Concept voedingsschema.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by The Phoenix View Post
    Ik gebruik deze (als bijlage)

Heb ook ergens gelezen dan je lichaamsgewicht x 25 de hoeveelheid calorien zijn die je moet handhaven om af te vallen.
    Ik vroeg om je berekening voor TS.

Comment

Bedoel je dit?

Formule van Harris-Benedict
      Bij de formule van Harris-Benedict wordt gebruik gemaakt van je gewicht, je lengte en je leeftijd om je BMR te berekenen. Het enige dat niet wordt meegenomen is je LBM.
      De berekening is als volgt:
      Mannen: BMR= 66 + (13.7 * gewicht in kilo's) + (5 x lengte in cm) - (6.8 x leeftijd in jaren)
      Vrouwen: BMR= 655 + (9.6 * gewicht in kilo's) + (1.8 x lengte in cm) - (4.7 x leeftijd in jaren)
      Met behulp van de volgende activiteitsniveaus kan je onderhouds-caloriebehoefte worden berekend, oftewel: hoeveel moet je eten met jouw BMR en jouw activiteitsniveau om niet aan te komen en niet af te vallen?
      1: Weinig of geen training, kantoorwerk --- x 1.2
      2: Lichte training/sport 1-3 dagen per week --- x 1.375
      3: Gemiddelde training/sport 3-5 dagen per week --- x 1.55
      4: Zware training/sport 6-7 dagen per week --- x 1.725
      5: Zware dagelijkse training/sport plus lichamelijk werk of twee keer per dag trainen, marathon, voetbalkamp, wedstrijd, etcetera --- x 1.9
      In de calculator hieronder moet je je gewicht, je lengte, je leeftijd en het nummer van je activiteitsniveau invullen. Druk daarna op de BMR knop die bij jouw geslacht hoort:
      Gewicht (kg)
      Lengte (cm)
      Leeftijd
      Activiteitsniveau
      (1 tot 5)

Je BMR
      Onderhoud

Wil je nog nauwkeuriger weten wat je BMR is, dan moet je de LBM meenemen in de berekening. Dat wordt gedaan in de Formule van Katch-McArdle.

Formule van Katch-McArdle
      Bij de formule van Katch-McArdle wordt geen onderscheid tussen mannen en vrouwen gemaakt.
      Waarom niet?
      Heel eenvoudig: het verschil tussen mannen en vrouwen is gelegen in het verschil in spiermassa. Als je die spiermassa (LBM) weet, dan is er geen verschil meer nodig in de berekening! Vet verbrandt geen calorieën dus de berekening gaat alleen maar uit van je spiermassa.
      Je LBM wordt berekend aan de hand van je gewicht en je vetpercentage. Dat vetpercentage moet je dan natuurlijk wel weten! Hoe kom je daar aan?
      Je vetpercentage kun je het beste - laten - opmeten met een huidplooimeter. Nu zijn die dingen niet zo makkelijk te krijgen in Nederland. Ik heb de mijne via het Internet besteld in Engeland, en ik heb er meteen een elektronische huidplooimeter bij aangeschaft.
      Ga niet uit van weegschalen met een vetpercentagemeter (berekent alleen het percentage van je onderlichaam) of een vetmeter die je in je handen moet houden (berekent alleen het percentage van je bovenlichaam). Laat je percentage meten door een deskundige!
      De formule van Katch-McArdle is als volgt:
      BMR = 370 +(21.6 * LBM in kg)
      Ook bij deze formule kan je onderhouds-caloriebehoefte worden berekend. Maak daarvoor gebruik van de lijst de Formule van Harris-Benedict.
      In de calculator hieronder moet je je gewicht, je vetpercentage en het nummer van je activiteitsniveau (zie boven) invullen en klik op Bereken BMR:
      Gewicht (kg)
      Vetpercentage
      Activiteitsniveau
      (1 tot 5)

Je LBM (kg)
      Je BMR
      Onderhoud

Preciezer kan je de berekening zelf niet maken! Alleen in een laboratorium kan je nog verder gaan, maar dat is helemaal niet nodig.
      Met de gegevens die je nu hebt kun je erg precies berekenen hoeveel calorieën je nodig hebt om af te vallen of aan te komen. Daarvoor kan je het onderhoudsniveau nemen en daar om te beginnen 500 calorieën bij op tellen (aankomen) of aftrekken (afvallen).
      Veel geluk!

Comment

Bereken voor TS zijn onderhoud volgens jou manier......

Comment

Originally posted by Snuff-Sann View Post
          Bereken voor TS zijn onderhoud volgens jou manier......
          BMR= 1947.

Komt die: onderhoud inclusief trainingsdagen is 3018 vanuit bf 18% (BMRx1,55) op niet trainingsdagen afhankelijk van je doel kan je 500 minder gaan. (500 Kcal gebaseerd op wat je zou verbranden. zonodig meer of minder)

OP werk dagen tel ik 0,2% werktoeslag erbij erbij omdat ik niet weet wat hij buiten doet maar toch meer doet dan een kantoorbaan. dus dan BMR x 0,2= 2336 Kcal.

OP werkdag inclusief training zou ik die 2336x1,55 doen is dan 3620 Kcal onderhoud.

@snuf: zit ik een beetje goed?

Comment

BMR= 1947.

