Omega-6 ongezond?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Omega-6 ongezond?

Onverzadigde plantenvetten met omega-6 zijn waarschijnlijk niet zo gezond als lange tijd gedacht werd. Een nieuwe analyse van oude data laat zien dat hartpatiënten die verzadigde (dierlijke) vetten door plantaardige onverzadigde vetten met omega-6-vetzuur vervangen een grotere kans hebben om te sterven aan hart- en vaatziekten.
    Tot nu toe werd altijd aangenomen dat omega-6-vetzuur, waarvan linolzuur het bekendste is, een gunstig effect heeft op het cholesterolgehalte en daarmee op het risico op hart- en vaatziekten.
    Controlegroep

Een team van onderzoekers uit de VS en Australië heeft oude onderzoeksgegevens opnieuw geanalyseerd met moderne statistische methoden. Het gaat om een studie naar 458 hartpatiënten in Sydney die tussen 1966 en 1973 gevolgd werden.
    De helft van de groep werd gevraagd een deel van de verzadigde vetten die ze consumeerden te vervangen door plantaardige onverzadigde vetten met omega-6 en linoolzuur. De andere helft van de groep deed dat niet. Uit de analyse bleek dat de omega-6-groep meer kans liep om te overlijden aan een hart- of vaatziekte dan de controlegroep.
    Dieetadviezen

De uitkomst van dit onderzoek werd ook naast de resultaten van andere studies gelegd. De conclusie van die meta-analyse was dat er geen bewijs bestaat dat omega-6-vetzuren goed zijn voor de gezondheid en dat ze mogelijk zelfs het risico verhogen op hart- en vaatziekten.
    Volgens de onderzoekers kan deze conclusie grote gevolgen hebben voor dieetadviezen en gezondheidsaanbevelingen wereldwijd. Zo heeft de Amerikaanse Hartstichting onlangs nog de aanbeveling gedaan om meer omega-6-vetzuren te eten.

bron:
    Omega-6 mogelijk ongezond - NOS Nieuws

Omega-6 may be bad for health: Health24: Heart/Cardiovascular: News
    Purist
    Verzuren zonder kuren
    ...ilse weet alles...

Originally posted by R2D2 View Post
    Een nieuwe analyse van oude data laat zien dat hartpatiënten die verzadigde (dierlijke) vetten door plantaardige onverzadigde vetten met omega-6-vetzuur vervangen een grotere kans hebben om te sterven aan hart- en vaatziekten.
    Een hamburger staat niet bekend als gezond, dus mensen eten er niet in door. Zeg jij dat noten gezond zijn, dan gaat menigeen erin dooreten. Mensen zien wat ze willen zien, ook als ze graag willen eten.

Meisje op mn werk waar veel subsidie op zit (komt altijd de afwas doen, en zulke dingetjes) is ook heel erg daarmee. Digestive koekjes zijn toch gezond? Dan koop ze rustig 3 pakken van die koekjes om ze allemaal in 1x op te eten. Het verschil tussen 'gezond' en een 'beter alternatief' ziet ze niet, tenzij je het haar uitlegt. Hier lachen we erom, maar ik denk dat er heel veel Nederlanders zijn die wel degelijk zo beredeneren. Hoeveel idioten zijn er wel niet?
    Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Omega 6 is niet ongezond, het is zelfs een essentieel vetzuur. Hetgeen het echter duidt als risicofactor is het gebrek aan omega 3 dat we erbij nemen, waardoor de verhouding verkeerd komt te liggen (komt door onze westerse voedingsgewoonten met weinig noten en vis). Kwestie van visoliecapsules gaan hakken.
      "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Die verhouding is best belangrijk, sinds ik mijn Omgea 3 goed heb verhoogd ben ik opeens van de onstekingsreacties in mijn knieën af.

Comment

Verhouding is in de moderne maatschappij teveel richting de omega-6 gaan hangen 10:1 - 30:1, waar in het verleden het evenwicht meer richting omega-3 lag (bij de traditionele mens was het tussen de 3:1 en de 5:1). Wat dat betreft denk ik dat de gemiddelde BN'er het al veel gezonder doet dan de gemiddelde normale persoon.

Comment

O3 werkt ook ontstekingsremmend.
            "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
            X