hartslag vetverbranding...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hartslag vetverbranding...

Ik ben aan het cutten en ik doe op trainingsdagen 30 min cardio en op niet trainingsdagen 45 min cardio.

Nu doe ik dit op een hartslag waarbij ik toch wel een redelijk hoge hartslag heb, ik kan nog wel praten maar het wordt toch iets moeilijker.

Een fitness coach kwam even babbelen, wat ik aangenaam vind omdat het toch maar een saaie bedoening is dat cardio. Maar zij beweert dat het beter is om rond 55 tot 65% van de maximale hartslag te zitten omdat je dan specifiek het vet aanspreekt in je lichaam.

Waarop mijn antwoord was, als ik nu 30 min aan 55% van mijn max. hartslag cardio doe of ik doe dit aan 70% dan lijkt mij dat ik aan 70% meer verbruik.

Waarop zij dan weer zei dat ik idd meer verbruik maar dat je lichaam op 55% na een bepaalde periode puur je vet gaat aanspreken en op een hogere hartslag meer je koolhydraten gaat aanspreken.

Ik zei toen nog dat mijn koolhydraten redelijk verbruikt waren door mijn intensieve kt, maar zij zei dan dat er nog altijd wel koolhydraten zijn om te verbruiken en als dit niet het geval zou zijn dan gaat je lichaam op een hartslag van 70% over op je atp reserves en niet op vetverbranding. Zij vertelde me dat die atp reserves komen van creatine in je lichaam en dat je dan puur op duur/uithouding aan het trainen bent en niet op vetverbranding.

Wat is jullie mening hierover?

Dus in het kort, zij zegt 55% dan gebruikt je lichaam alleen vet en op 70% dan gaat je lichaam over op de koolhydraten die nog in je lichaam zijn, als die er niet meer zijn dan gaat het over op atp/creatine in je lichaam.

Edit: wou nog zeggen dat deze dame een fitness coach en diploma hiervan heeft, ook een dieet diploma heeft en ook nog les geeft in deze vakken in scholen, dus ik ging daarom ook niet verder in discussie.
    Last edited by blue_eye; 17-10-2012, 22:49.
    Stop sitting back thinking, saying yeah man that 'd be cool, that 'd be cool, I want to be this I want to be that, grab your fucking nuts and be it!!

Ze praat poep. Er zit wel een kern van waarheid in dat je meer vet verbrandt in percentages tov hogere hartslagen. Dit is echter met wandelen nog meer. Er zit ergens natuurlijk een snijpunt waar het optimaal is, dit hangt echter ook weer van je conditionele toestand af en lichaamscompositie etc.

Doe gewoon je cardio en benader het als een manier van caloriën verbranden. Voor al dit soort dingen is wel wat te zeggen en de een weet het nog beter dan de andere, vooral na een vluchtig praatje. Knap ook dat ze weet hoeveel koolhydraten in je dieet zitten en hoe zwaar je kt traint.

En stél dat ze gelijk heeft, hetgeen niet zo is, dan heeft een groter calorie deficit alsnog invloed op je vetmassa, iets dat ook nooit wordt meegenomen door mensen met dit soort spin-juffen science.

Ze zal het echter wel goed bedoelen en als je cardio op 55% wilt doen is dat ook prima. Het is echter handig om conditie op te bouwen zodat je op termijn veel meer vermogen kunt leveren op een lagere hartslag met alle voordelen van dien
    Last edited by pescatore; 17-10-2012, 23:11.
    Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

Originally posted by pescatore View Post
      Ze praat poep. Er zit wel een kern van waarheid in dat je meer vet verbrandt in percentages tov hogere hartslagen. Dit is echter met wandelen nog meer. Er zit ergens natuurlijk een snijpunt waar het optimaal is, dit hangt echter ook weer van je conditionele toestand af en lichaamscompositie etc.

Doe gewoon je cardio en benader het als een manier van caloriën verbranden. Voor al dit soort dingen is wel wat te zeggen en de een weet het nog beter dan de andere, vooral na een vluchtig praatje. Knap ook dat ze weet hoeveel koolhydraten in je dieet zitten en hoe zwaar je kt traint.

En stél dat ze gelijk heeft, hetgeen niet zo is, dan heeft een groter calorie deficit alsnog invloed op je vetmassa, iets dat ook nooit wordt meegenomen door mensen met dit soort spin-juffen science.

