Dolgraag wat kilo's willen afvallen, maar het wil niet..

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dolgraag wat kilo's willen afvallen, maar het wil niet..

Intro.
    Ik heb mezelf vorige week al even voorgesteld en daar meteen al een tip gekregen van sf01. Ondertussen ben ik wat rond wezen struinen en wil ik het volgende gaan ondernemen, nadat ik eerst mijn situatie nog even uitleg:

Ik zit in het 3de jaar van me HBO studie en ben sinds 2.5 maand weer intensief aan het sporten.
    Ik heb een verleden van 6 jaar Waterpolo met 1.5 jaar niets doen 2009-2010.
    Ik ben 1.90 lang, weeg 104 kilo en ben 21 jaar.

In het eerste halfjaar dat ik even niets meer deed ging ik ook op kamers wonen en toen ben ik flink aangekomen door bier drinken, frituren, koek, chips en weet ik het wat te eten. Ik had veel vrije tijd naast college volgen en het kwam dus meer uit verveling.

Verandering, vanaf september:
    Dit jaar ben ik stage aan het lopen in het ziekenhuis, staan,zitten,lopen het zit er allemaal bij maar ik doe dus een stuk meer dan eerst.

Ook ben ik dus gaan sporten, 4 dagen in de week met 2x cardio en 2x fitness.
    Hierbij doe ik 15 minuten hardlopen (opwarmen, ik kan helaas niet langer hardlopen vanwege blessureleed), 20 minuten crosstrainer en 35 minuten fietsen.
    Ik ben dus in 1 keer flink meer gaan bewegen, ook ben ik van de toetjes na het eten afgestapt en eet ik sochtends cornflakes met melk, overdag fruit (banaan, mandarijn en appel) en bruin brood met ham/kaas (2 a 3 boterhammen gespreid over de dag). Een kop soep eet ik zo nu en dan ook in het ziekenhuis op de middag (het moet wel lekkere soep zijn).

Frustraties..
    Toch val ik dus na 2.5 maand nog geen enkele verdomde kilo af.. Ik raak nou niet direct ge-demotiveerd hiervan. Maar ik heb wel behoefte te stoppen met cardio training..
    Ik heb hier al even wat rondgelezen, ik houd mijn hartslag wel altijd tussen de 130-140 en doe in totaal een uur en een kwartier cardio training (hardlopen, crosstrainer en fietsen). LIT dus.

Hoe kan het in godsnaam met zoveel extra beweging en activiteit plus geen snacks en minder eten dat er NIKS, maar dan ook NIKS afgaat.
    Iedereen zegt wel tegen me: spieren zijn zwaarder dan vet, maar ik zie ook totaal niets van me buik afgaan, niets van me bovenbenen afgaan, niet van me kont/onderrug afgaan..
    Dus waar komen die kcal dan vandaan!?

Hier nog de reactie van sf01:
    "waarschijnlijk ben je te weinig gaan eten. Dat kan afvallen in de weg zitten.

Cardio is sowieso niet de meest nuttige manier om af te vallen.
    Als ik jou was zou ik overstappen naar 3x in de week krachttraining, met eventueel nog 20 min cardio erna.
    En dan ook gewoon HiiT niet LiT.

Zet even op een rijtje wat je eet. Lees daarna de stickies (in rood bovenaan bij de verschillende onderwerpen) vooral die bij dagelijkse voeding.
    Daar leer je hoe je je onderhoud kan uitrekenen en een fatsoenlijk eetschema kan maken.

Als je daarmee aan de slag gaat, dan ga je vast wel snel resultaat zien."

Meningen
    Nu is het me wel opgevallen dat veel mensen ook een redelijke verschillende kijk op dingen hebben.
    Ik vind het wat moeilijk qua tijd planning en als student met het redelijk goedkoop eten inslaan om me aan een strikt dieet te houden om precies de juiste hoeveelheid energie te krijgen. Als er echt geen andere uitweg is wil ik dat in mijn laatste schooljaar wel doen, dan kan ik me er veel beter op richten dan nu met onregelmatige ziekenhuis tijden e.d.

