Vertering van magere kwark

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vertering van magere kwark

Hallo ik heb een vraagje over kwark,

Ik lees eigenlijk overal dat je kwark het beste savonds kan eten en dat het een paar uur duurt voordat het afgebroken is en je lichaam het heeft verwerkt. Nu heb ik ook gehoord dat je lichaam 30 gram eiwitten per 2 uur kan opnemen.

Dus theoretisch gezien kan ik bijvoorbeeld om 7 uur savonds 5 eieren eten, en om half 8 een halve bak kwark aangezien de eiwitten van de kwark pas een paar uur laten in mij lichaam zullen worden opgenomen en ik me geen zorgen hoef te maken over het maximum van 30 gram.

(dit doe ik zelf niet, 5 eieren en een half uur later een halve bak kwark gaat voor mij niet werken) maar klopt dit theoretisch en praktisch gezien?

Gr,

achterhaald , er is geen maximum aantal eiwitten wat je per bepaalde tijd op kan nemen

Comment

je maag wordt geleegd op een bepaald tempo. hoe groter de maaltijd, hoe langer het duurt voor die geleegd wordt.

als jij 1 kleinere maaltijd neemt van 600 kcal: 50g eiwit, 50g koolhydraten, 22g vet. dan zal deze maaltijd bijvoorbeeld in 3 uur verwerkt worden door je lichaam. (dit is in werkelijkheid ook nog afhankelijk van de eiwitbron, koolhydraatbron, of het vast of vloeibaar is, etc etc etc).

Neem ik 1 super grote huge maaltijd, die exact twee keer zo groot is als de maaltijd in mijn vorige voorbeeld, en uit exact dezelfde voeding bestaat. En ik neem dus een 1200 kcal: 100g eiwitten, 100g koolhydraten, 44g vet. dan zal het wellicht niet 3 uur duren voordat deze maaltijd verwerkt is, zoals bij de kleinere maaltijd, maar wellicht een 6 uur. (en je spieren blijven dus gewoon langer gevoed).
      More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Beste Dynobet,

Dus als ik het goed begrijp is er eigenlijk geen maximum wat betreft de opname van bijvoorbeeld eiwitten. als je dus boven de 30 komt duurt het voor het lichaam langer om het te verteren, maar krijg je wel bijvoorbeeld de 50 gram eiwitten als ik bijvoorbeeld een hele bak kwark zou eten?

In ieder geval thanx voor het antwoord.

Comment

Originally posted by wies View Post
          Beste Dynobet,

Dus als ik het goed begrijp is er eigenlijk geen maximum wat betreft de opname van bijvoorbeeld eiwitten. als je dus boven de 30 komt duurt het voor het lichaam langer om het te verteren, maar krijg je wel bijvoorbeeld de 50 gram eiwitten als ik bijvoorbeeld een hele bak kwark zou eten?

In ieder geval thanx voor het antwoord.
          als jij een hele bak kwark eet, die opzichzelf al rond de 7 uur duurt om te verteren (en incombinatie met ander voer, zal dit nog langer zijn). dan worden deze 45g afgegeven aan je lichaam over een periode van 7 uur.

eet jij 5 eieren + een bak kwark, dan duurt het misschien 10 uur voor dit alles verteerd is.
          More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Daarnaast heb je ook gewoon te maken met de tijdspan dat eiwitten beschikbaar blijven in je lijf.
            Bij Kwark op een lege maag eten zou je geloof na 3 uur een verhoging van de vrije animo's krijgen. En blijft deze iets van 6 uur daarop volgend hoog.

Daarom is bijvoorbeeld kwark ideaal voor het slapen gaan. De caseine uit de kwark zorgt voor een verhoging, voor je laatste maaltijd qua eiwitten 'op raakt' en levert daarna eiwitten om de nacht mee door te komen.

Dit is ook de reden waarom veel mensen 's ochtends vroeg meteen whey nemen. Whey piekt al na een uur. Stel dat je 8 uur geslapen hebt + het uur voor de eiwitten uit whey beschikbaar zijn = 9 uur.
            Deze 9 uur worden theoretisch precies gecoverd door de kwark.

