Fytinezuur in havermout

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fytinezuur in havermout

Hallo beste dames en heren,

Waarschijnlijk maken jullie regelmatig gebruik van havermout in jullie receptuur, zo ook ik.

Pannenkoeken;
    Pap;
    Shakes.

En zo zijn er nog veel meer smakelijke toepassingen.

Echter bevat havermout het stofje fytinezuur waarvan geloofd wordt dat het een antinutriënt is. D.w.z. het heeft een negatief effect op de opname van de voedingsstoffen in havermout.

Om havermout van fytinezuur te ontdoen is het de bedoeling dat we het een avondje van de voren weken in water en de volgende dag het water afvoeren en de overgebleven havermout verwerken in het te bereiden gerecht.

Afvoeren:

Kijk, dat is nu net het probleem, het water is nagenoeg geheel opgenomen door de havermout. Waar gisteren nog een laag water op stond is het nu één dikke brij havermout geworden. Dit maakt het lastiger verwerken wanneer je eerst bepaalde recepten had waarbij je niet je havermout weekte. Bovendien vraag ik me af hoeveel nut het heeft om te weken als je nauwelijks wat af kan voeren (door de opname)...

Voorheen wist ik niet dat het weken noodzakelijk is, daarbij staat het ook niet op het pak.

De vraag:
    Hoe doen jullie dit?
    Is het fytinezuur verhaal overdreven?
    2014-01 tm 2014-11 niets gedaan. Nieuw doel: STRONGLIFTS afwerken vanaf 10/12/2014.
    14/12/2013 | 5RM: SQ110, BP77,5, BOR87,5, DL130, MP52,5
    25/03/2015 | 5RM: SQ125, BP82,5, BOR77,5, DL140, MP57,5

Laat de havervlokken een nachtje weken en giet het water de volgende morgen weer af. Door het weken komt het Fytinezuur vrij en kun je dit met het water wegspoelen. Het voordeel dat je dan ook nog hebt is dat de haver niet lang meer hoeft te koken. Je brengt de kooktijd terug van 30 minuten naar een minuutje. Let wel op! Haver die in winkels verkocht worden zijn in het productieproces verhit, en dit wil zeggen dat het voorweken en afgieten geen zin meer heeft. Wil je deze methode dus toepassen dan zul je de haver bij een molenaar moeten aanschaffen.

Comment

Mijn havermout komt gewoon bij de supermarkt vandaan... Dus ik heb het voor jan lul staan weken...

Mooi is dat. Bedankt voor je reactie Lambi.
      2014-01 tm 2014-11 niets gedaan. Nieuw doel: STRONGLIFTS afwerken vanaf 10/12/2014.
      14/12/2013 | 5RM: SQ110, BP77,5, BOR87,5, DL130, MP52,5
      25/03/2015 | 5RM: SQ125, BP82,5, BOR77,5, DL140, MP57,5

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
      X