denaturatie van eiwitten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• denaturatie van eiwitten

Zoals de titel zegt vraag ik mij af hoe het hier mee zit.

citaat:
    "Onder denatureren wordt in de biochemie het verlies van de ruimtelijke structuur van bepaalde stoffen verstaan, zoals een eiwit of een nucleïnezuur, waardoor eigenschappen en werking vaak sterk veranderen."

Denaturatie gebeurt boven de 42°C en is het veranderen van de vorm van de eiwitten waardoor de enzymes deze niet meer of minder gemakkelijk kunnen splitsen. Hierdoor zou in theorie de eiwitten minder gemakkelijk kunnen opgenomen worden.

Hiermee kom ik aan mijn vraag:
    Hoe komt het dat na denaturatie van de eiwitten wij deze nog steeds kunnen opnemen. Zoals bij eieren een hardgekookt ei een betere eiwitwaarde heeft dan een rouw ei?

Graag jullie mening hier over
    I'm not special, but not the same as you.
    Because I do things you will never do.
    SQ 1x170 - BP 1x107.5 - DL 1x200 (bw: 84.5 kg)

misschien veranderd de ruimtelijke structuur wel bevorderlijk, want het staat er niet bij of het negatief of positief veranderd.

(geef mijn mond ook maar een gooi dus brand me hierop niet af )
    If the pain gets too much, Just think. The universe is so large and your pain is almost non-exsistant in comparison. Therefore your pain does not exist

Mijn log http://forum.bodynet.nl/trainingslogjes/58191-ghosts-log.html

Comment

Daar dacht ik ook aan maar als de enzymen deze niet meer kunnen splitsen hoe is het dan in godsnaam mogelijk om dit nog op te kunnen nemen?

Comment

dat weet ik niet. er zin wel andere dingen die je kan denatureren

denatureren houd normaal in dat je de eigenschappen veranderd waardoor het niet meer mogelijk is voor consumptie.

wordt gebruikt bij spiritus de alcohol wordt een giftige stof bij gevoerd waardoor het niet meer drinkbaar is.
        bij 1,4 butaandiol (schoonmaakmiddel) wordt er bitrex bijgevoegd zodat het heel erg bitter is en niet meer drinkbaar is (1,4 butaandiol zit in drugs en heeft hallucinerende werking)

maar van eiwitten weet ik het niet en heb ik er ook nog niet eerder van gehoord. ik denk dat het iets te maken heeft met de verschillende structuren van eiwitten. en zijn veel verschillende en allemaal hebben ze ook net andere eigenschappen

dus kan het wel zijn dat ei-eiwitten bij hoger temperatuur beter worden en andere eiwitten bij hoge temperatuur waardeloos

Comment

Originally posted by Marcel1 View Post
          dat weet ik niet. er zin wel andere dingen die je kan denatureren

denatureren houd normaal in dat je de eigenschappen veranderd waardoor het niet meer mogelijk is voor consumptie.

wordt gebruikt bij spiritus de alcohol wordt een giftige stof bij gevoerd waardoor het niet meer drinkbaar is.
          bij 1,4 butaandiol (schoonmaakmiddel) wordt er bitrex bijgevoegd zodat het heel erg bitter is en niet meer drinkbaar is (1,4 butaandiol zit in drugs en heeft hallucinerende werking)

maar van eiwitten weet ik het niet en heb ik er ook nog niet eerder van gehoord. ik denk dat het iets te maken heeft met de verschillende structuren van eiwitten. en zijn veel verschillende en allemaal hebben ze ook net andere eigenschappen

dus kan het wel zijn dat ei-eiwitten bij hoger temperatuur beter worden en andere eiwitten bij hoge temperatuur waardeloos
          Jah denk ik ook, nu nog wachten op een post van kev/genX/dyno/inferno

Comment

Eiwitten worden door het menselijk lichaam nog steeds goed afgebroken nadat het is gedenatureerd. Soms is het zelfs zo dat eiwitten beter worden afgebroken wanneer ze gedenatureerd zijn. Eiwitten hebben een bepaalde ruimtelijke structuur om te kunnen functioneren zoals bedoeld zijn, door denaturatie veranderd die structuur, maar de volgorde en de samnestelling van de aminozuren blijft gelijk. Door de verandering van de ruimtelijke structuur kunnen eiwitknippende enzymen vaak beter hun werk doen dan bij ongedenatureerd eiwit.

