carbcycle en keto vraagjes

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• carbcycle en keto vraagjes

Hoi allemaal,

ik zal eerst even uitleggen wat de situatie van mij is:
    Ik ben sinds 7 dagen aan het cutten, Mijn onderhoud is 3250 kcal.

Ik doe 2x pw fullbody, op deze dagen eet ik op onderhoud,
    of net 100 kcal onder onderhoud. Dit komt meestal neer op:
    250-275g eiwit, 400g koolhydraten, 60g vet.

de andere 5 dagen eet ik ongeveer 2500 kcal.
    meestal: 300g eiwit, 100g koolhydraten, 100g vet.
    (soms wat minder eiwit en meer vet.)

Het kcal tekort is 5x750+2x100 = 4000 per week. = +-550 per dag.
    --------------------------------------------------------------------------

Nu heb ik een aantal vragen mbt waar ik mee bezig ben,
    Om bepaalde dingen te begrijpen, en eventueel mijn plan wat aan te scherpen. Want ik ga natuurlijk voor max resultaat.

1. Wat is het nut van meer vet op een low carb dag?
    Is het niet zo dat als ik minder vet eet, meer lichaamsvet gebruikt zal moeten worden voor brandstof? (zou het dus niet beter zijn om op low carb dagen 60g vet te nemen ipv 100g?)

2. Op de high carb dag maak ik smorgens rijst met kip met groente en saus.
    meestal zoon grote bak van anderhalve kilo. 2/3 eet ik als ontbijt, samen met een broodje banaan en wat melk. rond de middag ga ik trainen, en Na de training eet ik gelijk de rest op. (dit is meestal rond een uur of 4.) Vanaf dan eet ik weer low carb. Dus alleen rondom de training eet ik carbs en niet de hele high carb dag. Mijn gevoel zegt me dat het nut heeft om het window waarin ik de 400g carbs eet die dag zo klein mogelijk te houden, maar is dit ook zo? En zou het nog beter zijn om gewoon alles voor de training te eten, en gelijk na de training weer low carb te eten? (en is het aan te raden om een halve liter chocomel te drinken na de training? of juist niet zodat het glucose aandeel in het bloed laag blijft, waardoor je lichaam gedwongen wordt energie uit vetten te halen?)

3. De dag na de fullbody training heb ik altijd spierpijn,
    Dit vindt ik niet zo erg, maar de dag erna heb ik het meestal nog steeds. Ook de dag daarna soms nog een beetje. (dit 72 uur later en de dag waarop mijn volgende fullbody training plaatsvindt.) Mijn gevoel zegt me dat dit te maken heeft met het lage aantal koolhydraten wat ik nuttig, en dat hierdoor het spierherstel vertraagt. (klopt dit, en kan ik er wat aan doen om het herstel te versnellen? Zou Lit ervoor kunnen zorgen dat mijn herstel vernselt?)

4. Zou een TKD (timed ketogenic diet)(zelfde kcal tekort, maar op low dagen ipv 100g carbs maar 20g) meer effect hebben op vetverlies en spierbehoud, als de carbcycle die ik nu doe? en zo ja waarom?.

5. Als je iets ziet wat ik nog veel beter kan doen, of als je suggesties hebt, dan hoor ik het graag

Alvast bedankt voor jullie hulp,
    groeten dynobet.
    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

ik doe er nog even een vraagje bij:
    vandaag is de tweede dag dat ik een high dag heb,
    en de eerste keer was ik even compleet van de kaart,
    na een goed en stevig ontbijt met veel koolhydraten.
    ik dacht dat dit toeval was.

