Hulp cutschema zus.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hulp cutschema zus.

Ik ga proberen men zus te helpen met afvallen.
    Jarenlang heeft ze al diverse jojo dïeten geprobeerd, nu wil ik haar helpen met af te vallen en dit door de kennis te gebruiken die ik van voeding heb door erover te lezen.

MAAR... ik heb altijd bulk of onderhoud schema gehad en dit met intensief trainen 3x per week.

Men zus wilt niet fitnessen. Enkel wilt ze 3x week fietsen op een hometrainer.

Ik heb haar vetpercentage berekend en kom uit op 24%. Dit met 1m67 74kg.

Ik heb dus een probleem met hoe ik een schema kan maken voor iemand die niet veel beweegt... Koolhydraten in de ochtend? S'avonds kwark om de honger te stillen? Etc.

Heb hier dus wel wat hulp bij nodig.

In de ochtend eiwitrijke voeding, bruin volkoren brood met rookvlees en gekookt ei. 2 broodjes 2 eieren.
    Je kan de GI van het brood nog verlagen door het eerst te roosteren.
    's avonds om de honger te stillen....komkommer met bleekselderij, paar stukjes tomaat en wat kipfilet. Of een paar stukjes koolvisfilet braden oid.

Voor iemand(een vrouw) die niet beweegt, en 74 kilo weegt op 1,67m lengte is 24% nog laag geschat denk ik zomaar........

Maar goed, je hebt een beginnetje voor de voeding.
    1e Masters Superbody YBF 2011!
    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Dat het verpercentage laag is uitgekomen vind ik ook.. Een vrouw van 29 jaar met 1m67 en 74 kilo zou meer rond de 29% vet zitten denk ik. Heb het vetpercentage uitgerekend via de calculater met behulp van metingen met een lint en zo op 24% uitgekomen.

Bedankt al voor de eerste hulp Marnop! Maar waarop baseer je dit dan?
      Is je doelstelling de koolhydraten de hele dag op een minimum te houden?
      Ik wil in haar geval zoveel mogelijk voeding uit groentes en kip halen. Maar tot hoe laag kan ik de koolhydraten laten zakken zonder haar energiepeil uit te putten?

Comment

Originally posted by davevd View Post
        Ik ga proberen men zus te helpen met afvallen.
        Jarenlang heeft ze al diverse jojo dïeten geprobeerd, nu wil ik haar helpen met af te vallen en dit door de kennis te gebruiken die ik van voeding heb door erover te lezen.

MAAR... ik heb altijd bulk of onderhoud schema gehad en dit met intensief trainen 3x per week.

Men zus wilt niet fitnessen. Enkel wilt ze 3x week fietsen op een hometrainer.

Ik heb haar vetpercentage berekend en kom uit op 24%. Dit met 1m67 74kg.

Ik heb dus een probleem met hoe ik een schema kan maken voor iemand die niet veel beweegt... Koolhydraten in de ochtend? S'avonds kwark om de honger te stillen? Etc.

Heb hier dus wel wat hulp bij nodig.
        Vraag haar eens wat ze graag wil. wil ze een lager getal op de weegschaal (dus enkel minder wegen en smaller worden qua omvang, maar nog steeds ongeveer even vet)?

Of wil ze afvallen, smaller worden, maar ook een strak lichaam met vrouwelijke vormen?

voor dat eerste hoeft ze niet te gaan fitnessen. voor dat tweede waarschijnlijk wel.
        ---------------------------------------

voor beide doelen is een andere aanpak nodig qua voeding. sport ze niet, heeft ze ook niet veel meer eiwitten nodig. doet ze aan fitness en sport, zou ze meer koolhydraten nodig hebben als wanneer ze dit niet doet. Ook kcal behoefte en dergelijke zouden veranderen, ETC ETC. Vraag haar dus duidelijk naar haar doel. en leg haar uit wat ze moet doen om dit doel te bereiken.

Als ze enkel wil afvallen en smaller worden, en niet wil fitnessen voor een strak lichaam. dan zul je eerst moeten kijken naar wat ze de laatste weken/maanden qua voeding gedaan heeft. op basis hiervan kun je bepalen of haar stofwisseling nog optimaal is, of dat ze al langer onder behoefte heeft gegeten, en dat deze wellicht niet optimaal werkt. (stofwisseling past zich aan wanneer je minder eet. eet je langere tijd te weinig, is je stofwisseling ook veel lager, je valt dan steeds moeilijker af).

Heeft ze de laatste aantal weken op of boven behoefte gegeten, dan is de stofwisseling nog optimaal, en dan is het een kwestie van onder behoefte eten. waarbij ik behoefte zie als de hoeveelheid kcal die nodig is om het lichaam in homeostase te houden qua lichaamsgewicht. je zou haar dan 8 weken lang 1600 kcal kunnen laten eten, vervolgens twee weken 2100.
        8 weken 1600, twee weken 2100.

Is de stofwisseling niet optimaal. dan moet er bepaald worden hoe slecht deze is. dit doe je aan de hand van het kijken naar haar eetpatroon van de laatste weken/maanden. Bepaal hoeveel kcal dit is geweest per dag. Voeg daar per direct 200 kcal aan toe. laat haar die hoeveelheid een week eten, voeg dan weer 200 kcal toe. weer een week zoveel eten. de stofwisseling past zich zo geleidelijk aan (ga je in 1x veel eten, gaat ze vetter worden). je blijft dit herhalen tot ze 2100 kcal per dag eet. dan na een weekje kun je pas beginnen met effectief te cutten. (zie het stukje hierboven hoe je dat zou moeten aanpakken).

