Is carb cycling voor mij een optie?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Is carb cycling voor mij een optie?

Ik doe al een tijdje een poging om te gaan cutten, maar het wil nog niet bijster lukken. Er zijn problemen met duizeligheid en weinig energie, ook na het lichtelijk verhogen van de kh. Ik zit nu ongeveer 200 cal onder behoefte, dat is nauwelijks echt cutten te noemen. Eigenlijk wil het sinds het begin van het cutten nauwelijks meer vlotten.

De laatste tijd lees ik vaker iets over carbcycling, en ik vraag me af of dat in mijn geval een geschikte methode zou zijn omdat ik blijkbaar zo veel problemen heb met koolhydraten en energietoevoer. Ik ben nu 2,5 maand bezig met trainen, mijn lichaamstype is endo, heb nu net onder de 30% vet, doel is om binnen een jaar vanaf nu op 25% te zitten.
    Status: pakt het weer rustig aan op.

Blijkbaar zit je niet op 200 kcal onder je behoefte want anders zou je gwn afvallen. Ik snap ook niet waarom iedereen altijd kh wil mijden. Een bepaalde hoeveelheid is gewoon goed te doen. Post even je voedingsschema.

Comment

Em doe je ook cardio na je kracht training?
      Dan kan ook zorgen voor een watg rotere kcal te kort.

Comment

Voedingsschema heb ik even toegevoegd in de bijlagen.

Op dit moment doe ik inderdaad geen cardio na de training, omdat ik in de oefenzaal van een revalidatiecentrum train. Dat is inderdaad minder ideaal. De 3 fietsen die daar staan worden vrijwel permanent gebruikt voor therapie. Ik fiets wel terug naar huis, maar dat is maar 10 minuten. De cardio doe ik nu als losse dagen, door zo'n 2 of 3 keer per week 1 tot 1,5 uur stevig te wandelen.

Ik ben even in de war door de stagnerende progressie. De verwachting zou zijn dat je door cutten een betere progressie zou krijgen. In de eerste maand ging het heel vlot, en in juni heb ik afwisselend een paar goede en een paar absolute sh*tweken gehad, ook qua training. Ik heb mij bijvoorbeeld ook een keer moeten afmelden voor het trainen omdat ik zo duizelig was dat ik niet kon fietsen.
        Attached Files

Comment

Opzich is je schema goed. Ik denk dat jij teveel van het goede wilt. Ik zal als ik jou was even een 7 weekse aanpak gaan doen.

week 1 en 2: eet op onderhoud of iets erboven
          week 3-7: eet op ongeveer 1600 kcal. Verdeling: 3 gram eiwit,1.5 vet en derest kh.

op je rustdagen moet je op lege maag(eiwitshake of wat bcaa's) even op stevig tempo wandelen/joggen voor ongeveer 30 minuten. Rekening houden hoe meer cardio je doet, hoe meer je zal moeten eten. Eventueel kan je thuis nog wat mini intesieve workouts samenstellen(burpees etc etc).

En als je op de sportschool niet kan fietsen, zou ik een hometrainertje voor 100 euro ofso aanschaffen.

Qua training kan ik je helaas niet zoveel zeggen omdat jij aan het revealideren bent.

Comment

Normaal hebben vrouwen meer problemen met lager in koolhydraten, of schommelingen daarin. Maar ik moet zeggen dat ik het zelf heerlijk vindt.

Gewoon proberen, dan kom je er vanzelf achter. De standaard info heb je gelezen, en nu is het een kwestie van erachter komen hoe jouw lichaam werkt. Ieder lichaam reageert anders, wat het zo lastig maakt.

Wat voor mij heel belangrijk is in mn dieet, is mijn nachtrust. Als ik veel train, slaap ik slechter (ik zit er dan zo lekker in, dat ik heel laat ga slapen, en heel vroeg cardio doe). Na 1,5 week breekt dit dan op, en ben ik ineens terug bij waar ik begon. Fukking moe, en abnormale trek naar koolhydraten en suiker. Mijn motivatie is dan de ene dag nog supergoed, en de volgende dag bagger. En dat terwijl mijn nachtrust iets van meerdere dagen is.
            Duurde daarom vrij lang voordat ik er achter kwam.
            Nu ik dat weet, hou ik er rekening mee. Ik ga iets minder extreem, maar bereik daardoor meer.

Wat ik wil zeggen: soms kunnen onverwachte dingen een grote rol spelen. Misschien is je lichaam nog meer aan het revalideren dan jij wil geloven?

Comment

Originally posted by Patricia86 View Post

Wat ik wil zeggen: soms kunnen onverwachte dingen een grote rol spelen. Misschien is je lichaam nog meer aan het revalideren dan jij wil geloven?
              De huisarts ziet dat ook als hoofdreden voor de duizeligheid en de vermoeidheid. Mijn bloedwaardes waren namelijk tiptop in orde, glucose ook. Hij denkt dat ik lichamelijk vermoeid ben in combinatie met geestelijke spanningen. Het zonder werk zitten begint me aardig op te breken, ik denk dat ik zelfs zou bijbetalen om op dit moment aan de slag te kunnen.

Volgens de fysio schijnt dit een normale fase te zijn in de revalidatie, een volle bak drek waar je gewoon even doorheen moet. Hij zegt ook dat ik nogal de neiging heb om aan paniekvoetbal te doen: op elk probleem of signaal heel snel willen reageren. Ik ben inderdaad bang dat ik te snel ben begonnen met zaken zoals cutten, dat mijn lichaam er gewoon nog niet aan toe is om minder binnen te krijgen.

