hoe begin ik aan een voeding schema

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hoe begin ik aan een voeding schema

hallo ik ben nicolas ben 20 jaar 173 cm en weeg 65 kg .
    ik train nu nog maar 1 week dus ken er eigenlijk weinig of niets van maar wil toch mijn best doen om er iets goed van te maken heb gelezen dat een goed voeding schema het begin van alles is .
    dus nu ben ik beginnen zoeken en doen maar is nu nog heel moeilijk om alles te snappen en kunne opstellen . ik weet nu niet moet ik een gwn onderhoudschema hebben om moet ik direct gaan bulken ? en dan hoe begin ik aan een goed voedingschema ? hoop dat jullie me op weg kunnen helpen

Een voedingsschema vind ik onzin. Het enige waar je voor hoeft te zorgen is dat je je macro's binnenkrijgt. De timing en welke door middel van welke producten je deze binnenkrijgt is veel minder belangrijk. 1. Zorg dat je een plan hebt: bulken, cutten of op onderhoud eten. 2. bepaal hoeveel eiwitten, koolhydraten en vetten je op een dag nodig hebt om dit doel te bereiken. 3. Schrijf dagelijks op wat je eet/gaat eten; weeg je eten en tel alles mee.

Comment

^niet dit

Comment

hoe bedoel je dit niet ?

Comment

Originally posted by emilio75 View Post
          ^niet dit
          hoe bedoel je ?

Comment

Originally posted by Dynamix View Post
            Een voedingsschema vind ik onzin. Het enige waar je voor hoeft te zorgen is dat je je macro's binnenkrijgt. De timing en welke door middel van welke producten je deze binnenkrijgt is veel minder belangrijk. 1. Zorg dat je een plan hebt: bulken, cutten of op onderhoud eten. 2. bepaal hoeveel eiwitten, koolhydraten en vetten je op een dag nodig hebt om dit doel te bereiken. 3. Schrijf dagelijks op wat je eet/gaat eten; weeg je eten en tel alles mee.
            Wat hier boven is gezegd is niet.

Check deze link: http://forum.bodynet.nl/dagelijkse-v...xcelsheet.html

Vul de gegevens in (leeftijd, gewicht, bf etc.) en je voeding wat je nu (dagelijks eet) bekijk de de uitkomsten.
            Lees je vervolgens nog is in, in de voedingssectie (Link: Dagelijkse voeding) over wat voor producten andere eten.
            Pas vervolgens je eetschema aan naar je eigen wens. Heb je vervolgens nog vragen, wees niet bang ze dan te stellen!

Succes
            Last edited by Sherminator; 19-10-2013, 20:38.

Comment

Een voedingsschema vind ik onzin. Het enige waar je voor hoeft te zorgen is dat je je macro's binnenkrijgt. 2. bepaal hoeveel eiwitten, koolhydraten en vetten je op een dag nodig hebt om dit doel te bereiken. 3. Schrijf dagelijks op wat je eet/gaat eten; weeg je eten en tel alles mee.
              Wat is jouw definitie van een voedingsschema dan?
              Betekent een schema dat je om de paar uur moet eten of betekent het ook dat je aan een bepaald aantal kcal per dag komt en de verdeling macro,s dan klopt?

Daarom vind ik een voedingsschema geen onzin en voor veel mensen is het ook nog eens makkelijker om een aantal kleine maaltijden te eten per dag ipv alles in een paar grote maaltijden te proppen.

Zeker als je begint met trainen(en goed/veel eten dus)
              Ook vind ik het als beginner goed om discipline te krijgen en een ritme aan te houden als je wel meerdere maaltijden per dag eet.

Maar dat is mijn mening.
              Last edited by rain; 19-10-2013, 21:14.
              DIVIDE ET IMPERA

Comment

Op DBB doet dat geouwehoer het beter
                Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Originally posted by rainman View Post
                  Wat is jouw definitie van een voedingsschema dan?
                  Betekent een schema dat je om de paar uur moet eten of betekent het ook dat je aan een bepaald aantal kcal per dag komt en de verdeling macro,s dan klopt?

Daarom vind ik een voedingsschema geen onzin en voor veel mensen is het ook nog eens makkelijker om een aantal kleine maaltijden te eten per dag ipv alles in een paar grote maaltijden te proppen.

Zeker als je begint met trainen(en goed/veel eten dus)
                  Ook vind ik het als beginner goed om discipline te krijgen en een ritme aan te houden als je wel meerdere maaltijden per dag eet.

Maar dat is mijn mening.
                  Het enige dat een voedingsschema is, is een voorgekauwd programma waarin staat wat je op een dag moet eten om je macro's te halen. Als je nou een keer geen zin hebt in rijst met broccoli en kip, dan 'mag' dat niet omdat het in je schema staat. Uiteindelijk draait het allemaal om de kcal en de macro's, dus zolang je die behaalt en je timed je maaltijden een beetje logisch, dan is een voedingsschema totaal onnodig. Uiteindelijk heeft het dus hetzelfde doel en zeg zelf, het is toch veel fijner om flexibel te kunnen eten?

Je maakt toch ook geen schema van hoe je dag er van uur tot uur uit zal zien en wat je dan gaat doen?

