dextrose gebruik

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Viranelly View Post
    Op mij heeft meer dan 2 stuks fruit iig geen negatief effect

vooral niet 's ochtends en rond mijn training.
    Kleine hoeveelheden fructose zoals in fruit is geen enkel probleem. 2 à 3 stuks fruit is een must in een goed dieet.

Comment

Originally posted by sf01 View Post
      tja... we blijven daarover verschillen in mening (@Marnop)

Mijns inziens: Tijdens je training heb je je spieren beschadigd en je glycogeen (gedeeltelijk) uitgeput.
      Na de training zijn er dus 2 dingen die moeten gebeuren:

* glycogeen aanvullen
      * spier repareren

Pas daarna komt spiergroei

Voor zover ik het begrepen heb, heeft glycogeen aanvulling prioriteit over spierherstel. Eerste prioriteit is dus carbs. Omdat je lever en spieren alles wat na je training binnen komt opzuigen (als glycogeen) zijn snelle carbs dan handig. Carbs aangevuld met eiwitten zorgen voor sneller glycogeen herstel dan enkel carbs.

Pas hierna worden eiwitten voor spierherstel pas weer interessant. En daarna natuurlijk voor het groeien.

Daarom blijf ik erbij:

Goed gevoed zijn voor je training (veel vrije amino's beschikbaar in je bloed) nog wat langzame afgifte in je bloed + gevulde glycogeen voorraad.

Na je trainine meteen flinke hoeveelheid snelle carbs met beetje eiwitten.

Uurtje na je training flinke maaltijd met veel eiwitten, langzame carbs en vetten.

Ik doe het al jaren zonder en groei er perfect op, herstel er ook goed op.
      Ik houd me verder ook vast aan de vele onderzoeken die uitwijzen dat KH bijladen geen bijdrage levert aan herstel en of groei. Dat beetje glucose tekort in de spieren is vrij snel weer bijgevuld, ook als je geen snelle carbs neemt, de insuline piek die je krijgt met de shake versnelt het aanvullen.
      Dat eiwitten zo snel als glucose worden aangevoerd kan je wel vergeten, dat is een uren proces. Net als KH omzetten/afbreken naar glucose. Whey is direct beschikbaar(binnen 20minuten) als bouwstof en bescherming tegen katabolisme.

Maar ik weet niet of je het door hebt, je draait iets steeds om.
      Jij spreekt van carbs aangevuld met eiwitten voor sneller aanvullen van glucogeen, maar het is andersom he.......
      Whey zorgt voor snellere opname en aanvulling van glucose of glucogeen en je kan de whey eventueel aanvullen met snelle carbs.
      Zonder de whey duurt het wel een half uur of langere voordat de carbs iets doen. Tegen die tijd heeft je eigen systeem alles alweer aangevuld. Dextro is langzamer dan je eigen systeem. Whey is sneller dan je eigen systeem.

Ik was laatst nog een onderzoek tegen gekomen, als ik het weer tegenkom dan plaats ik het ff voor je.
      1e Masters Superbody YBF 2011!
      Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

@marnop: Hoe zorgt whey voor snellere opname en aanvulling van glucose of glucogeen? Welk proces ligt daaraan ten grondslag?
        "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Originally posted by Pinada View Post
          @marnop: Hoe zorgt whey voor snellere opname en aanvulling van glucose of glucogeen? Welk proces ligt daaraan ten grondslag?
          iig de insuline piek en de verhoogde insulinegevoeligheid. Wat het verder veroorzaakte staat volgens mij niet in het onderzoek. Dan zal daar weer een onderzoek naar moeten worden/zijn gedaan.

Comment

@Marnop... dat is natuurlijk beetje onlogisch hé. Als de whey wel snel energie kan leveren... is het dus snel verwerkt en kan het dus net zo goed helpen voor boost van glycogeen herstel dmv carbs.

Het ding waarom jij denk ik vet wordt als je teveel carbs na je training neemt... is omdat jij al mega veel eiwitten na je training neemt. Die eiwitten worden dan inderdaad ongetwijfeld zoals jij zegt...geoxideerd en als energiebron ingezet. En niet voor spierherstel gebruikt.

En ik weet niet precies hoe dat werkt... maar daar is veel onderzoek naar gedaan. En blijkt dat enkel carbs na je training minder werkt dan carbs met wat eiwitten erbij. Zou best kunnen dat die eiwitten dan ook gewoon geoxideerd raken.

Ben wel benieuwd of jij een bron heb voor uitspraken als 'dextro is langzamer dan je eigen systeem... en whey is sneller?

