buik-, arm,- beenspieren trainingsschema.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• buik-, arm,- beenspieren trainingsschema.

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en ook wat fitnis en alles errond betreft. Momenteel doe ik op profesioneel vlak mountenbike. Mijn Vetgehalte is nu 9.7 % ( ben net 16 j geworden ) Ik zou wat meer buik-, arm-, en beenspieren moeten krijgen. Maar wat moet je dan allemaal doen ik kan 2 x per week naar de gym en ik kan thuis ook sit ups doen en wat met halters werken want dat heb ik thuis liggen. Wie zou mij een beetje op weg helpen met wat informatie en eventueel een klein trainingsschema ( vb. wat ik moet trainen, hoe, hoe lang, ... )?

Grtzz Bob

Kom op mensen, help deze jongen eens een beetje opweg!

Ik neem aan dat de krachttraining in dienst is van het mountainbiken? Dus om beter te worden met mountainbiken?

Ik denk dat het zaak is om niet alleen in je benen armen en buik sterker te worden, maar in heel je lichaam. als je alleen armen buik en benen gaat trainen, creëer je een disbalans (voorkant wordt sterker, maar je rug niet.). Daardoor kan je problemen krijgen met je houding op lange termijn en ook last krijgen van vervelende blessures.

Ook is het zaak om explosief te blijven. Je wilt tenslotte beter worden op de fiets en niet alleen grotere benen hebben (die extra spiermassa moet je ook weer heuvel op zeulen natuurlijk, dus het liefst zo sterk en explosief mogelijk zonder overbodige hoeveelheid spiermassa).
    Ik denk dat je vooral op kracht moet trainen (lager in herhalingen, 3 tot 5 herhalingen ongeveer) en dat je daarnaast ook een training moet besteden aan explosiviteit. dus explosief het gewicht bewegen. (zoek ook een 'plyometrics' op op internet. Dat zijn ook oefeningen met springen etc. erg goed ook voor explosiviteit.)

Maar het is eerst zaak dat je gewoon raakt met krachttraining (vooral losse gewichten) en de basis oefeningen (squat, deadlift, bankdrukken en roeien met halter enz. ). Vraag hulp aan je instructeur op de sportschool, zodat je een beetje begeleiding hebt aan het negin. Leg ook duidelijk uit wat je op langere termijn wilt (je zal eerst wel een standaard schemaatje krijgen van de sportschool). Vertel dus dat je mountainbiken doet en wat je doelen zijn van het kracht trainen.

Lees verder ook eens op deze sites:

ExRx Exercise & Muscle Directory
    een site met heel veel oefeningen inclusief filmpjes zodat je kan zien hoe het ongeveer moet. Zo leer je ook gelijk een beetje de namen van de oefeningen.

Upper Body Exercises > Arms back chest and shoulders
    Op deze site vind je allerlei oefeningen die je kunt doen zonder gewichten. Ook erg handig als je een keer niet naar een sportschool kunt bijvoorbeeld.

Verder is het onmogelijk om je alles te vertellen wat je wilt weten in 1 post. Er is zoveel info.
    Lees op je gemak rond op dit forum en probeer beetje bij beetje bij te leren. Komt een hoop op je af zo, maar op een gegeven moment ga je er wel meer van begrijpen.
    Natuurlijk kan je ook altijd je vragen stellen over bepaalde zaken als er iets niet duidelijk is.
    Vaak kom je met een beetje zoeken op dit forum (of andere internet fora) of met behulp van google al een heel eind ook.

Ik heb zelf geen ervaring met professioneel mountainbiken, dus verder kan ik je daar ook niet mee helpen. Zijn er geen trainers/begeleiders op de club die je opweg kunnnen helpen? of hebben die ook geen verstand van krachttraining?

In elk geval succes en ik hoop dat je zo al iets verder geholpen bent.
    Bezoek ook eens het forum.

Comment

hallo Moob,
      Ten eerste al bedankt dat je wat uitlag gegeven hebt. Ben nu vollop aan het zoeken op het internet naar vanalle uitleg en tips. Ik ben vandaag een wedstrijd gaan rijden ik was 8e van de 143 dat is niet slecht maar ik kan nog veel beter als ik wat meer train door de week. Als ik ergens iets niet begrijp of nog wat uitleg wil over iets speciaals zal ik het hier zeker eens vragen.

Mvg. Bob

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
      X