Kcal bepalen voor gevorderden (spiertoename, vet% verlagen)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Y
    Originally posted by Iron Mind View Post
    Dan houden wij er inderdaad misschien andere visies op na, want 300kcal boven je behoefte is bij mij ook al in overvloed. Zelfs 100kcal. Ook jouw +300kcal zie ik dus gewoon als "bulken", simpelweg omdat dit aangeeft dat je aan het bouwen bent en in een kcal surplus zit.

Je hebt dan denk ik nog wel ruimte voor verbeteringen als je netto niets vooruit gegaan bent, lijkt mij. Plus denk maar zo als je lichaam eenmaal die spiermassa heeft gehad kun je gebruik maken vanmaakt nietrgeheugen, waardoor je die verloren VVM weer "makkelijker" terug kan winnen. Als je dan ditmaal minder hoog gaat zitten qua kcal hoef je ook minder drastisch te cutten daarna. Je moeite is dus in ieder geval niet tevergeefs geweest !
    Nee,wij denken hetzelfde over bulken(kcal in >kcal uit) ,of dat nou + 100 kcal is of + 1000,dat maakt niet uit.
    Probeerde meer uit te leggen dat de meesten +500/1000 kcal onder bulken verstaan.
    Het is een verwarrend woord,net als mijn reactie
    DIVIDE ET IMPERA

Comment

Originally posted by Iron Mind View Post

Verder moet eenieder zelf blijven streven naar die optimale verhouding door totale kcal te verlagen/verhogen of kcal op rustdagen te verlagen (of juist te verhogen) tot dat die "optimale" manier van gainen is bereikt waarbij de persoon in kwestie zijn/haar persoonlijke "ideale" behoefte heeft waarbij het doel bereikt wordt. In de meeste gevallen is dat de betere verhouding spiermassa bijkomen vs. de hoeveelheid vetmassa die erbij komt.

Het feit dat sommige zich dienen te realiseren dat een telkens groter kcal overschot niet resulteert in meer spiermassa is al een goed punt. Het zal je enkel vetter maken, je kunt je lichaam niet dwingen om meer te gainen door er maar constant meer kcal in te duwen.
      dit,

het te gainen vvm kan je imo ook niet uitdrukken in jaren en kilogrammen.
      dit sterk afhankelijk van diverse factoren als dieet, gym time, lichaams- bouw, lengte en leeftijd.
      focus on progression at all times, so when you are able to, load the bar.

Comment

Originally posted by rainman4 View Post
        Y

Nee,wij denken hetzelfde over bulken(kcal in >kcal uit) ,of dat nou + 100 kcal is of + 1000,dat maakt niet uit.
        Probeerde meer uit te leggen dat de meesten +500/1000 kcal onder bulken verstaan.
        Het is een verwarrend woord,net als mijn reactie
        Mijn excuses ik heb over het kcal in > kcal out heen gelezen. Dat maakt mijn reactie gedeeltelijk onnodig.
        "Straight outta gym"

Comment

Mooi stukje Dyno.

Ben er zelf van overtuigd dat bulk overschat wordt.

Ik zit nu 4 maanden in de cut, en zet dit nog een maandje door. Ben dan van een 30-35% naar 18-20% gegaan. In lichaamsgewicht betekende dit van 80kg naar 72.5kg :-)

Vanaf 1 september ga ik ook weer bouwen (wil het geen bulken noemen).

Na een lange tijd cutten, raakt je lichaam gewent aan het tekort dat je dagelijks hanteert. Dit houdt dus in dat als ik in ene met +500kcal ga bulken, ik een verschil creeer van -350 (nu) naar +500..van 850kcal! Dit zal een shock zijn voor het lichaam.

Om het lichaam goed te laten wennen aan je eetpatroon, en het lichaam dus niet in een shock te laten belanden is het verstandiger om maandelijks het kcal verbruik te verhogen met een 250 a 350 kcal.

Het lichaam heeft op deze manier een maand de tijd om te wennen aan de nieuwe energie toevoer die dagelijks binnen komt. Op deze manier zal de spiergain vs. vetgain lang in het voordeel zijn van de spiergain.