Ze zal het echter wel goed bedoelen en als je cardio op 55% wilt doen is dat ook prima. Het is echter handig om conditie op te bouwen zodat je op termijn veel meer vermogen kunt leveren op een lagere hartslag met alle voordelen van dien
      Ga me er eens in verdiepen maar ze geeft les in scholen enz, heeft ook diploma's van dieetkunde en fitness coach enz. Dus ik ga ervan uit dat er wel een kern van waarheid in zit.

Maar wat zij dus zegt dat je inderdaad meer verbruikt op hogere hartslag maar dat dit geen vet is maar atp/creatine reserves is dus niet waar?

Want ze zal het wel ergens van halen en als dit dan echt zo is dan lijkt het me interessanter om die 30 min op lagere hartslag te doen dan op hoge hartslag omdat ten eerste cardio vermoeiend is en ten tweede doe ik het omdat ik conditie ook wel belangrijk vind en in tweede instantie pas om vet te verbranden.

Maar aangezien zij zegt dat als ik op 70% ga cardio doe ik helemaal geen vet verbrand en alleen maar atp/creatine gebruik/verbruik dan doe ik het liever op 55%.

Er lijkt mij ook wel ergens een logica in te zitten omdat als je op hogere hartslag cardio doet dan gebruikt je lichaam je spieren ook redelijk intensief tegenover die 55% en heeft je lichaam veel sneller energie nodig en ik denk dat die energie dan niet van vet komt maar van ergens anders (dus die creatine)?

Ik ben maar wat "luidop" aan het denken aangezien ik het langs de ene kant mijn eigen mening hierover heb maar langs de andere kant lijkt er wel een kern van waarheid in te zitten in wat zij zegt.
      Stop sitting back thinking, saying yeah man that 'd be cool, that 'd be cool, I want to be this I want to be that, grab your fucking nuts and be it!!

Comment

De meeste van die diploma's krijg je nog net niet bij een pak waspoeder (hetgeen maar weer eens blijkt), het zijn cursussen. Maar doe vooral wat je wilt. Creatine verbranden succes ermee

Comment

De meeste van die diploma's krijg je nog net niet bij een pak waspoeder (hetgeen maar weer eens blijkt), het zijn cursussen. Maar doe vooral wat je wilt. Creatine verbranden succes ermee
          hehe ik zal wel gewoon op hoge intensiteit blijven cardio doen, heb er net al wat over zitten opzoeken en op de meeste sites zeggen ze dus dat je procentueel minder vet verbrandt maar dat het uiteindelijk wel meer is omdat je meer calorieën hebt verbrand door de hogere intensiteit. Een lager % van een 3 keer zo hoog verbruik aan calorieën is nog altijd meer dan een hogere % bij een laag verbruik aan calorieën.

Dus high intensity training it is!

Comment

Ga alleen niet té hoog in je hartslag zitten. Heeft weinig waarde. Zorg dat je wel nog prima kan praten met iemand, óf ga richting hiit

http://forum.bodynet.nl/trainingssch...en-waarom.html

Comment

Ga alleen niet té hoog in je hartslag zitten. Heeft weinig waarde. Zorg dat je wel nog prima kan praten met iemand, óf ga richting hiit

http://forum.bodynet.nl/trainingssch...en-waarom.html
              idd, zit nu op een hartslag waar ik nog wel een uitleg kan doen maar dat ik af en toe wel even moet ademen en dan kan ik weer verder babbelen, niet echt op een normale manier praten, maar dat is wel normaal als je cardio doet.

Heb trouwens nog wat verder zitten opzoeken en heb wat gevonden over die creatine en verbranding enz, er zit wel iets van waarheid in maar het is wel heel ver gezocht en het verschil is heel klein of je nu op 55% van je maximale hartslag zit of een stuk hoger.

Comment

Hier een stukje van een site: Weet niet of het een betrouwbare site is, maar het is wel een uitleg over die verbranding en atp/creatine.

