Is voeding het belangrijkste van het bodybuilden?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Is voeding het belangrijkste van het bodybuilden?

Hey mensen, ik vraag me nou af......hoe belangrijk is voeding wat betreft bodybuilden?(ik weet wel voeding is basis energie dus feitelijk het belangrijkst)Alleen ik wil denk ik mijn voedingsschema drastisch aanpassen....om meer massa en gewicht te krijgen.........
    En is het zo als je traint en je niets doet aan je voedingspatroon dat je dan in principe voor lucht traint? en neemt je gewicht kwa vet niet toe?ondanks dat je gezond eet.....of gaat het dan allemaal naar de spiergroei?
    alvast bedankt voor jullie reactie.
    Deze vragen spoken al een tijdje door mijn hoofd

Je traint natuurlijk nooit voor niks maar voeding is wel heel belangrijk.
    En je kunt bijna niet voorkomen dat je een beetje vet aankomt als je massa wilt.

Comment

Als je alleen bulkt en niet traint, word je vet. Als je alleen traint en niet goed eet, kom je waarschijnlijk iets aan blijft vervolgens op dat niveau hangen. Je moet gewoon beide goed doen voor de beste resultaten (en uiteraard goed rusten).
      "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Naar mijn mening is voeding VERREWEG het belangrijkste van bodybuilden.

Natuurlijk, het 1 kan niet zonder het ander (trainen en eten), maar voor mij is eten veeel belangrijker dan trainen. Jaar lang heb ik verneukt door niet op mn eten te letten (at voor mn gevoel alles wat los en vast zat: think again). Progressie was om van te huilen en motivatie om naar de sportschool te gaan was ver te zoeken (vanwege de progressie). 6 Weken strict schema's aan gehouden en kwam ineens 5,2 kg aan in 2 maanden (200 gram vet volgens vetmetingen) Nou voor mij is de conclusie dan snel getrokken (zelfs in ogenschauw nemende dat massa niet lineair groeit)
        22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Originally posted by Leo1988 View Post

Natuurlijk, het 1 kan niet zonder het ander (trainen en eten), maar voor mij is eten veeel belangrijker dan trainen. Jaar lang heb ik verneukt door niet op mn eten te letten (at voor mn gevoel alles wat los en vast zat: think again). Progressie was om van te huilen en motivatie om naar de sportschool te gaan was ver te zoeken (vanwege de progressie). 6 Weken strict schema's aan gehouden en kwam ineens 5,2 kg aan in 2 maanden (200 gram vet volgens vetmetingen) Nou voor mij is de conclusie dan snel getrokken (zelfs in ogenschauw nemende dat massa niet lineair groeit)
          oke dat is een duidelijk verschil.....alleen hoe kwam je aan het voedingsschema?en was het echt super streng?
          vriendelijke groeten

Comment

Originally posted by Leo1988 View Post

is 200 gram vet veel? of juist weinig? zaten er enkel 'gezonde' producten in dat schema?
            Stats: 1.78 / 70 Kilo / 12 % Mood: Bulking op 3900 Kcal Overige Stats: DL: 5*110 / BP: 5*70 / Below Par. Squat 5 *90

Comment

Beste o-eilering,

krachttraining kent 3 belangrijke aspecten, namelijk:

rust , voeding , training

Alle 3 deze aspecten kunnen in principe niet zonder elkaar.
              Voeding is iets dat jouw lichaam gezond houdt en herstelt.
              Dit is natuurlijk indien je gezond eet.
              Je weerstand, je vitale functies, spier herstel, etc. zijn allemaal dingen die beter functioneren als jij gezond eet en goed rust.

Als jij massa en kracht wilt winnen met training, moet je met alle 3 deze aspecten werken.