Een makkelijke manier om te zorgen dat ze toch vol zit met 1600 kcal = veel groenten en rauwkost. eieren, kwark, mager vlees en vis. Brinta/havermout of andere volkoren producten. brood vult meestal het minst goed.

een goede manier om kcal te beperken, is bij het avondeten koolhydraten schrappen. Met uitzondering van kidneybonen, zwarte bonen, groenten en rauwkost (rauwkost zoveel als ze wil).
        ------------------------------

als ze toch wil fitnessen omdat ze wel een strak lichaam wil, en geen kleinere pudding wil worden, dan kun je nog eens vragen hoe en wat. dan zal er een ander advies nodig zijn.

als je moeite hebt haar te overtuigen, of om dit uit te leggen. laat haar deze post dan maar lezen.

groeten dynobet.
        More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Bedankt al voor de 2 reacties. Bovenstaande tekst schrijven duurt even dus alvast bedankt voor de tijd erin te steken om te helpen.

Hoe Dynobet het uitlegt klinkt inderdaad heel logisch. Ik ben er ook van overtuigt dat men zus zichzelf al maanden heeft uitgehongerd waardoor haar metabolisme is vertraagd en afvallen moeilijk is geworden.

Stap voor stap de kcal omhoog halen om dan te cutten makes sense.

Als ze de 2100kcal heeft behaalt, kan er dan ineens 500kcal af om te cutten zoals de meeste hier doen? Of is dit teveel voor iemand die maar 3x per wat cardio doet? (Men zus echt intensief laten fitnessen 3x per week gaat niet lukken).

Doelstelling is dus van een grote pudding een kleinere pudding maken
          Last edited by davevd; 20-10-2011, 16:53.

Comment

Originally posted by marnop View Post
            Je kan de GI van het brood nog verlagen door het eerst te roosteren.
            Huh? Hoezo dat?

Comment

Originally posted by Patricia86 View Post
              Huh? Hoezo dat?

Eur J Clin Nutr. 2008 May;62(5):594-9. Epub 2007 Apr 4.
              The impact of freezing and toasting on the glycaemic response of white bread.

Burton P, Lightowler HJ.
              Source

Nutrition and Food Science Group, School of Life Sciences, Oxford Brookes University, Gipsy Lane Campus, Headington, Oxford, UK.

Abstract

OBJECTIVE:

To investigate the impact of freezing and toasting on the glycaemic response of white bread.
              SUBJECTS/METHODS:

Ten healthy subjects (three male, seven female), aged 22-59 years, recruited from Oxford Brookes University and the local community. A homemade white bread and a commercial white bread were administered following four different storage and preparation conditions: (1) fresh; (2) frozen and defrosted; (3) toasted; (4) toasted following freezing and defrosting. They were administered randomized repeated measures design. Incremental blood glucose, peak glucose response, 2 h incremental area under the glucose response curve (IAUC).
              RESULTS:

The different storage and preparation conditions resulted in lower blood glucose IAUC values compared to both types of fresh white bread. In particular, compared to the fresh homemade bread (IAUC 259 mmol min/l), IAUC was significantly lower when the bread was frozen and defrosted (179 mmol min/l, P<0.05), toasted (193 mmol min/l, P<0.01) and toasted following freezing and defrosting (157 mmol min/l, P<0.01). Similarly, compared to the fresh commercial white bread (253 mmol min/l), IAUC was significantly lower when the bread was toasted (183 mmol min/l, P<0.01) and frozen, defrosted and toasted (187 mmol min/l, P<0.01).
              CONCLUSIONS:

All three procedures investigated, freezing and defrosting, toasting from fresh, and toasting following freezing and defrosting, favourably altered the glucose response of the breads. This is the first study known to the authors to show reductions in glycaemic response as a result of changes in storage conditions and the preparation of white bread before consumption. In addition, the study highlights a need to define and maintain storage conditions of white bread if used as a reference food in the determination of the glycaemic index of foods.

Via bron: Voeding
              1e Masters Superbody YBF 2011!
              Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Ik heb voorbije week gevraagd aan men zus om te noteren wat ze eet.
                Resultaten zijn vrij duidelijk

Hier een gewone weekdag:
                dinsdag:

9u broodje kipcurry
                12.30u smos kaas
                16u bifiworst
                19u spaghetti met 150gr gehakt en tomatesaus
                3 snoepkes (aarbeiensnoepkes)

21.30u activia yoghurt

water in totaal 1.5L
                en 2blikjes colalight

Vrij ondervoed dus.. Toevallig neemt ze hier s'avonds spaghetti (is zeker niet elke dag)

Zie men bijlage om te zien wat ik voor haar heb gemaakt van voedingschema.

Ik volg hierbij bovenstaand advies waarin er een hogere kcal inname is maar stapsgewijs. Dit om haar metabolisme weer op te starten en te versnellen.
                Daarna weer afbouwen..

Ze doet bureauwerk dus bewegen doet ze niet... 3x per week gaat ze een 40min fietsen. Op deze dagen laat ik wat meer koolhydraten toe rond de cardio.
                Attached Files

Comment

Geen reacties meer?

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                  X