Wat te doen bij ziekte?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by erik1982 View Post
    Aan het eten van extra vitaminen even als het eten van fruit tijdens het ziek zijn heb je helemaal niets!!!!!!!

Vitaminen werken alleen wanneer je ze altijd gebruikt en je dus zo de werking van je immuunsysteem verbeterd. Het duurt enige tijd voordat dit systeem profijt heeft van de extra vitaminen.

Beterschap!!
    grts
    Waar haal je deze wijsheid vandaan??
    Who's the Chef

Comment

ik ben ook ziek aan het worden denk ik, voel me koortsachtig, veel snot en rauwe keel.

En alles ging net zo goed...
      the one and only tabata overlord

Comment

Klinkt als een bekend virus
        Who's the Chef

Comment

Originally posted by been View Post
          Waar haal je deze wijsheid vandaan??
          Om lichaamscellen te beschermen tegen vrije radicalen (zoals virussen waar je ziek van wordt) maakt het lichaam gebruik van antioxidanten. Vitaminen die je afweer verbeteren werken als antioxidant of als voorloper van een antioxidant. Ook voor andere processen werken vitaminen als coenzymen (enzymen zijn reactie versnellers).
          Erg handig dus om voldoende vitaminen te eten. Maar, dit werkt alleen preventief! Het aanvullen van depots voor vitaminen en mineralen neemt enige tijd in beslag. En het ziek worden is vaak niet een gevolg van een vitamine tekort maar van een onbekent virus wat niet direct herkend wordt door het type witte bloedcel (T-killercel en de macrofagen) dat verantwoordelijk is voor de herkenning van lichaamsvreemde stoffen waardoor de antistof vorming opgang kan komen.

Extra vitaminen eten tijdens ziekte heeft dus om de volgende redenen geen zin:

- Bij de meeste mensen is geen sprake van een tekort dus zal extra vitaminen niet bijdragen aan een betere afweer of herstel.

- het duurt lang voordat een eventueel verhoogde vitmamine concentratie je zou kunnen helpen, waarschijnlijk ben je allang weer beter.

- een overmaat van vitaminen wordt in veel gevallen door het lichaam afgebroken.

En het virus heeft al toegeslagen. De reactie van het afweersysteem merk je dus. Dat wordt niet veroorzaakt door het virus!! Koorts is bv een reactie van je lichaam om ervoor te zorgen dat door de hogere lichaamstemperatuur afweerprocessen sneller verlopen. Snot en slijmvorming is een reactie om het afval (dode bacterien, cellen en kapot gevochte witte bloedcellen) op te ruimen.

En hoe ik aan die wijsheid kom? Ik heb klinische chemie gestudeerd en nu studeer ik bio medische research waar dit soort zaken uitgebreid aanbod komen.

grts

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
          X