Handleiding Cutten / Algemene informatie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Handleiding Cutten / Algemene informatie

    Aangezien de zomer er weer aankomt en ik vaak de gekste opzetten in m'n PM-box krijg leek het me leuk eens wat basiskennis op papier te zetten voor zowel nieuwe als bestaande leden. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben

    Mindset

    Wanneer je gaat cutten is het allereerst belangrijk dat je jezelf verdiept in de materie die ik hieronder ga uiteenzetten, zodat je een realistisch verwachtingspatroon kunt schetsen met haalbare doelen. Ik kom hier niet verkondigen dat je Olympische wilskracht nodig hebt maar enige mate van zelfdiscipline en toewijding is naast kennis uiteraard vereist.

    Het belangrijkste aspect met betrekking tot de ‘mindset’ is in mijn ogen de termijn waarin men denkt. Je kan ‘cutten’ niet zien als iets verschrikkelijks waar je doorheen moet bijten tot je je gewenste doel bereikt hebt. Je zou cutten, en eigenlijk krachttrainen in zijn algemeen, moeten zien als lange termijn aanpassing van je levensstijl. Dit klinkt voor sommigen misschien wat eng, maar dit valt prima te overzien wanneer je de onderstaande opvatting in acht neemt

    Je raakt in vorm, en nog belangrijker blijft in goede vorm, door significante doch consistent uitvoerbare verbeteringen in je dagelijkse routine / levensstijl aan te brengen. Niet door een met de precisie van een raketgeleerde uitgedokterd schema dat Olympische wilskracht van je eist.

    Bedenk je bij dit laatste bijvoorbeeld de huisvrouw die 500 kcal per dag gaat eten en 8 koppen groene afslankthee drinkt. Een dergelijk iemand raakt over het algemeen binnen no-time ernstig deficiënt aan micronutriënten (m.a.w. bouwt een tekort op aan mineralen en vitaminen waardoor het risico op allerlei ziekten en aandoeningen exponentieel toeneemt) en zal zodra het “dieet” gestaakt wordt door een allerlei natuurlijke processen (denk hierbij aan een aantal door het hormoon leptine gereguleerde processen, alsmede insuline-ongevoeligheid enz.) de verloren kilo’s (en mogelijk zelfs meer) in no-time aankomen. De vicieuze cirkel van afvallen en aankomen is geboren.

    Gezond eten moet, als dit het nog niet is, grotendeels je nieuwe standaard worden. Dit betekend niet dat je nooit je hamburger of je flesje cola mag drinken (hoewel ik vloeibare kcal ten zeerste afraad; (magere) melk uitgezonderd), maar het moet een uitzondering zijn en geen significant deel van je voedingspatroon invullen.

    Macronutriënten
    Ik zal hieronder kort ingaan op de macronutriënten koolhydraten, vetten en eiwitten. Alcohol, dat ook een macronutriënten is, behoeft wat mij betreft geen uitleg en zou ik waar mogelijk vermijden (wederom, af en toe enkele glazen bij uitzondering is geen ramp).

    Koolhydraten: (van hieraf aan naar gerefereerd als “carbs”). Leveren je lichaam 4 kcal per gram op. Zijn lang niet zo schadelijk als in de voor de ‘mainstream’ van de bevolking beschikbare voedingsinformatie beweerd wordt. Het probleem met carbs is dat vaak de simpele niet-verzadigende varianten ervan worden gegeten (suiker, frisdrank, wit brood noem maar op). Afgezien dat koolhydraten in mijn optiek essentieel zijn rond de training en ten zeerste kunnen bijdragen aan spierbehoud tijdens het cutten (door activatie van het lichaam’ss meest anabole hormoon – insuline) raad ik mensen vaak aan als eerste in de carb-inname te snijden. Deze macronutriënten is door het hedendaagse voedingspatroon over het algemeen namelijk de meest over geconsumeerde. Een slimme manier om je koolhydraten zo effectief mogelijk in te zetten voor spierbehoud zal ik onderaan dit artikel uiteenzetten.

