Uitvoering van de squat (Dries Willaert)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Uitvoering van de squat (Dries Willaert)

Analyse
    Laten we eerst de squat analyseren voordat we kijken wat de beste techniek is.
    Tabel 1 (1):
    Spier Eccentric (%) Concentric (%)
    Biceps Femoris 23.94 (+/- 12.98) 26.29 (+/- 10.90)
    Gluteus Maximus 32.80 (+/- 17.77) 27.41 (+/- 13.83)
    Vastus Medialis 23.56 (+/- 7.41) 28.85 (+/- 9.97)
    Vastus Lateralis 19.68 (+/- 12.88) 17.45 (+/- 12.43)

Tabel 1 laat zien dat (wanneer men rekening houdt met de foutmarge) de Biceps Femoris en de Gluteus Maximum een veel grotere rol spelen in de eccentrische fase van de squat dan de Vastus Medialis en de Vastus Lateralis. In de concentrische fase komt spanning ongeveer gelijk verdeeld over de Biceps Femoris, Gluteus Maximus en Vastus Medialis. Dit is volledig in tegenstrijd met wat algemeen aangenomen wordt, namelijk dat squatten enkel een Quadriceps oefening is.
    Met het bovenstaande in het achterhoofd moet je er dus voor zorgen dat je tijdens het squatten spanning zet op de sterkste spieren: Hamstrings en Gluteus. Hoe doe ik dat, vraag je jezelf af? Het zit hem allemaal in de heupen, want de beide spieren zijn heupstrekkers.
    Uitvoering
    De Hefboom: De meest voorkomende fout bij squatten is verticaal naar beneden zakken met de heupen, waardoor er onnodig veel stress op de knieën komt en de hefboom volledig verknoeid is. De beste manier is om eerst naar achteren te gaan zitten, en dan pas te zakken. Eerst de heupen buigen en dan pas de kniën dus! Je kan deze beweging vergelijken met diegene die we maken als we op een stoel gaan zitten. De ROM wordt drastisch verkleind met deze techniek, en er komt een grote spanning op de Hamstrings in de eccentrische fase waardoor je de concentrische fase kan inzetten met een inmense stretch reflex. Bij de squat kan je de Hamstrings met een veer vergelijken. Een goeie methode om beginners te verplichten naar achteren te zitten, is hun tenen laten opkrullen. Je heupen worden op deze manier verplicht om naar achteren te bewegen, of je valt om. Bij het verticaal zakken kan de spanning op de Hamstrings tot een kleine 19% herleid worden, met minima van amper 13%. Je kan jezelf controleren of je van een goeie hefboom gebruik maakt, wanneer je kniën iets voorbij je tenen komen heb je een goeie hefboom. Soms wordt er beweerd dat je kniën niet voorbij je tenen mogen komen, maar dit verplaatst de druk van je kniën volledig naar je heupen, en dan sta je weer even ver (2). Het is ook bijna praktisch onmogelijk om niet om te vallen bij deze techniek.
    Plaatsen van de halter: Dit sluit aan bij de hefboom. Hoe lager de halter op je Trapezium ligt, hoe makkelijker je naar achteren kunt zitten. De maximale anterior-posterior verdeling en de maximale kracht productie worden bereikt met een lage barbell (3). Let op dat je niet overdrijft en de halter onder je Trapezium legt, ik heb dit zelf een tijdje geprobeerd, maar je kan ten eerste de halter niet meer deftig vasthouden omdat hij naar beneden schuift, en omdat de halter te laag ligt kun je niet meer naar achteren gaan zitten, maar moet je voorover buigen waardoor je maar weinig kans hebt dat je parallel breekt. Dit is waarom ik er zo op hamer dat een goeie squatter grote Trapezium nodig heeft, om de barbell er te