HiiT en de winkelwagen.
    Ik wil dus kijken of ik op een andere manier van trainen toch kan afvallen want het is gewoon te erg nu..
    Nu lijkt het me wel wat om HiiT is te gaan proberen. Maar hoe kan ik dit het beste toepassen omdat hardlopen een no-go voor mij is. Zou het goed gaan op een crosstrainer of fiets?
    En ik las ook een artikel over de winkelwagen of iets dergelijks, door middel van je in te spannen met de armen, en een helling, rond 4km/per uur tijdens het lopen op het apparaat. Dit schijnt ook een goede work-out te zijn. Delen de meeste die ervaring?

Komende week:
    Ik ga deze week in ieder geval nog geen HiiT doen maar wel 3x fitness doen met een warming-up van 7 minuten op de cross-trainer.
    Met fitness ga ik de meeste spiergroepen allemaal bij langs maar ik ben er niet echt op uit om meer massa te kweken. Wel verhoog ik iedere 6 week het gewicht per oefening/apparaat.
    Nu is mijn grote vraag: gewoon alle spiergroepen bij langs gaan op de avond en daarna nog even 20 minuten HiiT proberen. Of kan ik het beste bepaalde oefeningen/apparaten een dag uit elkaar houden.

Andere tips zijn altijd welkom, en alvast dank voor het lezen van het grote verhaal!

Zoals SF al zegt, je eet te weinig en dan ook nog te weinig eiwitten dus ....je training is weinig of iig laag intensief denk ik en kalmaan cardio doet ook al vrij weinig.

Je warming-up....wie heeft dat aan je voorgesteld te doen? Je hebt blessureleed waar je last van hebt met hardlopen en dan ga je met overgewicht koud hardlopen...? Niet zo gek dat je dat dan niet lang volhoudt.

IK stel voor dat je idd 3x per week krachttraining gaat doen zoals SF voorstelt.

Dan ga je 5 tot 10 minuten opwarmen met een fiets, rustig aan, je hoeft alleen maar warm te worden en je HF ietsje te verhogen.
    Dan ga je zo'n 45 minuten lekker zwaar krachttraining doen, niet aan spiermassa die te groot zou worden denken, dat is onzin als je net begint dat duurt jaren.
    De sets en reps doe je in rap tempo, tussen de sets 30 tot 60 seconden rust en tussen de verschillende oefeningen tot 90 seconden rust.
    Daarna ga je lekker intensief op de crosstrainer cardio doen, hoog intensief (voor zover dat kan) en maximaal 20 minuten. Als het na een paar minuten te zwaar wordt dan doe je enkele minuten iest rustiger en dan weer knallen tot de tijd er op zit. Daarna mag je eventueel nog 5 minuten lekker rustig aan fietsen of op de loopband als coolingdown.

Je hebt dan erg veel vet en calorietjes verbrand.

Je voeding moet beter, laat die soepjes voor wat het is, zal ws veel te veel zout in zitten en geen caloriën.
    Je hebt iig voldoende energie nodig koolhydraten en ruim voldoende eiwitten om je spieren te laten herstellen. Ook heb je genoeg vetten nodig om je hormoonhuishouding goed op peil te houden en voor smering van de gewrichten.

Ik denk dat je nu ergens onder de 1500 calorieën zit, dat is veel te weinig, je hebt minstens 2500 tot 3000cal nodig om goed af te kunnen vallen en te herstellen. Op dit moment houd je lichaam vet vast en verbrand je spiereiwitten om te overleven. Je lichaam protesteert dus en staat in beschermingmodus. Spieren kosten veel energie dus die worden eerst afgebroken tot het minimale(jo-jo effect is dus bezig) Pas daarna ga je een beetje vet afbreken.

Denk dat je hier een eind verder mee zal komen om je doelen te bereiken.
    succes.
    1e Masters Superbody YBF 2011!
    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

precies. voeding omhoog. 3x KT met cardio erna.

Als je zoals Marnop al aanraad lekker kort rust tussen de sets doet... ga je al flink verbranden tijdens de KT. De cardio erna is gewoon bonus. In principe zou je hierbij dus helemaal los kunnen gaan, maar je zou ook bijv winkelwagentje kunnen doen. (ben ik zelf niet echt fan van)

Na het trainen meteen weer goed eten.