    Vetten: Leveren je lichaam 9 kcal per gram op. Ook deze zijn lang niet zo schadelijk als vaak beweerd en zelfs essentieel om, bij uitstek tijdens het cutten, een zo optimaal mogelijke hormoonbalans intact te houden ter ondersteuning van zowel spierbehoudende als vet verbrandende reaction-chains (“kettingen” van aan elkaar verwante chemische processen in het lichaam –zelf verzonnen begrip dus veel voorbeelden ga je op google niet vinden). Het probleem hiermee is wederom, net als bij carbs, dat men vaak de verkeerde bronnen van vetten consumeert. De focus moet liggen op omega-3, dat zoveel door bodybuilders als positief ervaren processen in gang zet dat je er een boek over vol zou kunnen schrijven (doch is praktisch de gehele bevolking – schattingen liggen om en nabij de 99% - deficiënt in deze vetzuren), en mono-onverzadigde vetzuren zoals deze in bv olijfolie voorkomen.

    Eiwitten: Leveren je lichaam 4 kcal per gram op. Qua werking in het lichaam naar mijn mening de meest gecompliceerde van de drie macronutriënten. Daarom zal ik alleen even ingaan op de effecten van eiwitten die door krachtsporters (en mensen die simpelweg gewoon af willen vallen) als positief worden ervaren. Eiwitten helpen je vet te verliezen. Eiwitten zijn zowel essentieel in het opbouwen van massa als het behouden daarvan. Eiwitten geven je een ‘vol’ gevoel waardoor je minder honger hebt. Eiwitten zijn essentieel in het herstelproces na intensieve krachttraining en/of cardio. Daarnaast hebben eiwitten een belangrijke rol in het behouden van het gewichtsverlies nadat men het cutten staakt.
    Er bestaan een aantal ‘mythes’ met betrekking tot eiwitten die ik even kort wil ontkrachten. Een grote hoeveelheid eiwitten heeft, mits je nieren in orde zijn, geen impact (in negatieve zin) op het functioneren van je organen. Je lichaam verspilt geen eiwitten, je kan dus prima meer eiwit in een maaltijd eten dan de X gram per tijdseenheid Y die je mens health voorschrijft. Ook hoef je helemaal niet zo’n idioot grote inname van eiwitten te hebben als vaak in dergelijke bladen staat (voor het gros van de bevolking is 2-2.5 gram per kilo lichaamsgewicht prima). Hoe je deze informatie effectief in de praktijk kunt brengen zal ik onderaan het artikel nader toelichten.

    Tot slot wil ik hier nog even kort ingaan op de essentie van water en de onzin met betrekking tot de zogenaamde macronutriënten partitioning. Kraanwater kost je gemiddeld 0.0014 euro per liter en is dus een praktisch kostenvrije methode om je lichaam positief te beïnvloeden. Neem gewoon een flesje water mee en zorg dat je gedurende de dag toch zeker een liter of 2 binnenkrijgt (daarnaast een 1.5 liter fles meenemen voor tijdens het trainen / cardio’en is geen overbodige luxe).

    Macronutrient partitioning klonk je mogelijk vreemd in de oren maar het stelt niks anders voor dan de opvatting dat een specifieke verdeling van je in te nemen kcal over de verschillende macronutrienten op magische wijze zorgt voor extra/extreem vetverlies (keto, low-carb, no-fat etc). Allemaal bullshit en nergens is bewezen dat ook maar iets van deze “schema’s” zorgt voor extra resultaat. Natuurlijk zal je ook op deze schema’s resultaat boeken als je calorie-inname en eiwitinname op orde is en je dit een tijd consistent kan volhouden, maar extra magische effecten nee.

    De praktijk

    Een goed voedingsschema heeft drie doelen
    1. Zoveel mogelijk spiermassa behouden
    2. Zoveel mogelijk vet verliezen
    3. De prestaties in de sportschool zoveel mogelijk behouden

    Ondanks dat enkele van deze doelen tegenstrijdige processen in het lichaam vereisen is het door de zaak slim aan te pakken mogelijk deze doelen in verregaande mate na te kunnen streven.

    Let op het gaat hier om een opvatting en dus niet per definitie de meest optimale. De aanpak is echter ‘theoretically sound’ en mijn persoonlijke ervaringen ermee zijn erg positief.

    Omdat het moeilijk is om in een artikel elke mogelijke variant van lichaamscompositie individueel advies te geven worden de mogelijke lichaamscomposities vaak in onderstaande “klassen” opgedeeld (somatotypen). Ik ben hier zelf geen grote fan van maar zal aan de hand van beschikbare literatuur toch wat aanbeveling doen met betrekking tot het aanpassen van je cut-schema aan de hand van je lichaamscompositie.