kunnen op laten rusten. Het is perfect mogelijk de barbell zo te plaatsen dat je hem niet meer moet ondersteunen, enkel je handen er op plaatsen om hem in balans te houden. Wat de handen plaatsen betreft, dat is en persoonlijke keuze, sommigen hebben liever de handen zo dicht mogelijk bij de schouders, dit komt vooral veel voor bij lichtgewichten. Hoe zwaarder je wordt, hoe natuurlijker het wordt om wijder vast te nemen. Eens je Trapezium groot genoeg zijn is een grip met de handen tegen de uiteinden van de bar nog makkelijker, en het spaart je schouders van de druk die er bij een narrow grip wel opkomt.
    Het Hoofd: De houding van je hoofd tijdens het squatten is erg belangrijk, want je lichaam volgt altijd je hoofd. Wil je terug omhoog komen, moet je omhoog kijken. Fixeer je op een punt dat hoger ligt dan ooghoogte, bv het plafond. Sommige lifters kijken liever recht voor hun, dat is geen enkel probleem, zorg er gewoon voor dat je nooit (!!!) naar beneden kijkt. Als je hoofd naar beneden gericht is gaat je lichaam hem volgen en val je gegarandeerd voorover. Dit is niet het enige gevaar, het is al vele malen voorgekomen dat bij lifters die naar beneden kijken de halter over hun hoofd valt, wat dus pijnlijke schaafwonden nalaat, verschrikkelijk veel druk op je nek plaatst en in het ergste geval er een spotter ernstig gewond raakt. Naar beneden kijken veroorzaakt ook een onnatuurlijke kromming in de rug omdat de borst niet meer naar voren kan geduwd worden.
    De Benen: Tijdens de squat is het belangrijk de kniën naar buiten te duwen, ook dit om spanning te zetten op de Hamstrings. Het roteren van de knieën naar buiten tijdens de squat resulteert in kleinere compressiekrachten dan bij een rotatie naar binnen (4). Een truc om je kniën (onbewust) naar buiten te duwen is je inbeelden dat elke voet op een aparte plaat staat, die gescheiden zijn tussen je benen. Je doel met die planken is ze zo ver mogelijk weg van elkaar duwen, en dit in een beweging die ongeveer over 45° zijwaards/voorwaards verloopt. Wat je voeten betreft: deze spelen een kritische factor in knie en heup bewegingen, de grootste spanning op de Hamstrings komt vrij wanneer de voeten naar voren gericht zijn (5), dus deze is dan ook optimaal om de maximale stretch reflex te creëren.
    De Rug: Zoals bij praktisch elke oefening is het van belang je rug recht te houden tijdens de squat. Verduidelijking: niet enkel je rug, maar je volledige core moet je recht houden. Dit zijn de stabiliserende spieren tijdens de squat. De halter ligt op je rug, de kracht komt uit je heupen, wat er tussen zit is dus erg belangrijk voor de kracht overdracht. Met een rechte rug bedoel ik absoluut niet dat je de rug moet verticaal houden, maar een natuurlijke curve is aangeraden. Rugklachten komen het meest voor bij sporten waar een hyperextenstion van de rug een veelvoorkomend fenomeen is (bv turnen, worstelen, duiken, …), dus denk zelf logisch na en vermijd een kromme rug (6).
    Slotwoord
    Ik hoop dat ik jullie een beter inzicht heb gegeven hoe de squat goed uit te voeren, met het oog op maximale krachtproductie en blessure preventie. De conclusie is dus dat de Hamstrings een belangrijkere rol spelen tijdens de squat dan de meesten denken, en dat trainen van de Hamstrings dus een must is, maar dit komt nog aan bod in een volgend artikel.