Aërobe verbranding van vet
                Vet kan alleen met zuurstof worden verbrand. Vet kan zeer veel energie leveren als het wordt verbrand en het is bijna onuitputtelijk in het lichaam aanwezig. Vet kan echter alleen worden verbrand als er zeer veel zuurstof aanwezig is. Bij inspanningen van zeer lage intensiteit wordt voornamelijk vet als energiebron gebruikt. Naarmate de inspanningsintensiteit toeneemt, wordt relatief minder vet verbrand. Absoluut neemt de vetverbranding echter steeds meer toe!! Het totale energieverbruik (totale hoeveelheid calorieën) is bij inspanningen van lage intensiteit echter zeer laag en dus zeker niet geschikt als afvalmethode. Hiervoor kan beter een aërobe inspanning van zeer hoge intensiteit worden gekozen. Hierbij is het energiegebruik veel hoger. Het is onjuist te denken dat vetverbranding pas na enige tijd inspannen op gang komt. Vetverbranding komt bijna direct bij inspanning op gang, alleen de bron is anders. Bij begin van inspanning wordt met namelijk vet die in de spier is opgeslagen (IMTG) verbrand, later ook het vet uit het onderhuidse vetweefsel. Vet in de spier wordt na inspanning weer aangevuld vanuit het vetweefsel.

Soort inspanning en energiesysteem
                Bij zeer intensieve kortdurende inspanningen van bijvoorbeeld twee tot vier seconden, wordt voornamelijk gebruik gemaakt van het vrije ATP in de spier. Een voorbeeld is powerliften. Bij zeer intensieve inspanningen die tussen de 10 en 30 seconden duren, wordt gebruik gemaakt van het vrije ATP en CP in de spier. Voorbeelden van inspanningsvormen zijn: 100 en 200 meter sprint. Bij iets minder intensieve inspanningen die tussen de anderhalf en drie minuten duren, maakt het lichaam voornamelijk gebruik van de anaërobe glycolyse. Voorbeelden zijn: 800 meter hardlopen, 1500 meter bij schaatsen. Bij intensieve aërobe inspanningen maakt het lichaam gebruik van de aërobe verbranding van glucose. Voorbeelden zijn: tijdrit bij wielrennen, marathon. Bij aërobe inspanningen die minder intensief zijn, maakt het lichaam gebruik van de energievoorziening middels de verbranding van vet. Voorbeelden zijn: wandelen, rustig fietsen. Het energieverbruik bij deze vormen van inspanning zijn echter zeer laag en alleen effectief voor gewichtsvermindering wanneer het uren wordt gedaan.

Bron: Energiegebruik en metabolisme | Inspanningsfysiologie | Zo Werkt Het Lichaam

Comment

Je moet wel echt een schurft hekel aan cardio hebben, wil je er zo diep opin gaan. Aan beide zitten wel meer voordelen dan dat hier staan, waarvan het persoonsgebonden is welke de doorslag geeft. Ofwel; doe hetgeen waar je het meeste in gelooft, en het makkelijkste je plezier in kan vinden. Uiteindelijk gaat het er meer om dát je het doet, dan met welke percentages.
                  Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Jij wekt zo de indruk dat je niet eens weet wát creatine is (behalve iets uit een potje) en hoe het in je lichaam werkt.
                    Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Ze heeft in weze wel gelijk, maar dat er geen vet meer wordt verbrand wanneer het hartslagpercentage omhoog gaat is natuurlijk niet waar. Er is geen lijn waar je ineens van vetverbranding naar een andere verbranding over shift. Er is altijd overlapping en je verbrand altijd een mengelmoes van vanalles. Alleen heeft één voedingsstof vaak de overhand naar gelang de omstandigheden. Verder is het forsfatensysteem (ATP en CP) het eerste energiesysteem wat men aanspreekt bij beweging. Dit energiesysteem levert ook het meeste vermogen, kijk inderdaad maar naar sprinten en powerliften. Na 15-20 seconden ga je langzaam over op het meldzuursysteem. Dit systeem levert ook nog flink wat vermogen maar veel minder dan het fosfatensysteem. Probleem is hier dat het ook niet lang vol te houden is. Hier vindt voornamelijk glycogeenverbranding (koolhydraten in de spier) plaats zonder zuurstof. Omdat er niet genoeg zuurstof aanwezig is blijft er melkzuur over als afvalstof en verzuur je. Na 45 seconden ga je langzaam over op een zuurstof rijke koolhydraatverbranding (het hart is sneller gaan kloppen en er is meer zuurstof aanwezig dus er wordt geen melkzuur meer gevormd) en zodra je suikerreserves uitgeput zijn gaat je lichaam over op aminozuren en vetten. Als je door de energiesystemen werkt gaat je vermogen omlaag. Zo is het zuurstofsysteem het laatste systeem en dit is in theorie oneindig lang vol te houden. Het zuurstofsysteem is het systeem waar het lichaam de meeste vette in verbrandt. In dit systeem zit je eigenlijk de hele dag.

