High intensity interval training

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • High intensity interval training

    Ik heb net een stukje gelezen over HIIT (zal hier vast wel bekend zijn)
    ben nu een 3 maandjes bezig in de sportschool, en daarvoor rende ik al een maandje of 2 iedere ochtend 20 minuten ongeveer.

    ik ga 4x per week naar de sportschool, en dan doe ik 40 minuten kracht en 20 minuten op de loopband.

    maar is het nu beter voor me om met HIIT te gaan beginnen in plaats van die 20 minuten hetzelfde tempo rennen ?

    doelen zijn spier opbouw maar daarnaast ook vet verbranding.
    lijkt me ook best lastig om HIIT te doen op een loopband.. omdat je de sprint niet echt zelf in de hand hebt vind ik dan..

    ik heb hier al gezocht op het forum of er iets te vinden was maar het zijn voornamelijk hele artikelen die ik voorbij zie komen.

    hoop dat iemand mij hier advies over kan geven.

    thanks !

  • #2
    Staat wel op het forum hoor,
    HIIT is zeker een goeie optie, al kan het spieropbouw wat hypothekeren. Je herstel kan wat langer duren en je belast je zenuwstelsel ook vrij zwaar, waardoor je volgende krachttraining misschien minder verloopt of je niet optimaal hersteld bent.

    Spieropbouw én vetverbranding samen zijn eigenlijk tegenstrijdige doelen die moeilijk tegelijk te realiseren zijn.
    Je bent nu wel nog een beginner, voorlopig zal je toch wel even beide kunnen realiseren, de befaamde 'beginner-gains'.

    Ik zou je aanraden om er zelf wat mee te experimenteren en eens te zien hoe snel je herstelt en of je progressie naar je eigen zin goed is.

    HIIT op een vaste loopband is moeilijk omdat je niet van spurt naar traag in één stap kan gaan.
    Goeie alternatieven: buiten hardlopen, spinningfiets, springtouw, elliptical (zet de weerstand dan zeer hoog), roeibank, ...

    Kies je uiteindelijk voor HIIT, zal je vetverbranding versnellen maar je spiergroei waarschijnlijk vertragen. Blijf je bij LIT belast je je lichaam meer en kan je meer uit je krachttraining halen.
    Persoonlijk vind ik 20 minuten voor LIT wel wat weinig.

    Hopelijk heb je hier wat aan.
    Grt, T. Rex

    Comment


    • #3
      Thanks voor je reactie !

      Mijn fout, ik heb er toch een topic over gevonden.

      ja vetverbranding is misschien een groot woord, ik doe de cardio er iedere keer bij zodat ik op gewicht wordt, of in ieder geval niet in vet aankom.

      Ik ga er van het weekend mee aan de slag en buiten eens proberen hoe ver ik kom met HIIT :-)

      Comment


      • #4
        HIIT is prima voor vet verbranding of om conditie op peil te houden.

        Let wel op dat HIIT samen met KT wel veel vraagt van je lichaam. Heb in het verleden een tijdje 4x KT 2x HIIT gedaan per week en dat was best heftig.

        Mocht je genoeg tijd hebben waarbij je voldoende kan uitrusten go for it

        Comment


        • #5
          HIIT Tabata duurt 4 minuutjes en is goed te doen na je krachttraining.
          DIVIDE ET IMPERA

          Comment


          • #6
            Originally posted by rain View Post
            HIIT Tabata duurt 4 minuutjes en is goed te doen na je krachttraining.
            Ben ik ook grote fan van. Elke keer door die muur!

            Vind 't wel eerder wat gevorderden of voor plateau-busting...
            als lager vet% verlagen niet je (enige) hoofddoel is zou ik het niet doen, je herstel wordt een pak langer en als je lichaam nog niet gewend is aan HIIT loop je toch meer risico op blessures.

            Comment


            • #7
              Hiit vind ik ideaal om hardnekkig vet te mobiliseren. Anders maak ik meer gebruik van lit

              Comment


              • #8
                Dus je kwam die hele artikelen tegen, maar het leek je geen goed idee om ze te lezen?
                Ik doe een gok

                Comment


                • #9
                  Tijdens cutten hiit kan ik begrijpen, tijdens bulk kan je beter meer squatten.

                  Daarnaast maak je de fout die half trainend nl maakt. Je wilt teveel tegelijk. En je wilt spieren bouwen maar ook vet kwijt. Het gaat nooit wat worden als je niet kiest. Hetzelfde met trainen. Basisconditie behouden prima, maar na elke training hiit is gewoon dom als je aan wilt komen. Succes.
                  In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

                  If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

                  Comment

                  Sidebar top desktop

                  Collapse

                  Actieve discussies

                  Collapse

                  Working...
                  X