    Wanneer je twijfelt tot welke ‘categorie’ je (het meest) behoort lees dit even door.

    Om een optimale situatie te creëren willen we de zaken als volgt aanpakken (de hoe en waarom’s wil ik evt. later nog wel nader toelichten).

    Kcal partitioning
    Allereerst adviseer ik iedereen 600 kcal onder zijn behoefte te gaan zitten. Een schatting van je behoefte vind je door als mesomorph je lichaamsgewicht met een factor 33 te vermenigvuldigen, als ectomorph met een factor 36 en als endomorph met een factor 30. Dit betekend dat proefpersoon X (ectomorph, 80kg) 2880-600= 2280 kcal per dag gaat consumeren. Ik maak mijn schema's in myfitnesspal (waar overigens ook een handige app voor zowel android als iOS voor bestaat) en scan vaak gewoon de barcode's van de producten die ik wil gaan gebruiken. Iedereen is natuurlijk echter vrij zelf voor varianten/alternatieven te kiezen als de productinformatie maar kloppend is (ook bodynet heeft een mooie excelsheet).

    Deze deel ik op in:
    2.5 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht (voor onze proefpersoon 200 gram).
    Vetinname dient voor mesomorphs ongeveer 20% van de kcalinname te vervullen, voor ectomorphs ongeveer 25% en voor endomorphs 25-30% (dit heeft te maken met zaken als o.a. gemiddelde insulinegevoeligheid van de verschillende lichaamscomposities – de exacte percentage zijn ontleend aan layne norton). Ons proefpersoon eet dus 570 kcal aan vet (= circa 65 gram).
    De rest van de kcal’s zullen opgevuld worden door carbs (2280-800-570= 220 gram carbs).

    Indien mogelijk zou ik zorgen dat het merendeel van de kcal ingevuld wordt door producten uit de afbeeldingen onderaan het artikel of vergelijkbare produten.

    Omdat we om alle 3 de doelen na te kunnen streven perioden van lage insuline-niveaus (vet verbrandend) willen combineren met perioden van hoge insuline-niveaus (spiermassa-opbouwend/behoudend) zullen we onze koolhydraatinname enigszins moeten timen. Het optimale moment om je lichaam te triggeren met koolhydraten is tijdens het meest katabole (spier-afbrekende) moment van de dag, namelijk de training (die in tegenstelling tot wat veel mensen denken een spier-afbrekende activiteit is). Ik raad aan om 30% van de dagelijkse carb-inname 1 tot 2 uur voor de training in te nemen en een procent of 40 na de training (dit kan evt. ook gesplitst worden in een dextrose-shake tijdens de training die 20% invult en de overige 20% na de training). De carbs na de training zou ik zo complex mogelijk houden (zie afbeelding onderaan) Omdat ons proefpersoon voor de optie met dextrose-shake kiest drinkt hij tijdens de training een shake met 40-50 gram carbs en neemt hij na de training eenzelfde hoeveelheid carbs uit complexe bronnen. Dan rest 30% (66 gram) die je kunt opsplitsen over de rest van je maaltijden.

    Refeeds
    Refeed dagen zijn vrij simpel en worden gedaan om je leptine-niveaus in check te houden alsmede wat anabole respons te genereren. Eet op of iets boven (200 kcal) je behoefte. Verlaag je eiwitten 2x lichaamsgewicht en hou je vetten zo laag mogelijk (de hoge insuline-niveaus op refeed dagen versterken het transport van vetzuren naar vetweefsel). Dit betekend dat er een enorme ruimte voor carbs overblijft die je naargelang kunt invullen (houd fructose-inname echter zo laag mogelijk). Op internet zijn duizenden if not miljoenen recepten te vinden die prima te eten zijn.

    Als je vetpercentage op dit moment hoog is (>20%) zijn refeeds niet vaker dan eens of misschien twee keer per maand noodzakelijk. Rond de 15 procent is een keer of 2-3 per maand optimaal en onder de 10% is het optimaal ten minste twee keer per week te refeeden (om en nabij de 10% vinden er allerlei interessante chemische reacties in je lichaam plaats die dit noodzakelijk maken, te ingewikkeld om in een artikeltje op in te gaan). Voor vrouwen een procent of 10 optellen voor de bovenstaande percentages.