Daarnaast zijn we het er volgens mij allemaal over eens dat carbs na je training niet 'noodzakelijk' zijn.
            Als je goed eet zal je glycogeen sowieso wel aangevuld raken weer.
            Waar we het volgens mij over eens zijn... is dat je na je training zo snel mogelijk weer anabool wil worden. In mijn ogen gaat dit altijd sneller met carbs dan met eiwitten.

Ik ben ook niet voor liters choc wegkletsen hoor. Ik neem 250ml na training normaal. Als ik flink kapot ben dat ik misschien wat meer neem. Dit is geenzins bedoelt als volledig glycogeen aanvullen. Daar eet ik nog een flinke maaltijd voor erna
            Fear is the mind killer

Comment

Hoe zit het met havermout, banaan en whey als post-wo shake? Ik geloof dat velen dat ook doen. Dat las ik een paar dagen geleden op een ander forum. Daar gebruiken ze glucose in hun pre-wo shake.

Comment

Originally posted by marnop View Post
                Ik doe het al jaren zonder en groei er perfect op, herstel er ook goed op.
                Vertel er ook even bij dat je ON bent.

Glucagon en insuline zijn twee spiegelhormonen van elkaar. Glucagon is alles eruit. Insuline is alles er in. De één is altijd hoog terwijl de ander laag is. Ze kunnen niet tegelijkertijd hoog zijn omdat ze exact het tegenovergestelde van elkaar doen.

Wanneer tijdens eens training geen toevoer is van energie en het energieverbruik hoog is dan zal de bloedsuiker spiegel snel kelderen. Wat er dan gebeurd is dat de insuline mee omlaag gaat. Tegelijkertijd gaat de glucagon omhoog. Dit noemen ze het insuline:glucagon ratio. Eigenlijk dus opslaan/vrijmaken ratio.

Wanneer je klaar bent met trainen is je insuline dus laag en je glucagon hoog wat betekend dat je lichaam zijn uiterste best aan het doen is om energie vrij te maken uit o.a de glycogeen depots. Tevens gaat het lichaam andere manieren zoeken om energie te verkrijgen. Daarbij hoort het losmaken van amino's uit spiereiwit om deze om te zetten naar glucose en het vrijmaken van vetzuren uit de vetcel (waar ook weer suiker bij vrijkomt nl. glycerol).

Na de training wil je natuurlijk zo snel mogelijk weer beginnen met groeien zonder dat er te veel energie uit je spiereiwit word gehaald. Wat je dus wilt is het glucagon:insuline ratio richting insuline shiften. Hoe breng je zoiets teweeg? Juist! Glucose/bloedsuiker/dextrose/druivensuiker (verzin nog maar wat namen) omhoog jagen om het lichaam weer van 'vrijmaken" naar "opslaan" te shiften. Als de bloedsuiker hoog is hoeft het lichaam natuurlijk niets meer vrij te maken en kan het daar op teren. Druivensuiker/glucose/dextrose is gewoon exact hetzelfde als in de bloedbaan. Het hoeft niet meer door het lichaam bewerkt te worden en wordt dus ook meteen opgenomen zodra het in de dunne darm komt. Wat eigelijk gewoon instantly gebeurd.

In barre tijden gaat het lichaam ook bepaalde amino's (voornamelijk alanine en glutamine) omzetten naar bloedsuiker. Dit is ook de enige reden dat je een lichte insulinepiek krijgt van eiwitten. De insulinepiek van eiwitten komt dus eigenlijk door de koolhydraten.

Als glucagon (en alle andere katabole hormonen) hoog zijn dan zijn de cellen op slot voor opslag. De cel is dan puur bezig met vrijmaken. Het is altijd het ene of het andere. Dus wanneer je geen hoog genoege insulinepiek hebt (om de hele zooi richting de anabole staat te shiften) worden er ook geen amino's opgeslagen in de spieren.

Koolhydraten heeft dus de hoogste prioriteit. Als dit samen gebeurd met eiwitten dan zullen dus de cellen open staan voor de amino's en zullen ze dus beter opgenomen worden.
                The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

@Kevster: Dus als ik het goed begrijp zeg jij dat de whey niet zorgt voor snellere opname/ aanvulling van suikers, maar dat suikers zorgen voor snellere opname eiwitten (i.t.t. marnop dus)?

Even ter samenvatting en check of ik het goed begrijp hoor.
                  "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Originally posted by Pinada View Post
                    @Kevster: Dus als ik het goed begrijp zeg jij dat de whey niet zorgt voor snellere opname/ aanvulling van suikers, maar dat suikers zorgen voor snellere opname eiwitten (i.t.t. marnop dus)?

