Verschil bench press en Db press

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Verschil bench press en Db press

Ik heb in men schema:

BORST
    Bench press 4x10
    DB press 4x8
    Db fly 4x12
    incline bench 4x8

Men vraag: waar zit het verschil qua beweging tussen de bench press & meteen erna de Db press..?? Lijkt me beide dezelfde oefening, enkel van barbell naar dumbell..
    Last edited by davevd; 23-07-2010, 16:33.

Waarom doe je hem dan? Ik zou dumbellbenchpress erin houden en af en toe afwisselen met barbellbenchpress. Dan zou ik incline omruilen met de flyes, aangezien je eerst de compounts doet en daarna de isolatie oefeningen.

Maakt dus:

Dumbelbenchpress
    Incline benchpress (dumbell of barbell)
    (Incline) flyes

12 sets vind ik persoonlijk ideaal. Als je persé 4 oefeningen wil doen dan kan je altijd nog 3 sets per oefening doen. Maakt samen ook 12.

Het verschil in beweging zit het hem in dat je 2 losse objecten optilt ipv 1. Je handen veranderen niet tenopsichte van elkaar tijdens de barbellpress, terwijl ze dat bij dumbellpress wel doen. Er is met dumbellpress veel meer coordinatie/stabilisatie nodig waardoor je dus meer motorische eenheden triggert dan met een barbell.
    The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Barbell Bench Press

Dumbbell Bench Press

Mits goede uitvoering zijn het zoals je ziet gelijkwaardige alternatieven. Ik zou ze dan ook nooit zoals in je schema na elkaar uitvoeren bij die set-verhouding die je opgeeft. Afwisselen tussen beide zal je op termijn meer opleveren.

Db press kan wel eens eenvoudiger zijn om de goede 'press en squeeze' van de borstspieren onder de knie te krijgen.

Vic (hoewel niet altijd mijn favoriet) legt het idee hierachter wel vrij deftig uit

YouTube - bench press chest workout

Comment

Oké bedankt voor de info! Ik heb het schema van de fitness gekregen, goed nagekeken en met men tot nu nog beperkte kennis van schema's, lijkt het me een goed schema (eerst de hoofdoefeningen gevolgd door de compounds & isolatieoef).

Ik ga dan nu elke week afwisselen, week 1 db bench press, week 2 bb bench press.

Toch nog een vraagje @Kevster: Waarom vind je 12 sets ideaal? De borst is toch een grote spiergroep, zijn 4 oef. dan niet meer aan te raden om de volledige spier goed uit te putten?

Comment

Originally posted by davevd View Post
          Oké bedankt voor de info! Ik heb het schema van de fitness gekregen, goed nagekeken en met men tot nu nog beperkte kennis van schema's, lijkt het me een goed schema (eerst de hoofdoefeningen gevolgd door de compounds & isolatieoef).

Ik ga dan nu elke week afwisselen, week 1 db bench press, week 2 bb bench press.

Toch nog een vraagje @Kevster: Waarom vind je 12 sets ideaal? De borst is toch een grote spiergroep, zijn 4 oef. dan niet meer aan te raden om de volledige spier goed uit te putten?

Benen > Rug > Borst/Schouder imo, dus borst is zeker niet het belangrijkste, dus hoe meer oefeningen je voor borst doet, hoe meer je voor benen en rug moet doen, en dat moet natuurlijk wel te doen zijn..

Je kan bijv. voor borst een flat barbell press/incline dumbell press/pec deck fly machine, zodat je hem in 3 verschillende hoeken, met verschillende methoden (barbell/dumbell/cable) aanpakt.
          Stats: 1.87, 90kg, 15.3% vet

Comment

een db press is vele malen efficienter dan een barbell.
            je moet bednken een barbell kan je met 2 hande in bedwang houde daar je bij een db press de gewichten allebei apart moet vasthouden, waardoor je je ook daarop moet concentreren. ook het naar voor of achter zwaaien van de db's moet je controleren net wat meer als bij een barbell press dus.
            db's kan je ook dieper laten zakken dan een barbell (betere stretch).
            indd gewoon afwisselen. ikzelf doe eens in de zoveel tijd barbell presses (incline flat etc.) maar voornamelijk db's
            LET'S GET NASTY YATES!!!
            COME ON SQUUUUEEEEEEZE!!!! BUSSINES AS USUAL!!!

Comment

Dumbbell bench presses zijn inderdaad iets effectiever dan barbell BP.

Originally posted by davevd View Post
              De borst is toch een grote spiergroep
              Wrong.
              Dumbells build a bigger chest
              Barbells build a bigger ego

Comment

Oke, ga er rekening mee houden. Bedankt.

Comment

De meningen verschillen heel erg over hoeveel sets nou echt ideaal is. Persoonlijk vind ik 12 sets meer dan genoeg per spiergroep. Als ik 12 sets heb gedaan voor borst ben ik helemaal naar de fuck. Als je na 12 sets nog niet gesloopt bent dan zou ik toch eens gaan kijken of je de oefening wel goed uitvoerd: volledige en correcte R.O.M / gecontrolleerde negatieve beweging / snelheid van de reps en ga zo maar door. Deze dingen zijn naar mijn mening veel belangrijker dan het aantal kilogram dat je verplaatst.
                  The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Originally posted by Kevster View Post
                    De meningen verschillen heel erg over hoeveel sets nou echt ideaal is. Persoonlijk vind ik 12 sets meer dan genoeg per spiergroep. Als ik 12 sets heb gedaan voor borst ben ik helemaal naar de fuck. Als je na 12 sets nog niet gesloopt bent dan zou ik toch eens gaan kijken of je de oefening wel goed uitvoerd: volledige en correcte R.O.M / gecontrolleerde negatieve beweging / snelheid van de reps en ga zo maar door. Deze dingen zijn naar mijn mening veel belangrijker dan het aantal kilogram dat je verplaatst.
                    youre right! vorm gaat altijd voor gewicht!!
                    LET'S GET NASTY YATES!!!
                    COME ON SQUUUUEEEEEEZE!!!! BUSSINES AS USUAL!!!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                    X