Combinatie Eiwit Zetmeel

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Combinatie Eiwit Zetmeel

Ik heb onlangs gehoord en gelezen dat de combinatie Eiwit/Zetmeel ongezond is, (Ik eet zelf altijd ei/kipfilet/tonijn op brood) dit heeft te maken met de vertering en een chemisch stofje.. Graag reacties hierover of iemand de waarheid weet.. als je het googled staan er ook legio sites waar dit staat vermeld..
    Stats: 1.78 / 70 Kilo / 12 % Mood: Bulking op 3900 Kcal Overige Stats: DL: 5*110 / BP: 5*70 / Below Par. Squat 5 *90

Zetmeel in combinatie met eiwit, vertraagd de spijsvertering en kan te winderigheid voeren. Naja heb een hele zooi erover gelezen, maar het schijnt dus dat de maag voor eiwitten, een zuur moet aanmaken, die niet met de zetmeel samen gaat. Waardoor het zetmeel niet goed verteerd kan worden. Dit gaat dan rotten en kan tot winderigheid leiden en darm problemen.

Dat is geloof ik wat ik zo een beetje heb door genomen. Wel even snel, niet echt heel erg aandacht. Maar er schijnt dus wel wat achter te zitten

Maar goed, bij mij nog steeds rosbief, ei, pindakaas en kipfilet op het brood.

Comment

nog geen last gehad van de genoemde symptonen ;p ik eet overigens voornamelijk pasta en rijst tegenwoordig, heel soms brood, maar zit volgens mij ook genoeg zetmeel (als niet meer) in pasta en rijst, dus dunno
      Stats: 25jr, 2m06, 92kg, 11.5%bf. Training since: 03/03/08. Bulking since: 03/05/08. Startingstats: 105kg, 24%bf.

Comment

Ik weet niet veel van de combinatie met zetmeel, maar wel dat hoe meer eiwitten je eet hoe vaker je scheten moet laten.
        Geniet, en drink met maten!

Comment

Originally posted by de sterkste ophaler View Post
          Ik weet niet veel van de combinatie met zetmeel, maar wel dat hoe meer eiwitten je eet hoe vaker je scheten moet laten.
          Dat is waar!
          getting back in shape...

Comment

Originally posted by de sterkste ophaler View Post
            1.83 / 96 kg / Bf 14%

Comment

Is dat zo? Eet sinds dag 1 bijna 3gr eiwit per 1kg lichaamsgewicht en relatief weinig koolhydraten. Geen last van winderigheid. Alleen als ik eens een zak chips of onregelmatig eet dan komt er wind

Comment

Goede en slechte voedsel combinaties - [Trofologie]
                Het ongebreideld combineren van voeding leidt tot veel problemen tijdens de vertering van je maaltijd. De specifieke maagsappen die worden vrijgemaakt voor de vertering van bijvoorbeeld eiwitten botst met andere sappen. Het is daarom raadzaam de onderstaande informatie eens goed te lezen zodat je misschien een oorzaak vindt voor ongemakken
                als maagzuur en winderingheid.

De kennis van het combineren van verschillende voedselsoorten. In onze westerse wereld is deze wetenschap zo goed als onbekend. Maar in de oosterse wereld is deze filosofie een begrip voor beoefenaars van het Taoïsme ( Yin en Yang ). Vergeleken met de taoïstische ideeën over evenwicht , is de westerse opvatting van een 'uitgebalanceerd' dieet zeer eenvoudig en oppervlakkig. Westerse doktoren raden iedereen aan bij iedere maaltijd 'van alles een beetje te nemen' , waarbij dan ongelijksoortige ingrediënten als vlees , melk , zetmeel , vet en suiker door elkaar gehusseld worden. Een dergelijke combinatie is te vergelijken met het gieten van een combinatie van benzine , olie , alcohol en suiker in de tank van een auto. Dit mengsel zal niet erg efficiënt branden , er zal weinig vermogen uit voortkomen en het zal de motor al gauw zo ernstig verstoppen dat de hele machine geleidelijk tot stilstand komt.

Iedereen kan nagaan wat er gebeurt als men eiwitten en zetmeel tegelijk inslikt. Zure en alkalische sappen worden gelijktijdig afgescheiden als respons op de binnenkomende eiwitten en zetmeel. Deze 2 neutraliseren elkaar direct en laten vervolgens een waterige oplossing in de maag achter die noch de eiwitten , noch het zetmeel goed kan doen verteren. In plaats daarvan gaan de eiwitten bederven en begint het zetmeel te gisten tengevolge van de voortdurende aanwezigheid van bacteriën in het spijsverteringskanaal.
                Dit proces van bederf en gisting is de voornaamste oorzaak van allerlei ellende met de spijsvertering , waaronder winderigheid (beleefd Nederlands voor scheten) , het zuur , krampen , gezwollenheid , verstopping , smerige ontlasting , bloedende aambeien , colitis , enz.