En dat principe van 'meer gaan eten om af te vallen' blijft vaak lastig voor mensen om te pakken. Maar je moet uit 'overleef' modus komen. Nu probeert je lijf zo veel mogelijk vet op te slaan en zo weinig mogelijk energie te gebruiken. Pas als je genoeg binnen krijgt stopt je lijf hiermee en krijg je een beetje normale stofwisseling. Dan kun je lekker afvallen. Zeker als je flink KT en Cardio doet.
      Fear is the mind killer

Comment

Zoals hierboven al gemeld is.
        Stoppen met rotzooi eten en meer goede voeding. Voedingsschema maken is een aanrader en krachttraining in combinatie met cardio.
        Verhoog ook het gewicht regelmatig, zeg vrijwel iedere training. Je moet je lichaam blijven prikkelen om te ontwikkelen. Je hoeft er inderdaad niet bang voor te zijn dat je meteen enorme spiermassa`s gaat ontwikkelen. Spiermassa zorgt ervoor dat je vetten beter verbrand, dat heb je dus wel nodig.

Wanneer je met bovenstaande punten aan de slag gaat gaat het jou ook lukken om vet te veliezen.

Comment

Hartstikke bedankt voor de vlotte reacties!!

Ik ben nu in ieder geval 100% zeker van de cardio afgestapt. Ik ga dit zoals marnop voorstelt er in 20 minuten doorheen knallen na fitness.

Mijn fitness zal inderdaad wel wat laag intensief zijn maar goed ik kan wel steeds meer gewicht erbij doen en ik ga wel tot het uiterste per oefening. Ik doe altijd 3 en soms 4 sets van minimaal 15 reps.

Ook ben ik van de voorgenomen warming-up afgestapt (deze avond al) en doe ik tussen de 5-10 minuten me HF wat verhogen als warming-up.

Ik zal de komende week dus toch even goed naar me voeding kijken. Ik schrok er ook wel van dat ik dus met mijn spiereiwitten aan het verbruiken ben!! Maar het klinkt heel logisch allemaal. Het is eigenlijk wel een opluchting dat ik dus niet gek ben.. er gebeurde gewoon helemaal niets zowat met mijn lichaam.

Ik kan er nu nog weinig over zeggen, ik heb wel regelmatig wat over eieren eten gezien (zonder eigeel) maar ik ga me eventjes in de voeding verdiepen. Ik ben geen bijzonder dieet van plan maar aanpassingen aan mijn voeding van nu zijn overduidelijk nodig!

Nog even wat vraagjes:
          Kan ik beter voor of na KT een avondmaaltijd doen? Of maakt het niet uit zolang ik nog maar wat eet na KT.
          Ook train ik toch wel een dik uur anders krijg ik niet alle oefeningen klaar, ik train me benen ook eigenlijk ook niet omdat daar echt meer het idee was die qua omvang puur te laten afnemen en dus ook geen spieren te trainen. Is het erg dat ik meer dan een uur achter elkaar KT doe?
          En zit er tussen wat ik nu eet dan echt al iets wat als rotzooi mag worden geclassificeerd :P?

Comment

gewoon hele eieren eten met eigeel.
            Pak er gewoon lekker 3 per dag ofzo.

Het maakt niet perse veel uit of je voor of na je avondeten traint. Zolang je maar zorgt dat je een goede maaltijd voor en na je training eet
            Maar of je je avondeten als pre of post workout meal gebruikt maakt niet echt uit.

En geen probleem hoor als je training iets meer duurt dan een uurtje.
            Probeer wel je KT + cardio het liefst onder de 1,5 uur te houden. Eventueel onder de 2 uur. Langer dan dat in ieder geval niet.
            Fear is the mind killer

Comment

er klopt iets niet aan dit verhaal. kijk dat na een langere tijd afvallen, door kcal inname te laag te houden, het afvallen ophoud snap ik nog.

maar iemand die begint om proberen af te vallen. en die minder kcal binnenkrijgt dan die verbrand, zal altijd gewicht verliezen (al dan niet oo iets spiermassa bij de vetmassa die verloren gaan).