Of er werkelijk vet verbrand wordt is van heel veel factoren afhankelijk. Hoeveel insuline/glucose is er aanwezig in de bloedbaan, en misschien nog wel net zo belangrijk, hoeveel vetzuren zijn er beschikbaar in het bloed voor verbranding. Want als de vraag naar vetzuren hoog is en er is niet genoeg beschikbaar gemaakt uit de vetcellen dan is valt er nog niets te verbranden. Het lichaam heeft de vervelende eigenschap dat het in het fosfaten-/melkzuursysteem de meeste vetzuren vrijmaakt uit de vetcellen maar deze in het zuurstofsysteem het liefst verbrand aangezien vetzuren niet geoxideerd kunnen worden zonder zuurstof. Natuurlijk maakt het lichaam in het zuurstofsysteem ook vetzuren vrij uit de vetcel, maar vaak niet genoeg om te voldoen aan de behoefte. Ideaal zou dus zijn als je eerst in het melkzuursysteem traint door de belasting te verhogen en vervolgens over gaat op het zuurstofsysteem. Doe bijvoorbeeld 5 minuutjes HIIT en ga daarna 20/30 minuten over op steady state rond de 60% HFmax. Zo trigger je het lichaam om heel veel stresshormonen aan te maken die nodig zijn om vetzuren vrij te maken uit de vetcellen die je vervolgens in de steadystate verbrand. HIIT heeft zoals gezegd nog een voordeel en dat is EPOC (Excess post-exercise oxygen consumption) wat betekend dat het lichaam na zeer intensieve belasting in rust nog steeds een verhoogde verbranding heeft. Je kunt dus bijvoorbeeld 5 minuten HIIT doen, gevolgd door 20/30 minuten steadystate, en vervolgens weer gevolgd door 5 minuten HIIT om de EPOC aan te wakkeren. Dit zou in theorie de meeste ideale situatie zijn. Het hangt natuurlijk ook nauw samen met wat er in jou bloed aanwezig is aan koolhydraten en hoe jou glycogeenreserves er voor staan.

Uiteindelijk is de enige stof waar het lichaam op kan draaien ATP. Uiteindelijk word in alle energiesystemen ATP geproduceerd op verschillende manier. Dus ik denk dat je trainer haar facts een beetje in de war heeft.

Verder over dat cursusverhaal: De kwaliteit van de cursussen is vaak niet het probleem. De meeste goed aangeschreven cursussen steken wel goed in elkaar. Het probleem is vaak de "studenten" die deze cursussen volgen en niet snugger genoeg zijn om de gegeven kennis te begrijpen om het vervolgens compleet verdraaid weer terug de wereld in te helpen.
                      Last edited by Kevster; 18-10-2012, 08:33.
                      The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Dat is wel een heel duidelijke uitleg kevster, thanks!

Comment

Als jij 5 "minuutjes" hiit gedaan hebt, ben je hélemaal naar de klote als je het goed doet. Knappe jongen die er dan nog een 5km achteraan plakt. Moet de eerste nog tegenkomen...

Voor de rest goed verhaal Kevster!

Comment

Ze stelt dingen.. daar hou ik niet van en dat is onprofessioneel, wat Kevster en de andere zeggen.. er zijn zoveel factoren afhankelijk.

Ik zou me er niet te veel op focussen.. hou verbranding gewoon algemeen, in de zin van de verbranding van kcal, dan is het logisch dat je met een half uur intensief cardio meer verbrand dan met een half uur wandelen. Ik durf te wedden (zonder dat met van die ingewikkelde feiten te onderbouwen) dat als je van 2 mensen met hetzelfde gewicht en vp% de ene 2xpw een uur laat wandelen en de ander 2xpw een uur laat hardlopen, de hardloper eerder afvalt/vet verliest dan de wandelaar..

En dan vind ik de opmerking van Patricia het belangrijkst: doe wat je lekker vindt.. of varieer eventueel.. ik persoonlijk vond het een hele tijd lekker om gewoon een half uurtje te hardlopen. Nu vind ik dat saai en kut en te makkelijk. Interval (geen HIIT, maar normaal) vind ik nu veel leuker, en ik merk dat mijn conditie erop vooruit gaat.. iets wat ik zelf erg belangrijk vind en waar ik me lekker bij voel

Comment

Originally posted by Patriciaaa View Post
                              Jij wekt zo de indruk dat je niet eens weet wát creatine is
                              Is niet zo gecompliceerd. Ik vond het echter grappig dit als hoofdbrandstof te gebruiken bij een half uur cardio.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X