Na enige maanden verhoogd te hebben zal er een keuze gemaakt moeten worden of (ervaring wijst dit uit) er nog verhoogd moet worden of dat het plafond bereikt is. Het vetpercentage zal nagenoeg gelijk blijven met de rustige opbouw.

Men denkt en roept altijd van.. Als ik cut val ik af, als ik bulk kom ik aan! Klopt , maar na een langere periode van cutten (geen ingewikkelde schema's/carbcycling nodig) is het lichaam zo gewend aan het tekort dat je behoefte (onderhoud) naar dat punt is gezakt. De eerste maand zal de +250 a 350kcal dus wel degelijk zorgen voor een spiergain.

In hoeverre delen jullie dit? Wellicht dat meerdere het op deze manier aanpakken?

Comment

Ik ben nog steeds van mening dat je beter aan de ruime kant qua kcal's kan gaan zitten dan aan de lage kant, anders kom je misschien helemaal niets aan. Daarnaast ben ik ook van mening dat in een aantal weken je bijna constant moet wisselen qua kcal's om vooruit te gaan, weer zowel op dag als op weekniveau.

Hierbinnen is de KEV verhouding weer belangrijk (veel verschil niet-trainingsdag en trainingsdag), jammer dat dit niet genoemd wordt. Imo nog belangrijker dan je hoeveelheid kcal's, kcal's voer je op in dezelfde KEV-ratio, als de verhoudingen niet goed zijn ga je gelijk al de mist in. 'Bulken en lean blijven' is een illusie. Ik ken geen voorbeelden (naturel, met roids lukt het toch wel).

Zorg dat het op hoofdlijnen goed is, maak je daarna pas zorgen of het 200kcal's meer of minder zijn.
            In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

Originally posted by flater2 View Post
              Mooi stukje Dyno.

Ben er zelf van overtuigd dat bulk overschat wordt.

Ik zit nu 4 maanden in de cut, en zet dit nog een maandje door. Ben dan van een 30-35% naar 18-20% gegaan. In lichaamsgewicht betekende dit van 80kg naar 72.5kg :-)

Vanaf 1 september ga ik ook weer bouwen (wil het geen bulken noemen).

Na een lange tijd cutten, raakt je lichaam gewent aan het tekort dat je dagelijks hanteert. Dit houdt dus in dat als ik in ene met +500kcal ga bulken, ik een verschil creeer van -350 (nu) naar +500..van 850kcal! Dit zal een shock zijn voor het lichaam.

Om het lichaam goed te laten wennen aan je eetpatroon, en het lichaam dus niet in een shock te laten belanden is het verstandiger om maandelijks het kcal verbruik te verhogen met een 250 a 350 kcal.

Het lichaam heeft op deze manier een maand de tijd om te wennen aan de nieuwe energie toevoer die dagelijks binnen komt. Op deze manier zal de spiergain vs. vetgain lang in het voordeel zijn van de spiergain.

Na enige maanden verhoogd te hebben zal er een keuze gemaakt moeten worden of (ervaring wijst dit uit) er nog verhoogd moet worden of dat het plafond bereikt is. Het vetpercentage zal nagenoeg gelijk blijven met de rustige opbouw.

Men denkt en roept altijd van.. Als ik cut val ik af, als ik bulk kom ik aan! Klopt , maar na een langere periode van cutten (geen ingewikkelde schema's/carbcycling nodig) is het lichaam zo gewend aan het tekort dat je behoefte (onderhoud) naar dat punt is gezakt. De eerste maand zal de +250 a 350kcal dus wel degelijk zorgen voor een spiergain.

In hoeverre delen jullie dit? Wellicht dat meerdere het op deze manier aanpakken?

dit hebt ik ook ervaren nadat ik langere tijd max 250 onder onderhoud heb gezeten. Ik heb hier echter goede resultaten mee bereikt. maar zodra je stalled moet je het eea bijstellen. Ik ging dagelijks op onderhoud eten merkte vrij snel dat ik chubby werd. Veel vocht en extra voeding maar niet gewenst.

