Is nu cutten een goed idee?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Is nu cutten een goed idee?

Hoi

Weet niet of dit het goede forum is, maar vooruit dan maar.

Even kort de situatie: ben vorig jaar april begonnen in de sportschool omdat ik vond dat ik echt veel te dik aan het worden was. Ik ben 1m78 en woog 85 kg. Schemaatje gevolgd 3 x per week sportschool: elke keer 30 minuten cardio, daarna wat KT op toestellen (ook ongeveer 30 minuten). Om de zoveel tijd een nieuw schema wat eigenlijk een variatie was op het vorige. Resultaat na een jaar: m'n hangtieten hingen niet meer, en over het algemeen wel een iets aangenaam ogender lichaam: wat bredere schouders, minder papperige armen en benen. Weeg 84 nu, dus eigenlijk niet echt verschil wat gewicht betreft, wel verbetering qua uiterlijk. Op zich zas het ook niet slecht om 'rustig' te beginnen, want ik heb nooit van m'n leven echt gesport.

Sinds april dit jaar besloten dat ik toch wel een hele stap verder wil gaan. Een nieuw schema met voornamelijk losse gewichten ipv machines, en veel minder cardio. Nu doe ik maandag borst + triceps + buik, woensdag rug + biceps + buik, vrijdag schouders + benen + buik. Oefeningen zijn dan met zwaardere gewichten en 4 x 10 of 3 x 12 reps. Tegelijk met het nieuwe schema ben ik wel meer op m'n voeding gaan letten. Nog altijd geen streng dieet, maar meer een verbetering van m'n eetgewoonten. Concreet ben ik gestopt met tussendoortjes eten, eet ik geen kaas meer op m'n brood (vroeger zo'n 2 sneetjes per dag), veel minder chocopasta, mijn chipsverbruik teruggebracht van 1 pak per twee dagen naar 1 pak per week en sterk geminderd met chocolade eten en chocomelk drinken, volle melk geruild voor magere melk. Resultaat na 3 maanden: 4 kilo eraf maar wel ook veel zichtbaarder spieren en meer spieren (nuja, niet in aantal natuurlijk, je weet wel wat ik bedoel ), waar ik best wel trots op ben nu. BF% was 3 maanden geleden 20%, heb het nu nog niet gemeten.

En dan nu: de vraag. Is het zinnig als ik nu zou beginnen met cutten en echt serieus letten op wat ik eet? Of ga ik dan gelijk dat beetje spiermassa wat ik heb opgebouwd weer verliezen? Daar heb ik gewoon veel schrik voor en zou het wel zonde vinden.

Iemand goeie raad?

Bedankt!

Nee cutten hoeft nog niet, gewoon doorgaan met trainen, maar optimaliseren.
    Belangrijkste om te optimaliseren is je voeding, die kan je beter schoner maken. De verkeerde voeding er uit en alleen schone voeding er in. Dan kan je gewoon blijven eten wat je nodig hebt om goed te presteren, herstellen en groeien, maar je zal ook droger worden. Je was immers ook al droger aan het worden toch?
    Je zal dan ook zien wat bepaalde voeding zal doen voor je lichaam in combinatie met de sport houdt dat goed in de gaten of hou het bij in een soort dagboek. Daarmee zal het straks makkelijker worden een voedingplan te maken om te gaan cutten op het moment dat je er aan toe bent.

Maak eerst een voedingplan op basis van onderhoudsbehoefte met schone voeding en kijk wat er gebeurt.
    1e Masters Superbody YBF 2011!
    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Edit; wat Martin zegt...

Als jij je voeding verder opschoont hoef je niet percee cutten.
      Je gaat spier aan zetten en vet verliezen, de reden dat je op gewicht blijft naar beter oogt.
      focus on progression at all times, so when you are able to, load the bar.

Comment

Ok bedankt allebei. Ik probeer er sowieso op te letten nu wat ik eet. Maar ik heb ook geen zin om m'n hele gezin mee te betrekken in speciale wensen voor het avondeten. Eigenlijk denk ik dat ik 's avonds gewoon nog teveel eet.

Comment

Eventueel als je een eetbui krijgt savonds. Kies dan voor b.v een komkommer in plakjes ipv ships, chocolade en dergelijke. Zo zijn er genoeg andere opties.

En natuurlijk op je drinken letten. (als je dat al niet doet) cola laten staan etc. maar water pakken.

Comment

Snacks 's avonds heb ik sinds drie maanden redelijk goed in de hand. Uitendelijk is het niet zo moeilijk als je even doorbijt. Had het eerder over het avondeten. Waar ik wel makkelijk heel veel aardappelen en vlees neem.

Op m'n drinken let ik al zeker een jaar. Vooral water, thee en soms pesi max.

Comment

Originally posted by Bart1983 View Post
              Snacks 's avonds heb ik sinds drie maanden redelijk goed in de hand. Uitendelijk is het niet zo moeilijk als je even doorbijt. Had het eerder over het avondeten. Waar ik wel makkelijk heel veel aardappelen en vlees neem.

Op m'n drinken let ik al zeker een jaar. Vooral water, thee en soms pesi max.
              Als je bij het avondeten zoveel trek hebt, vermoed ik dat je maaltijden niet evenwichtig over de dag verdeeld zijn. Eet een groter aandeel van je kcal eens overdag. Als je uitgaat van 5 of 6 maaltijden zou je niet zo'n trek hoeven te hebben dat je je te buiten gaat.

Ik eet gewoon met mijn gezin mee en ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 'speciale wensen' voor het avondeten. Groenten vullen ook enorm, dus daar zou je wat meer van kunnen nemen. Die schep je niet snel te veel op (tenzij je er vette sausjes bij doet...).

Comment

Als je voor jouw gevoel op de juiste weg zit en nog progressie boekt hoef je niks te veranderen. "Never change a winning team". Pas tegen de tijd dat je het gevoel hebt dat je stagneert heeft het zin om te analyseren wat er niet goed is, en om veranderingen aan te brengen.
                Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Die Pepsi max (de aspartaam erin) zorgt ervoor dat je serotonine-voorraadje afgebroken wordt.

Serotonine - Wikipedia

Om dit aan te vullen heeft je lichaam relatief veel suiker nodig en hierdoor krijg je een drang om zoetigheid tot je te nemen. Je kunt dus stellen dat je er in veel gevallen indirect dik van wordt. Niet doen dus. Daarnaast is het op zichzelf ook slecht voor de gezondheid, echt rotzooi. Aspartaam is ook niet bedoeld als dieet product overigens....

Lekker laten staan!
                  Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

buik buik buik? denk dat 1x per week wel voldoet sinds die ook rust nodig hebben. Je zegt dat je verder wilt stoppen met cardio?

Natuurlijk een eigen keuze maar cardio maakt het mogelijk om meer te eten en daarmee meer spieren te behouden en je metabolisme te versnellen. Ik zeg, gewoon blijven doen. Het is wel natuurlijk noit zo leuk als met losse gewichten trainen

Succes en ga zo door!

Comment

Originally posted by Bart1983 View Post
                      Maar ik heb ook geen zin om m'n hele gezin mee te betrekken in speciale wensen voor het avondeten.
                      Als je wat wilt zul je wat moeten.
                      Met het avond eten hoef je geen hele gekke dingen te doen, misschien gezondere keuzes maken.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                      X