Dries Willaert

Bronnen:
    1. Caterisano A, Moss RF, Pellinger TK, Woodruff K, Lewis VC, Booth W, Khadra T. J Strength Cond Res. 2002 Aug;16(3):428-32. The effect of back squat depth on the EMG activity of 4 superficial hip and thigh muscles.
    2. Fry AC, Smith JC, Schilling BK. Effect of knee position on hip and knee torques during the barbell squat.
    J Strength Cond Res. 2003 Nov;17(4):629-33.
    3. Hattin HC, Pierrynowski MR, Ball KA. Effect of load, cadence, and fatigue on tibio-femoral joint force during a half squat.
    4. Kingma I, Bosch T, Bruins L, van Dieen JH. Foot positioning instruction, initial vertical load position and lifting technique: effects on low back loading.
    5. Abelbeck KG. Biomechanical model and evaluation of a linear motion squat type exercise.
    6. Bono CM. Low-back pain in athletes.

http://users.telenet.be/teamforza/Te...driessquat.htm

Goede post.

Comment

Nog een artikel over squaten. Dit stond gepost op B&F.

Full Squatten? Ben je gek?!
      Wat je vaker om vaker hoort bij personal trainers en anderen, is dat "full squatten niet met een volledige ROM (range of motion) moet gedaan worden omdat je dan je knie kan bezeren." Dit is een mythe en ikzelf moedig iedereen met gezonde knieën om full squats te blijven doen! Zodus volgens deze mythe zou een full squat (een squatdiepte waarbij je hamstrings je kuiten raken) erg gevaarlijk zijn en zeker voor je knieën.
      Terwijl biomechanische onderzoeken wel suggereren dat de druk op de connectieve weefsels groter zou worden naarmate je dieper gaat (naarmate dat de hoek in je knie kleiner wordt), is er geen enkel bewijs geleverd dat deze drukken je knie ook degelijk kunnen beschadigen! Er is geen degelijk onderzoek dat aantoont dat full squats kniepijn/-beschadiging veroorzaakt of verergert. Ikzelf heb tot nu toe nog geen enkel document gezien waar er bewezen wordt dat full squats rechtstreeks verantwoordelijk zijn voor knieblessures. Ik vind het zelfs verwonderlijk dat ik er geen gevonden heb, sinds het milieu zo verschikkelijk vol zit met blessure-verhalen en dergelijke.

Onderzoeken op gewichtheffers, die heel geregeld met zware gewichten squatten, tonen aan dat hun discipline (met haar bewegingen en technieken, nl. veel full squats) het risico op kniebeschadiging niet verhoogt. Je weet ook dat gewichtheffers heel regelmatig (wel zelfs tot 100den malen per week, dit voor jaren) onder het gewicht 'droppen' in een rock bottom positie om de stang met de gewichten erop op te vangen en toch zijn hun knieën gezonder dan bvb hardlopers, skieërs of verspringers. Tot nu heeft geen enkele studie, op korte noch op lange termijn, bewezen dat diep squatten je knieën beschadigd.
      Integendeel! Er zijn zelfs sterke bewijzen dat full squatten kniestabiliteit verhoogt! De verhoogde kracht en de verbeterde balans die resulteren uit regelmatig squatten zijn van groot belang om jouw knieën gezond te houden. Progressief te werk gaan (eerst met lichtere gewichten beginnen, naarmate je een stuk sterker wordt en meer oefening hebt, gewoon het trainingsgewicht verhogen) helpt je de connectieve weefsels en de spieren rond de knieën te versterken.
      Wat mij het meeste stoort, is wat tegenwoordig als 'veilig' wordt bestempeld, met name parallel squats. In de parallel positie van de squat (waarbij het dijbeen dus parallel met de vloer is) is de druk op je patella het grootst (1). De beweging ter hoogte van parallel vertragen, stoppen (hoewel dit nog geen seconde kan innemen) en op dit punt de beweging weer omkeren kan de druk aanzienlijk verhogen, terwijl dit probleem bij de full squat wordt verholpen, omdat je de beweging tot beneden uitvoert, en je zo ook meer impuls genereert waardoor de druk volgens op je gewrichten wordt verkleind, deels door het stretch reflex die resulteert uit de full squat positie.

Geloven de mensen dat het lichaam geschapen werd om
      NIET over de hele omvang van zijn capaciteiten
      gebruikt te worden?
      Weet je, je bent een wezen die zich adapteert. Je komt in een vreemde situatie terecht en je moet je wel aanpassen of je overleeft niet. En waar draait alle training rond? Juist, adaptatie. Daarom dat ik zeker ook beginnelingen zou aanraden om onmiddellijk full squats te doen. Waarom niet trouwens? Hebben de beginnelingen al bestaande knie-aandoeningen? Ervaren zij pijn of ongemak als zij lopen, springen of schoppen? Willen zij voor de rest van hun leven blijven kampen met een beperkte omvang van functionele knieflexie? Geloven zij dat het lichaam geschapen werd om NIET over de hele omvang van zijn capaciteiten gebruikt te worden? Als ze al deze vragen met ja beantwoorden, then be my guest en laat hen zichzelf behandelen alsof ze al met een voet in het graf staan.
      Maar wát zijn nu de echte gevaren die je knieën naar de kloten kunnen helpen? Ze zijn vooral verbonden aan een slechte uitvoering van de beweging. Het ligt dus niet aan de oefening, maar aan de persoon die de oefening uitvoert! Ik zal hier alvast een paar oorzaken geven die kunnen leiden tot blessures :

- Inwaartse rotatie van de knieën;
      - Oneven duwen met een been, waardoor je heup kantelt, wat een scheur van de hamstrings kan veroorzaken;
      - Zwakke of verzwakte concentratie (ook vaak het gevolg van vermoeidheid);
      - Verlies van stabiliteit (gevolgen van vermoeidheid of verzwakken van de concentratie);
      - Onervaren en ongepast gebruik van ballistische technieken;
      - Gebruik van een object onder de hielen om deze laatsten te verhogen (als dit overdreven en systematisch gedaan wordt is dit wel gevaarlijk, omdat het de patello-femorale druk erg verhoogt);
      - Te snel zwaar willen gaan of gewoonweg te zwaar gaan (vaak een gevolg van roekeloosheid).