Voor mij was een cycle effectief. Rust dagen blijf je op "nieuw onderhoud" en kt dagen ga je met carbs aanvullen zodat je over een week gezien Tot. op oud onderhoud uitkomt. En zo bouw je het langzaam op tot je nieuwe doel.

Ik zit nu over een week genomen ruim boven onderhoud verlies geen definitie een wordt eindelijk eindelijk eindelijk zwaarder.

Comment

Originally posted by Teddek View Post

Voor mij was een cycle effectief. Rust dagen blijf je op "nieuw onderhoud" en kt dagen ga je met carbs aanvullen zodat je over een week gezien Tot. op oud onderhoud uitkomt. En zo bouw je het langzaam op tot je nieuwe doel.
                Hoeveel hoger lag je ''oude onderhoud'' dan??

Zoek even naar wat je exact bedoelt met Rust dagen blijf je op "nieuw onderhoud" en kt dagen ga je met carbs aanvullen zodat je over een week gezien Tot. op oud onderhoud uitkomt.

Kijk al zo lang uit naar september en de daarop volgende maanden.
                Ben benieuwd hoe het me af gaat door maandelijks +250-350kcal(vooral uit KH van pasta/rijst) meer te eten. Hoop dat ik toch een kilo of 3 3.5vvm heb gepakt op 1-1-2014.

Comment

Originally posted by adon1s View Post
                  Ik ben nog steeds van mening dat je beter aan de ruime kant qua kcal's kan gaan zitten dan aan de lage kant, anders kom je misschien helemaal niets aan. Daarnaast ben ik ook van mening dat in een aantal weken je bijna constant moet wisselen qua kcal's om vooruit te gaan, weer zowel op dag als op weekniveau.

Hierbinnen is de KEV verhouding weer belangrijk (veel verschil niet-trainingsdag en trainingsdag), jammer dat dit niet genoemd wordt. Imo nog belangrijker dan je hoeveelheid kcal's, kcal's voer je op in dezelfde KEV-ratio, als de verhoudingen niet goed zijn ga je gelijk al de mist in. 'Bulken en lean blijven' is een illusie. Ik ken geen voorbeelden (naturel, met roids lukt het toch wel).

Zorg dat het op hoofdlijnen goed is, maak je daarna pas zorgen of het 200kcal's meer of minder zijn.
                  Dat EKV, maaltijd timing en andere factoren ook een belangrijke rol spelen, heb ik benoemd maar bewust buiten de scope gelaten (Discussie voor een andere keer).

Dat kcal (en vaak ook kh) dagelijks anders kunnen zijn, kan ik me zeker in vinden. Heb jij een dag geklust in huis, dan is je "behoefte" anders dan een dag waar je de hele dag op de bank film hebt gekeken. Training of rustdag heeft ook een flinke invloed daarop. Hier al een verschil in maken is een eerste stap in de goede richting. Verdere stappen zijn uiteraard mogelijk (Kcal afstemmen op het dagverbruik van die dag).

Lean blijven in een bulk is naar mijn mening geen illusie (afhankelijk van de defenitie van lean). Zelf heb ik meerdere malen laten zien dat het kan (zelfs droger worden terwijl ik massa aanzet). Met een compleet programma wat ik zelf heb opgesteld hebben zowel sjoerdizee, iron mind als ik vet verloren terwijl de massa en kracht toenam. Het is niet zo heel moeilijk, maar vergt wel een perfect uitgestippeld plan.

Er zijn een handvol factoren die erg belangrijk zijn. De juiste kcal is één van deze.
                  Daar gaat bovenstaande tekst over. De andere factoren zijn ook belangrijk maar worden in deze tekst niet besproken.
                  More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Weet je wat een 'bulk' inhoudt? Bulk = grote hoeveelheid. Op onderhoud trainen/eten is geen bulk. Men bulkt omdat je soms plateaus moet overbruggen die met semi-standaard hoeveelheden niet te overbruggen zijn. Buiten dit:

Waar het mij om gaat is dat niet het aantal kcal's met een excel bepalend zijn, maar het type voeding en afhankelijk van wat je doet (training, activiteiten) grofweg het aantal kcal's en de samenstelling (onlosmakelijk verbonden, kan ze niet los zien).