    Als je niet weet wat je vetpercentage op dit moment is hieronder een chart te vinden aan de hand waarvan je in elk geval een schatting/benadering kunt maken (verdeling van vetseefsel over het lichaam is echter extreem persoonsgebonden, dus schat jezelf vooral niet te laag).



    Succes en schiet maar raak met eventuele vragen/opmerkingen

  • #2
    Geldt dat factor verhaal mbt kcal behoefte ook voor vrouwen?

    O ja en natuurlijk bedankt voor het nette stukje!
    Goed gejat is het halve werk!

    Comment


    • #3
      Netjes. Heb ooit een artikel gevonden wat hier heel erg op lijkt in het engels. Komt grotendeels overeen.

      Eigenlijk leesvoer voor een ieder die serieus wil cutten of meer wil weten over gezonde voeding.

      Comment


      • #4
        Het is een uitgangspunt maar als vrouw 200 kcal minder eten kan geen kwaad Het komt natuurlijk grotendeels overeen omdat vrouwen over het algemeen lichter zijn dan mannen (dit is wel geschreven voor mensen met ten hoogste 20% vet - voor vrouwen dus 30%) daarboven is partitioning en shit helemaal niet aan de orde omdat je naar mijn mening dan veel grondiger te werk moet m.b.t. kcal deficit.

        @aaido heb het 'praktische' deel (de praktijk) ook grotendeels van layne norton overgenomen met hier en daar wat tweaks die ik voortkomend uit eigen ervaring handig vind + wat aanvullingen. Maar het 'rekenwerk' is praktisch dat van Layne.

        Comment


        • #5
          Mooi en overzichtelijk stuk Aktito.
          Sticky-waardig.
          Eventueel regelmatig updaten met interessant leesvoer zou leuk zijn
          DIVIDE ET IMPERA

          Comment


          • #6
            Duidelijk en overzichtelijk akito.

            Rain, schrijf je zijn naam nou alweer fout
            Einigkeit und Recht und Freiheit für das Google's Vaterland! Danach lasst uns alle strebenbrüderlich mit Herz und Hand! Recht und Freiheit sind unsere Google Einigkeit!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Eeldesports View Post
              Duidelijk en overzichtelijk akito.

              Rain, schrijf je zijn naam nou alweer fout
              Bewust.
              Ik noem een Twix ook nog een Raider en Lays chips ook nog Smiths.
              Al die naamsveranderingen, het lijkt wel een identiteitscrisis!
              DIVIDE ET IMPERA

              Comment


              • #8
                Mijn vragen/opmerkingen hierover:

                - carbs na je training zijn onnodig, mits er voldoende eiwit geconsumeerd wordt.
                - wat is het verschil tussen doel 1 en 2 volgens jou?
                - waarom schrijf je bij doel 2 "zoveel mogelijk vet verliezen", als je vervolgens iedereen adviseert om 600 kcal onder behoefte te eten?
                - waarom zou iedereen 600 kcal onder behoefte 'moeten' eten? Dit gaat een tijd duren als iemand 100 kilo te verliezen heeft. Is een range in percentage van het lichaamsgewicht aan vetverlies wellicht beter om te adviseren?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Dynamix View Post
                  Mijn vragen/opmerkingen hierover:

                  - carbs na je training zijn onnodig, mits er voldoende eiwit geconsumeerd wordt.
                  De complexe carbs (lage GI index) zorgen voor een stabilisatie van je insuline-niveau, die nogal 'swings' kan vertonen wanneer je je carbs op een dergelijke manier partitioned als ik voorstel in m'n post. Het is echter gewoon 'een' approach. Als je na de training liever whey pakt is dat niet suboptimaal dus in die zin geef ik je inderdaad gelijk.
                  - wat is het verschil tussen doel 1 en 2 volgens jou?
                  Dat lijkt me voor zich spreken, je wil gewicht verliezen en de verhouding vetmassa:spiermassa die verloren gaat moet daarbij zo gunstig mogelijk zijn.
                  - waarom schrijf je bij doel 2 "zoveel mogelijk vet verliezen", als je vervolgens iedereen adviseert om 600 kcal onder behoefte te eten?
                  Omdat het, zoals ik al aangeef, tegenstrijdige doelen zijn. Een lichaam dat vet aan het verbranden is in inefficiënt in het behouden van spiermassa. Er moet dus een 'optimum' benaderd worden die alle doelen zoveel mogelijk verzadigd. Vergelijk het met een autorit o.i.d. je wil bv. zo snel mogelijk van A naar B, maar tegelijkertijd zo weinig mogelijk geld uitgeven aan brandstof. Dat zijn twee tegenstrijdige doelen waarbinnen je op zoek moet naar een optimum die beide doelen zoveel mogelijk verzadigd. Bij doel 1 zal je zo snel rijden als je auto toestaat, bij doel 2 zo langzaam mogelijk en bij een gecombineerd doel bv. 120 (ik noem maar wat). Als je zoveel mogelijk vet wil verliezen moet je stoppen met eten tot je het gewenste resultaat hebt bereikt maar dit zou ik (en jij denk ik ook) niemand aanraden.
                  - waarom zou iedereen 600 kcal onder behoefte 'moeten' eten? Dit gaat een tijd duren als iemand 100 kilo te verliezen heeft. Is een range in percentage van het lichaamsgewicht aan vetverlies wellicht beter om te adviseren?
                  Goed punt inderdaad, zoals ik hierboven al stelde in een eerdere reactie is dit artikel bestemd voor mensen met een redelijk normale lichaamscompositie, wanneer je 100 kilo te verliezen hebt zou ik veel grondiger te werk gaan m.b.t. kcal deficit. In dat geval volstaat overigens een percentage van lichaamsgewicht ook niet, maar het behoort tot op een zeker punt tot de mogelijkheden (is niet inferieur aan een absoluut getal)
                  Thanks voor je puntjes trouwens

                  Comment


                  • #10
                    Thanks, nice zal het opslaan in mijn documenten.

                    Comment


                    • #11
                      Is het ook zo dat dit hier nog een bepaald tijdsbestek aan vast zit, bv. niet langer dan x aantal weken/maanden etc. ?
                      Goed gejat is het halve werk!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by east1977 View Post
                        Is het ook zo dat dit hier nog een bepaald tijdsbestek aan vast zit, bv. niet langer dan x aantal weken/maanden etc. ?
                        Zolang je met refeeden grondig te werk gaat (dit is imo echt een zeer onderschat belangrijk aspect van succesvol cutten) kun je dit heel lang rekken (een half jaar is zeker niet ondenkbaar).

                        Wat ik persoonlijk zou doen is elke maand even evalueren: wat ben ik al kwijt, hoe gaat het met mijn kracht en is er aanleiding om iets te veranderen (als je bv. na 2 maanden van 90kg naar 83kg gedropt bent ik noem maar wat, zou ik geleidelijk aan overwegen of het niet efficienter is m'n 'onderhoud' opnieuw uit te rekenen voor die 83 kg en dus voeding weer iets verder te taperen).

                        Ik trek zelf enkele (3-4) maanden uit om met deze methode van 20% naar 10% te droppen en dan pak ik het redelijk conservatief aan (dit exacte protocol + 3x per week half uur LIT cardio). Waarbij ik regelmatig op een verjaardag of feestje uit de sloffen schiet, zo niet moet het in 3 maanden lukken hoor.

                        Als je er echt mee aan de slag wil en je hebt een opzetje kan ik e.e.a. altijd even voor je feedbacken hoor

                        Comment


                        • #13
                          Je hebt een mooi stuk geschreven Akito. Wel vraag ik me af in hoeverre je tekst, woordkeuze en taalgebruik aansluit bij de beoogde doelgroep (oa beginners / nieuwe leden). Het taalgebruik is naar mijn mening best wel gericht op mensen die al een redelijke basiskennis hebben.

                          Neem bijvoorbeeld het stukje waar je uitlegt wat refeeds zijn:
                          Refeed dagen zijn vrij simpel en worden gedaan om je leptine-niveaus in check te houden alsmede wat anabole respons te genereren.
                          Ik denk niet dat er veel beginners / nieuwe leden zijn die op basis van die beschrijving snappen wat een refeed is en waarom deze belangrijk kunnen zijn in bepaalde situaties. Een beginner zal waarschijnlijk niet eens weten wat leptine of een anabole respons is, laat staan waarom het belangrijk is om leptine 'in check' te houden.

                          Je stuk is daarnaast ook redelijk theoretisch van aard, waardoor het vooral voor beginners / nieuwe leden onvoldoende handvatten zal bieden om redelijk snel en makkelijk aan de slag te kunnen gaan.