Misschien is het inderdaad een goed idee om gewoon weer even terug te gaan naar onderhoud, en de prioriteit ga weer leggen op herstel en opbouw ipv afvallen. Dat cardio voor het ontbijt vind ik trouwens wel een erg goed idee. Moet ik daarvoor aan de sups, of kan ik dit ook met een gewoon voedingsmiddel doen? (Ik begrijp dat je die eiwitten dan nodig hebt om te zorgen dat je je spiermassa dan niet beschadigt?)

Bedankt voor de hulp trouwens, erg fijn om mensen te hebben die veel ervaring hebben en met je meedenken.

Comment

Heel veel ervaring heb ik niet, maar heb wel veel geleerd iedergeval en dat probeer ik te delen.

Over cardio voor het ontbijt. Op nuchtere maag kan ook, zorg wel kort en intensief houden dus niet uren lang rond lopen. gwn stevig tempo en lekker zweten en hoge intensiteit.

Gebruik je helemaal geen supps?

Comment

lijkt me stug dat 1900kcal je onderhoud is. Een normale vrouw zit al op de 2000 zonder sport toeslag. 2200kcal onderhoud op de sportdagen is dus niet vreemd.

Comment

Dat zou het ook kunnen zijn, bedankt Falstyr Zou iemand mijn berekening even willen checken?

Stats:
                    67 kg
                    VP: 29,8%
                    Activiteitsniveau: zittend, 2/3x per week kt, 2/3x per week 1-1,5 uur wandelen (ingeschat op niveau 2 vanwege lichte training en verder zittend bestaan, factor voor niveau 2 is 1,375)

Met behulp van Katch-McArdle:

BMR = 370 +(21.6 * LBM in kg), BMR = 370+(21,6*(67*(1-0,298))=1386 cal/dag

Met behulp van Harris-Benedict:

Onderhoud=BMR*activiteitsfactor, Onderhoud=1386*1,375=1906 cal/dag

Comment

Originally posted by talalelh15 View Post

Over cardio voor het ontbijt. Op nuchtere maag kan ook, zorg wel kort en intensief houden dus niet uren lang rond lopen. gwn stevig tempo en lekker zweten en hoge intensiteit.

Gebruik je helemaal geen supps?
                      Even vergeten hier op te antwoorden, daarom post ik dubbel.

Ik snap het: gewoon een stevig blokje om, en daarna direct ontbijten om aan te vullen. Bedankt voor de tip
                      Nee, ik gebruik op dit moment geen sups omdat ik niet zo'n hoge eiwitbehoefte heb. Op dit moment eet ik 2,5 g eiwit per kg LBM, komt uit op 120-130 g per dag. Dat is nog wel te doen met gewone voeding.

Comment

Je wil in een jaar 5% zakken? Is dat niet een beetje een makkelijk te halen doel? (Dit is niet negatief bedoeld, in tegendeel!)
                        'Half men, half animal, all dead!'

Comment

Wat voor kh eet je? Eet het liefst trage kh icm met wat eiwitten. Dit zorgt voor langzamer verteren en een geleidelijkere metabolische activiteit. Je wil in ieder geval grote glucose schommelingen vermijden.

Verder kan je misschien eerst focussen op spieropbouw. Een kg spier heeft een veel hoger metabolisme dan een kg vet, waardoor je basaal metabolisme langzaam zal stijgen naarmate je meer spieren opbouwt. Hierdoor val je dus vanzelf af bij gelijkblijvende energie inname. \

Over je voedingsbehoefte: ik heb een week "normaal gegeten" en alles bijgehouden. Als je in gewicht gelijk blijft kan je zo je onderhoud berekenen. Gewoon het gemiddelde nemen van die 7 dagen. Misschien is dit een tip voor jou?
                          Train hard or go hormone

Comment

Balen dat het nog niet lekker loopt Ellie. Ik vind het jammer dat ik je geen tips kan geven o.i.d omdat het bij mij het KH verlagen wel prima werkt en ik eigenlijk ook niet weten hoe ik het anders zou moeten doen.

Ik hoop in iedergeval dat je snel een goede draai vind in je voeding en dat je motivatie beloond wordt. Je komt op mij namelijk ontzettend gemotiveerd over
                            "Never let the fear of striking out, keep you from playing te game"

Comment

Originally posted by Toph View Post
                              Wat voor kh eet je? Eet het liefst trage kh icm met wat eiwitten. Dit zorgt voor langzamer verteren en een geleidelijkere metabolische activiteit. Je wil in ieder geval grote glucose schommelingen vermijden.

Verder kan je misschien eerst focussen op spieropbouw. Een kg spier heeft een veel hoger metabolisme dan een kg vet, waardoor je basaal metabolisme langzaam zal stijgen naarmate je meer spieren opbouwt. Hierdoor val je dus vanzelf af bij gelijkblijvende energie inname. \

Over je voedingsbehoefte: ik heb een week "normaal gegeten" en alles bijgehouden. Als je in gewicht gelijk blijft kan je zo je onderhoud berekenen. Gewoon het gemiddelde nemen van die 7 dagen. Misschien is dit een tip voor jou?
                              Ellie eet al langzame kh ze heeft er voedingsschema erbij gepasst Bestaat uit zilvervliesrijst en havervlokken

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X