Ben je het niet met me eens dat je je beter eerst kan richten op het type voeding voor je je gaat fixeren op kcal's? Ik durf te stellen dat 90% van de mensen hier nog steeds niet de juiste voeding nemen. Deze discussie gaat over kcal's en is er één die op het eind van het lijstje thuishoort. Klein voorbeeld: Iemand denkt er goed aan te doen zijn kcal's aan te vullen met melk niet wetende dat hij lactose-intolerant is. Weg hele principe over kcal's omdat je lichaam in stress is en moelijk massa aanzet. Hetzelfde met mensen die noten eten na hun training 's avonds omdat ze geloven dat geen carbs kunnen nemen 's avonds en hierdoor hun progressie afremt. Hetzelfde verhaal met hoeveelheid eiwit e.d.

Ik weet niet voor wie je het artikel schrijft maar volgens mij zitten hier alleen maar semi-beginners op het forum op een enkeling na..? Is dit voor de enkeling? Als dit voor de enkeling is betwijfel ik of hij dit niet al weet..
                    In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

Originally posted by flater2 View Post
                      Hoeveel hoger lag je ''oude onderhoud'' dan??

Zoek even naar wat je exact bedoelt met Rust dagen blijf je op "nieuw onderhoud" en kt dagen ga je met carbs aanvullen zodat je over een week gezien Tot. op oud onderhoud uitkomt.

Kijk al zo lang uit naar september en de daarop volgende maanden.
                      Ben benieuwd hoe het me af gaat door maandelijks +250-350kcal(vooral uit KH van pasta/rijst) meer te eten. Hoop dat ik toch een kilo of 3 3.5vvm heb gepakt op 1-1-2014.

mijn onderhoud lag op 2500Kcal. maar at tijdens die cut +/- 2250Kcal op rust en kt dagen om slow en steady vet te verbranden en kracht te behouden.
                      heb daarna een maand op 2500kcal gezeten en kwam gewicht aan en verloor definitie, maar mn kracht en energie steeg wel. 2500kcal was dus boven onderhoud geworden.

ik heb een cycle opgesteld zodat ik over 7 dagen 17500Kcal naar binnen krijg. (7x2500kcal)
                      op rustdagen at ik 2250Kcal "nieuwe onderhoud" en op kt dagen at ik 2850Kcal.
                      dit sloeg goed aan, gewicht steeg, VP en taille metingen bleven gelijk.
                      vetten en eiwitten blijven op beide dagen gelijk en op kt dagen verhoog ik met carbs. zodra ik stil kom te staan verhoog ik beide dagen met 100Kcal en kijk ik het weer een maand aan enz enz.

Comment

Gelden de toenames voor een "beginner" ook voor mensen die al bijv. 2 jaar trainen maar nooit serieus met voeding bezig zijn geweest? En hoe zou je de vooruitgang qua massa anders ongeveer kunnen schatten als je voor het eerst ook voeding er serieus bij zou gaan doen?
                        Ben benieuwd.

Comment

Alles goed en wel maar, hoe kunnen jullie aan een schema houden terwijl je elke dag anders leeft..ik bedoel, ene dag moet ik 10 km fietsen en andere dag 50 en soms wel meer. Ik heb geprobeerd een schema te maken en vanuit daar aan te passen op mijn dagelijkse behoefte maar, het lukt mij niet om het tot een succes te brengen. Ik heb namelijk geen regelmaat. Ik probeer het nu op gevoel te doen en dat lukt ook niet

Comment

Originally posted by Teddek View Post
                            mijn onderhoud lag op 2500Kcal. maar at tijdens die cut +/- 2250Kcal op rust en kt dagen om slow en steady vet te verbranden en kracht te behouden.
                            heb daarna een maand op 2500kcal gezeten en kwam gewicht aan en verloor definitie, maar mn kracht en energie steeg wel. 2500kcal was dus boven onderhoud geworden.

