Tip Topic

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Pinada View Post
    Precies wat Gen zegt.

Stel, kip weegt rauw 100 gram, waarvan 20 gram eiwit.

Je bereidt het en verliest 20 gram aan vocht.

Dan houd je 80 gram over, waarvan 20 gram eiwit (even afgezien van een enkele gram die je volgens jou kan verliezen tijdens bereiding).

Rauw: 20 gram eiwit
    Bereid: 20 gram eiwit

Ergo, geen toe- of afname van het absolute gewicht.

Rauw: 20% van gewicht aan eiwit
    Bereid: 25% van gewicht aan eiwit

Ergo, wel een relatieve toename (hoeveelheid eiwit ten opzichte van totaal gewicht).
    Ok dat is duidelijk. t.o.v die 80 gram zit er relatief meer eiwitten in als 20 gram op 100 gram. dan begrijp ik die uitspraak.

Maar dan komt het punt dat je dan eingelijk een 1 op 1 vergelijking zou moeten hebben van het verlies aan voedingsstoffen na het bereiden van voedsel. Dus wat er mogelijk verloren gaat bij een bereidingswijze.

In berijdingswijzes zit ook veel verschil. Zo zal er meer voedingsstoffen verloren gaan tijdens het koken dan tijdens het grillen op een hete pan.

Comment

Originally posted by The Phoenix View Post

In berijdingswijzes zit ook veel verschil. Zo zal er meer voedingsstoffen verloren gaan tijdens het koken dan tijdens het grillen op een hete pan.
      Ik denk het ook wel, we moeten gewoon allemaal wetenschappers hier worden zeg, shiiiiittttt
      "Straight outta gym"

Comment

Ik doe echt mijn best Phoenix, maar wat je allemaal zegt... Ik kan er geen touw aan vast knopen.
        "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
          Ik doe echt mijn best Phoenix, maar wat je allemaal zegt... Ik kan er geen touw aan vast knopen.
          Misschien ga ik te snel maar wat snap je niet dan? het gaat erom dat ook bij verschillende bereidingstechnieken verschil zit in het verlies van voedingsstoffen.

Comment

Phoenix vindt dat we moeten onderzoeken hoeveel van de x grammen eiwit er verloren gaat tijdens bereiding. Ons voorbeeld is onder de aanname dat de absolute hoeveelheid eiwit niet wijzigt tijdens bereiding. Phoenix denkt dat er wel eens eiwit verloren zou kunnen gaan tijdens de bereiding (door in het vlees te prikken, dan loopt het eiwit er uit of zoiets).

Ik speel wel tolk hoor .

Edit: Phoenix, ik denk dat het lastig is te snel te gaan voor GenIx .
            "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Phoenix vindt dat we moeten onderzoeken hoeveel van de x grammen eiwit er verloren gaat tijdens bereiding. Ons voorbeeld is onder de aanname dat de absolute hoeveelheid eiwit niet wijzigt tijdens bereiding. Phoenix denkt dat er wel eens eiwit verloren zou kunnen gaan tijdens de bereiding (door in het vlees te prikken, dan loopt het eiwit er uit of zoiets).

Ik speel wel tolk hoor .
              dank u dank u. Ik denk dat mijn enthousiasme even op hol sloeg.

maar kook je kipje maar eens en vertel me wat je boven op ziet drijven. precies... eiwitten.

Comment

Denk eerder vetten. Aandeel eiwitten zal te verwaarlozen zijn. Sowieso, als je denkt dat drie gram eiwitverlies per 100 gram vlees je resultaten teniet gaat doen...
                "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Denk eerder vetten. Aandeel eiwitten zal te verwaarlozen zijn. Sowieso, als je denkt dat drie gram eiwitverlies per 100 gram vlees je resultaten teniet gaat doen...
                  ik maak me ook niet druk om die 3 gram het gaat me om het principe. maar jij denk vet ik zeg dat dit geen vet is. waarom? vet schuimt niet en als er al een hoeveelheid vet vrij zou komen zoe je ook geen eiwitschuim boven opliggen want vet laat eiwit niet schuimen. je ziet dit fenomeen heel goed als je bouillon gaat maken. verse dan wel!

je ziet het eiwit steeds boven komen drijven die je natuurlijk weer afmoet "schuimen" anders word de bouillon troebel. dis is natuurlijk wel weer te fixen met een clarifique maar das weer een anders verhaal. alhoewel een clarifique bestaat uit het hoofdbestandeel eiwit!

Comment

Als ik kip kook krijg ik nooit schuim, alleen vet boven drijven...
                    "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Als ik kip kook krijg ik nooit schuim, alleen vet boven drijven...
                      Hmmm ik moet wel even wat rechtzetten. Ik had er niet bij verteld dat als ik mijn kip kook ik hier ook rauwe groentes bij in gooi en daar zal dat schuim wel vandaan kunnen komen.

was even mijn scherpte kwijt! Maar dat doet geen afbreuk aan mijn standpunt. hihi

Comment

Hmmm ik moet wel even wat rechtzetten. Ik had er niet bij verteld dat als ik mijn kip kook ik hier ook rauwe groentes bij in gooi en daar zal dat schuim wel vandaan kunnen komen.

was even mijn scherpte kwijt! Maar dat doet geen afbreuk aan mijn standpunt. hihi

Je onderbouwt je standpunt met 'kook maar eens kip, dan komt er schuim op het water en dat is eiwit', ik zeg geen schuim te hebben bij het koken van kip en vervolgens zeg je dat het schuim best wel eens van de groenten kan komen, maar het doet geen afbreuk aan je standpunt? Nu heb ik vertaling nodig.

Comment

Je onderbouwt je standpunt met 'kook maar eens kip, dan komt er schuim op het water en dat is eiwit', ik zeg geen schuim te hebben bij het koken van kip en vervolgens zeg je dat het schuim best wel eens van de groenten kan komen, maar het doet geen afbreuk aan je standpunt? Nu heb ik vertaling nodig.

ja zo word het inderdaad wat ingewikkeld. Met mijn standpunt bedoel ik het verlies van eiwit tijdens verschillende bereidingswijzes dus niet met eiwitschuim bovenop als ik kip kook met groentes.

Comment

ja zo word het inderdaad wat ingewikkeld. Met mijn standpunt bedoel ik het verlies van eiwit tijdens verschillende bereidingswijzes dus niet met eiwitschuim bovenop als ik kip kook met groentes.
                            Maar waar heb je dan over?
                            Over een paar gram eiwitten die verloren gaan.

Volgens mij ben jij de enigste hier die hieraan denkt
                            ความพายายามอยู่ที่ไหน ความสำเร็จอยู่ที่นั้น

Comment

Originally posted by Ashley View Post
                              Maar waar heb je dan over?
                              Over een paar gram eiwitten die verloren gaan.

Volgens mij ben jij de enigste hier die hieraan denkt

het gaat me niet zozeer om die paar gram maar ik vind het leuk om een discussie te beginnen over wat dieper liggende aspecten van voedsel.

In dit soort discussies komen vaak dingen naar boven die mijn nieuwsgierig maken en dan wil ik verder zoeken. ik ben gewoon leergierig en pluis graag dingen uit.

snaps?

Comment

het gaat me niet zozeer om die paar gram maar ik vind het leuk om een discussie te beginnen over wat dieper liggende aspecten van voedsel.

In dit soort discussies komen vaak dingen naar boven die mijn nieuwsgierig maken en dan wil ik verder zoeken. ik ben gewoon leergierig en pluis graag dingen uit.

snaps?
                                Ik snap hem.....de discussie gaat over 5 gram eiwitten die verdwijnen tijdens het bakken/koken/grillen/blancheren/bbqen/frituren/ van kip/vlees/vis
                                ความพายายามอยู่ที่ไหน ความสำเร็จอยู่ที่นั้น

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X