Hulp: Formule van Harris-Benedict

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hulp: Formule van Harris-Benedict

Ik wil graag ongeveer 7 kilo afvallen, maar natuurlijk niet spiermassa verliezen, waardoor ik dus bezig ben met een voeding en trainingchema.
    Ik wil eerst natuurlijk mijn energiebehoefte berekenen d.m.v. de formule van Harris-Benedict.

Ff paar gegevens:

82 kg
    180 cm
    23 jaar

Dan staat welke activiteitsniveau ik moet bepalen:

1: Weinig of geen training, kantoorwerk --- x 1.2
    2: Lichte training/sport 1-3 dagen per week --- x 1.375
    3: Gemiddelde training/sport 3-5 dagen per week --- x 1.55
    4: Zware training/sport 6-7 dagen per week --- x 1.725
    5: Zware dagelijkse training/sport plus lichamelijk werk of twee keer per dag trainen, marathon, voetbalkamp, wedstrijd, etcetera --- x 1.9

Ik ben iemand die een HBO sportopleiding volg en ongeveer 9 uur per week op school sport.
    Dit verschilt van balsporten, bewegen op muziek, atletiek, zwemmen.
    Natuurlijk is de intensiteit bij elke sport anders en is het anders dan trainingen.
    Daarnaast wil ik dus ook nog cardio en krachttraining doen.
    Welke niveau zal ik dan moeten kiezen?

Alvast bedankt!!

Ik weet niet hoevaak/hoeveel uur je nog sport naast je 9 uur school, maar anders zou ik voor 1,75 gaan. Kijk als jezelf nog 5-10 uur sport na school, zou het misschien hoger moeten zijn denk ik..
    "Straight outta gym"

Comment

Okay, ik heb dat nu berekend en kom 1933 (BMR) en 3334 (Onderhoud).
      Ik zou dus nu ongeveer 500 kcal verminderen van 3334 toch?
      Dan kom ik op 2834 kcal uit.
      Kan dit ongeveer kloppen?
      Hiervan moet ik dus straks rekenen hoeveelheid vetten, koolh en eiwitten moet nemen?

Comment

Ten eerste , stop met 7 kilo te willen afvallen, want daar heb je geen Harris-Benedict voor nodig, maar Sonja Bakker.
        We gaan alleen voor bf verlagen en daarnaast voor spierbehoud. Dus houdt het bij bf verlagen en niet de term afvallen gebruiken.

Begin met toeslag level 3 en kijk aan de hand van wat je daarin eet wat je lichaam doet.
        Level 3 is gemiddeld dus eigenlijk voor de meeste sporters wel van toepassing. Voor jou kan het iets te weinig zijn. Juist daarom pak ik die voor jou.

Je begint op dat niveau, dan kijk je dat een maand aan, kijkt in de spiegel en/of met een bf meting(clipper) en daarnaast aan de weegschaal wat je lichaam doet. Val je veel te snel af dan eet je dus veel te weinig, raakl je langzaamaan wat bf kwijt dan kan je dus al goed zitten. Je weet op dat moment of je goed zit als je bf iets lager wordt maar je gewicht hetzelfde blijft.

Zorg met je voeding dat je goed in alle verhoudingen zit en vooral ook je eiwitten en vetten. Voor je spierbehoud en je hormoonaanmaak. De carbs kan je altijd aanpassen als dat nodig is. Maar zorg voor voldoende bouwstoffen voor spiereiwitten en hormonen.

succes.
        1e Masters Superbody YBF 2011!
        Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Vergeet niet dat al die formules alleen maar een richtlijn geven. Je kunt het als startpunt gebruiken maar na enige tijd moet je je eetpatroon aanpassen aan jouw lichaam. Dus zoals Marnop schrijft.
          Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Ik heb ook een dergelijke opleiding gedaan. Laat die extra cardio voor wat het is en laat het dieet in combinatie met de sporten op school het werk doen. Dat werkt het beste weet ik uit ervaring.

Hoe kom je bij 7 kilo? Is jouw vetpercentage ook bekend? Zo nee laat hem meten! Alleen dan kun je goede berekeningen maken mbt de voedingsbehoefte.

Welke opeleiding doe precies eigenlijk? (als ik vragen mag)

Comment

Denk dat hij ALO doet, heb ook heel wat formules om mijn oren gekregen om je eigen ideale streefgewicht uit te rekenen ik denk dat met deze formule hij dus 7kg te zwaar was dus dit wilt hij dus kwijt.

verder zijn er natuurlijk meer activiteitsniveau berekeningen ik laat er hier ook 1tje zien:

mannen
              Leeftijd Formule
              10-18 (17,5 X gewicht in kg) + 651
              19-30 (15,3 X gewicht in kg) + 679
              31-60 (11,6 X gewicht in kg) + 879
              Boven 61 (13,5 X gewicht in kg) + 487

Vrouwen
              Leeftijd Formule
              10-18 (12,2 X gewicht in kg) + 746
              19-30 (14,7 X gewicht in kg) + 496
              31-60 (8,7 X gewicht in kg) + 829
              Boven 61 (10,5 X gewicht in kg) + 596

nu je dit berekent hebt moet je je ruststofwisseling erbij rekenen dat is 10% dus je berekening x 1.1

en dan als laatste hoe druk ben je bezig (zelfde principe als TS)

Activiteitenniveau Vermenigvuldigingsfactor
              Niet actief 1,15
              Matig actief 1,3
              Gemiddeld actief 1,5
              Erg actief 1,7
              Extreem actief 2,0

deze moeten wij gebruiken.
              Calisthenics / Street workout

Comment

als je bmr 1900 is (die van mij is 2000), dan kan het niet echt kloppen dat je met zoveel sport maar 3300 als kcal behoefte hebt.

ik ben lui, ik doe soms wat licht werk, geen cardio. sport wel 4x per weekmet gewichten. en ik heb al een behoefte van 3300. Jij doet cardio, en sport 8-10 uur per week op school.

mijn advies: begin met het eten van rond de 3300 kcal. kijk na twee weken wat er gebeurt is. en pas afhankelijk van het resultaat kcal inname omhoog of omlaag aan.
                More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by IJsBlok View Post
                  Denk dat hij ALO doet, heb ook heel wat formules om mijn oren gekregen om je eigen ideale streefgewicht uit te rekenen ik denk dat met deze formule hij dus 7kg te zwaar was dus dit wilt hij dus kwijt
                  ALO is niet overal ALO meer. Het is soms opgedeeld en andere majors. Ik heb destijds sportgezondheid gedaan. Gigantisch veel sport.

Formules zijn ook maar ter indicatie, je moet ergens beginnen.

Comment

Jah ik doe een HALO opleiding.
                    De 18% is gemeten met een huidplooimeter op school.
                    De 9 uur sport is zwemmen, atletiek, bewegen op muziek, turnen, basketbal, volleybal
                    En de 7 kilo was dus mijn streefgewicht van 73 kilo.

Alvast bedankt voor jullie tips, ik zal hierna een voedingschema maken.

Comment

Ik kom trouwens met de berekening van Ijsblok op ongeveer 3300 nadat ik 500 kcal al heb afgetrokken, dus dat klopt dan wel dyno.

Comment

Duurde ff totdat mijn schema is afgemaakt.
                        Natuurlijk kloppen er dingen niet, daarom hoop ik tips van jullie te krijgen.
                        Ik kom nog steeds 65 gram eiwitten tekort (misschien iemand idee hoe dat op te lossen?)
                        Attached Files

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                        X