Rijstwafels… puur vergif?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Rijstwafels… puur vergif?

Rijstwafels, puur vergif?

21 mei, 2013 Wieke Voeding
    De Deense equivalent van de ‘Keuringsdienst van Waren’ heeft onlangs een officiële waarschuwing gepubliceerd tegen het eten van rijst. In het bijzonder wordt afgeraden om kleine kinderen rijstwafels en –melk te geven, aangezien deze producten een hoge concentratie anorganisch arseen inhouden. Anorganisch arseen is een giftige, kankerverwekkende stof die van nature voorkomt in water en die door besproeiing terecht komt in rijst.

Dit is verontrustend nieuws. Wij zijn een rijstwafelfamilie. Iedere zaterdag weer is het vinden van verantwoorde doch smakelijke pause-snacks een uitdaging. En steevast eindigen er een paar rollen rijstwafels in mijn boodschappenkarretje. Licht verteerbaar, organisch, gezond. Dacht ik. De perfecte traktatie voor het bewuste kind.

Een kort onderzoek op het internet bevestigt dat rijstwafels inderdaad te boek staan als ‘gezond tussendoortje’. Het voedingscentrum, de zelf verklaarde ‘autoriteit die aan consumenten wetenschappelijk onderbouwde en onafhankelijke informatie geeft over een gezonde, veilige en meer duurzame voedselkeuze’, roost rijstwafels als geschikt alternatief. En ook de Consumentenbond geeft de koeken het oordeel ‘groen’. Zelfs het wat kritischer ishetgezond.nl richt zijn pijlen uitsluitend op de beperkte voedingswaarde en het ‘gevaar’ van een chocoladelaagje. Over anorganisch arseen wordt met geen woord gerept.

En dan dit.

Ik moest bij ‘anorganisch arseen’ denken aan Catharina de Medici en haar gifbijbel. Deze medogenloze vrouw probeert in het turbulente Frankrijk aan het eind van de zestiende eeuw haar zwakke, ongetalenteerde zoon, Koning Karel IX van Frankrijk, een eindje op weg te helpen door voor eens en voor altijd af te rekenen met diens eeuwige concurrent Hendrik, Koning van Navarra. Ze doopt een Bijbel in arsenicum teneinde de Navarraanse Koning te fêteren. Het loopt helemaal verkeert af. Niet Hendrik, maar Karel, haar bloedeigen zoon, krijgt het boek in handen en leest, bladzij na bladzij, todat hij langzaam een pijnlijke dood sterft.

Ik voel me bijna een Catharina de Medici als ik besef dat ik mijn kinderen al jarenlang liefdevol en vol goede bedoelingen bijna dagelijks een ‘gifwafel’ toestop. Of, als ze lief zijn, twee. En ik beeld me in dat de geaccumuleerde dosis in hun gezamenlijke lichaampjes ondertussen goed moet zijn voor een Bijbel of twee.

Er zit niet anders op: de rijstwafels gaan in de ban. Volgens de Denen is dat geen enkel probleem, want ‘rijstwafels zijn geen basislevensmiddel en geen gezonde, voedzame tussendoortjes’. ‘Geef uw kind fruit’. Ben benieuwd wat de kinderen zullen zeggen.

Wieke Huizing Edinger
    Onderzoeker levensmiddelenrecht aan de Universiteit van Kopenhagen
    DIVIDE ET IMPERA

geloof er niet veel van
    Remember the pain you feel today, will be the strenght you feel tomorrow!!!!!

Comment

Zouden 'hoge concentraties' van dergelijke carcinogene stoffen niet eerder door andere instanties opgemerkt zijn? Heb er ook m'n twijfels bij
      (ofwel heb ik weer teveel vertrouwen in overheidsinstanties...)

Comment

Oud nieuws van een jaar geleden, maar het viel me op.
        DIVIDE ET IMPERA

Comment

Ik had het ook gelezen.
          Voor zover ik het kon vinden, is dit voornamelijk het geval bij rijst van Amerikaanse bodem (zoals Uncle Ben's).
          En dan nog met mate.
          Ik eet geen brood maar wel rijstwafels en ik ga daar ook zeker niet mee stoppen.
          Volgende week is er weer iets anders giftig.
          "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

Originally posted by Beaudien View Post
            Ik had het ook gelezen.
            Voor zover ik het kon vinden, is dit voornamelijk het geval bij rijst van Amerikaanse bodem (zoals Uncle Ben's).
            En dan nog met mate.
            Ik eet geen brood maar wel rijstwafels en ik ga daar ook zeker niet mee stoppen.
            Uit nieuwsgierigheid , waar heb je dat gevonden ?

Comment

Originally posted by Beaudien View Post
              Ik had het ook gelezen.
              En dan nog met mate.
              Jij zou eens filmpjes van layne norton moeten bekijken. Zijn monologen zijn erg interessant en gaan in op dit soort dingen.
              BP:1x130 SQ:1x200 DL:1x225 @85kg

Comment

Originally posted by Lethal View Post
                Uit nieuwsgierigheid , waar heb je dat gevonden ?

onderzoek in Amerika naar arsenicum in rijst
                "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

Eet fruit. Komt het besproeiingswater hier dan niet in???
                  Zelfde principe toch, of gaat het dan om nog kleinere hoeveelheden.
                  Stats: 74kg at 11%
                  Vision: 85kg at 8%

Comment

En fruit (hangt wel van soort af natuurlijk) zit weer bomvol suiker.

oh wacht zijn fruit suikers dus dan zijn ze wel goed voor je??

Die onderzoekers niet te serieus nemen en zelf blijven nadenken
                    Eating more food than your body can use to build muscle will simply lead to more body fat being gained.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                    X