Tijdens je training span je jezelf (als je het goed doet) flink in.
              Door je spieren zwaar te belasten gaan ze scheuren.
              Dit gebeurd op micro niveau, duizenden kleine scheurtjes gaan openstaan in je spierweefsel. Als jij niet goed eet, duurt het langer vóór deze scheurtjes herstellen en groeien ze nauwelijks.
              Als jij goed op je voedinglet krijg je genoeg van alle stoffen (koolhydraten, eiwitten en vetten) binnen om je herstel beter te laten verlopen.
              Je lichaam zet eiwitten om in aminozuren en gebruikt deze vervolgens om de scheurtjes in je spierweefsel te herstellen.
              Door dit proces groeit je spierweefsel, omdat de scheurtjes worden opgevuld.
              Je lichaam vraagt ook rust, gemiddeld zo'n 8 uur per 24 uur.
              Zonder rust, verslechteren de lichamelijke functies aanzienlijk.
              Hieronder vallen o.a. spier herstel, geheugen functies, e.d.

Zo zie je dus, dat er niet "1 belangrijkste" factor is.
              Ze hebben elkaar alle 3 nodig om goed te kunnen groeien.

Veel mensen denken dat groeien gebeurd tijdens het sporten in de sportschool. Het tegendeel is bewezen, in de sportschool beschadigen je spieren, tijdens je rust herstellen (en groeien) je spieren. En om optimale groei te bereiken, moet je goed op je voeding letten.

Comment

Inderdaad is alles even belangrijk ik denk wel dat je aan het juiste eetschema houden wel het moeilijkste is.

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                  Als je alleen bulkt en niet traint, word je vet. Als je alleen traint en niet goed eet, kom je waarschijnlijk iets aan blijft vervolgens op dat niveau hangen. Je moet gewoon beide goed doen voor de beste resultaten (en uiteraard goed rusten).
                  Simpel en correct
                  Who's the Chef

Comment

Je basis dient ten alle tijden op orde te zijn: Voeding/training/rust.
                    Is een van die schakels kapot, dan stopt of stagneert je vooruitgang, je wordt vetter of magerder, verliest spiermassa of loopt blessures op.
                    Geniet, en drink met maten!

Comment

Voeding/training/rust. Deze drie dingen dienen in harmonie te zijn. Is een van die drie dingen uit balans dan stopt je vooruitgang. Het kan zelfs leiden tot vermagering/vervetting als de fouten extreem zijn.
                      Geniet, en drink met maten!

Comment

je kunt geen huis bouwen zonder de benodigde materiaal
                        je kunt niet groot worden zonder de benodigde voedingstoffen

Comment

Originally posted by o-eilering View Post
                          oke dat is een duidelijk verschil.....alleen hoe kwam je aan het voedingsschema?en was het echt super streng?
                          vriendelijke groeten
                          Gewoon zelf opgesteld, met behulp van dit forum alleen Goed rondlezen en je komt alles te weten wat je wilt!

Originally posted by Spank View Post
                          is 200 gram vet veel? of juist weinig? zaten er enkel 'gezonde' producten in dat schema?
                          Tsja, vaak is wat je van een vet/massa verhouding vind grotendeels persoonlijk, maar ik neem aan dat we het er allemaal over eens zijn dat 5 kg massa tegen 0,2 kg vet gruwelijk gunstig is

Gezonde producten? Als je bedoelt GEEN troep als snoep, koek, suikers en transvetten: dan ja (natuurlijk). Maar ook al heb je alleen "gezonde" (wat dat dan ook mag betekenen) producten in je schema, ben je er nog LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANG niet! Het begint met gezonde producten en het vervolgt en eindigd met deze op de goeie plaats zetten en richtlijnen voor de macro's op te stellen.

Zo hard als toen heb ik overigens nooit meer gegaind (nu gaat het meer 1% per paar kg massa. Alsnog wel gunstig als ik er zo over nadenk)
                          22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Right!!! Absoluut!

Eten knallen rusten! The key for progression!!!
                            Hijs fijn!

Comment

Zelfs de beste training biedt slechts 50% van het resultaat.
                              De rest moet uit je voeding komen.
                              getting back in shape...

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X