Revalidatie (VKB) & voeding

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Revalidatie (VKB) & voeding

    Hallo allen,

    Helaas ben in afgelopen september tijdens een voetbalwedstrijd geblesseerd geraakt aan m’n knie. Toen ik redelijk terug kwam op m’n oude niveau merkte ik toch dat ik niet voluit kon (durfde) te gaan. Waar in eerste instantie gedacht werd aan meniscusletsel bleek, na het maken van een MRI, ook mijn voorste kruisband afgescheurd te zijn! Deze maand word ik daaraan geopereerd en staat er een lang revalidatie traject op mij te wachten (9 tot 12 mnd). Ik zal de eerste 4-6 weken voornamelijk rust moeten houden. Gelukkig ga ik vrij fit de operatie in dus hoop ik dat het herstel dan ook voorspoedig zal verlopen.

    Echter, voeding vind ik nog wel een dingetje. Ik ben een aantal jaren geleden vrij strak geweest met mn voeding. Dit heb ik het laatste jaar los gelaten wat een beeeeeetje uit de hand is gelopen! Het is voor mij een ontzettend druk 1.5 jaar geweest waarin in mijn ontspanning niet meer in sport vond maar in eten. Gelukkig ben ik de aangekomen kilo’s inmiddels weer kwijt. Wel ben ik erg benieuwd hoe mij dat af gaat tijdens het revalidatie traject.

    Ik heb dus jullie hulp/tips/ideeën nodig. Eigenlijk heb ik gewoon een week schema nodig zodat ik precies weet wat ik ‘mag’ hebben en dat het niet aankomt op mijn eigen ingeving op dat moment (lees: chocolade, koekjes en ohja 2 happen kwark). Ik zat ook eventueel te denken aan een sapkuur. Niet omdat ik in die detox (onzin) geloof maar meer omdat ik niet hoef na te denken wat te eten en toch de juiste voedingstoffen binnen krijg icm met eitwitrijke voeding.

    tips en suggesties zijn van harte welkom. Alvast bedankt voor het meedenken!

    Extra info
    Geslacht: vrouw
    Leeftijd: 27
    Lengte: 177
    Gewicht: 75
    Sport: voetbal 3x p.w. / 2x kracht p.w.
    Beroep: zittend werk

  • #2
    Je schrijft dat je gedurende langere tijd je voeding goed onder controle had. Ik neem aan dat dat voedingspatroon bij je paste anders had je het niet zo lang kunnen volhouden. Omdat het bij je past lijkt me het beter om dit aan te blijven houden dan om helemaal van vooraf aan te beginnen met een nieuw voedingspatroon.

    Wat ik verwacht (let wel: ik ben geen deskundige) is dat je gedurende de revalidatieperiode minder actief zult zijn. Bijvoorbeeld: minder zult sporten, en minder eenvoudig op het werk even opstaat om rond te lopen op kantoor. En dus minder energie per dag zult verbruiken. Stel dat je hetzelfde blijft eten als voorheen maar minder energie verbruikt per dag zal je vetmassa gaan aanzetten. Het lijkt me daarom zaak dat je de hoeveelheid kcal per dag wat verlaagt (bijvoorbeeld 300 kcal lager) en dat met name bereikt door minder koolhydraten te eten en/of drinken. Probeer de hoeveelheid eiwitten en vetten niet te veel te verlagen.

    Sterkte met de revalidatie!
    Vergeet niet je lachspieren te trainen.

    Comment

    Sidebar top desktop

    Collapse

    Actieve discussies

    Collapse

    Working...
    X