ik heb een cycle opgesteld zodat ik over 7 dagen 17500Kcal naar binnen krijg. (7x2500kcal)
                            op rustdagen at ik 2250Kcal "nieuwe onderhoud" en op kt dagen at ik 2850Kcal.
                            dit sloeg goed aan, gewicht steeg, VP en taille metingen bleven gelijk.
                            vetten en eiwitten blijven op beide dagen gelijk en op kt dagen verhoog ik met carbs. zodra ik stil kom te staan verhoog ik beide dagen met 100Kcal en kijk ik het weer een maand aan enz enz.
                            Mooi voorbeeld dat een excelsheet je een richtlijn kan geven, maar dat dat ook alles is. Ervaring geeft de doorslag.
                            Voor mij is het ook afwachten wat er gaat gebeuren als ik in september (dan na 4.5e maand cut) weer naar me ''oude onderhoud'' ga. En vooral de maanden daarna. De mensen die dit hanteren om me heen pakken massa en het vetpercentage blijft nagenoeg gelijk. Wanneer er toch teveel vet bij komt moet je direct weer terugzakken en zo je plafond opzoeken en daar lekker op blijven gainen .

Daarnaast is het altijd lastig om het te constateren. Je ziet je zelf dagelijks, dus valt het vetgainproces niet direct op. Werken met foto's kan veel voordeel bieden, maar beste is maandelijks een vetmeting laten doen.

Ik heb de tang al besteld zodat ik mezelf elke maand kan laten meten.

Comment

Originally posted by adon1s View Post
                              Waar het mij om gaat is dat niet het aantal kcal's met een excel bepalend zijn, maar het type voeding en afhankelijk van wat je doet (training, activiteiten) grofweg het aantal kcal's en de samenstelling (onlosmakelijk verbonden, kan ze niet los zien).

Dat zie ik niet anders. Het is alleen niet een aspect wat ik belicht.

Ben je het niet met me eens dat je je beter eerst kan richten op het type voeding voor je je gaat fixeren op kcal's?

Ik ben van mening dat beiden hand in hand gaan. Je richten op het juiste type voeding en verhoudingen is idd heel belangrijk. Het is alleen niet een aspect wat ik nu belicht.

Ik durf te stellen dat 90% van de mensen hier nog steeds niet de juiste voeding nemen. Deze discussie gaat over kcal's en is er één die op het eind van het lijstje thuishoort.

Dat velen niet de juiste voeding nemen ben ik het mee eens. Zij zullen zich zowel op kcal als verhoudingen als op de juiste voeding moeten concentreren.

Hetzelfde met mensen die noten eten na hun training 's avonds omdat ze geloven dat geen carbs kunnen nemen 's avonds en hierdoor hun progressie afremt. Hetzelfde verhaal met hoeveelheid eiwit e.d.

Eens, dat zeg ik zelf ook vaker. Maar dit stuk tekst ging over kcal. Niet over EKV of voedingstypen. Daarover kunnen ook weer stukken tekst geschreven worden.

Ik weet niet voor wie je het artikel schrijft maar volgens mij zitten hier alleen maar semi-beginners op het forum op een enkeling na..? Is dit voor de enkeling? Als dit voor de enkeling is betwijfel ik of hij dit niet al weet..

Het artikel is gericht op de meer gevorderde (zie titel) die zijn voeding qua type en EKV verhoudingen al goed heeft. Het is dus inderdaad geschreven voor iemand die de basis al redelijk goed heeft (Dit is een kleinere groep mensen). Dit maakt het niet minder leerzaam.
                              Er zullen mensen zijn voor wie dit niet de belangrijkste prioriteit zou moeten zijn omdat hun basis slecht is. Er zullen mensen zijn voor wie dit relevant is, maar dit al weten. Voor deze is het niet relevant. Er zullen echter ook mensen zijn voor wie dit relevant is en die dit nog niet wisten. Deze mensen kunnen hier wat van opsteken.

Aan jouw reactie te merken is deze info voor jou wel relevant, maar was je er al van op de hoogte. Jij hebt er dus niet veel aan. Sommige anderen wellicht wel.
                              More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Ja het is wel relevant. Lees je weleens wat van Dan John? Hij kan veel beter beschrijven dan mij hoe ik er tegenaan kijk..

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X