Dagelijkse behoefte..???

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dagelijkse behoefte..???

Hallo,

mischien een niet zo slimme vraag, maar kan iemand mij vertellen hoe ik achter mijn dagelijkse (voeding) behoefte kan komen?
    Is daar een formule voor ofzo?

Ik wil namelijk werken aan een voeding schema...

Mijn doel is niet om knetter groot te worden maar ik wil meer een atletische bouw.

mijn lengte is 1.72 en ik weeg rond de 70 kg

Als je tips heb over wat voor voeding schema ik het best kan gebruiken hoor/lees ik het ook graag.

Thanxxx
    Reggy.

Originally posted by Reggy View Post
    Hallo,

mischien een niet zo slimme vraag, maar kan iemand mij vertellen hoe ik achter mijn dagelijkse (voeding) behoefte kan komen?
    Is daar een formule voor ofzo?

Ik wil namelijk werken aan een voeding schema...

Mijn doel is niet om knetter groot te worden maar ik wil meer een atletische bouw.

mijn lengte is 1.72 en ik weeg rond de 70 kg

Als je tips heb over wat voor voeding schema ik het best kan gebruiken hoor/lees ik het ook graag.

Thanxxx
    Reggy.

als je op dit zelfde forum iets beter kijkt zal je zien dat er telloze posts staan over sites en formules over hoe je je behoeftes en inames kan berekenen.

trouwens je zult toch eerst veel moete eten wil je grote spieren bouwen dus die atlethise bouw gaat je nog veel werk koste maar zoals ieder1 hier moetje er wat voor over hebben he :]

Comment

Ik was inderdaad een beetje snel met het posten van mijn bericht... Ik heb ondertussen mijn dagelijkse behoefte berekend.
      mijn gewicht x 27 + 400 zou mijn dagelijkse behoefte moeten zijn...
      als ik dus wil groeien doe ik er 400 bij en dan kom ik uit op 2700 kcal.

Als er nog iemand een mooi schema heeft om per dag 2700 kcal binnen te krijgen in de juiste verhoudingen lees ik het graag.

Ik ben trouwens niet op zoek naar een korteweg om een goed lijf te krijgen... wil alleen geen bodybuilder worden... Ik kan me voorstellen dat je dan anders eet dan iemand die er uit wil zien als een atleet.

En wat dat werk betreft... I'm ready 2 work out a sweat...!!!

Comment

kijk even onder "sticky" daar staat ergens een mooie formule
        Who's the Chef

Comment

Staan zat schema's op deze site dus kijk eens rond zou ik zeggen.
          Staan ook zat tips over hoe je een schema kunt maken en waar het aan moet voldoen, zoals je in de regels hebt kunnen lezen krijg je geen kant en klaar schema aangeboden dus wordt toch zelf lezen en knutselen.
          Zou me geen zorgen maken over dat bodybuilder worden trouwens, gebeurt niet zomaar ff als je een paar maandjes goed eet hoor.
          Je kunt dus gewoon volgens dezelfde 'regels' als iedereen je voedingsschema in elkaar zetten, zeker het begin komt voor iedereen op hetzelfde neer.

Zal dat dubbele topic van je verwijderen.

Comment

Oke ppeps...

Heb mijn lesje geleerd...

Eerst goed forums lezen voordat je vragen gaat posten... :-)

Nou even puzelen dan maar wat ik ongeveer zou moeten eten.
            Nog even dit... Die formule die ik heb gebruikt gewicht x 27 + 400 voor je basis behoefte is toch wel goed, en dan 400 er bij om te groeien?

Comment

Is een hele grove berekening maar kan in het begin en als je aan wilt komen niet zo heel veel kwaad.
              Je kunt een schema maken daarop gebaseerd, wel zodra je het schema gaat volgen regelmatig je gewicht én je vetpercentage laten meten. Als je niet genoeg aankomt, verhogen en als je juist te snel vet aanzet iets verlagen.
              Moet je altijd wel doen, niet één berekening is perfect het blijft altijd een benadering, met zo'n grove formule is alleen de kans op afwijkingen nog wat groter.

Comment

Originally posted by Shannasse View Post
                Is een hele grove berekening maar kan in het begin en als je aan wilt komen niet zo heel veel kwaad.
                Je kunt een schema maken daarop gebaseerd, wel zodra je het schema gaat volgen regelmatig je gewicht én je vetpercentage laten meten. Als je niet genoeg aankomt, verhogen en als je juist te snel vet aanzet iets verlagen.
                Moet je altijd wel doen, niet één berekening is perfect het blijft altijd een benadering, met zo'n grove formule is alleen de kans op afwijkingen nog wat groter.

