Dropsets / reverse piramide tijdens cut

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dropsets / reverse piramide tijdens cut

Tweede post na lange tijd, dus even opnieuw voorstellen. Kom uit Apeldoorn, train nu 5+ jaar aaneengesloten waarvan de laatste jaren steeds serieuzer. Heb me al aardig ingelezen dmv dit soort forums en boeken uit de bieb en heb al een aardig eigen visie op wat ik geloof wat werkt en welke personen op bepaalde forums naar mijn idee een goede kennis hebben (die bij mijn visie aansluit). Ik lees vaak dit forum en vind eigenlijk dat ik best eens wat meer zou kunnen posten.

ON TOPIC:
    Ik ben net een week gestart met mijn VP wat te verlagen. Ik ben nu 180cm/ 82 a 83 kilo / vp geschat rond de 15 (ik ben een kritische/pesimistische schatter). Ik wil terug naar de 10-12 %.
    Mijn cut schema is niet veel anders dan mijn normale schema's alleen doe alles wat minder herhalingen (op kracht). Nu heb ik net schouders/borst/triceps gedaan en had nog wat dropsets (heel weinig hoor en alleen bij isolatiewerk) in mijn schema. Nu heb ik deze toch er uit gehaald omdat ik spierbehoud wil maximaliseren.
    Nu doe ik alles wel nog veel ''reverse piramide stijl'' (om het maar ff een stijl te noemen ).
    Ik heb bijvoorbeeld voor een oefening dat ik deze tussen 6 en 8 reps wil doen. Pak een gewicht waarmee ikdenk dat te bereiken en ga gewoon door tot ik de volgende rep niet meer denk te halen of niet meer haal. De volgende set Doe ik afhankelijk van de eerste set met hetzelfde gewicht of lager zolang ik maar in de 6-8 reprange zit. Uiteindelijk komt hier een meestal redelijke rev. pyramide uit.
    Nu zat ik te denken of dit ook niet te drastisch is. Het is wel wat ik ook vaak als ik niet cut gebruik als train wijze. Of kan ik beter een vast gewicht pakken tijdens de cut waarmee ik bijvoorbeeld 3 sets van 8 reps kan maken en pas hoger gaan als dit met een bepaald gewicht is gelukt. Of zijn dropsets zolang niet te overdreven niet eens zo slacht tijdens een cut? (Mijn shrugs blijf ik bijvoorbeeld wel droppen met 10 reps hoog gewicht en 10 reps laag gewicht)

Beetje lang van stof wellicht . Maar ben wel benieuwd hoe jullie hier over denken. Thanks voor de reacties!

Ik ben van mening dat dropsets/supersets gewoon kunnen tijdens de cut. Heb deze zelf ook in mijn schema zitten weliswaar gemaakt door mijn coach maar ok. Eerst een kracht gedeelte, dan een oefening met dropset en als afsluiter een superset. Achterliggende gedachte is hiermee op de hartslag goed omhoog te gooien waardoor er meer vet zou kunnen worden verbrand.

bulken/cutten doe je met voeding en niet met een trainingsschema. Enige wat je zou kunnen veranderen is het aantal oefeningen per spiergroep tijdens een cut.
    Mijn trainingslog: http://forum.bodynet.nl/trainingslogjes/66382-emielos-the-road-to-the-enercup.html

Comment

Het is niet handig als default, maar als het totaal volume werkbaar is en je je gewichten kunt handhaven waarom niet.

@emielos, dat hartslagverhaal werkt eigenlijk omgedraaid, dus een lagere hartslag zorgt voor een groter %vetverbranding per kcal. Nadeel is dat je (met cardio) minder per uur verbrandt en dit dus op zich meer dan teniet gedaan wordt. Maar in theorie verbrand je meer vet met 5km wandelen dan met 5 km joggen. Voor krachttraining maakt dit niet of nauwelijks uit zolang volume hetzelfde blijft.

De reden waarom hiit beter werkt is dat je oxidatie capaciteit omhoog gaat doordat er meer mitochondria in je spiervezels gecreëert worden. Daarnaast lijkt er geen gewenning op te treden bij sprintwerk.
      Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

thanks allready voor de antwoorden! Ik weet dat je cutten niet met je schema doet, ik train immers ook gewoon hetzelfde soort schema als normaal, maar het gaat me vooral om het spier behoud verhaal. De load van je training kan je ook zonder dropsets ook hoog houden lijkt me alleen met dropsets put je natuurlijk de spier meer uit (''kapot maken''). Vroeg me af of dat niet slecht is aangezien je qua eten in een deficit zit en dus wellicht al te hard ''slopen'' wilt vermijden.

Comment

Originally posted by Method View Post
          thanks allready voor de antwoorden! Ik weet dat je cutten niet met je schema doet, ik train immers ook gewoon hetzelfde soort schema als normaal, maar het gaat me vooral om het spier behoud verhaal. De load van je training kan je ook zonder dropsets ook hoog houden lijkt me alleen met dropsets put je natuurlijk de spier meer uit (''kapot maken''). Vroeg me af of dat niet slecht is aangezien je qua eten in een deficit zit en dus wellicht al te hard ''slopen'' wilt vermijden.
          Spier "slopen" is niet de bepalende factor in hypertrofie en/of krachtbehoud. Als je spieren te hard aanpakt (teveel volume icm te weinig herstel) dan zijn ze niet in staat dit tijdig te herstellen en wordt herstel eigenlijk prioriteit nr 1 ipv voortgang (of behoud in dit geval).

Hoe je dit volume indeelt is secundair. Dus je kan dropset gebruiken met een goeie indeling en vlakke sets met een verkeerde indeling en andersom.
          Last edited by pescatore; 08-05-2015, 20:02.

Comment

Originally posted by pescatore View Post

@emielos, dat hartslagverhaal werkt eigenlijk omgedraaid, dus een lagere hartslag zorgt voor een groter %vetverbranding per kcal. Nadeel is dat je (met cardio) minder per uur verbrandt en dit dus op zich meer dan teniet gedaan wordt. Maar in theorie verbrand je meer vet met 5km wandelen dan met 5 km joggen. Voor krachttraining maakt dit niet of nauwelijks uit zolang volume hetzelfde blijft.

De reden waarom hiit beter werkt is dat je oxidatie capaciteit omhoog gaat doordat er meer mitochondria in je spiervezels gecreëert worden. Daarnaast lijkt er geen gewenning op te treden bij sprintwerk.
            Wat zal dan de achterliggende gedachten zijn van de supersets m.b.t hartslag? Ben ik nu eigenlijk wel benieuwd naar.
            Mijn trainingslog: http://forum.bodynet.nl/trainingslogjes/66382-emielos-the-road-to-the-enercup.html

Comment

Originally posted by emielos View Post
              Wat zal dan de achterliggende gedachten zijn van de supersets m.b.t hartslag? Ben ik nu eigenlijk wel benieuwd naar.
              Zeg jij het maar... Ik zou het niet weten iig. Onzin mss?

Comment

Originally posted by emielos View Post
                Wie doet er nou nog supersets?
                Ok, bij tijdgebrek misschien .
                Ik vind het persoonlijk geen meerwaarde hebben, of je moet het voor de pomp doen.
                DIVIDE ET IMPERA

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                X