jij schrijft:
              Ik ben dus in 1 keer flink meer gaan bewegen, ook ben ik van de toetjes na het eten afgestapt en eet ik sochtends cornflakes met melk, overdag fruit (banaan, mandarijn en appel) en bruin brood met ham/kaas (2 a 3 boterhammen gespreid over de dag). Een kop soep eet ik zo nu en dan ook in het ziekenhuis op de middag (het moet wel lekkere soep zijn).
              daar geloof ik geen drol van, als je niet afvalt. schrijf nou eens een week lang elke dag exact alles op wat je eet en drinkt. precies hoeveel gram waarvan je op welk moment neemt.

ik ben er van overtuigd, dat je dan gewoon toch teveel binnenkrijgt om af te vallen. ik heb al meermaals meegemaakt dat mensen zelf dachten een paar boterhammen, normaal avondeten 1-2 glazen zuivel en wat fruit op een dag te eten. maar toen ze alles exact gingen bijhouden, schrokken ze zelf hoeveel ze wel niet aten (2-3x zoveel als dat ze zelf dachten).

houd gewoon 1 week alles wat je eet en drinkt exact bij. als je na die week niet bent afgevallen, en je eet echt niet teveel, dan kun je een andere aanpak nemen. maar kijk nou eerst eens wat je nu op dit moment echt binnenkrijgt. (op de gram nauwkeurig).
              More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                er klopt iets niet aan dit verhaal. kijk dat na een langere tijd afvallen, door kcal inname te laag te houden, het afvallen ophoud snap ik nog.

maar iemand die begint om proberen af te vallen. en die minder kcal binnenkrijgt dan die verbrand, zal altijd gewicht verliezen (al dan niet oo iets spiermassa bij de vetmassa die verloren gaan).

jij schrijft:

daar geloof ik geen drol van, als je niet afvalt. schrijf nou eens een week lang elke dag exact alles op wat je eet en drinkt. precies hoeveel gram waarvan je op welk moment neemt.

ik ben er van overtuigd, dat je dan gewoon toch teveel binnenkrijgt om af te vallen. ik heb al meermaals meegemaakt dat mensen zelf dachten een paar boterhammen, normaal avondeten 1-2 glazen zuivel en wat fruit op een dag te eten. maar toen ze alles exact gingen bijhouden, schrokken ze zelf hoeveel ze wel niet aten (2-3x zoveel als dat ze zelf dachten).

houd gewoon 1 week alles wat je eet en drinkt exact bij. als je na die week niet bent afgevallen, en je eet echt niet teveel, dan kun je een andere aanpak nemen. maar kijk nou eerst eens wat je nu op dit moment echt binnenkrijgt. (op de gram nauwkeurig).
                Dat jij daar geen drol van gelooft laat ik verder aan jou. Ik was al van plan om het bij te gaan houden met de caloriechecker.
                Ik heb een sommatie gemaakt van vandaag met mijn avondeten er alvast bij in.

Dit gaf in totaal:
                Het totale aantal kilocalorieën dat je vandaag hebt binnengekregen is: 1865 kcal.

Het aantal grammen verzadigd vet is: 24 gr
                Het aantal grammen vet is: 52 gr.

Hierbij heb ik kwark (met ook klein scheutje melk vanochtend gehad) + cornflakes.
                Mijn 2 boterhammen (4 snee bruin) 1 x rosbief + 1 x kaas.
                Mijn 3 stuks fruit (mandarijn, banaan, appel)
                Mijn avondeten (spaghetti bolognese)
                Mijn 2 eieren.

Ik drink overdag water en heb 2 keer een kop thee met suiker.
                En hierbij mist wel de kop soep, bijvoorbeeld snerwt of vissoep maar dit is 2 keer in de week)
                Laten we het zeer ruim nemen op 2300 kcal op een gemiddelde dag ook omdat de hoeveelheden misschien iets kunnen afwijken en dus die kop sop soms naar voren komt enzovoorts.. Maar goed:
                Ik zal het dagelijks bij gaan houden! In het weekend heb ik gemiddeld 2 keer in de week wel wat bier erbij op een zaterdag maar dan eet ik zeer weinig op de zondag.
                Ik snack tussen door echt totaal niet en doe ook nooit aan frituren (is weleens anders geweest).
                Ik ben hier echt voor mezelf en zou mezelf, en zeker jullie ook, niet voorliegen! Ik wil actie in mijn lichaam..
                Nu hoopte ik dus dat het lag aan wat de meeste zeiden, maar als jou reactie hier fel op tegen is kan ik misschien toch beter richting een dietist of huisarts gaan dan?
                Ik dacht dat ik gemiddeld wel iets van 3000 kcal nodig had voor mijn dagelijkse onderhouding met een beweeglijk beroep..
                Last edited by CBreezy; 14-12-2010, 17:30.

