dextrose gebruik

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

@Erik1982 waarom? Zeker als je beetje goede chocomel hebt. Melk, suiker, cacao. -> levert veel snelle carbs + eiwitten. en cacao heeft ook talloze nuttige/positieve eigenschappen.
    Last edited by sf01; 13-01-2011, 11:05.
    Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by Viranelly View Post
      + kwark he!

Maar, niet genoeg voor een zwaargewicht of uberhaupt niet genoeg?
      Is een grapje toch? Ik hoop in ieder geval dat je kwark niet onder de (snelle) carb bronnen rekent. Er zit amper kh in kwark. En die zijn ongetwijfeld ook echt niet snel.
      Fear is the mind killer

Comment

lol

mijn postworkout maaltijd is mijn laatste maaltijd he

kwark moet er in

Comment

sorry hoor maar kwark en fruit is geen maaltijd. Dat is een toetje. Een snack, tussendoortje op zijn meest.
          Is gewoon met geen goed fatsoen een post workout maaltijd te noemen.

En zoals ik al zei... het is te weinig. Ik zeg ook niet dat de kwark eruit moet... er moet alleen meer andere dingen bij. Meer carbs.
          Fear is the mind killer

Comment

Dus om 22:30 uur, na de training, is het naast een shake + kwark (60 gr eiwit) + een banaan verstanding om nog meer voeding te nuttigen?

Terwijl je de hele dag al goed in de carbs hebt gezeten?

Gewoon een vraag hoor, ik ben leergierig

Comment

Originally posted by erik1982 View Post
              Ik vind chocomel een bizar product in een goed voedingsschema. Of ligt dat aan mij?

Neemt niet weg dat ik er een groot liefhebber van ben.
              als het in je schema past, waarom niet? ik neem altijd na bij de maaltijd een uur na de training (train in de middag) een halve liter als kh bron + easy calories

Comment

Ik heb tot nu toe altijd mezelf voorgenomen geen KH te nemen na de training, alleen een wheyshake..
                Is dit (en zo ja, waarom) niet genoeg dan? heeft iemand hier een artikeltje over wat ik zou kunnen lezen oid?

Comment

Ik vind chocomel een bizar product in een goed voedingsschema. Of ligt dat aan mij?

Neemt niet weg dat ik er een groot liefhebber van ben.
                  Chocomelk is gehyped (net als de dextro die gehyped is)
                  Het werkt vanwege de cacao en de melk, verder niks. Verder is de meeste supermarkt chocomelk gewoon bagger veel te veel suiker en ik vind te weinig cacao. Dat je beter herstelt door de grote hoeveelheid suiker die er in zit is pure BS.
                  Als je een halve liter melk neemt en een brok pure chocolade ben je al iets beter bezig, maar dan ook zit je met die berg suiker. pure chocolade heeft meestal een inhoud van ca 50/50 aan cacao-bestanddelen en suiker.
                  Beste is een shake te maken met whey, casseĂŻne en melk en daar een paar flinke eetlepels pure dark-cacao en eventueel een banaan in te gooien.
                  1e Masters Superbody YBF 2011!
                  Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Originally posted by Demandi View Post
                    Ik heb tot nu toe altijd mezelf voorgenomen geen KH te nemen na de training, alleen een wheyshake..
                    Is dit (en zo ja, waarom) niet genoeg dan? heeft iemand hier een artikeltje over wat ik zou kunnen lezen oid?
                    Alleen whey(met melk) is zat, je kan er eventueel wat scheppen brinta en of een banaan doorheen mixen, maar echt nodig hoeft het niet te zijn. iig niet als je nog zat glucose in je systeem hebt zitten.
                    1e Masters Superbody YBF 2011!
                    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Originally posted by sf01 View Post
                      @Erik1982 waarom? Zeker als je beetje goede chocomel hebt. Melk, suiker, cacao. -> levert veel snelle carbs + eiwitten. en cacao heeft ook talloze nuttige/positieve eigenschappen.
                      Suiker is het probleem. Het is een glucose-fructose disacharide waarbij de fructose een slechte koolhydraat is. Ik zie schema`s waarbij men een halve of zelfs een hele liter drinkt na de training. Chocomel bevat ca 13 gram koolhydraten per 100 ml, laten we zeggen dat 4 gram daarvan uit lactose (komt overeen met melk) komt en 9 gram uit sucrose. Dan heb je het over ongeveer 4,5 gram fructose per 100 ml. je werkt dan na een training alleen al 22,5 tot 45 gram fructose. Dat is een behoorlijke hoeveelheid die de lever moet gaan verwerken met de nare gevolgen die erbij horen.

Simpelweg stellen dat het niet uitmaakt welke koolhydraat je nuttigt zolang je het dagelijkse totaal niet overschrijd gaat imo niet op. Zeker niet op het gebied van fructose. Chocomel zou om die reden niet passen in een goed voedingsschema. Waarom niet een whey shake maken met daar doorheen wat dextrose? Desnoods met een schep cacaopoeder. Voedzamer dan chocomel.

