Kracht / Explosiviteit

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kracht / Explosiviteit

Het basketseizoen zit er dan wel op, maar in augustus staat het volgende seizoen al klaar; en ik zou daar goed willen voorbereid voor zijn.

Ik zou de komende maanden dan ook een mix van kracht en explosiviteit willen doen. In combinatie met duurloop/HIIT.

Ma: Kracht
    Squat 5x5
    BP 5x5
    DL 5x5
    (+ eventueel wat oef voor de achterlopende spiergroepen)

Di:
    HIIT / Duurloop

Wo:
    BP 10x3 (explosief, dus 60% 1RM)
    Incline DB 4x10
    Underhand chin-up 4x10
    T-bar 4x10
    Triceps Dips 4x10
    Cable Pushdown

Do: HIIT / Duurloop

Vr:
    Sq 10x3 (explosief, dus 60% 1RM)
    Lunges 4x10
    MP 4x10
    Side raise 4x10
    Preacher curl 4x10
    Hammer curl 4x10

Nog wat sides notes en kleine vraagjes:
    1. Op ma is dus max effort day, hier probeer ik elke week PR's neer te zetten. Zal dus 5x5 zijn met telkens 1-reppers erna.
    2. HIIT en duurloop wisselen af omdat ik vaak samen ga lopen met de vriendin en zij is niet aan HIIT.
    3. Op vrijdag vraag ik me af als ik squat niet kan vervangen door legpress of hacksquat.
    4. Vele credits gaan naar Falstyr en GenIx voor de hulp Ik hoop dat ik hun advies goed omgevormd heb in een schema.

Shoot
    The only way to make your dreams come true is WAKING UP

Status: @Onderhoud

Hey sancho,

Waarom zou je squats gaan vervangen? En waarom op maandag niet gewoon 3x3 en dan steeds toppen?

Grtz.
    Im not fat!! - Im big boned!!

Comment

Waarom vervangen: denk dat mn squat techniek nog niet zo goed is om explosief te trainen, met legpress gaat wil veel makkelijker.

3x3 vind ik wat weinig...

Comment

Nog wat Hamstring werk heb je nodig. Alleen deadlift in de week red je het niet mee. Op maandag kun je leg Curls er bij doen. Of anders op vrijdag nog een Good Morning er bij proppen. Of beter nog beiden suggesties. Verders ziet het schema er goed uit.

Met maandag is het wellicht beter om geen 5 reppers te doen. Doe gewoon 3 reppers. En doe dan desnoods 2 sets met hetzelfde gewicht om op te warmen.

Wat je ook kan doen is een dagje rennen afwisselen met GPP/explosieve shit. Hoogspringen en daarna pas rennen. Werkt waarschijnlijk alleen als je een atletiek baan in de buurt heb ofzo.

Dat je squat techniek niet 100% is is niet erg. Dit is je kans om hem goed onder de knie te krijgen. Rustig zakken en zo snel mogelijk omhoog. Als je techniek verbeterd en alles dan ga je vanzelf sneller.

Comment

Qua kracht en explosiviteit zou ik eens naar westside barbell kijken.
          AlphaMuscles.com - DĂ© Goedkoopste webshop voor Bodybuilders!

Comment

@Fal: probleem met GM is dat op de eens of andere manier veel pijn in mn schouder krijg Vrijdag de legcurl anders?
            Zal ook naar 3-reppers gaan dan (best niet voor DL zeker?) (Sorry Hnk- )

@Alpha: zal de link straks zeker eens lezen!!

Comment

Nog een klein vraagje: mn top voor BP staat nu vb op 65kg, dan moet ik zorgen dat mn de laatste 3 reppers ik hier aankom?
              vb:
              15xbar
              10x40
              3x50
              3x55
              3x60
              1x65
              1x67,5
              ...

Of zie ik het verkeerd?

Comment

Je probeert natuurlijke elke week je vorige pr te verbreken, dus ik zou zeggen als je vorige PR staat op

15xbar
                10x40
                3x50
                3x55
                3x60
                1x65
                Fx70

Dan doe je deze week hetzelfde, maar alles met +2,5 en als je dan klein beetje vooruitgang hebt geboekt kom je uit op

15xbar
                10x42,5
                3x52,5
                3x52,5
                3x62,5
                1x62,5
                1x67,5
                Fx72,5

Maar ik geloof dat falsyr gewoon elke week hetzelfde deed met 3 reps en dan tot je een keertje maar 2 of 1 haalt, dan doorgaan met 1. De gehele weg telkens met 5kg verhogen
                The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

Originally posted by Sancho View Post
                  Waarom vervangen: denk dat mn squat techniek nog niet zo goed is om explosief te trainen, met legpress gaat wil veel makkelijker.