Komt die: onderhoud inclusief trainingsdagen is 3018 vanuit bf 18% (BMRx1,55) op niet trainingsdagen afhankelijk van je doel kan je 500 minder gaan. (500 Kcal gebaseerd op wat je zou verbranden. zonodig meer of minder)

OP werk dagen tel ik 0,2% werktoeslag erbij erbij omdat ik niet weet wat hij buiten doet maar toch meer doet dan een kantoorbaan. dus dan BMR x 0,2= 2336 Kcal.

OP werkdag inclusief training zou ik die 2336x1,55 doen is dan 3620 Kcal onderhoud.

@snuf: zit ik een beetje goed?
            Ja, dat is goed berekend.
            Ik reken het altijd uit via voedingsbehoefte.nl
            Van de KEV klopt wel geen reet maar onderhoud is oke.

Comment

Ja, dat is goed berekend.
              Ik reken het altijd uit via voedingsbehoefte.nl
              Van de KEV klopt wel geen reet maar onderhoud is oke.
              Nou daar ben ik blij om. Maar welke KEV verhouding bedoel je? die ze dan aangeven? ja ik vind dat ze veels te veel KH erin hebben staan.

Comment

Nou daar ben ik blij om. Maar welke KEV verhouding bedoel je? die ze dan aangeven? ja ik vind dat ze veels te veel KH erin hebben staan.
                Precies, en de hoeveelheid eiwitten en vetten mag ook omhoog.

Comment

Precies, en de hoeveelheid eiwitten en vetten mag ook omhoog.
                  Helemaal mee eens! maar voor welk type persoon worden de hoge KH dan gegeven? zo val je wel moeilijk af als je niet cut in kh. Maar ja dat moet je ook maar weten dan!

Comment

Helemaal mee eens! maar voor welk type persoon worden de hoge KH dan gegeven? zo val je wel moeilijk af als je niet cut in kh. Maar ja dat moet je ook maar weten dan!
                    Daarom klopt de KEV ook niet.
                    Ik gebruik enkel de onderhouds-berekening en als mensen mij PM-en en vragen naar hun KEV gebruik ik Falstyr's methode.
                    Maar om eerlijk te zijn is een onderhoudsberekening slechts een guideline.
                    Naar verloop van tijd kom je er vanzelf achter waar jou onderhoud-grens ligt.
                    Mijn onderhoud bijvoorbeeld ligt rond de 5000 kcal, nou dat geeft geen enkele onderhouds-berekeningsmethode aan.

Comment

Maar om eerlijk te zijn is een onderhoudsberekening slechts een guideline.
                      Is ook zo!
                      Naar verloop van tijd kom je er vanzelf achter waar jou onderhoud-grens ligt.
                      Ben ik het ook mee eens. Ik ben nu ook wat aan het experimenteren met Kcal en KEV verhoudingen en ik merk dat mijn meta weer op gang komt.
                      Mijn onderhoud bijvoorbeeld ligt rond de 5000 kcal, nou dat geeft geen enkele onderhouds-berekeningsmethode aan.
                      .....

Comment

Ikzelf gebruik het "Total Metabolism Forecaster" van Roby Coker.
                        Kan je vele factoren in kwijt die invloed hebben op je kcall behoefte.
                        Het is even puzzelen, maar wel interressant.

Total Metabolism Forecaster.xls
                        .........SQ 1x250 / 3x230, DL 1x265, BP 1x170........
                        There is no failure except in no longer trying

Comment

heb idd een foutje gemaakt in de eerdere behoefte berekening ik kwam toen te laag uit en heb er 500kcal vanaf gedaan
                          ik heb een behoefte van 3461 kcal om mijn lichaam in deze staat te houden.
                          als ik daar ongeveer 500 vanaf doe zit ik op 3000kcal ruim gerekend
                          maar dit lijkt mij erg veel?

ik ben nu druk bezig met een 2e schema, heb het aardig onder de knie gekregen hoe ik het moet maken alleen vind de berekeningen wel moeilijk.
                          vooral het verdelen over de eet momenten maar ik ben ondertussen op de helft.
                          zodra ik de nieuwe klaar heb zal ik het in een topic zetten.

ik zal even een klein stukje laten zien wat ik nu heb:

0800
                          brinta,melk,brood met kipfilet 2 stukjes
                          =20gr eiwit
                          =57gr kh
                          =9gr vet
                          =362 kcal

0900
                          2 broodjes kipfilet
                          =11gr eiwit
                          =28gr kh
                          =5gr vet
                          =193 kcal

2200
                          kwark 250ml nog berkened op zaanse hoefe(zal binnen kort even aanpassen)
                          =23gr eiwit
                          =38gr kh
                          =0,5gr vet
                          =142kcal

mijn boehoefte voor elk eet moment is
                          22gr eiwit
                          11gr vet
                          76gr kh

zal binnen kort even in dat openoffice zetten die iemand had geplaatst(sorry naam vergeten)

de rest wil ik gaan opvullen met nootjes of andere tussen doortjes.
                          tips voor tussen doortjes zijn enorm welkom want daar weet ik niet veel gezonds voor

groeten andries/

Comment

Originally posted by okidoki71 View Post
                            Ikzelf gebruik het "Total Metabolism Forecaster" van Roby Coker.
                            Kan je vele factoren in kwijt die invloed hebben op je kcall behoefte.
                            Het is even puzzelen, maar wel interressant.

[ATTACH]8925[/ATTACH]
                            Hip ding.
                            "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                            X