@ Marnop, ik zie je post pas nadat ik de mijn poste. Is van een redelijk gelijke strekking.

Comment

tja... we blijven daarover verschillen in mening (@Marnop)

Mijns inziens: Tijdens je training heb je je spieren beschadigd en je glycogeen (gedeeltelijk) uitgeput.
                        Na de training zijn er dus 2 dingen die moeten gebeuren:

* glycogeen aanvullen
                        * spier repareren

Pas daarna komt spiergroei

Voor zover ik het begrepen heb, heeft glycogeen aanvulling prioriteit over spierherstel. Eerste prioriteit is dus carbs. Omdat je lever en spieren alles wat na je training binnen komt opzuigen (als glycogeen) zijn snelle carbs dan handig. Carbs aangevuld met eiwitten zorgen voor sneller glycogeen herstel dan enkel carbs.

Pas hierna worden eiwitten voor spierherstel pas weer interessant. En daarna natuurlijk voor het groeien.

Daarom blijf ik erbij:

Goed gevoed zijn voor je training (veel vrije amino's beschikbaar in je bloed) nog wat langzame afgifte in je bloed + gevulde glycogeen voorraad.

Na je trainine meteen flinke hoeveelheid snelle carbs met beetje eiwitten.

Uurtje na je training flinke maaltijd met veel eiwitten, langzame carbs en vetten.
                        Fear is the mind killer

Comment

Suiker is het probleem. Het is een glucose-fructose disacharide waarbij de fructose een slechte koolhydraat is. Ik zie schema`s waarbij men een halve of zelfs een hele liter drinkt na de training. Chocomel bevat ca 13 gram koolhydraten per 100 ml, laten we zeggen dat 4 gram daarvan uit lactose (komt overeen met melk) komt en 9 gram uit sucrose. Dan heb je het over ongeveer 4,5 gram fructose per 100 ml. je werkt dan na een training alleen al 22,5 tot 45 gram fructose. Dat is een behoorlijke hoeveelheid die de lever moet gaan verwerken met de nare gevolgen die erbij horen.

Simpelweg stellen dat het niet uitmaakt welke koolhydraat je nuttigt zolang je het dagelijkse totaal niet overschrijd gaat imo niet op. Zeker niet op het gebied van fructose. Chocomel zou om die reden niet passen in een goed voedingsschema. Waarom niet een whey shake maken met daar doorheen wat dextrose? Desnoods met een schep cacaopoeder. Voedzamer dan chocomel.
                          Het grote probleem met fructose is dat het enkel in je lever afgebroken kan worden. Maar omdat je tijdens trainen je lever glycogeen flink op hebt gemaakt is fructose na je training niet zo erg. Wordt gewoon gebruikt om glycogeen aan te vullen in je lever.

Verder ben ik het met je eens dat zelf een choc maken beter is.
                          Melk, cacao en dextrose zelf mixen (eventueel nog wat whey erdoor) en presto.
                          Fear is the mind killer

Comment

Het grote probleem met fructose is dat het enkel in je lever afgebroken kan worden. Maar omdat je tijdens trainen je lever glycogeen flink op hebt gemaakt is fructose na je training niet zo erg. Wordt gewoon gebruikt om glycogeen aan te vullen in je lever.

Verder ben ik het met je eens dat zelf een choc maken beter is.
                            Melk, cacao en dextrose zelf mixen (eventueel nog wat whey erdoor) en presto.
                            Volgens mij wordt de glucose uit de spieren eerst aangesproken voor de energielevering, wanneer dat uitgeput raakt, dan pas wordt leverglycogeen afgebroken tot glucose. Dus of je je leverglycogeen opmaakt tijdens je training betwijfel ik.....heb je bron daarvan?

Daarbij wordt fructose niet omgezet tot leverglycogeen maar in vetten, deels blijft achter in de lever ( en je wilt niet weten wat een vette lever kan doen met je), het overige wordt getransporteerd naar je spieren, let op, we hebben het dus over vetten die naar je spieren gaan en niet glucose. En dan niet te vergeten de VLDL (Very low-density lipoprotein) cholestorol wat je absoluut niet in je systeem wilt hebben.......jicht/diabetes/hartfalen etc.etc.
                            5-10 gram per dag is acceptabel, daarom 2 stuks fruit per dag max. meer fructose is alleen maar fail.
                            .........SQ 1x250 / 3x230, DL 1x265, BP 1x170........
                            There is no failure except in no longer trying

Comment

Op mij heeft meer dan 2 stuks fruit iig geen negatief effect

vooral niet 's ochtends en rond mijn training.

Comment

Was dat maar zo. Het afbraakproces van fructose remt bepaalde stofwisselingsenzymen.

Als je precies wilt weten hoe het zitten is het intressant deze lezing eens te bekijken.

YouTube - Sugar: The Bitter Truth#!
                                Last edited by erik1982; 13-01-2011, 13:48.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X