Balans tussen inspanning en ontspanning

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

@talalelh15 ik snap wat je bedoelt en ik besef dat het allemaal wat gecompliceerder ligt dan hoe ik het nu laat lijken.

Ik zou juist graag wat meer diepgang in het geheel willen krijgen door de meer lichamelijke aspecten te bekijken. Medisch is naar mijn idee een redelijk goede bron waarin veel uitleg wordt gegeven over overtraining. Hier spreken ze over het meten van creatinekinase, A.L.A.T. en A.S.A.T waardes in het bloed, of het bepalen van de verandering in testosteron en cortisol waardes voor het bepalen of er sprake is van overtraining. Heb jij hier ervaring mee? Ik neem aan dat jij niet van jezelf weet hoe snel je zenuwstelsel herstelt? De Of anders, hoe zorg jij dan voor herkenning in een vroeg stadium om overtraining te voorkomen? Er is zeker niet een bepaalde formule, iets dat zegt wanneer een persoon gewicht x reps x sets uitvoerd wordt aangerade om een x hoeveelheid rust te geven aan deze spier.
    'De juiste voeding' voor het bevorderen van herstel is in deze bron gelijk aan een koolhydraatrijke maaltijd of supplementen. Klopt dit, en is er misschien een manier om deze hoeveelheid aan koolhydraten en te berekenen?

Comment

In mijn enquete richt ik mij voornamelijk op het moment waarop er plaats is voor een product die het belang van herstel dan wel rust aangeeft aan de gebruiker. Op die manier hoop ik dat de kans dat het product onderdeel wordt van de totale work-out vergroot wordt. Als het goed is geeft deze enquete mij hierover wel meer inzicht.

Wat betreft de relatie tussen herstel/rust en overtraining is mijn enquete inderdaad onvolledig, daar ben ik mede door de antwoorden op dit forum achter gekomen. Hoeveel en hoelang deze periode van herstel/rust dan moet zijn kan ik aan de hand van dit onderzoek dan ook niet zeggen. Ik vraag me af of ik dat uberhaupt aan de hand van een enquete kan doen onderzoeken, gezien het feit dat ook wanneer er een dergelijk product op de markt komt de duur en intensiteit altijd een breed perspectief aan kan nemen tussen de verschillende gebruikers. Dit zouden dan ook eventuele variable moeten zijn in bijvoorbeeld software of deze zouden gemeten moeten worden tijdens de work-out.

Ik zal het thema deload week ook doorlezen, bedankt voor de tip.

Comment

Originally posted by talalelh15 View Post
        Weet niet precies hoeveel diepgang er in dat onderzoek komt. Je uitleg is duidelijk maar berust voornamelijk op psychologische effecten, zoals jij al aankaartte. En eventuele behandelingen om de doorbloedingen te verbeteren en afvoer van afvalstoffen, neem ik aan?

Wat wij, hier op bodynet, vooral leren is dat je herstel heel breed ligt. Iemand die veel volume (gewicht x reps x sets), zal langer doen over zijn herstel dan iemand die weinig volume doet. Denk dat je vooral na de belasting moet kijken van de workout om de balans van inspanning en ontspanning te begrijpen. Daarbij komt dat een ''uitgebalanceerd schema'' best breed ligt en lang niet correct is voor vele. Het is een moeilijk onderwerp van je :P.

Persoonlijk zou ik verder kijken dan alleen de psychologische effecten. Neem bijvoorbeeld je centrale zenuwstelstel erin mee. Stel vragen als: Hoe snel herstelt je zenuwstelsel? Welke schade treed erop bij een bepaalde training? Welke invloed heeft voeding op het herstel? Wat verstaan we onder ''de juiste voeding''?

Of ga ik nu te diep denken?
        Ik dacht precies hetzelfde. hoelang herstel nodig is na een training hangt onder andere samen met de soort belasting, intensiteit van de training, volume van de training, duur, etc.

Wat bedoel je met een uitgebalanceerde voeding. Veel mensen denken bij uitgebalanceerde voeding aan gezonde voeding, maar kijken niet naar de hoeveelheden en denken niet direct aan eten voor een bepaald doel. Terwijl het qua voeding juist veel uitmaakt hoeveel er gegeten wordt. Eet je boven behoefte zul je veel beter en sneller herstellen dan wanneer je onder behoefte eet (om bijvoorbeeld af te vallen). Er zijn namelijk meer voedingsstoffen beschikbaar voor het herstel en er is een beter milieu om te herstellen.

