Hulp bij opstarten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hulp bij opstarten

Heren, (en enkele dames)

Ik ben nu zo'n 6 a 7 maanden aan het sporten, eerste 4 maanden echter niet heel hard/wetend wat ik deed. Vervolgens een tijdje wel wat harder maar achteraf nog niet echt juist. Ben mij de afgelopen twee en een halve maand meer gaan interreseren in het fitness en zit redelijk wat rond te neuzen op het internet over het een en ander. Qua training zit nu denk ik alles wel goed, sport drie à vier keer in de week met een drie dagen splitschema, de eventuele vierde keer bestaat voornamelijk uit cardio.

Ik ben een persoon die als die zich ergens in interreseert daar graag mee bezig is dus wil graag ook juist met het sporten bezig zijn. Enige wat daar nu nog niet goed zit is de voeding, een volledig voedingsschema met afgewogen grei gaat me te ver maar zou toch graag veel meer op de voeding willen letten.

Het excelbestandje dat ik gevonden heb in deze forums ben ik enigszins in gaan vullen maar zit toch met een aantal vragen waar ik d.m.v. dit topic hopelijk antwoord op vind. Wat ik nu ongeveer ingevuld heb in tabblad 'voedingsschema':

Leeftijd 17
    Lengte (cm) 184
    Totale lichaamsgewicht (kg) 76,5
    Vetpercentage 15,0%
    VVM 65,0
    Activiteitsfactor 1,55

Naarmate ik de voeding in ging vullen kwam mijn eerste probleem, probleem wil ik het eigenlijk niet noemen maar toch. Het avondeten zal elke dag toch echt zijn wat de pot schaft. Ene dag is dit gekookte piepers met worst en groente, andere dag nassi met ei/pindasaus etc etc. Hoe zou ik hier rekening mee kunnen houden? Is er een soort van gemiddelde aan voedingswaarde in een portie avondeten of gewoon hier de gok nemen hoeveel ik hier gemiddeld altijd zo'n beetje naar binnen werk?

Die vraag over het avondeten is eigenlijk het eerste wat ik weten wil, misschien als ik dit in orde heb dat ik er voor de rest wel uit kom

Hopelijk kan iemand die een beetje ervaren is op dit gebied me een stapje in de goede richting geven

ik heb geen last van het avond eten, maar ik lees vaker dat je ongeveer 500 tot 700 kcal.. (ligt aan de hoeveelheid) moet rekenen

of weeg 5 dagen het avond eten, zoek de kcal verhouding op.
    en neem het gemiddelde ..

andere problemen zijn ook welkom hoor, wij hebben echt bijna alles al voorbij zien komen (:

WELKOM trouwens..

Comment

Heb me tijdje terug al voorgesteld in het desbetreffende forumdeel :P

Maar meteen een aantal andere dingen erachteraan vragen dan he, kan immers maar beter alle adviezen opnemen

In de tabel ben ik dus wat eventuele maaltijden in gaan vullen, misschien dat iemand opmerkingen/tips en vooral toevoegingen heeft.

Mijn target is de 3000kcal per dag, beetje gekeken naar de bijbehorende tabel en daarmee een globale keuze gemaakt van wat mij te doen/verstandig leek. Volgens de 'Katch-McArdle' methode zou ik tijdens het bulken zo'n 3026kcal nodig moeten hebben, een klein beetje vet zou ik in principe nog wel willen verliezen dus ga maar op de 3000 zitten, wellicht is minder, bijvoorbeeld 2900 dan verstandiger?

3000kcal =
      -367 gram koolhydraten
      -195 gram eiwitten
      -83 gram vetten

Wat ik elke ochtend al eet, ca. 500 ml melk met 6 flinke eetlepels brinta, vind dit overigens een erg lekker ontbijt in tegenstelling tot vele hier heb ik gemerkt :P

Verder afgelopen week geprobeerd hoe kipfilet als broodbeleg bij bevalt, prima! Per dag heb ik nu 8 boterhammen met kipfilet mee. In een pakje van +- 100 gram zitten 8 plakjes wat een plakje 12,5 gram maakt. Voor een volkoren boterham heb ik 35 gram genomen. Deze heb ik in de tabel verdeelt over mijn schooldag, tot ongeveer 16.00 dus.

Mijn honger valt bijna niet te stillen dus is het verstandig meer te eten tijdens de schooldag, zo ja, wat? Als dit mogelijk is graag geen rijstgerechten etc. wat ik sommige al heb zien zeggen.

Verder komt dan dus het avondeten waarvoor ik dus niet zou weten wat in te vullen qua koolhydraten,eiwitten en vetten.

Als laatste heb ik ingevuld om 55 gram whey met een halve liter melk te drinken, dit overweeg ik namelijk ook als ik serieuzer met de voeding bezig ga zijn

Haha genoeg vragen dus zoals jullie wel lezen :P

Voor nu nog een klein laatste vraagje. Met mijn schoolrooster komt het dus het best uit dat ik op de maandag, woensdag en vrijdag train. De resterende dagen doe ik geen sport omdat ik een moeilijke opleiding volg die ook genoeg van me vraagt en heel veel huiswerk doe op dinsdagen en donderdagen. Op de dagen dat ik niet naar de sportschool ga dient de voeding dan anders te zijn of gewoon hetzelfde ivm herstel? De normale voeding lijkt me eigenlijk vanzelfsprekend maar neem je op zulke dagen ook een whey shake of laat je die dan achterwege omdat deze volgens mij meestal na het trainen gebruikt wordt? Misschien wat rare vragen allemaal maar dit is wat ik momenteel nog niet duidelijk heb gekregen uit stickys en rondlezen dus bij deze

Groete

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
      X