Even ter samenvatting en check of ik het goed begrijp hoor.
                    Een mensenlichaam is altijd OF anabool OF katabool. FED of FASTED. OPSLAG of VRIJMAKEN.

Ik zeg dus eigenlijk dat opslaan van amino's gewoon niet gaat als je katabool bent. Het enige wat eiwitten op dat moment kunnen toevoegen is dat het lichaam voorkeur geeft aan conversie van vrije amino's die in het bloed drijven (de eiwitten die je neemt dus) tegenover het converteren van amino's uit spiereiwit. Het werkt dus wel een soort van anti-katabool op dat moment omdat spiereiwit beter gespaard blijft maar het zal je waarschijnlijk niet in de anabole staat shiften. Uitstel van executie dus even kort door de bocht gezegd.

Nu bedoel ik dus niet dat eiwitten zinloos zijn. Wat ik probeer te zeggen is dat koolhydraten ESSENTIEEL zijn om je weer FED/ANABOOL te maken.
                    The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

@Kevster: Thanks voor de duidelijke uitleg. Goed te volgen.

Comment

Maar weet je SF,
                        het komt er in veel topics telkens op neer dat de dextro zo belangrijk is en dat is het juist niet.
                        Dextro is een hype, zo simpel is het.
                        Dat je eigen systeem sneller is is logisch, je lichaam reageert direct en was al aan het leveren tijdens de training en dat gaat door tot je weer alles aangevuld hebt en dat duurt niet zo lang. Dextro moet ook gewoon eerst afgebroken worden tot kleinere moleculen om te kunnen worden opgenomen en dat duurt langer dan whey dat binnen 20 minuten wordt opgenomen.

De tijd dat ik vet werd door carbs na de training deed ik een halve dosering whey, dus slechts 40 tot 50 gram en aanvullen met KH. Maar ik had gewoon de hele dag door voldoende KH gegeten. Als ik dan een kwartiertje uitrust dan zijn de glucose depots in de spieren alweer vol. Zo snel is dextro niet hoor, het is redelijk snel maar zo snel vergeet dat maar.
                        Ik eet alleen als ik vroeg op de dag train na de training nog gewoon mijn carbs verder. Maar ook dan geen suiker. Maar ik kan ook wel een dagje met de helft toe.

Je wil na de training snel weer anabool worden....en dan neem je suiker? Waarom adviseren we om direct na het wakker worden whey te nemen? Dan kunnen we ook wel zeggen neem suiker. Van suiker wordt je niet anabool. Dextro werkt wat antikatabool en dat is wat anders dan anabool zijn.
                        Als je in anabole toestand bent dan heb je weer volop kracht en kan je weer een uur voluit trainen, dat ga je niet redden op dextro. Je bent dan binnen 5 minuten je spieren aan het afbreken.

2 leuke onderzoeken:
                        Journal of the International Society of Sports Nutrition | Full text | Whey protein isolate attenuates strength decline after eccentrically-induced muscle damage in healthy individuals
                        Consumption of fat-free fluid milk after resistance exercise promotes greater lean mass accretion than does consumption of soy or carbohydrate in young, novice, male weightlifters ? Am J Clin Nutr

Comment

Originally posted by Kevster View Post
                          Ik zeg dus eigenlijk dat opslaan van amino's gewoon niet gaat als je katabool bent.
                          Als je anabool bent gebeurt dat ook niet. Aminozuren worden direct verwerkt in het lichaam tot proteïnecomplexen daar waar ze nodig zijn. Een teveel aan amino`s verlaat het lichaam weer via de urine.

Comment

Originally posted by erik1982 View Post
                            Als je anabool bent gebeurt dat ook niet. Aminozuren worden direct verwerkt in het lichaam tot proteïnecomplexen daar waar ze nodig zijn. Een teveel aan amino`s verlaat het lichaam weer via de urine.
                            Ik bedoel ook niet dat ze letterlijk worden bewaard natuurlijk. De eiwitsynthese ligt gewoon een flink stuk lager omdat de prioriteit uitgaat naar het aanvullen van energiereserves.
                            The Sky Ain't The Limit

Comment

Mij is verteld dat je Dextrose kunt vergelijken met een trein die de rest sneller vervoerd.

Comment

Originally posted by Kevster View Post
                                Ik bedoel ook niet dat ze letterlijk worden bewaard natuurlijk. De eiwitsynthese ligt gewoon een flink stuk lager omdat de prioriteit uitgaat naar het aanvullen van energiereserves.
                                Mee eens.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X