en benen, ben geen beachboy ), dat in combinatie met goed eten heeft ervoor gezorgd dat ik ben aangekomen, en ik wou toen gewoon dat schema doen omdat het me wel cool leek om zo vaak op te kunnen drukken (was nog voordat ik BN kende).. Toen kon ik er dus ongeveer 90, maar sinds ik fullbody train met andere borstoefeningen kan ik er nog maar ongeveer 30 aan een stuk, het is niet zo dat die in mijn schema zitten, dat probeerde ik toevallig laatst en toen ik net nog eens probeerde kreeg ik er echt niet meer uit.. Het voelt gewoon zwaarder. Misschien heb ik de borst toch te licht getraind en is hij achteruitgegaan (train meestal met dumbell bench press en flyes met 2x6kg, dat is licht, maar ik heb nog niet veel meer gewicht, ga ik snel bijkopen). Vind het wel frappant dat er zo'n groot verschil inzit.

Comment

Sorry, ik had 1 ding verkeerd gelezen. Ik dacht dat je 7 kg was bijgekomen van alleen borst, maar je bedoeld sinds je aan kt doet. Maar dat haalt wel niet weg dat ik het nogal veel vind ( op waarschijnlijk korte tijd, zonder dat je naar een fitness gaat). Hou je jou v% een beetje in het oog?

Comment

Die 7kg is al met al toch in ongeveer een jaar erbij gekomen. Sorry, weer my bad, er staat dat ik een paar maandjes aan KT doe, maar het zal ongeveer een jaar geleden zijn dat ik dat Pushup-schema gedaan heb, daarna ben ik eerst wat gaan aanklooien met dumbells en pas een paar maanden verdiep ik me in schema's, voeding, training en rust . Mijn vet percentage hou ik in de gaten, niet met meetapparatuur maar gewoon met het oog voor zover dat kan, ik denk niet dat ik in vet bijgekomen ben, denk dat ik rond de 12% zit. Ik zal anders zo wat foto's posten .

Comment

De reden hiervoor is heel simpel; 50x+ opdrukken is iets helemaal anders dan krachttraining. Vroeger heb je de hele tijd op uithouding getraind, nu train je op massa/kracht waardoor je natuurlijk niet meer zo'n uithouding als vroeger zal hebben.

Ik heb dit eerlijk gezegd ook al heel sterk bij mijzelf opgemerkt, terwijl mijn spieren toch wel goed in massa en maximale kracht zijn bijgekomen zijn ze ook veel sneller moe. (ik zou zelfs mischien zo ver durven te gaan dat ik zelfs denk dat mijn krachttraining zelfs percies een averechts effect heeft gehad op mijn uithouding)

Je spieren bestaan namelijk uit verschillende soorten weefsels die verschillende doeleinden hebben en die je ook op verschillende manieren moet trainen.

Even de eerste wikipage posten dat ik tegenkwam:

Code:
            Spiervezeltypes

Type I (Slow Twitch)
            Hoog myoglobine gehalteHoge aerobe capaciteitZijn rood van kleurBevatten veel mitochondrien Type IIx (Fast Twitch)
            Hoge anaërobe capaciteitZijn wit van kleurDe Fast Twitch vezels zijn nog onder te verdelen in type IIa, IIx en IIb. Type IIa (Intermediaire spiervezel)
            Gekenmerkt door kracht en uithoudingsvermogenMogelijkheid om vetten en koolhydraten te verbrandenZijn in staat tot de anaërobe omzetting van glucose via de glycolyse
            Last edited by crescere; 23-08-2010, 22:40.

Comment

Oke, dus een beetje wat ik al dacht, dat deze spieren minder goed op uithouding getraind zijn.. Opzich vind ik het geen probleem, het lijkt me alleen een beetje raar als we bijv. met school oid zouden moeten opdrukken en ik maar 30x kan opdrukken terwijl de rest me ruim inhaalt.. Maar goed dat neem ik dan maar voor lief, massa is me meer waard . Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Ik kan evt. nog foto's posten maar denk niet meer dat dat nodig is?

Comment

'k Kan niet meer editen:

Spiervezel - Wikipedia

Comment

Je maximale kracht verhoogt gewoon gigantisch veel, moesten die van jouw klas bijvoorbeeld 100 kg moeten DL'en dan zou bijna niemand het kunnen.. Jij wel.. Ik vind de maximale kracht veel belangrijker dan krachtuithouding, wat ben je ermee om 200 keer te pompen.. Ik verleg liever 200 kg maar goed, dat is mijn mening..
                  On a long road to insanity.

SQ: 165kg BP: 125kg DL: 180kg

Comment

Ja idd, dat is ook wel belangrijker vind ik. Maar een vriend van me meende dat bodybuilders nogsteeds heel vaak kunnen opdrukken, hij heeft zelf ook redelijk grote triceps en borst, hij denkt dat het door het opdrukken komt, toch lijkt me dat, net als wat jullie al zeggen, een oefening met teveel reps voor echte massa..

Comment

Originally posted by Rensko View Post
                      Ja idd, dat is ook wel belangrijker vind ik. Maar een vriend van me meende dat bodybuilders nogsteeds heel vaak kunnen opdrukken, hij heeft zelf ook redelijk grote triceps en borst, hij denkt dat het door het opdrukken komt, toch lijkt me dat, net als wat jullie al zeggen, een oefening met teveel reps voor echte massa..
                      als je opdrukt zal je ook wel spier massa winnen, wat logisch is natuurlijk.. Het verschil zit zich ook in Type I en type II vezels..
                      Doe die vriend van je ook wat anders dan opdrukken? Anders kan je niet met zekerheid zeggen of het van opdrukken komt.. En wat bedoel jij met grote triceps en borst, geen idee welk beeld ik mij hierbij van moet vormen
                      On a long road to insanity.

SQ: 165kg BP: 125kg DL: 180kg

Comment

Originally posted by Rensko View Post
                        Maar een vriend van me meende dat bodybuilders nogsteeds heel vaak kunnen opdrukken
                        Vraag hem om de bron (heeft ie niet, dus ga er nou maar gewoon vanuit dat dat kind uit z'n nek loopt te zwammen) Niet iets aannemen van een underaged-beachboy-without-a-brain.
                        Dumbells build a bigger chest
                        Barbells build a bigger ego

Comment

Hehe lol, hij beweerde het niet hoor, was maar een gedachte van hem, hij is 18 en doet aan karate en Thaiboksen, bovendien heb ik hem nu aan het trainen gekregen (ook nog eens fullbody ), dus zo underaged-beachboy is hij nou ook weer niet . Heb met een vriend/klasgenoot van me afgesproken dat we een sportschool gaan zoeken voor komend schooljaar, waar we wel kt kunnen doen (gaat bij ons allebei niet in de dichtsbijzijnde sportschool).. Daar heb ik wel erg veel zin in, dan kan ik eindelijk de borst fatsoenlijk aanpakken . Thanks voor jullie comments, mag wel een slotje op denk ik, de vraag is beantwoord !

Comment

Dan neem ik het terug .

Succes met het zoeken naar een gym!
                            Dumbells build a bigger chest
                            Barbells build a bigger ego

Comment

Zoveel keer opdrukken is gewoon uithouding. Oefen je dat niet vaak genoeg, maar zodra je het weer oppakt zit je zo weer op niveau. Ik kan er zelf ook nog evenveel als toen ik setjes benchte met 50kg, kracht maakt daarvoor vrij weinig uit.
                              In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X