                          Ik denk dat dit stuk vooral meerwaarde heeft voor bestaande leden die al een tijdje met fitness bezig zijn en al de nodige basiskennis bezitten. Als dat je doelgroep is, dan is daar absoluut niets mis mee. Houd in ieder geval goed voor ogen voor wie je dit stukje nu daadwerkelijk wilt schrijven.
                          ----------------------------------

                          Verder waren er twee zaken waar ik vragen over heb:

                          1. Je geeft bij het kopje Eiwitten in de laatste alinea aan, dat macronutrient partitioning (een specifieke verdeling van je in te nemen kcal over de verschillende macronutrienten) onzin is en niet zorgt voor een superieur resultaat.

                          Maar vervolgens ga je wel heel specifiek aangeven wanneer je welke hoeveelheid koolhydraten het beste kunt nuttigen. En hoe je jouw macronutrienten tijdens een refeed het beste kunt indelen. Dit zijn beide vormen van macronutrient en kcal partitioning.

                          Dit spreekt elkaar natuurlijk behoorlijk tegen. Kun je hier meer duidelijkheid in geven?

                          2. Ook schrijf je in jouw stuk het volgende:
                          Allereerst adviseer ik iedereen 600 kcal onder zijn behoefte te gaan zitten
                          Ik persoonlijk ben het hier niet helemaal mee eens. Uiteraard zal een groot deel van de mensen hier goed op reageren, maar er zullen ook mensen zijn bij wie een dergelijke grote kcal reductie te veel is.

                          Laten we zeggen dat we een vrouw nemen van 1m60 die 48 kilo weegt. Zij heeft bij 2-3x sporten per week een behoefte van 1800 kcal. Door daar 600 kcal onder te gaan zitten, verlaag je haar kcal inname met 33%. Dat is een erg grote kcal reductie in deze situatie (terwijl dit voor een man die 3500 kcal verbrand per dag vrij normaal is).

                          Naar mijn mening is het om te cutten beter om van de totale kcal behoefte een bepaald percentage te schrappen aan kcal. Voor de meeste mensen zal een reductie van ongeveer 15-20% goed uitpakken. Bij overgewicht en een best wel hoog vet%, kan dit eventueel een tijdje verhoogd worden naar 20 a 35%. Bij iemand met een zeer snelle verbranding, die snel en makkelijk gewicht verliest, is het vaak beter om de kcal minder te verlagen. Bijvoorbeeld enkel te verlagen met 10 a 15%.

                          Hoe denk jij hierover?
                          -----------------------------------

                          Het klinkt misschien als azijn pissen en kritiek geven, maar dat is zeker niet mijn bedoeling. Ik vind je stukje juist erg mooi en zie de potentie om er een sticky van te maken. Maar dan moet deze ruwe versie nog wel hier en daar bijgeslepen worden. Mits je daar natuurlijk zin in en tijd voor hebt.

                          More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

                          Comment


                          • #14
                            Nee azijn zeiken vind ik het juist niet. Ik ben juist blij wanneer er kritisch naar een tekst gekeken wordt Ik zal inderdaad is kijken naar je puntjes, nu je het andersom geredeneerd (een te licht iemand i.p.v. een veel te zwaar iemand) kan ik me inderdaad in dat punt vinden dat een absoluut getal idd wat kort door de bocht is. Ik zal er morgen even naar kijken (dit stuk is natuurlijk ook uit de losse pols geschreven ) dan kan jij misschien wat wijziging voor me doorvoeren in de OP of een nieuw topic openen

                            Comment


                            • #15
                              Even een idee: Ik denk dat je de aanpak die jij hanteert kunt toepassen op 1-2 fictieve persoon (alle berekeningen etc laten zien, inclusief voorbeeld voeding schema). Zo laat je zien hoe je de theorie die je beschrijft om kunt zetten naar iets concreets. Daar kunnen beginners veel van leren.

                              Laat maar weten via PM als je een of ander aangepast wilt hebben.
                              More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

                              Comment

                              Sidebar top desktop

                              Collapse

                              Actieve discussies

                              Collapse

                              porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn
                              erotik film izle Rus escort gaziantep rus escort
                              Antalya Escort
                              sikis
                              gaziantep escort
                              gaziantep escort
                              İstanbul Escort
                              istanbul escort bayan
                              sisli escort beylikduzu escort bayan
                              antalya escort atakoy escort
                              umraniye escort bayan
                              Very sweethearts get banged by pretty pals Баба посидела анусом на крепком стояке fotos de vaginas sexis
                              Working...
                              X