Wat zal ik doen: Bulken/Cutten of andersom?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Wat zal ik doen: Bulken/Cutten of andersom?

Hallo mensen,

Allereerst mijn doel: ik wil graag een beest worden, ripped. Maar ik denk dat dat ripped nog even op zich moet laten wachten (eerst massa). Heb nu 1,5 jaar aangekloot in de sportschool en nauwelijks op mijn voeding gelet. Zonde van de tijd die ik er ingestoken heb... terwijl ik al zo ver had kunnen zijn.

Nu sta ik echter voor een beslissing waar ik wel advies bij zou kunnen gebruiken. Ik heb Burn the Fat, Feed the Muscle gelezen van Tom Venutto dus ik weet nu hoe ik mijn voeding op orde moet krijgen. Ik twijfel echter of ik nu door moet gaan met cutten richting de zomer of beter kan beginnen met cleanbulken..
    Ben sinds 4/5 weken bezig met cutten nu, eet ongeveer 15% onder mijn onderhoud en doe 4/5 keer per week cardio. Weeg momenteel 78kg met een onbekend vetpercentage. (ik denk zelf rond de 17%.)

Het probleem is ik heb zogenaamde 'lovehandles' waar ik graag vanaf zou willen. Nu vraag ik mij af of het verstandiger is om nog even door te cutten totdat die weg zijn en ik redelijk strandwaardig ben, of ik beter nu nog kan gaan (clean) bulken en dan straks voor de zomer nog even cutten? Of kan ik beter gaan cleanbulken tot volgend jaar en dan pas gaan cutten? (zie poll)

Foto's

Over de foto's: periode van 4 weken ongeveer (foto's vorige week gemaakt). Ik moet wel zeggen dat die na foto's 's ochtends gemaakt zijn. Die Voor foto's weet ik niet meer precies hoelaat dat was. Zit er een groot verschil tussen sochtends en savonds bijvoorbeeld?
    21
    Doorcutten tot die lovehandles weg zijn!
    47.62%
    10
    Stoppen met cutten en gaan clean bulken, en volgend jaar pas gaan cutten.
    38.10%
    8
    Stoppen met cutten en nog even clean bulken tot bijv. eind mei, en dan gaan cutten.
    14.29%
    3

kan ook nog cleanbulken en over maandje beginnen met verder cutten voor de zomer

Comment

Ben zelf niet echt een fan van (de term) "clean bulken", helemaal niet als beginner. Zou gewoon normaal bulken tot je een berg massa hebt en over 6-12 maanden gaan cutten
      22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Ga eerst maar eens op onderhoud zitten en hard/zwaar trainen. Er is meer tussen alleen bulken en cutten.
        Als je een beest wil worden dan ga je iig niet cutten onder je onderhoud op dit gewicht en bf%.
        Zorg eerst voor extra massa, droge massa en tegelijkertijd wat extra vet verbranden.
        1e Masters Superbody YBF 2011!
        Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Originally posted by tinybite View Post
          kan ook nog cleanbulken en over maandje beginnen met verder cutten voor de zomer
          ja staat in de enquete

Originally posted by Leo1988 View Post
          Ben zelf niet echt een fan van (de term) "clean bulken", helemaal niet als beginner. Zou gewoon normaal bulken tot je een berg massa hebt en over 6-12 maanden gaan cutten
          ik ben van plan om 15% boven mijn onderhoud te gaan eten, zo'n 500kcal extra. dus inderdaad gewoon bulken, alleen wel 'clean' voedsel

Comment

Originally posted by marnop View Post
            Ga eerst maar eens op onderhoud zitten en hard/zwaar trainen. Er is meer tussen alleen bulken en cutten.
            Als je een beest wil worden dan ga je iig niet cutten onder je onderhoud op dit gewicht en bf%.
            Zorg eerst voor extra massa, droge massa en tegelijkertijd wat extra vet verbranden.
            ik begreep dat het niet mogelijk is tegelijkertijd massa aan te zetten en vet te verbranden?

maar inderdaad, de massa ontbreekt..

