Originally posted by steentje
View Post
Dacht vroeger ook dat veel rauwe eieren een biotine gebrek op kon leveren, maar een tijd geleden een gesprek hierover gehad waar ik dit van bewaard heb
"Avidin is classified as a glycoprotein and its molecular weight is 68,000.
In nature, avidin is existed in mainly bird egg white such as chicken egg white
(avidin content is about 0.005 %)."
Komt van dit pdf-bestand:
http://www.kewpie.co.jp/english/pdf/others/avidin.pdf.
--------------------------------------------------------------------------
Ik vond voor biotine:
Chemische naam: D-Biotine (engels: Biotin)
Molecuul formule: C10H16N2O3S
Molecuul gewicht: 244,3 g/mol
Ik weet alleen niet of ze het over hetzelfde soort molecuulgewicht hebben (vond in digitale schoolboeken al verschillende manieren van uitrekenen en noteren
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Avidin has a molecular weight of 66kDa and is
composed of 4 identical subunits, each subunit is able to bind
one molecule of biotin.
-----------------------------------------------------------------------------
Al gevonden,
1 u = 1 Da (dalton) = 1 gram/mol
dus 66 kDa = 66000 Da = 66000 gram/mol
vergeleken met de 244,3 gram/mol van biotine is avidine dus inderdaad een erg groot molecuul, waar er dus minder per gram voor zullen komen als van biotine
------------------------------------------------------------------------------
Even wat getalletjes op een rijtje:
avidine weegt 66000 gram/mol
biotine weegt 244,3 gram/mol
avidine weegt dus 270 maal zo zwaar als biotine
In eigeel zit 0,000052 % biotine
In eiwit zit 0,005 % avidine
In een gram eiwit zit dus 96 maal zoveel avidine als er biotine zit in een gram eigeel. Omgerekend naar aantallen moleculen zit er dan in een gram eigeel 270/96= 2,8 maal zoveel biotine als er avidine zit in een gram eiwit. Ik weet niet in welke verhouding eiwit en eigeel voorkomt in een ei, maar ga ik voor het gemak uit dat er twee maal zoveel eigeel in een ei zit als eiwit dan kom ik erop dat er in een eiwel 5,6 maal zoveel biotine-moleculen zitten als avidine-moleculen. Aangezien 1 avidine-molecuul 4 biotine-moleculen kan binnen blijft er dus netto altijd biotine over!
----------------------------------------------------------------------------------
Waar je wel op moet letten bij rauw ei, is dat de eiwitten in ei complete (lange keten) eiwiten zijn wat de opname vertraagd en bemoeilijkt. Als je een ei kookt ga je de eiwitketens afbreken zodat er korte ketens onstaan die makkelijker/beter opgenomen kunnen worden.
Zie het maar als het verschil tussen eiwit vs hydrolisaat
Comment