Comment

Oke, thanks duidelijke en goeie uitleg.
              Dus eigenlijk is de theorie omtrent het sleutel-slot theorie niet juist

Want als in dit geval dat substraat gedenatureerd hoe kunnen ze deze dan nog splitsen?

Comment

Bij denaturatie dmv koken, invloed van zuren, etc, wordt de verhouding oppervlakte/inhoud aangepast, waardoor we het beter kunnen verteren (zelfde verhaal als met kauwen.) Er is meer oppervlakte waarop de enzymen kunnen inwerken, dus kan in dezelfde tijdsspanne meer verteerd worden. Dit is vooral handig wanneer de tijdsspanne een bepaald maximum heeft, zoals in de maag of darmen: als de eiwitten dan al deels uit elkaar gevallen zijn, zorgt dit ervoor dat het lichaam de klus van het verteren geklaard krijgt vóórdat de omstandigheden (verhoging van de pH in de 12-vingerige darm, wat peptase inactief maakt) ervoor stoppen dat de vertering stopt.

De sleutel-slot theorie is nog altijd juist hoor, dat is een van de basisprincipes van de biochemie die niet op lucht gebouwd is hoor.

Maar onthou dat oxidatie en denaturatie twee compleet verschillende dingen zijn: bij oxididatie worden de daadwerkelijke aminozuren afgebroken. Dit proces heeft zonder katalysator hogere temperaturen (temperaturen zijn 200+ graden celcius) nodig dan het denatureren van eiwitten.
                Last edited by scoobydoo; 05-01-2012, 10:55.
                Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

Originally posted by nbtp View Post
                  Oke, thanks duidelijke en goeie uitleg.
                  Dus eigenlijk is de theorie omtrent het sleutel-slot theorie niet juist

Want als in dit geval dat substraat gedenatureerd hoe kunnen ze deze dan nog splitsen?

Die theorie is wel juist. Maar het gaat om ander type enzym reactie.
                  Dit soort reacties zie je meer in processen binnen een cel bijvoorbeeld. Wanneer je het substraat een klein beetje zou aanpassen dan kan het enzym, of de inducerende stoffen niet meer binden waardoor de enzymreactie niet meer verloop. Kanker is een voorbeeld waarbij vaak kleine aanpassingen in het enzym/substraat systeem ervoor zorgt dat de celdeling abnormaal gaat verlopen.

Het afbreken van eiwitten door enzymen gebeurt door proteasen die de bindingen tussen aminozuren hydrolyseren. Hierdoor wordt de aminozuurketen in steeds kleinere fragmenten geknipt tot het niveau dat de aminozuren(soms in kleine ketens) kunnen worden opgenomen door de darmen.
                  Het knippen van eiwitten is op deze manier komt niet heel erg kritisch zoals bij het voorbeeld dat jij geeft wel het geval is. Proteasen zijn in staat om vele soorten eiwitten te knippen.

Comment

Oke bedankt sean en erik, nu is het me duidelijk geworden
                    Vooral het feit van dat oxideren en denatureren helpt me om dit te begrijpen

Comment

Graag gedaan.

Comment

Moeilijke materie op een donderdagochtend. (vooral in de vakantie) Moet jij niet gamen ofzo nbtp? Of was het een vraagje voor een schoolopdracht?
                        RAW: 155 - 155 - 220
                        EQ: 190 - 165 - 230

Comment

haha
                          nee, gleke had deze ochtend eitje gebakken voor mij en hem. Hier kwam ik met het feit hoe het kon dat we dit nog konden opnemen terwijl het gedenatureerd zou moeten zijn. ( heb ik geleerd op school enzovoort, daarom trent is redelijk mijn richting )

Gamen komt nog :P eerst de mind laten werken

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                          X