Hoe zit het met training gericht op het verbeteren van het herstel? (actief herstel). Dit draagt bij aan je hoeveelheid training per week, maar draagt juist bij aan je herstel.

Je kan 10+ keer per week trainen en optimaal herstellen. En je kan ook 5x per week trainen en compleet overtraind raken. Het hangt af van de specifieke invulling van je sportprogramma, je voeding (qua keuze, samenstelling en hoeveelheden) en je rust/slaap.

Om het nog wat lastiger te maken. Mensen kunnen farmaceutische middelen nemen om het trainingsresultaat en het herstel positief te beïnvloeden (in vrijwel alle sporten op topniveau komt dit voor).
        ---------------------

En qua voeding en herstel: kijken we naar herstel van de spieren? Herstel van de energie voorraden? Herstel van zenuwstelsel?
        Last edited by dynobet; 13-05-2014, 16:05.
        More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by aaaido View Post
          Interessant onderzoek. Ik vind je enquête alleen onvolledig. Ik vraag mij af of je met deze vragen de antwoorden krijgt waar jij naar op zoek bent. Zoals ik het lees onderzoek je ook een relatie tussen herstel/rust en overtraining.

Het lijkt mij dan essentieel om te vragen of men overtraining ervaart en vervolgens welke symptomen men hierbij ervaart. Andere vragen kunnen dan zijn:
          -Hoelang ben je al bezig met de workout (verschil tussen beginner en iemand die al langer bezig is)
          -Wat is de duur van je workout
          -Zou je interesse hebben in een gadget waarmee je rust en herstel beter in kaart kan brengen.

Uiteindelijk is herstel en rust per persoon afhankelijk. In een goede week heb ik minimum herstel nodig. In een slechte week heb ik veel herstel nodig. Zie ook het thema: deload week (al heeft dit dan weer meer effect op het sneller behalen van resultaten). Rust is dan weer continue hetzelfde. Ik heb altijd rust nodig
          In mijn enquete richt ik mij voornamelijk op het moment waarop er plaats is voor een product die het belang van herstel dan wel rust aangeeft aan de gebruiker. Op die manier hoop ik dat de kans dat het product onderdeel wordt van de totale work-out vergroot wordt. Als het goed is geeft deze enquete mij hierover wel meer inzicht.

Wat betreft de relatie tussen herstel/rust en overtraining is mijn enquete inderdaad onvolledig, daar ben ik mede door de antwoorden op dit forum achter gekomen. Hoeveel en hoelang deze periode van herstel/rust dan moet zijn kan ik aan de hand van dit onderzoek dan ook niet zeggen. Ik vraag me af of ik dat uberhaupt aan de hand van een enquete kan doen onderzoeken, gezien het feit dat ook wanneer er een dergelijk product op de markt komt de duur en intensiteit altijd een breed perspectief aan kan nemen tussen de verschillende gebruikers. Dit zouden dan ook eventuele variable moeten zijn in bijvoorbeeld software of deze zouden gemeten moeten worden tijdens de work-out.

Comment

Originally posted by RomyBuquet View Post

Helder. Je kan heel veel informatie vinden over herstel (voeding) en rust op dit en andere forums. Het zal wel wat lastig zijn om wetenschappelijke literatuur hierover te vinden aangezien de meeste mensen hun herstel en rust op basis van ervaring pakken.

Ik zou echter wel je scope van het onderzoek goed kaderen. Waar leg je de focus op en wat wil je precies onderzoeken. Zoals je merkt zijn er vele visies op je onderwerp

Comment

donee

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                Ik dacht precies hetzelfde. hoelang herstel nodig is na een training hangt onder andere samen met de soort belasting, intensiteit van de training, volume van de training, duur, etc.