Comment

kijk, wat marnop en SF01 zeiden klopt vaak wel. mensen gaan te weinig kcal eten, vallen in korte tijd veel af, door veel te weinig te eten, en vallen daarna niet of nauwlijks meer af.

maar waar ik mee zit, is dat je helemaal niets bent afgevallen, en dat zou wel moeten gebeuren als je minder kcal binnenkrijgt dan je verbrand op lange termijn.

er zijn veel mogelijke oorzaken en of oplossingen. zo kan het zijn dat je weegschaal het misschien niet goed doet, of dat je een slechte schildklier werking hebt, of dat je veel vocht vasthoud door veel cortisol (stress).

misschien eet je meer als dat je dacht, of doet het drinken van alcohol in de weekenden alle progressie door de week teniet? en zo kunnen er nog veel meer mogelijke oorzaken zijn.

maar ik vind het nogal bizar als je in twee maanden niet of nauwlijks afvalt met vrij weinig kcal. ik noemde hetgeen wat het eerst in mij opkwam en wat het vaakste voorkomt (mensen onderschatten hoeveel kcal ze binnenkrijgen. ze wegen niet en/of schatten verkeerd, vergeten voeding bij te houde, hun weegschaal is niet precies genoeg om voeding te wegen (weegt per 10g), weegschaal om voeding te wegen heeft een afwijking, etc etc). dus hoeveel mensen denken dat ze binnenkrijgen aan kcal, komt niet overeen met wat ze echt binnenkrijgen.

als je deze oorzaak kunt uitsluiten, door een paar weken alles exact bij te houden. ook biertjes, uit eten, alles opschrijven. op de gram precies. kun je andere oorzaken gaan bekijken. (en als je begint af te vallen sinds je alles opschrijft, doordat je strenger en eerlijker bent geworden tegen jezelf, is dat mooi, en kun je het beste nog een tijd doorgaan met alles opschrijven).

als je niet afvalt. kun je ook naar een dietist of dokter gaan. je neemt je luisten mee. ik beweeg zoveel uur per dag, doe dit en dat aan sport. ik heb dit op deze dagen gegeten, voor deze periode. men zou verwachten dat ik X kilo zou afvallen, maar er is niets veranderd. Hij zal je dan direct serieuzer nemen als zijn standaard klant. (want hij zal als eerste denken dat je je kcal inname onderschat, en dat je gewoon teveel eet).
                  ------------------------------

ik wou niet te hard overkomen, maar het is gewoon zo dat mensen altijd onderschatten of overschatten wat ze eten.

zo heb je de skinny mensen die willen aankomen, die zweren dat ze zich de hele dag volstoppen en geen gram aan kunnen komen. maar als je ze dan consequent op een vast schema van 4000 kcal zet, dan vliegen de kilos eraan. ik ben er nog geen tegengekomen die niet aankwam als hij consequent flink boven behoefte at.

en met mensen met overgewicht zie ik het tegenovergestelde zeer vaak. ik heb een keer een jongen begeleid die mij vertelde wat hij op een dag at en dronk. ik kwam aan de 2100 kcal, en snapte niet hoe iemand die zwaar lichamelijk werk doet, en 2100 kcal per dag at 110 kilo kon wegen, en het niet lukte om af te vallen.

Na flink wat doorvragen, dronk hij tussen de middag een pak chocomel wat hij vergeten was, sommige dagen at hij ipv kipfilet kaas op zijn brood de hele dag. (ipv 200g kipfilet 200g kaas. das ipv 200 kcal een 700 kcal). en hij was nog wel groenten en fruit vergeten, want dat kon je toch onbeperkt eten als je dieet. 2 bananen, 2 appels, en 400g groenten. on totaal kwamen er dus een 1900 kcal bij, en zaten we dik aan de 4000 kcal. oeps.
                  More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

inderdaad

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                    X