visolie anti-oestrogeen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• visolie anti-oestrogeen

0 1 - 0 5 - 2 0 0 9
    Reageerbuisstudie: visolie anti-oestrogeen (J Nutr Biochem. 2009 Apr 13. [Epub ahead of print].)

Een onkinderachtig gedoseerde inname van het visvetzuur DHA zou wel eens kunnen helpen om het lichaam te vrijwaren van de impact van het vrouwelijke geslachtshormoon estradiol. Dat blijkt uit een onderzoek van National Taiwan University, waarin moleculaire wetenschappers menselijke borstkankercellen in reageerbuizen blootstelden aan het vetzuur. DHA bleek de cel aan te zetten estradiolreceptoren af te breken.

De Taiwanezen deden hun experimenten omdat ze zoeken naar een aanvullende strategie om estradiolgevoelige kankers te bestrijden. Langdurige behandeling met het anti-oestrogeen Nolvadex maakt cellen soms resistent. Het medicijn knikkert de estradiol-alfa-receptoren weliswaar uit de celkern, maar daar slagen de ploerten er soms toch in om hun werk te doen. Omdat in veel proeven DHA - voluit: docosahexaenoic acid - kanker remt, hoopten de onderzoekers dat het visvetzuur daaraan misschien aan kan doen. Klinkt misschien een beetje gezocht, maar je weet natuurlijk nooit hoe een koe een haas vangt.

En verrek.

Hieronder zie je hoe het visvetzuur het aantal estradiol-alfa-receptoren buiten de celkern verminderde.

Duurde de blootstelling langer, dan verminderde het vetzuur ook het aantal estradiolreceptor-alfa's in de celkern. Het omega-3-vetzuur arachidonzuur bevorderde de vermindering van het aantal estradiolreceptoren.

Toen de onderzoekers de proeven herhaalden met de proteasoomremmer MG132 hield het effect op te bestaan. Dat zie je hieronder.

Het proteasoom is een moleculaire shredder die in de cel foute eiwitten in stukjes knipt. Geef je cellen genoeg DHA, dan ruimen ze kennelijk dus ook estradiolreceptor-alfa op.

Bodybuilders die experimenteren met hoge doses visvetzuren rapporteren dat ze droger worden. Dat zou wel eens met het door de Taiwanezen ontdekte effect te maken kunnen hebben.

Visvetzuren zijn om nog meer redenen interessant voor lichaamsbouwers. Een dieet met veel visvetzuren verhoogt de concentratie IGF-1 in het lichaam en stimuleren de verbranding van vetten stimuleren en remmen de groei van vetreserves. Dat blijkt uit dierstudies, reageerbuisstudies, proeven en <A href="http://www.ergogenics.org/supplement109.html">humane trials. Dierproeven suggereren bovendien dat een dieet met visolie spierweefsel sneller laat herstellen van training.

De auteur kan niet aansprakelijk worden gesteld voor typ en of schrijf fouten.

Dat bedoel ik maar.
    "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Mooie studie, waar heb je het vandaan?

Ik eet trouwens altijd tonijn uit blik dat in olie zit. Mag ik aannemen dat hierin ook al de visolie zit (op de verpakking kan ik hier niet echt iets over vinden)? Of gebruiken de meeste mensen het voedingsupplement zoals te koop bij online shops etc. ???

Comment

Ergogenics gok ik zo.
        "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Interessant. Hadden bij de bodybuilders alleen mannen bij zichzelf dit geprobeerd of ook vrouwen? Er is verder moeilijk wat over te vinden. Visolie + anti oestrogeen levert bij google alleen van dat menopauze gezeur op.

Comment

Dan ga ik nog meer vissige vetten nemen. Maar ik zie zo een potentiele aanvullende toepassing van deze kennis. Ik ga ook een test doen. Neem een groep willekeurige vrouwen en een groep bittere mannen en geef ze veel vis vetten. Eens kijken of ze dan eens een keertje ophouden met al dat gekanker van ze. Of ik stuur het op naar Brainiac mogen hun het uitzoeken

-edit speciaal voor Pink-
            Google op Visolie + Estradiol. Je ziet het terug komen op verscheidene sites dan.
            Maar ook dat is vrij beperkt inderdaad

http://www.natuurdietisten.nl/detail...cod=530&page=9
            Borstkanker
            De duur en mate van blootstelling aan oestrogeen bij vrouwen (haar oestrogeenvenster) bepaalt mede het risico van ontwikkeling van borstkanker bij postmenopauzale vrouwen. De start van de menstruatie op vroege leeftijd, het op relatief hoge leeftijd zwanger worden, intreding van de menopauze op late leeftijd en gebruik van de zogenaamde oestrogeen-vervangingstherapie verhogen de duur en de mate van blootstelling aan oestrogenen en daarmee de kans op borstkanker.

Oestrogenen
            Niet alle vormen van oestrogeen staan in een kwaad daglicht, maar met name van de oestrogeen-metobolieten 17ß-estradiol en estronsulfaat wordt verondersteld dat zij het risico op borstkanker kunnen verhogen. Een verhoogde concentraties in het bloed van deze beide oestrogeenmetabolieten worden beschouwd als een belangrijke risicofactor bij zowel pre- als postmenopauzale vrouwen.
            http://209.85.229.132/search?q=cache...ient=firefox-a
            Last edited by Falstyr; 02-05-2009, 14:03.

Comment

Originally posted by Juldax View Post

Ik eet trouwens altijd tonijn uit blik dat in olie zit. Mag ik aannemen dat hierin ook al de visolie zit (op de verpakking kan ik hier niet echt iets over vinden)? Of gebruiken de meeste mensen het voedingsupplement zoals te koop bij online shops etc. ???
              De Generaal heeft gelijk Ergonenics.org erg leerzame site, goed om ff rond te neuzen.

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
                Dan ga ik nog meer vissige vetten nemen.
                LOL Ik heb nog van een 'vissige vet' gehoord, maar wel van een 'vette vis'

Mooi en interessant stukje ! Keep on posting the 'vettige' stuff
                Evolution, development, curiousity and improving you tax

Comment

Originally posted by Juldax View Post

Meestal zit er of olijfolie of zonnebloemolie bij de ingeblikte tonijn.

Je hebt ze ook met water.

Comment

Wat is een hoge dosering dan? Ik neem 't in tabletten. Normale dosering 1 tot 3 tabletten per dag, dus pakken we nu... 6 tabletten? of gaat 't hier om een stuk of 20 tabletten? En wat zijn de bijwerkingen? Zeer interesant in ieder geval en slecht kan 't toch niet zijn lijkt me?
                    "Rapapapa" - Ome Willem

Comment

Originally posted by Falstyr View Post

-edit speciaal voor Pink-
                      Google op Visolie + Estradiol. Je ziet het terug komen op verscheidene sites dan.
                      Maar ook dat is vrij beperkt inderdaad

ah ik zie het thanks.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                      X