Comment

Het is zeerzeker mogelijk om zowel massa aan te zetten en vet te verliezen. De meeste mensen weten alleen niet hoe dit moet. En de verschillen zullen subtiel zijn, omdat je totaalgewicht niet toe- of afneemt. Denk bijvoorbeeld aan een soort van carbcyclen: Tussen train- en rustdagen zo'n 1000kcal verschil creëren, door met je carbs te schommelen. Andere mogelijkheden zijn zaken als Intermittant fasting (waarbij binnen één dag bulkt en cut), of het UD2 'bulk' programma (waarbij je enkele low-kcal dagen hebt, en enkele high-kcal dagen).

Oftewel, er zijn legio mogelijkheden, en persoonlijk vind ik ze in jouw situatie zéker de moeite waard, want je hebt nog niet echt veel massa, noch sta je erg droog. Je zit zegmaar net zo rond het midden.
              Last edited by scoobydoo; 08-03-2011, 22:06.
              Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

Originally posted by seanl94 View Post
                Het is zeerzeker mogelijk om zowel massa aan te zetten en vet te verliezen. De meeste mensen weten alleen niet hoe dit moet. En de verschillen zullen subtiel zijn, omdat je totaalgewicht niet toe- of afneemt. Denk bijvoorbeeld aan een soort van carbcyclen: Tussen train- en rustdagen zo'n 1000kcal verschil creëren, door met je carbs te schommelen. Andere mogelijkheden zijn zaken als Intermittant fasting, of het UD2 'bulk' programma.
                Of je gaat 500-1000kcal boven je onderhoud zitten en voorlopig zorgen dat je wat serieuze massa op je frame zet.

Hij is een beginner, waarom zou je complexe voedings schemas gaan gebruiken als je uberhaupt nog zwak en klein bent? Ik neem aan dat je deze sport doet met het oog op de lange termijn.

Voor de zomer is het toch geen beest en dat geeft niet, maar je zou mooi gebruik kunnen gaan maken van je beginners gains. Wellicht gaat die succesvol cutten waardoor je idd zakt naar een bf% van 12 en dan? Met een tshirt aan kijken mensen je vol ongeloof aan als je zegt dat je 4x per week in de gym staat.

Ik ben ook een beginner maar heb gekozen om hier gebruik van te maken. Zorgen dat je nu een goede sprong in de richting maakt. Een jaar goed trainen en eten kan veel voor je fysiek betekenen, zorg dan maar dat je volgende zomer een net fysiek hebt.

My 2cts..

In ieder geval succes met het pad dat je gaat volgen.
                Squat 5 x 147.5
                Bench 5 x 122.5
                Deadlift 5 x 180

Comment

Originally posted by Joost-S View Post
                  Of je gaat 500-1000kcal boven je onderhoud zitten en voorlopig zorgen dat je wat serieuze massa op je frame zet.
                  Lol ja, dan eindigt ie net zoals dat monster op je avatar

Verder mag hij dan misschien niet zo heel vergevorderd zijn, maar het is altijd mooi meegenomen als hij al goed om kan gaan met diverse schema's. Dit zorgt tevens voor wat meer discipline, en dat zal later alsnog nodig zijn. En tenslotte wil hij binnen korte tijd zoveel mogelijk resultaat. Dat zal hij enkel bereiken door er ook naar te werken.

Overigens moet ik erbij vermelden dat hij naar mijn mening ook het beste langzaamaan wat kan bijkomen, al zou ik proberen te mikken op een kilotje per maand at max.
                  Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

Originally posted by seanl94 View Post
                    Lol ja, dan eindigt ie net zoals dat monster op je avatar
                    Die squat wel 220 he

Originally posted by Lightner View Post

Allereerst mijn doel: ik wil graag een beest worden, ripped.
                    Daarvoor moet je eerst trainen en eten als een beest. Afvallen is, mits toegewijd, in verhouding een easy job.
                    Squat 5 x 147.5
                    Bench 5 x 122.5
                    Deadlift 5 x 180

Comment

Oke ik ga deze hele week nog cardio doen en volgende week. dan ga ik clean bulken.

massa > laag VP nu lijkt mij

Bedankt voor de reacties en meer tips zijn natuurlijk altijd welkom.

zit er over te denken om dan hier misschien een logje bij te gaan houden met mijn progressie.