Na het posten van mijn andere vragen, had ik mijn eten al 20 minuutjes op,
    en ik dacht ik ga even vijf minuten liggen. Toen kwam weer extreme vermoeidheid, ik viel in slaap en werd 5 minuten geleden weer wakker.
    Is dit normaal? of hoe komt dit..
    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Over de keto kan ik antwoorden

Keto doe je altijd, dus niet enkele dagen in de week. Omdat je lichaam gaat werken op ketonen, ipv glyoceen. En die overgang duurt steeds enkele dagen. De eerste keer dat je het doet kan het zelfs een goeie week duren, daarom dat je het best 2 weken doet, zonder refeed.
      The only way to make your dreams come true is WAKING UP

Status: @Onderhoud

Comment

bedankt sancho,
        ik lees trouwens in het boek van lyle mc donald,
        dat de carb lvlels per dag echt laag liggen.
        No way dat ik dat vol kan houden
        misschien is dat iets voor een later tijdstip.

Maar denk jij dat tijdens een carb cycle het nut heeft om op low dagen maar 20g carbs te nemen ipv 100?

groeten dynobet.

Comment

Ok de vraag over keto is helemaal duidelijk,
          ik zal op mijn manier geen ketose bereiken.
          dus dat is dan al beantwoord.

Comment

Ga je nog wel door met keto op een andere manier of wat ga je nu doen?
            Er zijn geen excuses als je echt iets wilt bereiken.

Comment

ik blijf dus gewoon doen wat ik deed: carbcycle.
              maar ik ben op zoek naar antwoorden op al mijn vragen

Comment

Als je meer dan 30gr carbs eet wordt het inderdaad al moeilijk.

Eigenlijk mag je niks van carbs eten, buiten die dat in de groenten zitten. Het is goed doenbaar, ik heb het een tijdje gedaan en eigenlijk ben ik gewoon gestopt omdat ik de maaltijden te saai en eentonig begon te vinden.

En ik miste mijn boterhammetjes soms wel Als je om 4u30 als ontbijt eieren moet klaarmaken of kaas gaan eten, steekt het na een tijdje wel tegen

Ofwel carbcycle ken ik ik niet veel... Falstyr kent daar veel over.

Ik heb het een tijdje gedaan en ik moet eerlijk zeggen dat ik het te "ingewikkeld" vond. Moet wat te veel gaan plannen en dat zag ik niet meer zitten.
                The only way to make your dreams come true is WAKING UP

Status: @Onderhoud

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                  1. Wat is het nut van meer vet op een low carb dag?
                  Is het niet zo dat als ik minder vet eet, meer lichaamsvet gebruikt zal moeten worden voor brandstof? (zou het dus niet beter zijn om op low carb dagen 60g vet te nemen ipv 100g?)

Nee, dat is niet zo. Lichaamsvet wordt verbrandt ten tijde van een kcal tekort, en of dat nu uit vetten, koolhydraten of eiwitten komt is niet te meten, en volstrekt irrelevant. Daarnaast, low carb heet geen low carb omdat je een low fat dag inplant.

2. Op de high carb dag maak ik smorgens rijst met kip met groente en saus.
                  meestal zoon grote bak van anderhalve kilo. 2/3 eet ik als ontbijt, samen met een broodje banaan en wat melk. rond de middag ga ik trainen, en Na de training eet ik gelijk de rest op. (dit is meestal rond een uur of 4.) Vanaf dan eet ik weer low carb. Dus alleen rondom de training eet ik carbs en niet de hele high carb dag. Mijn gevoel zegt me dat het nut heeft om het window waarin ik de 400g carbs eet die dag zo klein mogelijk te houden, maar is dit ook zo? En zou het nog beter zijn om gewoon alles voor de training te eten, en gelijk na de training weer low carb te eten? (en is het aan te raden om een halve liter chocomel te drinken na de training? of juist niet zodat het glucose aandeel in het bloed laag blijft, waardoor je lichaam gedwongen wordt energie uit vetten te halen?)

Lees je eens in over intermittent fasting, daar knap je echt van op. Dan kun je dingen wat beter in perspectief plaatsen, en ik zie wel dat je dat kunt gebruiken.

