1x Max opzoeken

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 1x Max opzoeken

Heey allemaal,

is er een bepaalde richtlijn die jullie hanteren in het zoeken naar jullie 1x rep?
    Ik heb zelf bijvoorbeeld nog geen flauw benul wat het is en ga over een maand deze opzoeken.

Je begint lijkt me gewoon met opwarmen maar hoe ga ik dan verder?

tipz please
    Deadlift: 6x100kg Bench: 5x65kg Squat: 6x90kg Military: 5x47.5kg

Je doet eerst een goede warming-up en daar mag je wel even over doen. Paar setjes, maar moet alleen de doorbloeding goed verzorgen en je voorbereiden op zwaar liften of drukken.

Dan pak je een zwaar gewicht, waarvan je weet dat je er geen 10 herhalingen mee kan maken.
    Dan ga je naar deze webite : Predicting One-rep Max en je rekent uit wat je 1RM is.

Maar waarom wil je dat dan weten? Ben je powerlifter of gewichtheffer oid?
    Voor een bodybuilder is het totaal niet belangrijk wat je 1RM is..
    1e Masters Superbody YBF 2011!
    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Is toch leuk om te weten?
      "Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated."

Comment

Originally posted by marnop View Post
        Je doet eerst een goede warming-up en daar mag je wel even over doen. Paar setjes, maar moet alleen de doorbloeding goed verzorgen en je voorbereiden op zwaar liften of drukken.

Dan pak je een zwaar gewicht, waarvan je weet dat je er geen 10 herhalingen mee kan maken.
        Dan ga je naar deze webite : Predicting One-rep Max en je rekent uit wat je 1RM is.

Maar waarom wil je dat dan weten? Ben je powerlifter of gewichtheffer oid?
        Voor een bodybuilder is het totaal niet belangrijk wat je 1RM is..
        Heey,

Bedankt!
        nou ik ben gewoon benieuwd eigenlijk
        Ik snap dat het meer voor powerlifter of in die richting bedoeld is, maar het lijkt me leuk om te weten wat ik uit me kan halen.

Comment

Wat wil je weten?
          Groeten

Comment

Originally posted by costina View Post
            Heey,

Bedankt!
            Ik snap dat het meer voor powerlifter of in die richting bedoeld is, maar het lijkt me leuk om te weten wat ik uit me kan halen.
            Hij wilt zich vergelijken met talelh, jwz ze trainen samen die bad boyz
            Make it happen, shock everyone!

Comment

ahahah bad boyz for life :/

Comment

Originally posted by talalelh15 View Post
                ahahah bad boyz for life :/
                BBBBBBBRRRRRRRRRRRRRRRRRRAAAAAPPPPPP

&Ik ga me niet met talal vergelijking die is veel langer bezig dan ik
                maar tis zegmaar om nu te kijken wat ik er uit kan halen en dan over een tijdje weer kijken. Ik ben over een maand klaar met max-ot dan wil ik dat kijken daarna ga ik een ander schema doen en dan kijk ik weer.

gewoon leuk om bij te houden

Comment

Heey,

Bedankt!

Zal misschien een keer leuk zijn om te weten, maar voor je het weet ga je je daar teveel op focussen en raak je alleen maar van je doelen verwijderd.
                  Tenminste als je doel bodybuilding is.

Ik wilde voorheen ook alleen maar zwaarder en zwaarder, wist alleen nooit mijn echte top of 1RM. Maar ik wilde ook een grote bodybuilder zijn......helaas gaat dat niet echt makkelijk samen. Ik had ook geen mooie fysiek.

Comment

Misschien een hele domme vraag hoor maar ga hem toch vragen
                    Waarom gaat kracht opbouwen niet samen met bodybuilding? Ik bedoel nu bouw ik kracht op en heb vet verloren wat mooi meegenomen is als beginner.
                    Maar kracht is toch een groot onderdeel van bodybuilding? Als je zwaarder kan en je verlegt je grenzen dat is toch ook een aspect, niet eigenwijs bedoeld hoor maar is wel belangrijk dat ik het verschil inzie! hoe eerder hoe beter toch?