Die verhaaltjes over grote druk etc moeten trouwens ook nog in hun context bekeken worden. Je lichaam groeit, past zich aan en bloeit open als reactie op een optimaal niveau van regelmatig opgelegde werkdruk. Eigenlijk is het ook nogal misleidend om te praten over grote krachten en spanningen omdat we enkel daarover zouden moeten spreken als we ook degelijk ook weten hoe groot, sterk en dicht de weefsels in kwestie zijn. Vergeet ook niet dat een goede kennis van STRESS (de druk verdeeld over de cross-sectionele delen van het weefsel) en STRAIN (in welke mate de weefsels verlengd worden in vergelijking tot hun oorspronkelijke lengte) veel meer relevant is dan de druk op zich.
      Een klein detail nog. Alle squats zijn niet dezelfde. Een full gewichtheffers squat is lichtjes verschillend van een full powerlifting squat. De gewichthefferssquat wordt met knieën voorbij de tenen uitgevoerd en je gebruikt een iets smallere stand dan de powerlifter squat. Deze manier van squatten vraagt iets meer knie-extensie. De powerlifterssquat wordt met de knieën loodrechter met de vloer uitgevoerd en je gebruikt een bredere stand dan de gewichtheffers. Deze manier van squatten is meer een kwestie van heupextensie.
      Zo werden in een onderzoek de 'peak moments of force' (uitgedrukt in Nm, zijnde Newton-meter) berekend bij het knie en het heupgewricht. De intensiteit bedroeg 65% van de 1RM van de subjecten.
      • Voor de Gewichtheffers was dit 230Nm bij de heupen en 191Nm bij de knieën.
      • Voor de Powerlifter was dit 324Nm bij de heupen en 139Nm bij de knieën.
      De subjecten waren athleten van nationaal niveau, zowel de gewichtheffers als de powerlifters.
      Zo zie je dat de druk bij de gewichtheffer beter verdeeld is over de heupen en de knieën, terwijl de powerlifter voornamelijk met zijn heupen squat. Zo zie je ook dat niet alle squats dezelfde druk op je gewrichten zetten.
      Als ik je één laatste raad kan geven. Doe verder met full squats maar lees en leer wat je kan over haar verschillende vormen, over de uitvoering ervan en denk na voor je iets doet. Doe dit, mijn zoon en je knieën zullen je bedanken.

http://www.powerlifting.be/

Michaël Heiremans
      Competitieve naturel powerlifter
      Kampioen van België

Bronnen :
      Huberti & Hayes, Journal of Bone Joint Surgery, 1984: 715-724
      Mel C Siff, Squatting Myths, 2002
      Mel C Siff, Squats and Heel Blocks, 2000
      Wretenberg P, Feng Y, Arborelius U High- and low-bar squatting techniques during weight-training. Med Sci Sports Exerc 1996 Feb; 28(2): 218-24

Comment

ik kende beide... maar toch thanks

Comment

Ja, ik kende ze ook, maar blijft idd een intressant en goed artikel.
          Brear.

Comment

goeje post

thnx man, inderdaad goeje post..
            eens kijken of ik mn manier van squatten nog kan verbeteren..

grtzz

Comment

idd goede post ik kwam er al heel snel achter dat ik de squat verkeerd deed

Comment

squats

ik zit op basketbal en zit sinds kort op fitnes. mij doel is om hoger te gaan springen.. ik doe nu ongeveer maand squats maar ik heb nog geen vooruit gang geboekt. =(

Kunnen jullie mij missgien vertellen hoe ik dit moet aanpakken? ik ben ook nog zoekende in het gewicht dat ik moet pakken.
                Hopelijk hebbe jullie tips voor mij!!

thx

Comment

Zoek eens op plyometrie en olympische lifts.

Comment

Originally posted by samtollol
                    Hopelijk hebbe jullie tips voor mij!!
                    Ja hoor, maar wel graag eerst even deze regels lezen en er wat mee doen.

Comment

Originally posted by Shannasse
                      Ja hoor, maar wel graag eerst even deze regels lezen en er wat mee doen.
                      heb je nu wel wat tips voor me??

Comment

Open ff een eigen topic als je wilt met je vragen, dit gaat puur over de uitvoering van squat.

Comment

Originally posted by samtollol
                          heb je nu wel wat tips voor me??
                          Heb je al gezocht op plyo en OL?

Hier vast een link om je wat op weg te helpen:

Power Training Exercises

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...