Wat bedoel je met een uitgebalanceerde voeding. Veel mensen denken bij uitgebalanceerde voeding aan gezonde voeding, maar kijken niet naar de hoeveelheden en denken niet direct aan eten voor een bepaald doel. Terwijl het qua voeding juist veel uitmaakt hoeveel er gegeten wordt. Eet je boven behoefte zul je veel beter en sneller herstellen dan wanneer je onder behoefte eet (om bijvoorbeeld af te vallen). Er zijn namelijk meer voedingsstoffen beschikbaar voor het herstel en er is een beter milieu om te herstellen.

Hoe zit het met training gericht op het verbeteren van het herstel? (actief herstel). Dit draagt bij aan je hoeveelheid training per week, maar draagt juist bij aan je herstel.

Je kan 10+ keer per week trainen en optimaal herstellen. En je kan ook 5x per week trainen en compleet overtraind raken. Het hangt af van de specifieke invulling van je sportprogramma, je voeding (qua keuze, samenstelling en hoeveelheden) en je rust/slaap.

Om het nog wat lastiger te maken. Mensen kunnen farmaceutische middelen nemen om het trainingsresultaat en het herstel positief te beïnvloeden (in vrijwel alle sporten op topniveau komt dit voor).
                ---------------------

En qua voeding en herstel: kijken we naar herstel van de spieren? Herstel van de energie voorraden? Herstel van zenuwstelsel?
                Zie ook het antwoord gericht naar talelelh15. Wat betreft de uitgebalanceerde voeding, ik zie je punt. Dat hangt dan ook samen met het doel die de work-out heeft voor die persoon. Maar ook hier ben ik ervan overtuigd dat deze groep mensen vaak wel veel voedingsstoffen binnen krijgen, maar te weinig juiste voedingsstoffen binnen krijgt die een goed herstel bevorderen, juist omdat ze geen idee hebben van wat ze doen. Er zijn enkele methode beschikbaar voor het berekenen van je bmr en verhoudingen in ekv. Klopt het dat wanneer de doelen veranderen voor een persoon, ook die verhouding ekv veranderd moet worden in het voedinspatroon?

Zijn er meer factoren te noemen (hier komen al slaap, voeding, intensiteit en duur van de training) die altijd boven of onder een bepaalde waarde moeten zitten (bijvoorbeeld zoveel uur, x aantal kcal met deze samenstelling, kgxherhalingen, een half uur per dag). Wanneer de farmaceitische middelen buiten beschouwing houden, aangezien ik hier van reacreatiesporters uitga, heb ik dan alle factoren genoemd?

Ik vroeg mij af of het herstel aan spieren, energie voorraden en zenuwstelsel niet allemaal betrekking hebben tot elkaar, en of al deze 3 soorten van herstel misschien tegelijk kunnen worden gestimuleerd door optimalisatie van de genoemde factoren?

Comment

Eens met het gebrek aan duidelijkheid in het kaderen van het onderzoek. Hoewel de hoeveelheid visies voor mij wel aan geeft dat dit onderwerp een groot discussie punt is, waar maar weinig mensen goed over nadenken. Dit terwijl aan de work-out op zich vaak wel veel aandacht wordt besteed.
                  Bedankt voor je hulp, ik zal het forum verder doorspitten.

Comment

Originally posted by Pren View Post
                    Kun je ook cijfers van andere jaren vinden? Als je een stijgend percentage thuistrainers waarneemt, kun je inderdaad spreken van een trend. Anders zou ik het over een andere boeg gooien en gewoon stellen dat 18% van de fitnesslui aan thuissport doet en dan je onderzoek voortzetten.

Ik weet het, het klinkt als mierenneuken, maar ik volg zelf ook een academische opleiding en bij ons vallen ze echt over dat soort 'fouten'.

Verder: het verschil tussen mannen en vrouwen is inderdaad interessant. Ik meen dat talalelh15 hier ook onderzoek naar heeft gedaan, dus misschien kun je wel data van hem krijgen, als je hem lief aankijkt
                    Helaas kon ik geen vergelijkbare cijfers vinden van voorgaande jaren, dus het ik snap dat ik dan het thuisfitnessen opzich niet als een trend mag noemen. Misschien is het dan inderdaad beter om het woord trend niet te noemen, aangezien dit kennelijk voor veel verwarring zorgt. Iniedergeval doet deze 18 procent dit zonder begeleiding, en dit kan gebruikt worden als argument dat deze groep iets mist ten opzichte van diegene die wel deze begeleiding tot hun beschikking heeft.
                    talalh15, kun je me wat meer vertellen over je onderzoek en je bevindingen, of hou je dit liever geheim?