3. De dag na de fullbody training heb ik altijd spierpijn,
                  Dit vindt ik niet zo erg, maar de dag erna heb ik het meestal nog steeds. Ook de dag daarna soms nog een beetje. (dit 72 uur later en de dag waarop mijn volgende fullbody training plaatsvindt.) Mijn gevoel zegt me dat dit te maken heeft met het lage aantal koolhydraten wat ik nuttig, en dat hierdoor het spierherstel vertraagt. (klopt dit, en kan ik er wat aan doen om het herstel te versnellen? Zou Lit ervoor kunnen zorgen dat mijn herstel vernselt?)

Er zijn aanhangers van LIT voor spierherstel. Ik geloof er niet zo in, omdat ik twijfel aan de hypothese dat spierpijn komt door afvalstoffen die achterblijven.

Vertraagt herstel kan komen door een lagere calorie-inname, koolhydraten of niet maakt niet uit. Overigens, er is zelfs een stukje door 3XL ergens gepost dat juist stelt dat koolhydraten herstel in de weg staan, dus zit er niet over in de war.

Dan rest mij nog te zeggen dat spierpijn een slechte indicator is mijns inziens. Je kunt een dagje langer wachten, wat meer opwarmen, of gewoon wat lichter trainen of doorbijten.
                  "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

bedankt gen voor jouw visie. Ik snap waar je heen wil met IF en dat dus de timing van voedsel een ondergeschikte rol speelt. Ik ben begonnen met het lezen van het boek van lyle mc donald: the ketogenic diet. Ik moet zeggen, dit is een topboek, er staat niet alleen maar veel info over keto, maar ook veel algemene info. ik heb nog nooit zoon informatief boek gelezen wat zo sterk onderbouwd is met onderzoeken etc. dit boek staat als een huis.
                    (dit boek is dus echt een aarader)

Mede met de info uit dit boek, info van dit forum, en mijn eigen ervaringen heb ik een paar aanpassingen aan mijn plan gemaakt. Wat vinden jullie van dit plan:

Mijn onderhoud is 3250 kcal.

Ik blijf 2x pw fullbody doen, en op deze dagen eet ik op onderhoud,
                    of net 100 kcal onder onderhoud. Dit komt meestal neer op:
                    250-275g eiwit, 400g koolhydraten, 60g vet.

bij mijn ontbijt begin ik met wat fruit en een whey shake,
                    en twee uur later neem ik een rijst met kip en groente maaltijd.
                    rond de middag nog een broodje banaan. Dan trainen. Na de training halve liter chocomel, rijst kip groente, en voor het slapen kwark.

De dag na het trainen zal ik Hiit, of een andere vorm van cardio gaan doen.
                    om een extra calorie deficiet te creeren. En tevens om mijn conditie wat te verbeteren, want deze is op dit moment niet echt goed.

de 5 dagen dat ik niet krachttrain eet ik ongeveer 2500 kcal.
                    de bedoeling is om dan: 300g eiwit, 100g koolhydraten, 100g vet.
                    (de koolhydraten enkel van:1 stuk fruit in de ochtend, melk, kwark, groente)

In totaal gok ik op een kcal tekort van 650 per dag (dit is 20% van mijn totale dagelijkse behoefte), deels door voeding, deels door sport.

Denken jullie dat dit een goede aanpak is?
                    groeten dynobet.

Comment

Het klinkt goed, hoewel ik geneigd ben er een kt sessie extra bij te zetten. Verder: veel succes!
                      "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                        Overigens, er is zelfs een stukje door 3XL ergens gepost dat juist stelt dat koolhydraten herstel in de weg staan, dus zit er niet over in de war.
                        ik ben wel benieuwd naar dat stuk, kun je die tevoorschijn toveren?
                        Post Exercise Carbohydrates May Be Counter-Productive by Dr. Mauro DiPasquale
                        http://forum.bodynet.nl/dagelijkse-voeding/28728-post-exercise-carbohydrates-may-be-counter.html

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                        X