3x3 vind ik wat weinig...
                  Leg press heeft niet de carry-over die jij wel zoekt.
                  "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                    Leg press heeft niet de carry-over die jij wel zoekt.
                    Aha Duidelijk!

Bedankt!!

Comment

Dus dit zou het moeten worden dan:

Ma: Kracht
                      Squat 3x3 + 1 reppers
                      BP 3x3 + 1 reppers
                      DL 3x3 + 1 reppers
                      (+ eventueel wat oef voor de achterlopende spiergroepen, in het begin waarschijnlijk wat rugoef, vind de kracht in mn bovenrug nog wat minder)

Di:
                      HIIT / Duurloop

Wo:
                      BP 10x3 (explosief, dus 60% 1RM)
                      Incline DB 4x10
                      Underhand chin-up 4x10
                      T-bar 4x10
                      Triceps Dips 4x10
                      Cable Pushdown

Do: HIIT / Duurloop

Vr:
                      Sq 10x3 (explosief, dus 60% 1RM)
                      Lunges 4x10
                      Leg curl 4x10
                      MP 4x10
                      Side raise 4x10
                      Preacher curl 4x10
                      Hammer curl 4x10

Comment

Misschien nog puur explosief gerichte oefeningen erin gooien zoals;

T-Nation.com | Explosive Training for Bodybuilders

Intressant artikel over explosieve trainingenv oor BB's, dus zit precies in jou straatje
                        The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

Originally posted by Yawgmoth View Post
                          Misschien nog puur explosief gerichte oefeningen erin gooien zoals;

T-Nation.com | Explosive Training for Bodybuilders

Intressant artikel over explosieve trainingenv oor BB's, dus zit precies in jou straatje
                          Bedankt voor de link Zal hem zeker eens doornemen. Zal niet voor de eerste dagen zijn, reden post ik straks wel

Comment

Originally posted by Sancho View Post
                            Nog een klein vraagje: mn top voor BP staat nu vb op 65kg, dan moet ik zorgen dat mn de laatste 3 reppers ik hier aankom?
                            vb:
                            15xbar
                            10x40
                            3x50
                            3x55
                            3x60
                            1x65
                            1x67,5
                            ...

Of zie ik het verkeerd?
                            Uhm...niet helemaal.
                            Wat is je 3rm nu? Daar werk je naar toe en ga je proberen over heen te gaan elke week. En daarna ga je door met singles tot je niet meer kan. Doel is neurologisch+motor eenheden zoveel mogelijk aan de praat te krijgen. Dat icm je explosiviteits trainingen op de andere dagen en je zal vooruitgang boeken zowel qua kracht als snelheid qua rennen.

Comment

Als je een max. effort dag hebt is het wel belangrijk om regelmatig van oefening te wisselen, eens in de 3 weken bijv. Anders kan niet blijven knallen.. constant 5x5 en daarna 1 reppers gebruiken vind ik niet zo'n goed plan voor max. effort.. Wat ik zou doen is in 3 weken tijd pieken op een oefening. Dus week 1 werk je naar 5hh. toe die nog redelijk makkelijk gaan, maar wel een nieuw pr zijn, of je oude pr, 2e week proberen nieuwe 3rm, maar nog niet tot je uiterste max, laatste week nieuwe 1 rm, of 3rm als je daar nog ruimte hebt.

Verder zou ik alles wat je explosief wilt doen in 1 dag stoppen. Zo'n dag zou ik dan bijv. zo doen:
                              -power cleans
                              -push ups met handklap
                              -jump squats
                              De oefeningen die je er nu in hebt zijn niet echt op explosiviteit gericht, zo zul je met squat toch af moeten remmen bovenin de beweging, bij bench hetzelfde verhaal. Aanvullende oefeningen kunnen dan nog op herhalingen of explosiviteit zijn:
                              Db snatch; push press; chain push ups

Nog 1 andere dag bijv. zware squats en lichtere ub, en weer een andere dag zware ub omdat je ook al HIT doet.
                              Last edited by adon1s; 25-04-2009, 14:52.
                              In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X