Comment

Mijn onderzoek en bevindingen zijn nog niet volledig af helaas. Ben ook bezig met mijn scriptie nu. Als ik meer informatie heb, dan zal ik het je vertellen. Om je wel ff verder te helpen:

Klopt het dat wanneer de doelen veranderen voor een persoon, ook die verhouding ekv veranderd moet worden in het voedinspatroon?
                      ja zeker! Iemand die graag wat vet wil verliezen zal eerder geneigd zijn om de hoeveelheid energie(koolhydraten) te verlagen. Om zo de vetreserves, maar ook de vetcellen die al aanwezig zijn in het bloed aan te spreken. Gaat nog veel dieper dan wat ik hier neerzet. Maar iemand die graag spiermassa bouwt, die zal eerder een energieoverschot moeten creëren, zodat die voldoende bouwstoffen tot zijn beschikking heeft.

Ik vroeg mij af of het herstel aan spieren, energie voorraden en zenuwstelsel niet allemaal betrekking hebben tot elkaar, en of al deze 3 soorten van herstel misschien tegelijk kunnen worden gestimuleerd door optimalisatie van de genoemde factoren?
                      Dat hebben ze zeker wel. Over het zenuwstelstel weet ik eerlijk gezegd niet heel veel, daar zal je wat onderzoeken over moeten lezen.

Comment

Originally posted by talalelh15 View Post
                        Mijn onderzoek en bevindingen zijn nog niet volledig af helaas. Ben ook bezig met mijn scriptie nu. Als ik meer informatie heb, dan zal ik het je vertellen. Om je wel ff verder te helpen:

ja zeker! Iemand die graag wat vet wil verliezen zal eerder geneigd zijn om de hoeveelheid energie(koolhydraten) te verlagen. Om zo de vetreserves, maar ook de vetcellen die al aanwezig zijn in het bloed aan te spreken. Gaat nog veel dieper dan wat ik hier neerzet. Maar iemand die graag spiermassa bouwt, die zal eerder een energieoverschot moeten creëren, zodat die voldoende bouwstoffen tot zijn beschikking heeft.

Dat hebben ze zeker wel. Over het zenuwstelstel weet ik eerlijk gezegd niet heel veel, daar zal je wat onderzoeken over moeten lezen.
                        Ik snap het, jij ook heel veel succes daarmee. Welke studie doe je als ik vragen mag?

Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt met zowel een sportdietist als een fanatiek hobby bodybuilder, dus ik hoop dat zij mij verder kunnen helpen in zowel het complexe verhaal wat betreft voeding als de rol die deze dan weer heeft in het totale beeld van herstel (wat betreft spieren, energie voorraad en zenuwstelsel). Duidelijk is inmiddels wel dat een dergelijk te ontwikkelen product in deze context met veel meer aspecten rekening moet houden dan alleen trainen vs. niet trainen.

Verder iedereen die ik nog niet heb bedankt, bij deze bedankt voor het invullen van de enquete tot nu toe! Met de informatie hoop ik iniedergeval conclusies te kunnen trekken wat betreft voorkeuren in plaats en tijd van het herstel/rust

Comment

Ik doe small business and retail management. Beetje andere opleiding dan jij hebt volgens mij.

Comment

Originally posted by RomyBuquet View Post
                            Iniedergeval doet deze 18 procent dit zonder begeleiding, en dit kan gebruikt worden als argument dat deze groep iets mist ten opzichte van diegene die wel deze begeleiding tot hun beschikking heeft.
                            Dat is dan inderdaad een betere 'probleemstelling'. Als je dat duidelijk vermeldt in je inleiding is dat een prima reden voor je onderzoek. Ga je enquete ook invullen btw
                            Ik doe een gok

Comment

Heb hem ook ingevuld
                              All time PRs: 195/135/232,5
                              Meet PRs: 185/132,5/232,5

Comment

Enquete is niet meer beschikbaar, quota al gehaald?

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X