Goede combinaties zijn:
                Koolhydraten - Halfzuur fruit (appel, peer, perzik, abrikoos, pruim)
                Koolhydraten - Vetten
                Koolhydraten - Groente
                Eiwit - Groente
                Ewit - Halfzuur fruit (appel, peer, perzik, abrikoos, pruim)

Slechte combinaties zijn:

Koolhydraten - Zuivel
                Koolhydraten - Zuren en zure fruitsoorten (tomaat, citrus, azijn)
                Eiwit - Vetten
                Eiwit - Zuivel
                Ewit - Koolhydraten
                Eiwit - Zuren en zure fruitsoorten (tomaat, citrus, azijn)

hier een stukje dat ik onder andere heb gevonden

http://www.fonteine.com/voeding_combinaties.html

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
                  Is dat zo? Eet sinds dag 1 bijna 3gr eiwit per 1kg lichaamsgewicht en relatief weinig koolhydraten. Geen last van winderigheid. Alleen als ik eens een zak chips of onregelmatig eet dan komt er wind
                  De een heeft er mss meer last van dan de ander.
                  getting back in shape...

Comment

Dat stukje kan meteen de vuilnisbak in wat mij betreft. Zeggen dat je kh en vetten moet combineren is wel echt een lekkere combo. En hoe wou je kh en zuivel scheiden? De brand erin.
                    "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                      Dat stukje kan meteen de vuilnisbak in wat mij betreft. Zeggen dat je kh en vetten moet combineren is wel echt een lekkere combo. En hoe wou je kh en zuivel scheiden? De brand erin.
                      Er zijn honderden site te vinden over dit, misschien dat er wel een waarheid aan zit. Ik persoonlijk heb nergens last van, maar goed

Comment

Originally posted by Misterfit View Post
                        Er zijn honderden site te vinden over dit, misschien dat er wel een waarheid aan zit. Ik persoonlijk heb nergens last van, maar goed
                        Wellicht zit er een kern van waarheid in, maar aangezien ik geen problemen heb met de huidige combinaties, hoef ik ook geen probleemoplossing te hanteren voor een afwezig probleem.
                        "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

Wat zijn de combinaties die jullie nemen??

Brood met.. ?
                          - een ei?
                          - Kip/kalkoen filet?
                          - Vis?

Dit doe ik namelijk regelmatig.. ook goi ik er dan een tomaat of komkommer bovenop..
                          Stats: 1.78 / 70 Kilo / 12 % Mood: Bulking op 3900 Kcal Overige Stats: DL: 5*110 / BP: 5*70 / Below Par. Squat 5 *90

Comment

Op het moment geen brood, maar in de bulk: brood met rookvlees/kipfilet/ei/rosbief/droog/tahin.

sigpic

Comment

Hier nog even alles duidelijk op een rijtje.. of het waar is of niet..

Bron: voedselcombinaties belangrijk om weten

De goede combinaties:
                              1. Zetmeel + vet (vb. brood met boter, aardappelen met olijfolie, frieten)
                              2. Eiwit + vet (vb. kaas zelf, noten zelf )
                              3. Vet + zuur (vb. vette vis met citroenspa, noten met zure vruchten, kaas met tomaat )
                              4. Suiker + zuur (vb. yoghurt met honing, zoet-zure saus)
                              5. Zetmeel + zetmeel (vb. aardappelkroketten, meergranenbrood )
                              6. Groenten + eiwit
                              7. Groenten + zetmeel (+ vet)
                              8. Groenten + vet
                              9. Groenten + zuur
                              10. Eiwitten van dezelfde soort: verschillende noten, kaasschotel
                              Enkele slechte combinaties:
                              1. Eiwit + zetmeel (vb. brood met kaas, aardappelen met vlees, brood met ei, enz. )
                              2. Zetmeel + suiker (vb. brood met confituur )
                              3. Zetmeel + zuur (vb. aardappelen met zuurkool )
                              Eiwit + zuur (vb. kip met ananas, haring in azijn)
                              Vet + suiker (vb. chocolade, marsepein, bananen met slagroom )
                              Eiwit + suiker (vb. vlees met zoete saus, vis met fruit, vlees met appelmoes )
                              Eiwit + eiwit (vb. kaas met noten, spek met ei )
                              Eiwit + vet + zetmeel + zuur (vb. kip met rijst met currysaus )
                              Groenten + suiker
                              Fruit verdient bijzondere aandacht. Hoe kan fruit best gegeten worden?
                              • Eén soort afzonderlijk
                              • Meerdere soorten
                              • Gecombineerd met verzuurde melkproducten zoals yoghurt of karnemelk
                              • Gecombineerd met vet vb. slagroom, avocado, olijf, boter (dit geldt niet voor suikerrijk fruit zoals bananen, dadels)
                              • Gecombineerd met noten
                              • Nooit als dessert, desnoods vóór een maaltijd mag wel
                              • Meloenen kan men best afzonderlijk eten

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X