Comment

Naar mijn weten is bodybuilding het creeren van mooie spieren, tuurlijk heb je daar kracht voor nodig, maar het is niet zo dat je voor een mooie tricpes 200kg moet kunnen drukken.

dat zijn meer de brute grote lifters, zoals je wel vaker op tv ziet.. van die beren die boomstammen omduwen en bussen voort trekken, dat zijn de gasten die de max opzoeken

correct me if i am wrong
                      squat: 60kg BP: 50kg DL: 60kg

Comment

Misschien een hele domme vraag hoor maar ga hem toch vragen
                        Waarom gaat kracht opbouwen niet samen met bodybuilding? Ik bedoel nu bouw ik kracht op en heb vet verloren wat mooi meegenomen is als beginner.
                        Maar kracht is toch een groot onderdeel van bodybuilding? Als je zwaarder kan en je verlegt je grenzen dat is toch ook een aspect, niet eigenwijs bedoeld hoor maar is wel belangrijk dat ik het verschil inzie! hoe eerder hoe beter toch?

Geen domme vraag, maar het tekent wat zwart-wit.

Als je aan bodybuilding doet gaat het om spiermassa aanzetten, of eigenlijk spierhypertrophy. Dat bereik je door een bepaald aantal sets en reps te maken met een zwaar gewicht.
                        Dat gewicht moet zwaar genoeg zijn om een overload te geven(een soort van overbelasting) aan de spier, waardoor de spier gaat aanpassen en groeien.
                        De volgende training zou je dan sterker moeten zijn dan de voorgaande training.
                        We gaan er ook vanuit dat je elke training je gewichten probeert te verhogen, dat noem je progressief laden. Dus elke keer dat een gewicht iets makkelijker wordt pak je een zwaarder gewicht.

Als je dat goed aanpakt kan je na een aantal jaar ook gewoon 160kilo of meer bankdrukken met setjes van 8 of 10 reps.

Bij powerliften is het de bedoeling dat je kracht opbouwd en leert door je trainingen met explosieve bewegingen om veel moto-units in te schakelen.
                        Je zorgt er dan voor dat zoveel mogelijk spieren en spiervezels tegelijk aangestuurd worden om een zo zwaar mogelijk gewicht 1x te kunnen verplaatsen. Veel oefeningen worden ook gedaan met een techniek waarbij je meer spieren tegelijk kan inschakelen en/of delen van je lichaam die kracht kunnen overbrengen op andere delen van het lichaam.
                        Door het trainen met gewichten om sterker te worden zal ook je spiermassa toenemen, maar minder dan wanneer je puur traint op spiermassa toename.

Gaat nu een powerlifter opeens trainen als een bodybuilder dan gaat het fout. De spieren zijn daar niet op berekend andersom als een bodybuilder opeens gaat trainen als powerlifter zal het ook fout gaan. Beiden zullen blessures gaan oplopen.

De bodybuilder traint om de spieren te beschadigen, de powerlifter om de krachtexplosie te verhogen en zonder spierschade een zwaar gewicht te drukken of liften.

Anyway, je wordt niet mega groot door setjes van 3 tot 5 te doen, maar door setjes van 8 tot 12 of zelfs 15 reps of meer te doen.

Hier leuk filmpje, let op zo rond de 4 minuten daar legt hij uit verschil PL en BB.:
                        ‪Training with Mr. Olympia Ronnie Coleman -- Bodybuilding.com‬‏ - YouTube

Comment

Heel goed antwoord dankje!
                          Na mijn max-ot waar ik altijd 6reps doe ga ik gelijk beginnen met 10-12reps. Die overbelasting die je bedoeld is toch dat je de laatste rep er echt uit moet persen of moet ik het anders zien.

Comment

Originally posted by marnop View Post
                            Als je dat goed aanpakt kan je na een aantal jaar ook gewoon 160kilo of meer bankdrukken met setjes van 8 of 10 reps.
                            Niet zonder de juiste 'supplementen'.
                            'Half men, half animal, all dead!'

Comment

Als je je 1RM wilt weten dan zal je een 1RM moeten doen. Standaard berekeningsmethoden houden geen rekening met vezelverdeling ed wat betekend dat hoe verder je van de 1rep af komt des te onzuiverder de berekening wordt. Wat dat aangaat, als je een tabel oid wilt gebruiken omdat je geen 1RM aan durft doe het dan met lage reps (3 oid) en zeker niet met 10 (of meer).

Ik vind het trouwens onzin dat beweerd wordt dat je 1RM voor BB doeleinden niet intressant is. Er zijn zat BB schema's die gebasseerd zijn op je 1RM. Verders bouw je de meeste massa op met setjes tussen de 70-90% 1RM. Als je je 1RM niet weet is de kans dat je energie verspilt aan te zwaar/licht gewicht aanwezig.
                              As you are now, I once was. As I am now, you'll never be ©3XL ®2000
                              Geloof niets, Probeer alles!1 Tessalonicenzen 5:21
                              Rust zach Tijl, we zullen je missen :'(

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X