is het een rug- of schouderoefening, of beide?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• is het een rug- of schouderoefening, of beide?

In het boek "Krachttraining, een anatomische benadering" van F Delavier kom ik 2 oefeningen tegen welke erg op elkaar lijken.

Bij de rug kom ik de Upright Row tegen met een smalle grip.
    Bij de schouders kom ik ook de Upright Row tegen met een brede grip.

Zijn deze 2 oefeningen nu echt verschillend of pakken ze dezelfde spieren en accenten aan?

En mochten deze volgens jullie niet verschillend zijn bij welke spiergroep zou je deze oefening dan indelen en met welke grip (breed of smal)?

smal is meer traps
    breed is meer zijkant schouders
    160kg squat
    225kg deadlift
    130kg benchpress

Comment

Beide oefeningen zijn in essentie zijkant schouder.

Beweging bij de UR's is het heffen van de bovenarmen, dit is een functie van de schouder. Rol van de trapezius is het heffebn van de schouder zelf.

Dus zolang je de schouders laag houd is het grotendeels de schouder die belast wordt.

Als je dan kijkt naar smal/wijd, dan heb je bij en wijde greep minder de neiging de schouders zelf te heffen omdat de stang dan maar net tot de buik getroken wordt.

Voor mij is de UR een zijkant schouder oefening en zorg ik gewoon er voor dat welke greep ik ook kiest, alleen de armen bewegen en de schouders laag blijven.

Ik denk ook niet dat als je kijkt naar hoe sterk de trapezius zijn, het gewicht wat gebruikt wordt bij UR's echt veel zullen doen voor de trapezius bij de variant waarbij je wel de schouders heft.
      As you are now, I once was. As I am now, you'll never be ©3XL ®2000
      Geloof niets, Probeer alles!1 Tessalonicenzen 5:21
      Rust zach Tijl, we zullen je missen :'(

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
      X