Lichaamsgewicht .................................................. ..................= 70 kg

Vetpercentage .................................................. ......................= 17 %

Vet Vrije Massa (VVM)
                = Lichaamsgewicht x (100-vetpercentage%) = 70 x 0.83 ..........= 58 kg

Basisbehoefte = VVM x 24 = 58 x 24 ....................................= 1392 kcal

Sporttoeslag = 0.1 x basisbehoefte ..........................................= 139 kcal

Arbeidstoeslag:
                geringe arbeid = basisbehoefte x 0.3 = -----------kcal
                matige arbeid = basisbehoefte x 0.5 ...........................................= 700kcal
                lichtzware arbeid= basisbehoefte x 0.75 = ---------- kcal
                zware arbeid = basisbehoefte x 1.0 = ---------- kcal

Sportieve arbeidstoeslag
                Beginners + 300
                Gevorderde beginners + 400
                Gevorderden + 500
                Vergevorderden + 600 .................................................. ...........= 300 kcal

Totale dagelijkse energiebehoefte ........................................= 2550 kcal

Eiwitbehoefte =VVM x 1.5-2 gram .........................................= 98 gram

aantal gram x 4 .................................................. ........................= 392 kcal

Vetbehoefte = 20% van tot. energiebehoeften ..........................= 510 kcal

aantal kcal / 9 .................................................. ..........................= 56.5 gram

Koolhydraatbehoefte=
                (tot. dag. energiebeh.)-(dag. eiwitbeh.)-(vetbehoefte) .................= 1648 kcal

Aantal kcal / 4 .................................................. .........................= 412 gram

Wat vind je hier van dan....???
                Is dit beter....???

Comment

Beter idd, al vind ik je eiwit nogal aan de lage kant.
                  Ook dat is een kwestie van uitvinden wat voor jou persoonlijk goed werkt maar zou in eerste instantie uitgaan van 2 gr per kilo lichaamsgewicht (ipv vvm), de behoefte aan eiwit is groter bij krachtsporters dan bij duursporters of bankhangers.
                  Ook is het mogelijk dat je nog iets extra's toe zult moeten voegen als bulktoeslag maar dat merk je snel genoeg aan de resultaten of het uitblijven daarvan.

Comment

Originally posted by Shannasse View Post
                    Beter idd, al vind ik je eiwit nogal aan de lage kant.
                    Ook dat is een kwestie van uitvinden wat voor jou persoonlijk goed werkt maar zou in eerste instantie uitgaan van 2 gr per kilo lichaamsgewicht (ipv vvm), de behoefte aan eiwit is groter bij krachtsporters dan bij duursporters of bankhangers.
                    Ook is het mogelijk dat je nog iets extra's toe zult moeten voegen als bulktoeslag maar dat merk je snel genoeg aan de resultaten of het uitblijven daarvan.
                    Oke... maar moet ik dan mideren in vet of koolhydraten als ik omhoog ga in eiwitten...?

Best een gepuzel om er achter te komen wat het beste is voor je zelf...

Comment

Het antwoord staat eigenlijk al in je formule, koolhydraten is namelijk behoefte minus eiwitten en vetten.
                      Eiwitten omhoog betekent dus koolhydraten omlaag.

Comment

Ohja... duh..! Stom van mij...

He.. maar euh... nog 1 vraagje over dit onderwerp... wat zou er kunnen gebeuren als ik de verhoudingen zou veranderen? Dus bv. meer eiwitten, minder vet, meer of zelfde hoeveelheid koolhydraten.
                        Zal ik dan automatisch meer vet verbranden??? Of is dat slecht voor de spieren?

Comment

De hoeveelheid vet in je behoefte betreft uiteraard goede vetten en die heb je absoluut nodig. Je zou ze eventueel kunnen verlagen tot 15% maar lager is echt niet aan te raden.
                          Met de verhoudingen eiw/koolh kun je eventueel een beetje spelen maar het heeft niet veel effect op vetverbranding, je wilt aankomen zeg je en dus ga je boven je behoefte eten, dan ga je uiteraard geen vet verbranden.
                          Daarvoor zul je juist minder dan je behoefte moeten eten en flink aan cardio moeten doen, je zult dus moeten kiezen tussen vet verbranden en massa opbouwen.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                          X