Comment

Het enige dat een voedingsschema is, is een voorgekauwd programma waarin staat wat je op een dag moet eten om je macro's te halen. Als je nou een keer geen zin hebt in rijst met broccoli en kip, dan 'mag' dat niet omdat het in je schema staat. Uiteindelijk draait het allemaal om de kcal en de macro's, dus zolang je die behaalt en je timed je maaltijden een beetje logisch, dan is een voedingsschema totaal onnodig. Uiteindelijk heeft het dus hetzelfde doel en zeg zelf, het is toch veel fijner om flexibel te kunnen eten?

Je maakt toch ook geen schema van hoe je dag er van uur tot uur uit zal zien en wat je dan gaat doen?
                    Dat heeft wellicht te maken met jouw invulling, definitie en perceptie van een voeding schema. als ik voor mezelf een voeding schema maak, dan bouw ik eerst het frame van het schema. Hier plan ik voor zowel training als rustdagen hoeveel kcal, eiwitten, koolhydraten en vetten ik bij welke maaltijd binnen wil krijgen.

Vervolgens ga ik dit frame invulling geven met maaltijden. Per eetmoment bedenk ik ongeveer 5 mogelijke maaltijden met ongeveer dezelfde kcal, EKV en voedingswaarden.

Op deze manier win je enorm veel flexibiliteit. Je kunt elke dag heel veel variëren maar je hebt ook de voordelen van een gestructureerd voeding schema (een rode draad in je voeding). Ook hoef je niet bij te houden wat je de hele dag eet (want je kan gewoon je schema volgen) en elke dag uitrekenen hoeveel kcal je nu al gehad hebt en hoeveel kcal en EKV je nog moet die dag. Of kom je opeens voor de verassing te staan dat je savonds erachter komt dat je nog enorme hoeveelheden kcal of van een bepaalde macronutrient moet hebben.

Je kan ook eenvoudig nieuwe maaltijden toevoegen aan de mogelijkheden per eetmoment. Door verschillende eetmomenten dezelfde hoeveelheid kcal te laten bevatten, kun je ook varianten van het ene eetmoment gebruiken op een ander eetmoment (waardoor je wel 10 keuzes hebt op deze eetmomenten).

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb zelf lang genoeg gegeten op de manier die jij beschrijft (en in 90% van de gevallen kwam ik goed uit en had ik een goede structuur). Ik weet dus zowel de voor als de nadelen van deze manier van flexibel eten. Met mijn huidige manier tracht ik het beste van beide werelden mee te pakken en dit werkt overigens heel aardig.
                    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

We hebben het hier over een beginner die moet leren hoe met voeding om te gaan, dan is hetzelf maken van een voedingsschema essentieel. Heb je door hoe dat werkt ga dan experimenteren om uit te vinden wat het best voor jou werkt. Ook hier weer, begin bij de basis.
                      @dynamics; probeer je een beetje te verplaatsen in de TS voordat je zonodig een mening moet verkondigen, kom op zeg....

Comment

We hebben het hier over een beginner die moet leren hoe met voeding om te gaan, dan is hetzelf maken van een voedingsschema essentieel. Heb je door hoe dat werkt ga dan experimenteren om uit te vinden wat het best voor jou werkt. Ook hier weer, begin bij de basis.
                        @dynamics; probeer je een beetje te verplaatsen in de TS voordat je zonodig een mening moet verkondigen, kom op zeg....
                        Dit is natuurlijk ook een zeer belangrijk punt (context). Flexibel eten kan enkel op een succesvolle manier geïmplementeerd worden mits er ruime kennis is van voeding, kcal en ekv van producten, etc etc. Absoluut niet geschikt voor een absolute beginner op gebied van voeding.
                        More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Hier ben ik het helemaal mee eens.
                          Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Idd!

En niet alleen dat hij moet leren wat voor zijn lichaam werkt.... Door schema's te maken krijg je ook meer inzicht in eten. Bedoel, voor ons is het vanzelfsprekend wat er in kip (of wat dan ook) zit, maar dat is natuurlijk voor een beginner niet zo. Dynamics is vast ook niet geboren met dat inzicht

Hoe iemand zijn voeding ook invult, er is altijd een rode draad. En zonder die rode draad wordt het helemaal lastig om het iifym achtig in te vullen, lijkt me. Dan kom je er nooit achter wat werkt.
                            Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Misschien heb je gelijk emiliyo, maar als je een beginner vanaf begin af aan meegeeft dat het niet draait om je schema, maar om je macro's, dan heeft hij het meteen juist geleerd. Zou je een beginner liever direct aan de bench press zetten of eerst aan zo'n technogym-machine? Al die beginners hier met hun voedingsschema's denken allemaal dat ze gespierd worden omdat ze een schema volgen; 6 keer per dag eten, altijd ontbijten, al je macro's evenredig verdelen over de eetmomenten.. allemaal niet nodig!

In veel gevallen kan een voedingsschema je zelfs tegenwerken. Als je 5 van de 6 maaltijden hebt gegeten voor je training, dan mis je een heleboel voedingsstoffen die je juist na je training zo hard nodig hebt. Kennis over de timing van je eetmomenten is dus cruciaal voor je gains. Ik vind het voedingsschema van deze site ook verouderd omdat het suggereert dat je 6+ eetmomenten per dag moet invullen en daarnaast worden de macro's (en je precieze timing als je het letterlijk neemt) voor je bepaald.

Meerdere wegen leiden naar Rome, dus de ts moet doen wat hij wilt. Ik geef advies naar mijn beste vermogen en daar hoef jij het niet mee eens te zijn; je kunt ook advies naar jouw beste vermogen geven, dan kan de ts zelf bepalen wat hij gaat doen.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X