wie o wie weet hoe je je vet percentage ken op meten?
vet ercentage
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Kan je doen in de sportschool. En anders kan je een indicatie ervan berekenen op Voedingsbehoefte.nl :: Voedingsbehoefte berekenen, Informatie over fitness, voedingsschema's :: Reken het hier uit ::
grtzVOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NL
-
Er zijn verschillende methoden om je vetpercentage te meten. Er zij twee methoden die veel gebruikt worden.
De meest gebruikte en de meest eenvoudige is de meting doormiddel van een speciale weegschaal. Deze weegschaal is uitgerust met de mogelijkheid om een klein onvoelbaar electrisch stroompje door het lichaam te laten gaan. Een deel van die stroom komt terug. Uit de hoeveelheid stroom die terug komt wordt berekend wat de weerstand is van het lichaam en daarmee de samenstelling. Deze methode is nauwkeurig tot op ongeveer 5%.
Een veel nauwkeurigere methode is het meten met een tangetje. er worden op een aantal plaatsen van het lichaam de dikte van huidplooien gemeten. Met een formule kun je bepalen wat je vetpercentage is. Het meten met een tangetje vraagt enige ervaring door de persoon die meet. Als dit goed gebeurt kun je een nauwkeurigheid halen van 1 á 2%.
Op de meeste sportscholen kun je gebruik maken van één of beide methoden.
gr
Comment
-
Toch is meting met stroom (bio impedantie) lang niet altijd zo onnauwkeurig, het ligt er wel heel sterk aan op wat voor manier.
Die weegschalen zijn idd erg onbetrouwbaar, net als handmeters. Komt voornamelijk doordat beiden slechts een heel klein gebied bestrijken, gemiddeld genomen respectievelijk tot aan de knie/elleboog.
Heb je echter een meting met stroom die een veel groter gebied beslaat dan is het wel degelijk vrij nauwkeuriger. Zijn apparaatjes op zakformaat die werken met twee electroden op de hand en twee op de voet die werken volgens hetzelfde principe als in ziekenhuizen enzo regelmatig wordt gebruikt, alleen zijn ze daar wat groter. Daarnaast komen er weegschalen op de markt waar een handmeter aan vastgekoppeld zit, die zouden ook al een stuk nauwkeuriger moeten zijn.
Ik heb zelf de resultaten van metingen met zo'n apparaatje op zakformaat meerdere keren laten vergelijken met een tangmeting, uitgevoerd door een zeer ervaren persoon. De resultaten ontlopen elkaar over het algemeen heel weinig, zit gemiddeld niet meer dan 1-2% tussen.
Wel is het zo dat de verschillen bij flink gespierde personen soms wat hoger uitpakken dan bij een 'gemiddelde' bouw, maar ook dan zijn ze nog een heel stuk nauwkeuriger dan met bv een weegschaal.
Comment
-
Er is zeker een groot verschil in kwaliteit van de weegschalen.
Ik heb me laten meten bij de sportschool met een weegschaal. kwalitatief gezien een best goed apparaat.
Ik kwam uit op een vetpercentage van 27%.
Daarna heb ik me laten meten met een tangetje door een zéér ervaren persoon. Daar kwam ik uit op een vetpercentage van 18%.
2 maanden geleden heb ik me laten meten weer met een tangetje door 2 verschillende personen. beide niet echt ervaren. Ik kwam uit op 16% en 16,5 %.
Ik denk dat je je niet moet vast pinnen op het getal. Het is wel mooi om het proces mee te volgen. Laat je meten door een en dezelfde persoon of gebruik steeds dezelfde weegschaal.
Zorg ook dat de situaties gelijk zijn. Meet bijvoorbeeld niet na je training of de ene keer `s ochtends en de andere ker `s avonds. zo kun je het beter met elkaar vergelijken.
gr
Comment
-
Helemaal mee eens.
Afhankelijk van je doel kan zelfs een onbetrouwbare manier van meten zoals een weegschaal toch zijn nut hebben, als je maar iedere meet onder precies dezelfde omstandigheden zul je namelijk toch je progressie heel behoorlijk kunnen inschatten.
Comment
-
Originally posted by Shannasse View PostToch is meting met stroom (bio impedantie) lang niet altijd zo onnauwkeurig, het ligt er wel heel sterk aan op wat voor manier.
Die weegschalen zijn idd erg onbetrouwbaar, net als handmeters. Komt voornamelijk doordat beiden slechts een heel klein gebied bestrijken, gemiddeld genomen respectievelijk tot aan de knie/elleboog.
Heb je echter een meting met stroom die een veel groter gebied beslaat dan is het wel degelijk vrij nauwkeuriger. Zijn apparaatjes op zakformaat die werken met twee electroden op de hand en twee op de voet die werken volgens hetzelfde principe als in ziekenhuizen enzo regelmatig wordt gebruikt, alleen zijn ze daar wat groter. Daarnaast komen er weegschalen op de markt waar een handmeter aan vastgekoppeld zit, die zouden ook al een stuk nauwkeuriger moeten zijn.
Ik heb zelf de resultaten van metingen met zo'n apparaatje op zakformaat meerdere keren laten vergelijken met een tangmeting, uitgevoerd door een zeer ervaren persoon. De resultaten ontlopen elkaar over het algemeen heel weinig, zit gemiddeld niet meer dan 1-2% tussen.
Wel is het zo dat de verschillen bij flink gespierde personen soms wat hoger uitpakken dan bij een 'gemiddelde' bouw, maar ook dan zijn ze nog een heel stuk nauwkeuriger dan met bv een weegschaal.
ben benieuwd naar de uitkomsten er vanWho's the Chef
Comment
Sidebar top desktop
Collapse
Actieve discussies
Collapse
-
door flotillaiotGary B Flom a seasoned leader in the automotive industry, is playing a pivotal role in revolutionizing the transportation sector in Saudi Arabia and the...10 uur geleden
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzSinds afgelopen woensdag ochtend wat last van m'n schouders (voorkant). Begon rechts, dacht gewoon verkeerd gelegen. Gewoon getraind, ging prima >...
-
Kanaal: Trainingslogjes
11 uur geleden -
-
door arielwilsonAcademic research work requires critical thinking, systematic analysis and well-structured writing as is the case with a PhD program. Public and PhD thesis...
-
Kanaal: Algemeen
16 uur geleden -
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzTraining A
Safety bar squat:
- 125kg 1x (PR'!, uitvoering kon iets netter, dus opschonen komende weken)
- 105kg 1x
...-
3 dagen geleden -
-
door akashsinghA Reiki Healing Course gives you a great chance to learn how to use energy healing for your well-being. This course will show you how to tap into universal...3 dagen geleden
-
door flotillaiotWhite labeling has become a popular trend in the fleet management industry, allowing companies to rebrand products from other manufacturers and sell them...5 dagen geleden
-
door flotillaiotGary B Flom Saudi arabia is a name synonymous with success in the automotive and mobility industries, but his achievements extend far beyond the boardroom....5 dagen geleden
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzTraining D
Safety bar goodmorning:
- 82.5kg 2x
1 sec paused safety bar squat:
- 80kg 6x
Wide grip bent...-
5 dagen geleden -
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzTraining C
Zercher squat: