vis eten zou dodelijk zijn...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• vis eten zou dodelijk zijn...

Had wel al eens gelezen dat er wat lood en/of kwik enzo in vis zou zitten maar heb er nooit echt bij nagedacht en zo. Maar vond toevallig dit artikel:

Waarom vis eten dodelijk is

Voortdurend worden we om de oren geslagen met berichten over kankerverwekkende stoffen die in ons voedsel zouden zitten. Maar in niets zit meer rotzooi dan in vis. Dat schrijft oceaanliefhebber Dos Winkel uitgebreid in zijn nieuwe boek 'De Huilende Zee'. De cijfers en feiten zijn heel verontrustend.

Dos Winkel
    Eigenlijk zouden ze op vis een waarschuwing moeten zetten zoals op sigaretten: Vis eten is op termijn dodelijk
    Dos Winkel

Dos Winkel begint al te huiveren bij het woordje 'visolie'. In de winkel wordt visolie als wondermiddel aangeprezen. Het zou bijvoorbeeld een gunstige invloed hebben op de visuele ontwikkeling, de mentale ontwikkeling, de leercapaciteiten, het cholesterolgehalte, enzovoort. Kortom, ieder kind lijkt nood te hebben aan beetje visolie. Toch heeft de 'European Food Safety Authority' (EFSA) de meeste gezondheidsclaims gewoon afgewezen.

Omega-3
    Enkel op de visuele functie van baby's heeft visolie een positieve invloed, maar een gebalanceerd dieet volstaat om ook dat voordeel weg te nemen. Visolie bevat Omega-3, een plantaardig vetzuur dat essentieel is omdat ons lichaam het niet zelf aanmaakt. Het verkleint onder meer het risico op hart- en vaatziekten. Maar intussen is bewezen dat mensen die geen vis eten juist minder hart- en vaatziekten krijgen.

Het is ook een fabeltje dat je visolie nodig hebt om Omega-3 binnen te krijgen. De vissen maken die stoffen immers ook niet zelf aan. Daarvoor eten ze onder andere fytoplankton. En die kleine algen kan men perfect zelf kweken. Visolie is lang niet het enige probleem. Vooral vette vis bevat heel veel gifstoffen zoals pcb's, dioxines en zware metalen zoals kwik en brandvertragers.

Het meest extreme voorbeeld van kwikvergiftiging vinden we in sommige dorpjes in Japan. Daar eten ze immers nog steeds walvis en dolfijn, twee dieren die veel kwik dragen. "De kindertehuizen zitten er vol met gehandicapte kinderen door dat kwik. Dat mag niet gebeuren in de rest van de wereld. Kwik is dodelijk", zegt Dos Winkel. De film 'The Cove' brengt de hele problematiek duidelijk in beeld.

Toxisch
    Dos Winkel brengt deze maand een eigen film uit: 'Sea The Truth'. In de film neemt Dos ons zelf mee op een duik in Bonaire. Het is schrijnend te zien wat Dos boven water haalt, hij vond er zelfs een matras. Als we al die dingen zomaar in zee storten, is het niet moeilijk te begrijpen dat vis veel toxische stoffen bevat. Ook de plaatselijke visboer kan je nooit garanderen dat zijn vis door de mazen van het net ontglipt is.

Een simpele test op twee stukjes vis van op de markt was voldoende om te bewijzen dat alle vis eigenlijk giftig is. "Het is dramatisch. Eigenlijk zouden ze op vis een waarschuwing moeten zetten zoals op sigaretten: Vis eten is op termijn dodelijk. Als je gaat kijken waar de meeste rotzooi in zit, blijkt dat dus in vis te zijn", zegt Dos.

Dat was ook de voornaamste reden voor Dos Winkel om een nieuw boek te schrijven. Enkele jaren geleden stelde hij in een boek al eens de vraag 'Wat is er mis met vis'. Nu zocht hij met de hulp van enkele knappen koppen uit hoe het precies zit met contaminanten. Het boek toont duidelijk wat er gebeurt als je bepaalde hoeveelheden vis eet.

Kippen en varkens
    "Over brandvertragers weten we bijvoorbeeld nog niks. Het is allemaal zeer toxisch. Je schrikt je dood als je het leest", zegt Dos.

Tot slot nog een pittig feit uit het nieuwe boek 'De Huilende Zee': wist je dat kippen en varkens - die van nature geen viseters zijn - wereldwijd per jaar tweemaal meer vis eten dan Japanners en zesmaal zoveel als Amerikanen? Vis wordt niet alleen voor hun voedsel gebruikt, ook kweekvis put nog steeds massaal uit de oceanen. En zo blijven we onze oceanen op allerlei manieren zwaar onder druk zetten." (gb)

Bron:HLN Overbevissing - Waarom vis eten dodelijk is (1113318)

Niet dat ik nu direct minder vis zal eten of het direct geloof of zo, maar hoe denken jullie hierover?

Ikzelf eet de laatste tijd eigenlijk 2/3 vis en 1/3 vlees ongeveer.

En hoe ik erover denk is gewoon dat ze over alle voedingsmiddelen wel een artikel van hebben dat het slecht zou zijn...

je kan overal aan doodgaan.
    en tot nu toe is volgens mij niemand doodgegaan aan vis eten dus vind het beetje stom
    bp 1x 150 kg dl 1 x 240 kg sq 1x 220 kg

Comment

Als de vis in je strot blijft steken en je stikt...

Vind het een beetje met het haar getrokken, in alles zit wel iets minder goed, kan je je zorgen over maken maar ik denk dat het wel meevalt.

Comment

Lezen is ook dodelijk: vroeg of laat ga je daarna dood.

Dit zal wel geschreven zijn door zijn geitenwollensokken vegetarier, die niet wil accepteren dat wij omnivoor zijn.
        En wow, wat erg dat er een matras in het water lag. In de '60 loosde fabrieken ALLES op het water, zo erg als toen is het al lang niet meer.

Comment

Als je een haai rauw probeert te eten; tja dat is dodelijk

Comment

Als je een goed eet regime hebt, en mss een maal per week vis eet, kan dat allemaal zoveel kwaad niet denk ik
            > vetpercentage : 19 %, > Gewicht : 114,5 kg, > Leeftijd : 22, > Lengte : 187 cm
            BP: 1x120 kg, SQ: 6x160 kg, DL: 1x190 kg, Still bulking

Comment

Originally posted by Patricia86 View Post
              Lezen is ook dodelijk: vroeg of laat ga je daarna dood.

Dit zal wel geschreven zijn door zijn geitenwollensokken vegetarier, die niet wil accepteren dat wij omnivoor zijn.
              En wow, wat erg dat er een matras in het water lag. In de '60 loosde fabrieken ALLES op het water, zo erg als toen is het al lang niet meer.
              Inderdaad, het woordje "zelfs" vind ik ook wat misplaatst. Een matras, MIJN GOD, we gaan ALLEMAAL DOOD!

@ topic
              Ik eet niet zoveel vis, mij te duur. Eet wel redelijk wat omega 3.
              "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Als je met maten eet is er niks aan de hand.
                Who's the Chef

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                X