Hierom wil je ook na die shake... snel daarna ontbijten. De verhoging van whey gaat maar 2 of 3 uur mee. Aangezien caseines dus iets van 3 uur nodig hebben voor ze beschikbaar worden, levert de whey maar net lang genoeg eiwitten tot die beschikbaar komen.
            De rest van de dag blijf je telkens eten en eiwitten binnen krijgen om vrije amino's hoog te houden

En zo is het cirkeltje mooi rond.
            Fear is the mind killer

Comment

dus ff in theorie

kwark duurd er 7 uur over
              44 gram eiwitten per bak dus zou je dan pakweg 6.3 gram eiwitten per uur binnen krijgen?
              En als je dan 900 gram kwark eet.. krijg je dan 13gram binnen of doe je er dan gewoon 2x zolang over..

of zou een bak brinta met kwark ook goed zijn omdat de eiwitten de koolydraten beetje vertraagd (+ de melk)

just wondering.. omdat de nacht toch erg belangrijk is om door te komen.

Comment

zowel vetten als eiwitten in combinatie met koolhydraten, zal de koolhydraten vertragen. de snelheid waarmee een maaltijd verteerd wordt is afhankelijk van de grote en de samenstelling (vloeibaar verteert sneller als vast, eenzelfde hoeveelheid kh uit groenten verteert langzamer als eenzelfde hoeveeheid kh uit brood. een stuk rundvlees, verteert langzamer als een glas melk etc). een pot kwark duurt minder lang om te verteren als twee bakken.

Comment

posseltje... je haalt dan nog 2 dingen door elkaar. Je hebt niet alleen met opname snelheid te maken... maar ook met de tijd dat het beschikbaar blijft. En opname snelheid heeft ook weer meerdere aspecten. Tijd voordat het uit je maag is. tijd die het nodig heeft om verder verwerkt te worden. Dit is ook weer afhankelijk van de route die het aflegt in je ljif.

sommige dingen zitten elkaar ook niet in de weg. Als je bijvoorbeeld een maaltijd ophebt. Maar na je training (je maag is dan nog niet leeg) een energy drink of chocomel drinkt. Zal deze langs de maaginhoud glijden en eerder verteerd worden dan de rest van de vorige maaltijd.

Tijdje geleden een interessante docu over gezien. Daarna namen ze 2 groepen. eerste groep kreeg, kip,groente, rijst en een glas water. tweede groep kreeg een soepje van alles gemixt. Bij de 2e groep duurde het 2x zo lang voor hun maag leeg was. Ze ontdekten dat een glas water(of andere drank) gewoon langs het eten sijpelt en meteen doorgaat naar je darmen. Zit het gemixt met eten... dan gebeurd dit dus niet.

Koolhydraten 's avonds lijkt me geen goed idee.
                  Fear is the mind killer

Comment

Ik mag morgen tot 13:30 niet eten, want ik ga morgen onder narcose voor mijn gebroken neus. Wat zou ik dan bijv naar binnen kunnen werken omtoch een goede nacht en eventueel ochtend door te komen.. Ik moet morgen nl nuchter blijven en mag hooguit om 7:00 beschuit eten met jam en niets anders, dus ik eet dan wel niets..
                    "Straight outta gym"

Comment

gewoon niets eten. als je uit narcose komt, toch nog je dagelijkse behoefte binnenkrijgen. binnen de tijd die je daarvoor nog beschikbaar hebt.

Comment

Originally posted by Waterpoloboy View Post
                        Ik mag morgen tot 13:30 niet eten, want ik ga morgen onder narcose voor mijn gebroken neus. Wat zou ik dan bijv naar binnen kunnen werken omtoch een goede nacht en eventueel ochtend door te komen.. Ik moet morgen nl nuchter blijven en mag hooguit om 7:00 beschuit eten met jam en niets anders, dus ik eet dan wel niets..
                        Ik eet nooit iets tussen 20u s avonds en 13u dag erna, geen enkel probleem hoor. Als je dit niet gewend bent zal je af en toe honger hebben maar na 10 minuten is die honger alweer over. Gewoon zorgen dat je daarna je kcal binnenkrijgt.
                        @ ketIF

Comment

Okay, bedankt. Dat wordt dan iets van 3000kcal wegschransen vanaf een uur of 5-6 tot avond
                          "Straight outta gym"

Comment

als je die dag toevallig traint: eet een 1000 kcal direct als je thuiskomt. twee uurtjes later lekker trainen. dan post workout een shake + een 1500+ kcal post workout maaltijd. vor het slapen nog een bak kwark met noten ofzo (500 kcal). en klaar.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                            X