Creatine of andere voedingsuplementen voor een 13 jarige

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Waar halen mensen deze wijsheid toch

    Je lichaam maakt zelf genoeg bouwstoffen aan? Als dat waar was zouden we niet moeten eten. Proteine is compleet ongevaarlijk, creatine onnodig.

    Oh, en ik wacht nog altijd op de eerste onderbouwde studie over dat scheefgroeien, want ik vind er geen enkele op pubmed of waardan ook... Omdat Jan Klaas dat zegt maakt het dat nog niet waar.
    Last edited by Genjuro; 24-05-2007, 18:48.
    the one and only tabata overlord

    Comment


    • #17
      Als iemand van 13 niet z'n lichaam mag onderwerpen aan krachttraining, mogen kinderen dan ook niet in bomen klimmen, zich aan een tak optrekken, over een sloot springen?

      Mits gedoseerd uiteraard en met voldoende herstel tussendoor is er geen enkele reden waarom iemand in de groei geen krachtoefeningen mag doen.
      Ik heb het niet over zo zwaar mogelijk deadliften of squatten en 5 x p/w training, maar als jongeren geen krachtinspanning van hun lichaam mogen verlangen dan mogen ze ook niet buiten spelen of touwklimmen tijdens de gymles.
      www.sportfood.nl

      Comment


      • #18
        whaha je kan dat niet vergelijken met fitness.

        fitness is echt kracht training.
        is wat anders als in bomen klimmen.

        het is niet goed als een kind onder de 16 jaar intensief gaat trainen.
        en dan bedoel ik echt elke dag trainen.
        dat is algemeen bekend.
        one goal: power and mass

        Comment


        • #19
          Wat is dan het verschil tussen jezelf een aantal keren met je eigen lichaamsgewicht omhoog trekken aan een boom of een setje met 25 kg maken aan een latpulley?
          Wat is het verschil als je de helemiddag aan het ravotten bent en constant door je hurken gaat en met je eigen lichaamsgewicht omhoog springt om over een sloot te komen of je doet een setje met 30kg op de leg press?

          We moeten eens ophouden om iedereen ziek, zwak en misselijk te praten.
          Ik werk al meer dan 25 jaar in de fitness branch en heb jonge kinderen tot oude bejaarden, van reuma patienten tot mensen met hartproblemen sterker, fitter en vitaler zien worden door krachttraining.

          Natuurlijk aangepast op een ieders situatie. Natuurlijk laat een kind geen 5 daags splitschema doen. Maar er is helemaal niks mis met een lichte, speelse vorm van krachttraining 1-2 x p/w gecombineerd met wat cardio.
          Nogmaals als je vind dat een kind geen kracht mag zetten, sluit hem dan binnen achter de computer of tv op.






          Originally posted by annevdploeg View Post
          whaha je kan dat niet vergelijken met fitness.

          fitness is echt kracht training.
          is wat anders als in bomen klimmen.

          het is niet goed als een kind onder de 16 jaar intensief gaat trainen.
          en dan bedoel ik echt elke dag trainen.
          dat is algemeen bekend.
          www.sportfood.nl

          Comment


          • #20
            @ sportfood

            Ik snap waar je heen wilt, en ik ben het ook met je eens, maar ik vind de vergelijking die je maakt niet echt sterk. Kinderen doen spelenderwijs vrijwel nooit dingen waar ze in hun ontwikkeling nog niet aan toe zijn. Ze maken van gebruik van de mogelijkheden gebruik die de omgeving hen biedt. Hun eigen fantasie zorgt ervoor dat ze overgaan tot bepaalde acties.
            Bij krachttraining ontbreekt dit. Het is een kunstmatige activiteit. Kinderen kunnen hierdoor dingen doen waar ze nog niet aan toe zijn of het lichaam nog niet op berekend is.
            Bepaalde vormen van krachttraining zijn zeker mogelijk zij het beperkt (zoals je zelf ook al aangaf). Cardio zou moeten bestaan uit spelvormen waarbij plezier centraal staat. Zeker in deze tijd van kinderen met obesitas zou dat zeer welkom zijn.
            Ik denk ook niet dat er veel kinderen echt geintresseerd zijn in krachttraining. Vaak komt dat meer richting een leeftijd van 14 of 15 jaar.
            De regel die je bij sommige ziet dat er geen personen onder 16 jaar vind ik niet goed. Juist 14 en 15 jarige zijn op een leeftijd dat ze snel dingen kunnen aanleren. Zo kun je ze makkelijk juiste technieken leren op het gebied van fitness, krachttraining e.d..

            Om weer even terug te komen op de vraag van de TS, supletie op jonge leeftijd lijkt me niet nodig. Al denk ik niet dat het gebruik van creatine kwaad kan. Ik denk alleen niet dat het je meer gaat opleveren. Beter kun je een abonnement nemen bij een goede sportschool waar je goed begeleid wordt.
            En let daarnaast op je voeding. Zorg ervoor dat je vooral gezond en genoeg eet. zeker omdat je nog in de groei bent.

            gr

            Comment


            • #21
              zo kunnen we er wel een jaar over door zeuren.

              ik voeg me bij erik aan.
              oja en over dat filmpje wat je toe voegde dat zijn uitzonderingen.
              die kom je niet elke dag tegen

              ik heb gewoon mijn mening gezegd.
              wat ik vind.



              suc6 er nog mee.
              als je op je 13e begint kom je ceker ver

              groeten anne
              one goal: power and mass

              Comment


              • #22
                @ Genjuro

                Ik heb nog even wat gezocht op internet en in wat boeken of ik nog wat intressante info kon vinden over onze discussie over het wel of niet achterhaald zijn van het stoppen of beïnvloeden van de groei door krachttraining.

                Ik moet zeggen dat je erg sterk staat met de door jouw geposte studies. Ik heb nog een paar van dat soort studies gevonden die uiteindelijk dezelfde strekking hebben.
                Wel heb ik een studie gelezen (helaas kan ik hem niet meer vinden) over krachttraining bij mensen in de groei en een verhoogde kans op scoliose.

                Maar toch blijf ik erbij dat uiterste voorzichtigheid geboden is bij niet volgroeide mensen. Al ben ik wel van mening veranderd wat betreft krachttraining en het beïnvloeden van de groei.

                gr

                Comment


                • #23
                  Volgens mij is een discussieforum bedoelt om elkaar te ondersteunen of te verbeteren betreft een onderwerp. En geen verwijten maken naar elkaar met zwart/wit denkpatroon. Houdt wederzijds respect.
                  En elkaars posts beter lezen, zal een hoop verwarring voorkomen.

                  *Waarom je voor je 16de niet aan Bodybuilding, Powerlifting of Zware Krachttraining zou mogen doen?

                  - Omdat de belasting op de groeischijven te groot wordt, waardoor de kraakbeencellen (chondrocyten) zich niet meer kunnen delen, wat kan leiden tot vertraging of het stoppen van de groei. De grootste groeispurt bij jongens vindt plaats tussen hun 12de en 14de levensjaar. Bij meisjes rond hun 10de/12de jaar. (dit tot dusver de eventuele mogelijkheid tot een groeivertraging/stop of scheefgroeien)
                  - Te grote torsiekrachten kunnen leiden tot scoliose.
                  - Puberjongens hebben minder testosteron (androgenen) waardoor Bodybuilding/Powerlifting weinig effect zal hebben.
                  - Etc etc...

                  @Genjuro: we hoeven jou geen onderbouwde studies voor te leggen, met een beetje logisch nadenken en kennis kun je ook conclusies trekken. Lees maar eerst meer over de groei van jongeren. En de manier hoe jij de studies eist van Erik82 en hem belachelijk maakt, zegt wel iets over jou denkwijze.

                  En een beetje respect voor je Oma. Een verkoudheid kan wel degelijk veroorzaakt worden door de kou. door de kou kan het virus zich beter 'ontwikkelen'.
                  Een verkoudheid is een virus en geen bacterie. Een bacterie is een ééncelig organisme en een virus maakt gebruik van een cel.

                  @Sportfood: Jou vergelijking van krachttraining en het spelen van kinderen, daar ga ik helemaal geen woorden aan vuil maken.


                  Conclusie is: Jongeren onder de 16 jaar mogen wel aan gewichtraining doen, maar strikt onder begeleiding. Waarbij ze zich richten op uithoudingsvermogen en niet op kracht.
                  Ik zou aanraden om maximaal 2 keer per week te trainen met maximaal 2 à 3 sets van minimaal 15 reps. Inclusief cardiotraining. En/of gebruik maken van het eigen lichaamsgewicht.
                  Dit is meteen een reden om geen creatine te gebruiken. Dit hoef ik denk ik niet verder uit te leggen.

                  Hier een artikel om toch een compromie te sluiten met iedereen:
                  http://www.acsm.org/AM/Template.cfm?...ntentFileID=37

                  Greetzz J.


                  Ps: persoonlijk zou ik pas beginnen met krachtraining op de leeftijd van 16 jaar of ouder. Maar dat moet iedereen zelf weten.

                  Comment


                  • #24
                    Jammer dat je daar geen woorden aan vuil wil maken Ami-Amour.
                    Jij bekijkt het onderwerp vanuit een hele andere hoek; namelijk het blootstellen van onvolgroeide lichamen aan zeer zware arbeid.
                    Dan ben ik het 100% met je eens. Natuurlijk laat je een jong persoon niet zwaar deadliften of squatten. Natuurlijk kan die niet dagelijks aan krachttraining blootgesteld worden. Als dat de discussie is zijn we het snel eens.

                    Mijn punt is echter dat het lichaam geen onderscheid maakt tussen jezelf omhoog hijsen aan een tak van een boom of een stang met lichte gewichten naar je toe trekken. Je kunt dus niet per definitie zeggen dat een krachtinspanning zo maar slecht is voor jonge mensen.

                    Je moet mijn verhaal in de juiste context zien: ik pleit niet voor zware krachttraining voor jonge mensen, maar een lichte vorm van weerstandstraining op een speelse manier gecombineerd met andere bewegingsactiviteiten kan helemaal geen kwaad.

                    Al tientallen jaren begeleid ik jeugdgroepen die spel-en circuittrainingen op een leuke manier afwisselen. Ik moet de eerste blessure of complicatie nog tegenkomen. En nog niemand is op 1 meter 50 blijven steken tijdens zijn groei.
                    Sterker nog, het gros heeft zo'n positieve ervaringen met sporten op jonge leeftijd gekregen dat ze in hun volwassen leven lekker zijn door blijven sporten. Iets wat helaas maar voor een klein deel voor de volwassen bevolking opgaat.

                    Scholen zien dit ook steeds meer in en leerlingen komen steeds vaker als klas de sportschool binnen waar ze als aanvulling op de gymles, een uurtje fitness mogen doen. Dit is niet iets wat je moet afremmen door steeds maar weer terug te vallen op 'wijsheden' uit de jaren 70 en 80, maar juist moet stimuleren door de postieve praktijkresultaten van het heden.

                    Maar volgens mij zijn we het toch een heel eind eens en komen we tot dezelfde conclusie.
                    En on topic: ik zie geen enkele noodzaak voor het gebruik van voedingssupplementen voor deze doelgroep. Op die leeftijd is het vooral heel belangrijk om een goed en gezond voedingspatroon aan te leren.
                    Last edited by Sportfood; 26-05-2007, 09:38.
                    www.sportfood.nl

                    Comment


                    • #25
                      Beste Sportfood,

                      Ik ben het ook volledig met je eens. Waar ik alleen over struikelde is de vergelijking tussen 'apenkooien' (wie kent het niet..) en gewichttraining. Ik vind het niet met elkaar te vergelijken, maar ik begrijp zeker wat je bedoelt. En dan komt het in principe op het zelfde neer.

                      Waar ik nu geen woorden aan vuil wil maken, is de rest van je pleidooi...want daar zijn we het zeker over eens.

                      Greetzz j.

                      Comment

                      Sidebar top desktop

                      Collapse

                      Actieve discussies

                      Collapse

                      antalya escort
                      medyumlar
                      https://www.donaldsonville.org
                      sikis
                      pendik escort
                      eskisehir escort porno
                      gaziantep escort
                      Working...
                      X