Originally posted by OlafBiesot
View Post
Als jij denkt dat je "een kipfiletje en een bordje broccoli" moet eten (aka sonja bakker, aka crashdieet) dan snap je niets van wat er staat.
Lees eens goed wat er staat. Lees eens "hoe bepaal ik mijn kcal onderhoud".
Waarom zeg ik dit? Wel als jij zeg "Ja, ik heb een vol bord" dan trek ik de conclusie dat je denkt dat dit een soort crashdieet is.
Geloof me, dat is het niet.
Kijk eens naar hoeveel kcal je eet, naar hoeveel vetten, eiwitten en koolhydraten.
Kijk ook eens naar je training: zo te lezen doe jij:
Borst/biceps/benen
en
rug/triceps/benen
hoevaak doe je dit?
Hoeveel rust neem je?
Over o.a. cardio, even geknipt uit een ander topic waar ik antwoorde:
cardio is niet noodzakelijk.
Stel je hebt 3000 kcal nodig om op gewicht te blijven met KT. Nu wil je vet verliezen dus ga je 2700 eten. Dit is de optie zonder cardio.
Je kunt ook gewoon 3000 kcal blijven eten en 3x of 2x per week cardio gaan doen. Hierdoor verhoogd je nodige kcalbehoefte en dit geeft dus hetzelfde effect.
Dit allebei is overkill. Stel je gaat maar 2500 eten (300 onder behoefte), nu ga je nog eens extra cardio doen (nu verhoogt je behoefte met bv 300 kcal). Nu zit je dus 800 kcal onder je behoefte en is veel. En niet optimaal.
Welke cardio je doet maakt niet uit. Je kan zwemmen, hardlopen, spinnen, zumba, high intensity interval training HIIT, ... doen. De lengte is ook niet zo belangrijk. Bv, ik doe een training namelijk tabata (4min lang - 20sec sprint, 10 sec rust). Dit is zwaar. En even goed als bv 1 uur rustig zwemmen.
Je kan zelf spelen met intensiteit en lengte. Maar je moet erop meedenken. Stel je gaat een marathon lopen. Dan verbrand je onnoemelijk veel kcal en zul je meer moeten eten omdat je verschil tussen wat je nu eet en nodig hebt te groot is.
Cardio moet je bekijken op intensiteit. Een marathon is weer een goed vb. Dit is zeer zwaar. En zal je herstel van je KT in de weg zitten.
Maar 2x HIIT kan of 3x rustig lopen/zwemmen.
Wanneer?
Na je KT of op een rustdag. zolang je maar 1 echte rustdag hebt. Je KT is het belangrijkste en als je cardio ervoor doet heb je minder energie. Hierdoor lever je minder prestaties.
Hoevaak en hoelang?
Je kan het na elke training doen. Ligt er puur aan wat je doet.
Tabata zul je niet elke dag moeten doen. 1x per week is meer dan genoeg, het is een heel belastende methode. Maar je kan gerust even lopen na je trainingen. HIIT zullen kort zijn. Lichtere vormen zul je langer doen.
Je herhalingen?
Dit moet je zelf zien.
Zoals ik al zie, 8-12 is een richtlijn.
De richtlijnen zijn:
2-5 = kracht
8-12 = massa
15+ is uithouding
Maar dit is niet definitief. Je kan massa winnen op 5 herhalingen. Natuurlijk is 100 herhalingen op een licht gewichtje veel en veel minder goed.
Voor vet te verliezen? Maakt niet uit. Zolang je niet te doet.
Wat bedoel ik hiermee.
2 extreme voorbeelden:
1) zal bij elke oefening opwerken naar een 1 rep max
2) zal altijd een gewicht gebruiken wat hij 30 keer kan maar hij zal maar 8 herhalingen maken.
Persoon 1 zal overtrainen, de belasting is te groot.
Persoon 2 is te licht bezig en zal geen vorderingen maken.
Doel van deze voorbeelden. Train hard maar niet te. Ik kan telkens het gewicht verhogen. En op hoge intensiteit trainen. Maar als je vet gaat verliezen. Dan heb je minder energie (je eet minder dan je lichaam nodig heeft). Hierdoor is je herstel groter. Dus je zult je moeilijker kunnen pushen. En individueel zul je moeten kijken of je genoeg herstelt van je trainingen.
Wat ik nog probeer uit te leggen. Afvallen heeft (buiten het kijken naar je herstel) niet veel te maken met je trainingen. Je kunt wel zorgen voor een hoger volume waardoor je meer gaat verbranden. Maar dat hoeft niet en is niet per se beter.
Is 5 herhalingen goed? Ligt eraan. Voelt het goed? Werkt het voor jou?
Het is onmogelijk te zeggen: nee 5 herhalingen is niet goed je moet er 8-12 doen. Dit is even idioot als zeggen: 7 herhalingen is niet goed, je moet er 8 doen. Dit is individueel en ligt dus aan het feit of je het wilt, of het werkt en aan je herstel.
Je kan proberen het gewicht te verhogen maar veel kracht zul je niet winnen.
Het is tevens een mythe dat lage herhalingen, zware gewichten zijn voor opbouw massa --> klopt wel. En lage gewichten, hoge herhalingen voor definitie. Definitie is afhankelijk van hoeveel vet je hebt. En aangezien je niet plaatselijk kan verbranden (het kan maar zal vrijwel onmerkbaar zijn) is dus de enige manier om je VP te verlagen.
Comment