Comment

ja staat in de enquete

ik ben van plan om 15% boven mijn onderhoud te gaan eten, zo'n 500kcal extra. dus inderdaad gewoon bulken, alleen wel 'clean' voedsel
                        Ohwja, was in de war met "lean bulken". Clean bulken is gewoon prima inderdaad als je dat vol kan houden
                        22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

ik begreep dat het niet mogelijk is tegelijkertijd massa aan te zetten en vet te verbranden?

maar inderdaad, de massa ontbreekt..

Van wie heb je dat begrepen dan? De meesten die dat vertellen begrijpen er niets van iig.

Je kan gewoon in elke training en cardio sessie vet verbranden, dat staat helemaal los van wat je eet.
                          Alleen de toename van je bodyfat beinvloed je met hoeveel je teveel eet.

De meesten gaan bulken op 500+ of nog meer en zetten dan meer vet aan dan dat ze verbranden. Dat is dus nergens goed voor. Het netto rendement is dan ook niet echt spectaculair, zeker niet als ze later weer flink gaan cutten door veel te weinig eten.

Je wordt toch geen 100+ massa monster in korte tijd, daar gaan jaren overheen.
                          Je weegt nu 78 kilo, ik weet niet hoe lang je bent? Als ik zo inschat ben je niet heel erg lang. Probeer dan eerst maar eens op de 85kilo te komen met alleen droge massa en bf% zakken naar de 12% en zie dan het mega grote verschil maar eens. Je bent dan al een redelijk buffe BB'er. En de lovehandles zijn dan echt wel zo goed als weg.
                          Da zorg je er verder voor dat je tussen de 12% en 15% max blijft om te bouwen. Dat werkt prima.
                          succes.
                          1e Masters Superbody YBF 2011!
                          Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Originally posted by marnop View Post
                            Van wie heb je dat begrepen dan? De meesten die dat vertellen begrijpen er niets van iig.

Je kan gewoon in elke training en cardio sessie vet verbranden, dat staat helemaal los van wat je eet.
                            Alleen de toename van je bodyfat beinvloed je met hoeveel je teveel eet.

De meesten gaan bulken op 500+ of nog meer en zetten dan meer vet aan dan dat ze verbranden. Dat is dus nergens goed voor. Het netto rendement is dan ook niet echt spectaculair, zeker niet als ze later weer flink gaan cutten door veel te weinig eten.

Je wordt toch geen 100+ massa monster in korte tijd, daar gaan jaren overheen.
                            Je weegt nu 78 kilo, ik weet niet hoe lang je bent? Als ik zo inschat ben je niet heel erg lang. Probeer dan eerst maar eens op de 85kilo te komen met alleen droge massa en bf% zakken naar de 12% en zie dan het mega grote verschil maar eens. Je bent dan al een redelijk buffe BB'er. En de lovehandles zijn dan echt wel zo goed als weg.
                            Da zorg je er verder voor dat je tussen de 12% en 15% max blijft om te bouwen. Dat werkt prima.
                            succes.
                            Ik ben 1,90m dus vrij lang

Dus eerst massa aankomen tot 85kg, en dan gaan cutten?

Thanks dat lijkt mij een goed advies. Ga deze en volgende week nog maar ff door met cutten en daarna bulken circa 300-500kcal boven onderhoud.

Het principe van niet tegelijkertijd vet verliezen en massa aankomen zit zo: om massa aan te komen moet je boven onderhoud zitten, als je vet wilt verliezen moet je eronder zitten. het is dus of/of. dit is de theorie van Tom Venutto wie ik toch wel geloofwaardig acht.

Comment

Ga gewoon carb cyclen.. Op rustdagen neem je 100g carbs minder dan op trainingsdagen. Als je op trainingsdagen dan op onderhoud eet, en op rustdagen -100g carbs eet, dan eet je op rustdagen dus 400 Kcal onder onderhoud. Dan verlies je soieso vet, plus je zet nog wat spier aan. Je zal geen kilo's spier aanzetten, maar geleidelijk aan zie je er toch een stuk gespierder uit. Het is eigenlijk een soort van body recomposition..
                              Failure is your friend

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X